Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: emurof på onsdag 25. november 2020, klokken 15:17
SitatEn forsiktig titt på de etablerte produsentene tilsier at børsverdien ligger på ca 50-60% av årlig omsetning. Tesla ligger vel akkurat nå på over 2000% av årlig omsetning. Jada, de er vekstselskap i aller høyeste grad. Men skal de en dag stabilisere seg, og da anta at de muligens skal ligge med børsverdi på 75% i forhold til omsetning, så tilsier dagens børsverdi at de skal ligge på en omsetning på minst 7500 milliarder kroner. I år ligger de vel an til 250-300 milliarder kroner. Med andre ord; de må vokse 25-30-gangen før de er oppe på antatt stabilisert nivå.

Som du selv er inne på så kan du ikke sammenligne et voksende teknologiselskap med tradisjonelle bilselskaper.

Men hvor lenge skal de være et supervoksende selskap? Når skal vi kunne forvente at de går over i stabilisering? Hva er da riktig kurs? For igjen å leke med tall:
Sett at børskursen skal øke 5% årlig fra dagens kurs.
2020: børsverdi 555 240 000 000 USD
2021: børsverdi 583 002 000 000 USD (opp 27 762 000 000 USD fra 2020)

Årets omsetning (2020) vil muligens ende et sted rundt 30 000 000 000 USD.

Om vi regner at Tesla stabiliserer seg om 10 år etter spinnvill vekst, vil da dagens børsverdi indikere en omsetning på ca 900 000 000 000 USD (gitt "regelen" om at et stabilisert selskap ligger på børsverdi på ca 60% av årsomsetningen). Altså 30-gangen opp fra dagens omsetning.
Men, med 5% årlig vekst i aksjekursen vil da i mellomtiden børsverdien ha vokst til 904 400 000 000 USD. Altså burde da årsomsetningen i 2030 ligge på 1 466 000 000 000 USD, opp 63% fra dagens anslag, og nesten 50-gangen 2020-omsetningen.

Så hva er Tesla egentlig verdt i fremtiden? Hvilken tidshorisont? Hvor mye bør man kunne regne med at aksjekursen skal stige fremover de kommende årene dersom man investerer i aksjen nå?

Det er ingen verdens ting i veien for å være positiv til Tesla. Og jeg ser selv meget positivt på deres fremtid. De kommer mest sannsynlig til å vokse betraktelig de kommende årene. Men det er lov å være litt edruelig i fremtidsvurderingene, og spesielt opp mot aksjekursen, på samme måte som det er lov å være særdeles optimistisk. Fasiten vet ingen av oss. Det vil vi først få svar på om 10-20 år. Så får vi plukke opp igjen tråden da, for å se hvem som var nærmest sannheten.

Speeder

Om man tenker de skal fortsette å vokse i samme takt som nå (ca 50% per år i økt omsetning) i ti år til så er man omtrent på de tallene du skisserer @SurSnasen
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Jejl

#3708
Men det gir vel ikke mye mening å måle verdien i et selskap i dagens omsetting. Hvis et selskap tjener 0% pr bil de selger så er  ikke verdien på selskapet stor, med mindre de endrer noe.
Etter hva jeg husker så tjente Tesla 27,7% pr bil de solgte sist kvartal. Verdien i Tesla ligger vel i forventet fortjeneste i fremtiden målt opp mot forventet markedsandel, og forventet vekst i salg av elbiler globalt.

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Tiger123

Sitat fra: SurSnasen på mandag 30. november 2020, klokken 11:50
Sitat fra: emurof på onsdag 25. november 2020, klokken 15:17
SitatEn forsiktig titt på de etablerte produsentene tilsier at børsverdien ligger på ca 50-60% av årlig omsetning. Tesla ligger vel akkurat nå på over 2000% av årlig omsetning. Jada, de er vekstselskap i aller høyeste grad. Men skal de en dag stabilisere seg, og da anta at de muligens skal ligge med børsverdi på 75% i forhold til omsetning, så tilsier dagens børsverdi at de skal ligge på en omsetning på minst 7500 milliarder kroner. I år ligger de vel an til 250-300 milliarder kroner. Med andre ord; de må vokse 25-30-gangen før de er oppe på antatt stabilisert nivå.

Som du selv er inne på så kan du ikke sammenligne et voksende teknologiselskap med tradisjonelle bilselskaper.

Men hvor lenge skal de være et supervoksende selskap? Når skal vi kunne forvente at de går over i stabilisering? Hva er da riktig kurs? For igjen å leke med tall:
Sett at børskursen skal øke 5% årlig fra dagens kurs.
2020: børsverdi 555 240 000 000 USD
2021: børsverdi 583 002 000 000 USD (opp 27 762 000 000 USD fra 2020)

Årets omsetning (2020) vil muligens ende et sted rundt 30 000 000 000 USD.

Om vi regner at Tesla stabiliserer seg om 10 år etter spinnvill vekst, vil da dagens børsverdi indikere en omsetning på ca 900 000 000 000 USD (gitt "regelen" om at et stabilisert selskap ligger på børsverdi på ca 60% av årsomsetningen). Altså 30-gangen opp fra dagens omsetning.
Men, med 5% årlig vekst i aksjekursen vil da i mellomtiden børsverdien ha vokst til 904 400 000 000 USD. Altså burde da årsomsetningen i 2030 ligge på 1 466 000 000 000 USD, opp 63% fra dagens anslag, og nesten 50-gangen 2020-omsetningen.

Så hva er Tesla egentlig verdt i fremtiden? Hvilken tidshorisont? Hvor mye bør man kunne regne med at aksjekursen skal stige fremover de kommende årene dersom man investerer i aksjen nå?

Det er ingen verdens ting i veien for å være positiv til Tesla. Og jeg ser selv meget positivt på deres fremtid. De kommer mest sannsynlig til å vokse betraktelig de kommende årene. Men det er lov å være litt edruelig i fremtidsvurderingene, og spesielt opp mot aksjekursen, på samme måte som det er lov å være særdeles optimistisk. Fasiten vet ingen av oss. Det vil vi først få svar på om 10-20 år. Så får vi plukke opp igjen tråden da, for å se hvem som var nærmest sannheten.

Meget godt forklart. Dette burde alle aksjeeiere lese og reflektere litt rundt, og da selge sine Tesla aksjer og gi seg selv en knallfin julegave! Om du så vil kjøpe deg inn igjen senere, så selg nå. Muligheten for at Tesla vokser videre inn i himmelen er ørliten, og du vil neppe tape noe særlig på å selge nå og se det an noen måneder.

Hvis du ikke tror at ting vokser inn i himmelen da.. Og de andre forretningsområdene..., de er bare til pynt.

Counterpointer

Selv om det ikke anbefales av de siste posterne så kommer jeg ikke til å selge før den 21/12. Er ikke sikker på om jeg selger da heller.

Skjønner ikke hvorfor de som setter kursmål på 780$ er så mye dårligere å regne enn de som har presentert  regnestykker her i tråden.

Det er lett å skjønne at historisk stigning av kursen ikke kan fortsette evig, men det er tydelig at topp fremdeles ikke er nådd siden ATH stadig skyves høyere. Personlig har jeg flere ganger tenkt at dette er absolutt topp (420, 550, 750, 1500 og 2000 pre splitt) alle viste seg å være grundig feil. Nå etter splitt fortsetter aksjen å stige og jeg tror som nevnt at det kommer til å fortsette til full inklusjon i S&P500 og en mulig ytterligere økning med gode tall for Q4 og ikke minst om Biden gjeninnfører federal tax credit.

En gang vil selvfølgelig de som sier selg få rett. Det er grenser for hvor høyt det kan gå. Men siden INGEN trodde Tesla skulle bli mest verdifulle bilprodusent, hvorfor skal det stoppe der? Logikk/tørre tall strekker ikke til.

arvid44

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 05. desember 2020, klokken 00:46
Selv om det ikke anbefales av de siste posterne så kommer jeg ikke til å selge før den 21/12. Er ikke sikker på om jeg selger da heller.

Skjønner ikke hvorfor de som setter kursmål på 780$ er så mye dårligere å regne enn de som har presentert  regnestykker her i tråden.

Det er lett å skjønne at historisk stigning av kursen ikke kan fortsette evig, men det er tydelig at topp fremdeles ikke er nådd siden ATH stadig skyves høyere. Personlig har jeg flere ganger tenkt at dette er absolutt topp (420, 550, 750, 1500 og 2000 pre splitt) alle viste seg å være grundig feil. Nå etter splitt fortsetter aksjen å stige og jeg tror som nevnt at det kommer til å fortsette til full inklusjon i S&P500 og en mulig ytterligere økning med gode tall for Q4 og ikke minst om Biden gjeninnfører federal tax credit.

En gang vil selvfølgelig de som sier selg få rett. Det er grenser for hvor høyt det kan gå. Men siden INGEN trodde Tesla skulle bli mest verdifulle bilprodusent, hvorfor skal det stoppe der? Logikk/tørre tall strekker ikke til.
Helt enig.... jeg tror det fremdeles er langt til toppen er nådd.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Cobos

For å si det slik, hvis du sitter på aksjer nå er det rimelig merkelig å selge før julaften i år.
S&P inkludering skjer 21.12 og mange av de kan kjøpe opptil ca 7 dager etter det. Sjansen for et stort fall før 21.12 er liten. Sjansen for en enorm økning er der og sjanse for en 10-25% økning fra dagens kurs er rimelig stor. Etter julaften derimot er det mulig vi får et fall. Så har du aksjer ville jeg aldri solgt på mandag. Har du ingen men ønsker aksjer ville jeg ventet til romjulen evt tidlig januar etter en forventet justering ned.
For meg som har for store gevinster skattemessig er det bare å bli sittende videre :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Tiger123

#3714
Skjer ikke noe spes med kursen 21.12. Ikke sikkert kjøpssiden i aksjen øker veldig når indeksfondene skal kjøpe. Ikke sikkert kursen øker i det hele tatt. Men før nyttår da, så selg!!  :police:

Ser en argumenterer med en analytiker kommer med target 780. Det er 30% avkastning, og når skulle target nås? til sommeren? Og hvor stor er risikoen for minimum 30% kursfall?

For å spørre dere som ikke vil selge da, ett spørsmål:

Ved hvilken kurs synes du Tesla-aksjen vil være overvurdert, og du vil selge?

Til slutt, er det noen som har god greie på kjøp og salg av opsjoner på Nasdaq? Flere skriver at Tesla aksjen øker mer i pris enn andre aksjer, da alle som kjøper opsjoner må dekke seg inn med å kjøpe Tesla aksjer.
Skal lese meg opp på det, bare nysgjerrig, kanskje noen her driver med det.

Cobos

For meg vil det ved ca $1500-1600 være frivillig om jeg eller kona skal tjene noe mer penger.
I forhold til aksjekurs bryr jeg meg faktisk ikke, såfremt selskapet er på riktig vei. Og med det norske FIFO prinsippet har jeg ikke råd til å selge hvis ikke jeg ønsker å selge alt. Dermed er salgsgrunn for meg en av to ting. Jeg trenger pengene til noe annet, jeg er usikker på Teslas fremtid/jeg er sikker på at Teslas fremtid er dårlig. Aksjekursen betyr ingenting på det tidspunktet, og jeg har ikke nok aksjer til å påvirke prisen på aksjen når jeg selger.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Sandvika

Når jeg blar gjennom her så slår det meg at mange mangler en fundamental forståelse av hvordan aksjemarkedet fungerer. Kort og godt så reflekterer dagens prising de forventning som ligger i aksjen og den faktiske informasjonen som er tilgjengelig i dag. Det betyr at

A) Det er allerede priset inn en enorm vekst. Om det kommer informasjon som tilsier at veksten skal ytterligere opp i forhold til FORVENTNING så skal aksjen stige, om Tesla vokser mye, men likevel ikke like mye som forventet og allerede priset inn vil den falle

B) At noe skal inn på en annen eller annen indeks, at man kommer til å kutte kostnader ved ny batterityper, skal åpne en ny fabrikk et.  er kjent informasjon i markedet. Markedet har allerede priset inn denne informasjonen i forhold til forventet verdi for selskapet. Datoen disse tingene skjer betyr naturligvis ingenting!

C) Markedes potensielle størrelse (enheter det er mulig å selge ) og hvor mye det er mulig på tjene ved forskjellige markedsandeler er fysisk begrenset. Dette sammen med kapitalkostnad setter en begrensning på hva en aksje kan verdsettes til.

daktari

Det er jo den rasjonelle gamlemåten å tenke aksjer på.

Nå om dagen er det jo vel så mye veddemål om stigende eller fallende kurser,  og heftig mediepåvirkning for å få til det. (Eks elektrek vs twitter-shortselgere. Se Spetalen-selskapene f.eks.)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Det slår meg at noen ikke forstår den enkle mekanismen med tilbud og etterspørsel.....

Det at noen ikke forstår etterspørselen kan sikkert være frustrerende.

Noen i denne tråden brukte begrepet «dead cat bounce» når aksjen steg etter å ha falt til under 200 dollar pre splitt. Det var med samme forståelse av verdier som er brukt nå. Det er som nevnt mye lettere å se at det kan nås et tak nå enn for 1,5 år siden, men personlig tror jeg ikke det basert på etterspørsel fra fondene nå. Det blir alt for enkelt å si at alt er regnet inn fordi det er kjent at det skjer. Hvor mye er float? Blir det ny emisjon? Hvor mange blir sittende? Osv osv.

Hadde ting vært enkelt å regne ut basert på rene fakta, så hadde vi ikke hatt et marked.

Jeg vet ikke, men det er det ingen andre som gjør heller.

Sandvika

Sitat fra: daktari på lørdag 05. desember 2020, klokken 21:41
Det er jo den rasjonelle gamlemåten å tenke aksjer på.
Haha. Når man ser markedet generelt siste halvår så er det betimelig kommentar. Heldigvis så domineres markedet av profesjonelle forvaltere  så rasjonalitet går nok ikke av moten med det første. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA