Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arvid44 på onsdag 18. november 2020, klokken 13:38
Jeg tror VW kommer til å slite med el satsing fremover. De var blant de bilfabrikantene som hadde mest gjeld i 2019 , i overkant av 200 milliarder Euro. Hvordan skal de finansiere denne satsingen på El og Hybrid ? Antar de må låne inn mer , eller trykke flere aksjer .
Tesla ligger nok unna samarbeid mht batterier, de bruker allt de kan produsere selv , pluss at de kjøper inn mye fra andre produsenter i tillegg.

VW group er blant de to mest lønnsomme bilprodusentene, på tross av at de har betalt flere milliarder i diesel-skandalepenger i året. Forrige årsrapport viste en netto-kontantstrøm på 92 milliarder norske kroner (8,6 milliarder EUR). De hadde et overskudd før skatt på 156 milliarder NOK. De produserer tross alt over 10 millioner biler i året, og har og fått et godt fotfeste i Kina. Med disse tallene så vil de klare sånn akkurat å finansiere dette uten opptak av mer lån. De er jo forøvrig godt i gang med å rulle ut elbiler (Taycan, Enyaq, ID3/4 osv), og hvis de slår EU's max-CO2-mål kan de jo og selge CO2-kvoter til mindre heldige bilfabrikanter.

En kan jo si det er kjipt at et firma som har jukset med utslippene for kort tid siden skal tjene store penger på klimakvoter....men nå kommer de dundrende inn og smadrer en del produsenter som ikke har ressursene til å kjøre på, som Mitsubishi osv.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/publications/corporate/strong-performance-in-a-difficult-environment-320
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Veggen


Counterpointer

Skal vi anta at det er en del store fond som kjøpte seg inn fra kl 16 til 18 norsk tid og så var det en god del andre som tok gevinst og solgte seg ut?

Er greit fornøyd med at jeg tok en (for meg) stor posisjon på høy 380 kurs. Planen er å sitte med den en god stund, men kjente det var hardt å motstå når den krysset 500.

arvid44

Det ble handlet ca 9 millioner mellom 11:36 og 11:55 Est , 17:36 til 17:55 norsk tid. Sikkert noen litt store som tok gevist , vil jeg tro. Vi har nok en urolig tid med ville svingninger fremover. De blir skrevet at flere av de store index fondene ikke er inne før frem mot 14. desember. Jeg har bestemt meg for å sitte stille da jeg har vært med fra $37 i juni 2019 , så tåler at kursen svinger.
Tror vi har mulighet for se 700 tallet før året er omme. men det kan fort gå andre veien også.


Sent from my iPhone using Tapatalk

o.b.lix

Hørte i dag at Oljefondet har Tesla-aksjer for 15 milliarder i porteføljen, så vi er alle medeiere i Tesla...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

arvid44

15 milliarder kroner eller $ ? 


Sent from my iPhone using Tapatalk

arvid44

Oljefondets posisjon i Tesla
Fant det på https://www.nbim.no/no/oljefondet/beholdningene/beholdninger-per-31.12.2019/?fullsize=true

De har investert 2,9 milliarder kroner
ca 0,45 % av Tesla. pr 2019 ,
Ser ut som de har vært inne siden 2017.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Counterpointer

Sitat fra: arvid44 på fredag 20. november 2020, klokken 13:58
Oljefondets posisjon i Tesla
Fant det på https://www.nbim.no/no/oljefondet/beholdningene/beholdninger-per-31.12.2019/?fullsize=true

De har investert 2,9 milliarder kroner
ca 0,45 % av Tesla. pr 2019 ,
Ser ut som de har vært inne siden 2017.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis fondet er inne med 2,9 siden 2017 så er vel ikke salgsverdi langt unna 15?

arvid44

Sitat fra: Counterpointer på fredag 20. november 2020, klokken 15:18
Sitat fra: arvid44 på fredag 20. november 2020, klokken 13:58
Oljefondets posisjon i Tesla
Fant det på https://www.nbim.no/no/oljefondet/beholdningene/beholdninger-per-31.12.2019/?fullsize=true

De har investert 2,9 milliarder kroner
ca 0,45 % av Tesla. pr 2019 ,
Ser ut som de har vært inne siden 2017.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis fondet er inne med 2,9 siden 2017 så er vel ikke salgsverdi langt unna 15?
Oljefondet oppgir ikke tallene for 2020, ser jeg , men gitt at de fremdeles sitter på 0,45 % , vil det nok være ca 5 gangeren i verdi sammenlignet med 2019, som du sier.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyvind.h

Mener da jeg så dem på aksjonærliste tilbake i 2012-2013 en gang også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Speeder

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. november 2020, klokken 18:14
Mener da jeg så dem på aksjonærliste tilbake i 2012-2013 en gang også.
Ja, men mener å erindre at de solgte? Har ingen link e.l. men... :/
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

emurof


emurof

For å snakke litt om kortsiktig prising, kan det være at Tesla bommer på 500.000 leveringer i Q4? Ser flere på forumet her har nevnt lignende ting som dette:

"Jeg bestilte P 16.10, og sist jeg snakket med de for ett par-tre uker siden, så sa de at det neppe ble november, men  mest sannsynlig litt ut i desember. Visstnok pga forsinkelse pga en eller annen "lockdown". Fikk VIN 5YJ3E7EC8MF829XXX oppgitt per mail."

Lockdown? Har noen hørt om det?

Klykken

Det ville vært oppslag om det på nett. Kanskje omlastingsterminal i Europa som sliter? Båtfrakt som stopper?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA