Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: kodax på søndag 04. oktober 2020, klokken 12:31
Dør Trump, så risikerer man at konspiratørene og ekstremistene i USA setter i gang mye ugagn.
Et valid poeng, men hva gjør det med aksjekursen? Det har vært opptøyer og føderale styrker er satt inn, mot guvenørenes ønske, den siste tiden. Det har vært mye uro og kursen har egentlig bare økt. Så «ugang» trenger ikke bety noe for kursen.

hELgenen

Om Trump forsvinner blir vel Tesla kvitt tollen fra Kina. Trump er vel heller ingen ihuga tilhenger av elbiler - og skal de først bygges så skal de bygges i USA med deler fra USA av personer fra USA. Tviler sterkt på at Elon egentlig liker Trump administrasjonen - den er i ferd med å skape masse problemer for Tesla i alle fall

Cobos

Trump har jo ført til mye usikkerhet og ustabilitet på tross av at han desperat ønsker seg høyere aksjekurser.
Dermed vil en Biden vinn føre til mye mer stabilitet i styringa men kanskje ikke så mye pengetrykking og en svak skatteøkning. Sum a summarum for TSLA tror jeg det blir det samme. Men sterker fokus på EVs og grønne initiativ trekker jo i Biden retning.
Sett med Bidens/demokratenes øyne tror jeg det "beste" er hvis Trump blir syk, Pence tar over noen uker før valget men Trump overlever. Da er sterke leder profilen til Trump svekket og av den sykdommen han har mye prestisje i at er ufarlig.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Sjøhyene

Sitat fra: hELgenen på søndag 04. oktober 2020, klokken 13:45
Om Trump forsvinner blir vel Tesla kvitt tollen fra Kina. Trump er vel heller ingen ihuga tilhenger av elbiler - og skal de først bygges så skal de bygges i USA med deler fra USA av personer fra USA. Tviler sterkt på at Elon egentlig liker Trump administrasjonen - den er i ferd med å skape masse problemer for Tesla i alle fall

Tror neppe kinapolitikken vil endres med Biden. Tøff linje mot Kina er jo en av veldig få ting som nesten alle er enige om.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 05. oktober 2020, klokken 08:21
Sitat fra: hELgenen på søndag 04. oktober 2020, klokken 13:45
Om Trump forsvinner blir vel Tesla kvitt tollen fra Kina. Trump er vel heller ingen ihuga tilhenger av elbiler - og skal de først bygges så skal de bygges i USA med deler fra USA av personer fra USA. Tviler sterkt på at Elon egentlig liker Trump administrasjonen - den er i ferd med å skape masse problemer for Tesla i alle fall

Tror neppe kinapolitikken vil endres med Biden. Tøff linje mot Kina er jo en av veldig få ting som nesten alle er enige om.

Akkurat nå tror jeg Elon foretrekker mest mulig avgifter for utenlandske bilprodusenter som skal selge til Kina, ettersom de selv vel har unngått importavgifter ved å ha fabrikker i Kina selv. Dermed får de mindre konkurranse fra andre utenlandske bilprodusenter. EU har jo og importavgifter for utenfor-EU-ske biler (10%), så er jo ikke så uvanlig å ha det.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-12-27/tesla-scores-a-win-in-china-as-local-model-3-gets-tax-exemption
Tesla Model Y                         2021-

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Espen Hugaas Andersen

#3636
Alt så egentlig veldig bra ut på kvartalsrapporten. Med økt salg og (forhåpentligvis) stabil aksjekurs ut 2020, så er det veldig mulig Tesla havner på noe sånt som $800 mill i overskudd for Q4, opp fra $331 mill i Q3. Det er vel faktisk mulig de også havner over $1 mrd, hvis de flytter en del FSD penger fra "deferred revenue" til inntekt. Det er vel mer enn de siste fire kvartalene til sammen, etter at overskuddet i Q3 var det høyeste noensinne.

Så klart, situasjonen nå bør jo være veldig god, utifra aksjekursen.

Jeg sitter fortsatt på sidelinjene, men liker det jeg ser i forhold til resultater, autopilot/FSD utvikling, og battery day. Vurderer å kjøpe meg litt inn igjen, selv om jeg syns det er dyrt. En ting som kom ut er at Berlin blir den første fullskala fabrikken for 4680, der tanken har vært at dette ville være Austin.

Det eneste jeg noterte meg som var litt negativt er at Musk forsøkte dempe forventningene rundt oppskalering ved Berlin og Austin, utifra at det er mye ny teknologi der. Ser ut som skikkelig masseproduksjon kanskje havner i 2022.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Speeder

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 22. oktober 2020, klokken 10:25
Det eneste jeg noterte meg som var litt negativt er at Musk forsøkte dempe forventningene rundt oppskalering ved Berlin og Austin, utifra at det er mye ny teknologi der. Ser ut som skikkelig masseproduksjon kanskje havner i 2022.
Akkurat dette har vel ligget litt i kortene en stund? Starte produksjon i 2021 og rampe den opp det det påfølgene året.
Mulig man som superoptimist kunne tenke/håpe på stor produksjon i 2021, men hvor realistisk har det vært?

Ser ut som Solcelle og batteribank begynner å bevege på seg også, så får vi se om utviklingen fortsetter, se viket rimelig sikre på det.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Speeder på torsdag 22. oktober 2020, klokken 12:25Akkurat dette har vel ligget litt i kortene en stund? Starte produksjon i 2021 og rampe den opp det det påfølgene året.
Mulig man som superoptimist kunne tenke/håpe på stor produksjon i 2021, men hvor realistisk har det vært?
Shanghai tok 12-18 måneder fra man satte spaden i jorda til masseproduksjonen var i gang, litt utifra når man teller. Spaden ble satt i jorda i Berlin omkring februar 2020. Da kunne man håpe på masseproduksjon før sommeren 2021.

Men så er det jo det at det er ny teknologi. Shanghai var ikke ny teknologi, det var stort sett copy/paste av Model 3 produksjonen ved Fremont.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geirci2

Litt spenning i morgen for å se hvordan valgresultatet i USA påvirker dollarkursen og aksjemarkedet :-)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Klykken

ser lovende ut i premarket. Men det er early days, og covid-situasjonen i USA blir en stor joker, for det må til strenge tiltak der for å få bukt med spredningen. Det tror jeg Biden vil gjøre noe mer seriøst med enn den orange presidenten. Uansett er TSLA rimelig sikkert på sikt skal jeg mene, selv om makromarkedet kanskje får et fall etter hvert nå (og TSLA følger etter) er de langsiktige utsiktene gode.

Ellers er Biden en teknologi-interessert mann, og støtter elbil, solceller og generell grønn energi. Han ønsker også å ha mest mulig "made in america" i alle ledd, og der stiller Tesla sterkt. :) Tror det blir fine år med Biden i førersetet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

SitatHan ønsker også å ha mest mulig "made in america" i alle ledd, og der stiller Tesla sterkt.

Snart blir det "made in Germany" også, og da kan de i tillegg snakke om kvalitet  :D.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Veggen

Og der var Tesla inne i S&P 500, dette blir spennende.

Counterpointer

40 dollar opp i ettermarkedet

Her blir det fart, men hvor høyt og hvor lenge?

geirci2

40 dollar opp... nei, 60 dollar opp :-)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA