Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. september 2020, klokken 09:45
Sitat fra: daktari på fredag 25. september 2020, klokken 08:52
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 24. september 2020, klokken 13:57
Ikke glem at den er utem AWD. Det er vel det viktigste for nordmenn.
Rart det der, ikke veldig mange år siden Mondeo og Passat, Vectra og Octavia, som dominerte familiebil-segmentet, stort sett ble solgt uten 4wd. Tesla har vært viktig i å endre denne trenden.
Ja, kanskje folk har blitt dårligere til å kjøre bil...veiene er benere og mer vedlikeholdt, og folk sitter inne og gamer og kjører buss i stedet for å ralle rundt på mopeder i ungdomsårene, og mister vei-erfaring? Tror og at Mitsubishi Outlander / Toyota RAV4-reklamer osv har påvirket folk til å tro at de 2,5 millionene i Norge med tilgang til ca 450.000 fritidsboliger i Norge (en del av de på fjellet) må ha 4-hjulstrekk for å komme til hytten. Men nå når piggfrie vinterdekk er så gode, hjulene større og elektronikken bedre, og i tillegg en 48/52 foran/bak vektfordeling på en bakhjulstrukket ID4, med god bakkeklaring, så skal du kløne det bra til om du ikke kommer deg frem på veier som er brøytet helt frem til fjell-ghettoen, eller andre steder. Husker jeg var enormt positivt overrasket over hvordan Model S 85 bakhjulstrukket tok seg frem på vinterføre, selv med lavlands-Europa-vinterpiggfrie dekk (var vant med fremhjulstrukket Passat og Avensis).

Lurer på hvordan Tesla kunne økt salget i Norge og i verden om de hadde pøst på med TV-reklame for f.eks. Model Y. Nå når konkurrentene nærmer seg på Pris og Produkt, og Plassering har de jo vel så bra, kan det jo være at Tesla må forbedre spillet på Påvirkning for å ikke flate ut....det kommer jo et punkt hvor batteripakker koster under NOK 50.000, og da vil det ikke nødvendigvis være den biten som er viktigst i produktmiksen. Men Tesla har jo overrasket gang på gang med enorm innovasjon, så de klarer gjerne å vri ut noe enda bedre videre og, som kan forsvare den høye aksjekursen. Jeg bare ser for meg at når de får opp de nye fabrikkene og fabrikkutvidelsene, samt nye batterier, så bør de ha en del å gå på salgsmessig om de bruker vanlig reklame, selv om det skulle koste en del.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/landets-storste-hyttekommuner-har-ingen-planer-om-a-stanse-nedbyggingen-av-naturen-1.1621689
Gode poenger.
Jeg tenker at økt kjøpekraft kombinert med endrede bilavgifter og billigere teknologi (Haldex) har medført disse endringene. Tidligere ble man hardt straffet med store avgifter for 4wd fordi bilen var tyngre, måtte ha større motor og var dyrere. Nå betyr vekt litt, men forbruk øker lite pga. Haldex og man har moderate motorer med 4WD.
Elbilene til Tesla gjorde også prisforskjellen enda mindre enn tidligere, og denne er jo heldigvis unntatt mva.

Enig i dine betraktninger om Tesla sine salg i fremtiden. Samtidig er min oppfatning at Tesla har et forskritt på konkurrentene på det som er elbil-spesifikt. Men, konkurrentene leverer nå gode nok elbiler - de er nå godt over terskelen til krav for å kun elbil i husstanden. Jeg tror Tesla kommer til å være en veldig stor aktør uansett fremover, men de kan ikke hvile, kvaliteten må opp og utvalget må opp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

o.b.lix

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. september 2020, klokken 09:45
Ja, kanskje folk har blitt dårligere til å kjøre bil...veiene er benere og mer vedlikeholdt, og folk sitter inne og gamer og kjører buss i stedet for å ralle rundt på mopeder i ungdomsårene, og mister vei-erfaring?

Folk gidder ikke å bruke kjetting, knipetak og snøspade på dårlige dager, når alternativet i 4wd er rimelig og tilgjengelig. På samme måte som det få hytter igjen uten innlagt vann og kloakk, de færreste gidder å bære vann og bæsj lengre.

Vi er altså mye mer komfortable av oss enn før.

Forresten - ene guttungen min skulle ha sin første tur bak rattet i en bil, dette fikk han i vår X på isbane, han kjørte svært godt, og hentet inn igjen sladd etter sladd, bedre enn de fleste. Alle som så på trodde han hadde lappen og mye erfaring. Hemmeligheten - gaming på simulatorspill...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

emurof

Sitat fra: arthur på fredag 25. september 2020, klokken 07:58
Sitat fra: emurof på torsdag 24. september 2020, klokken 21:13
Sitat fra: arthur på onsdag 23. september 2020, klokken 20:39https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/62163
Hva er poenget med denne linken? Er det ment å vise noe folk ikke har fått med seg?

Hva folk har, eller ikke har, fått med seg er ofte vanskelig å vite, men trolig var ikke dette en viktig link for deg og et par andre her, ser den. Hva med å prøve å la person ikke være saken?

Jeg diskuterer ikke person her, men spør deg hvorfor du la ut denne linken. Hva er formålet? Var det noe du ville diskutere? Hadde du noen kommentar? Dette går direkte på saken, altså linken du kom med.

Klykken

#3603
Årsaken til at aksjen "stupte" er forklart i innlegget med intervjuet fra ARK invest. (høyst sannsynlig) korttidsinvestorene som takket for seg, pga ingen umiddelbare nyheter og produkter - kun horisonter. Tesla vil selvsagt ikke kanibalisere sine nåværende produkter, så de kortene holdes tett til brystet og lanseres når de kan selges eller oppdateres "on the fly" som vanlig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JørundG

Mitt tips:
Buy the dip!
Være long
Leve livet uten å stresse med «live» kursutvikling.
Selg om 5-10 år om du vil. Jeg tipper du har 4-10x investeringen. Dette selv om bare 50% av battery day «profetiene» oppfylles.
Men om du ønsker action, da er Tesla en av de morsomste aksjene å være aktiv daytraider i. Slikt gidder ikke jeg, men skjønner godt at noen gjør det.
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

arthur

Sitat fra: emurof på fredag 25. september 2020, klokken 13:30
Sitat fra: arthur på fredag 25. september 2020, klokken 07:58
Sitat fra: emurof på torsdag 24. september 2020, klokken 21:13
Sitat fra: arthur på onsdag 23. september 2020, klokken 20:39https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/62163
Hva er poenget med denne linken? Er det ment å vise noe folk ikke har fått med seg?

Hva folk har, eller ikke har, fått med seg er ofte vanskelig å vite, men trolig var ikke dette en viktig link for deg og et par andre her, ser den. Hva med å prøve å la person ikke være saken?

Jeg diskuterer ikke person her, men spør deg hvorfor du la ut denne linken.

Og jeg har svart.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Magnus Hansen

Sitat fra: JørundG på fredag 25. september 2020, klokken 15:16
Mitt tips:
Buy the dip!
Være long
Leve livet uten å stresse med «live» kursutvikling.
Selg om 5-10 år om du vil. Jeg tipper du har 4-10x investeringen. Dette selv om bare 50% av battery day «profetiene» oppfylles.
Men om du ønsker action, da er Tesla en av de morsomste aksjene å være aktiv daytraider i. Slikt gidder ikke jeg, men skjønner godt at noen gjør det.

For orden skyld så betyr vel en 10x av børsverdien at tesla blir like mye verdt som verdens mest verdifulle selskaper til sammen. Da holder det nok ikke at 50% av fra battery day blir oppfylt. Heller ikke 100% for den saks skyld

JørundG

«For orden skyld så betyr vel en 10x av børsverdien at tesla blir like mye verdt som verdens mest verdifulle selskaper til sammen. Da holder det nok ikke at 50% av fra battery day blir oppfylt. Heller ikke 100% for den saks skyld»

Ja, det stemmer. I dag produserer verdens mest verdifulle selskap (Apple) mobiltelefoner mm. Og om 5-10 år tror jeg at det er Tesla. Synes det er ganske sannsynlig scenarium gitt det som ble presentert på Battery day. Omfanget  på omsetning og nivået på fremtidig profitt på presentasjonen sannsynliggjør nettopp dette.
Men det er helt sikkert at dette ikke er sikkert. 😊
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

emurof

Sitat fra: arthur på fredag 25. september 2020, klokken 19:11
Sitat fra: emurof på fredag 25. september 2020, klokken 13:30
Sitat fra: arthur på fredag 25. september 2020, klokken 07:58
Sitat fra: emurof på torsdag 24. september 2020, klokken 21:13
Sitat fra: arthur på onsdag 23. september 2020, klokken 20:39https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/62163
Hva er poenget med denne linken? Er det ment å vise noe folk ikke har fått med seg?

Hva folk har, eller ikke har, fått med seg er ofte vanskelig å vite, men trolig var ikke dette en viktig link for deg og et par andre her, ser den. Hva med å prøve å la person ikke være saken?

Jeg diskuterer ikke person her, men spør deg hvorfor du la ut denne linken.

Og jeg har svart.

Kan du linke til innlegget der du svarte på hvorfor du la ut linken?

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 25. september 2020, klokken 19:53
Sitat fra: JørundG på fredag 25. september 2020, klokken 15:16
Mitt tips:
Buy the dip!
Være long
Leve livet uten å stresse med «live» kursutvikling.
Selg om 5-10 år om du vil. Jeg tipper du har 4-10x investeringen. Dette selv om bare 50% av battery day «profetiene» oppfylles.
Men om du ønsker action, da er Tesla en av de morsomste aksjene å være aktiv daytraider i. Slikt gidder ikke jeg, men skjønner godt at noen gjør det.

For orden skyld så betyr vel en 10x av børsverdien at tesla blir like mye verdt som verdens mest verdifulle selskaper til sammen. Da holder det nok ikke at 50% av fra battery day blir oppfylt. Heller ikke 100% for den saks skyld

Kan du vise til regnestykket du baserer deg på her?

Espen Hugaas Andersen

I dag er Tesla verdt ca $380 mrd. 10x betyr at de vil være verdt $3800 mrd.

Eksempelvis er Apple verdt $1950 mrd og Amazon $1550 mrd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på lørdag 26. september 2020, klokken 19:12
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 25. september 2020, klokken 19:53
Sitat fra: JørundG på fredag 25. september 2020, klokken 15:16
Mitt tips:
Buy the dip!
Være long
Leve livet uten å stresse med «live» kursutvikling.
Selg om 5-10 år om du vil. Jeg tipper du har 4-10x investeringen. Dette selv om bare 50% av battery day «profetiene» oppfylles.
Men om du ønsker action, da er Tesla en av de morsomste aksjene å være aktiv daytraider i. Slikt gidder ikke jeg, men skjønner godt at noen gjør det.

For orden skyld så betyr vel en 10x av børsverdien at tesla blir like mye verdt som verdens mest verdifulle selskaper til sammen. Da holder det nok ikke at 50% av fra battery day blir oppfylt. Heller ikke 100% for den saks skyld

Kan du vise til regnestykket du baserer deg på her?

Nå skrev jeg tydeligvis ikke hvor mange av verdens mest verdifulle selskaper det tilsvarer. Jeg mente å skrive at det tilsvarte verdien av verdens tre mest verdifulle selskaper til sammen. Det var litt overdrevent som Espen viser.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 26. september 2020, klokken 20:34
I dag er Tesla verdt ca $380 mrd. 10x betyr at de vil være verdt $3800 mrd.

Eksempelvis er Apple verdt $1950 mrd og Amazon $1550 mrd.

Hva skjer om Tesla vokser 50% årlig? Får til FSD? Slipper en "Model 2"? Gjennomfører batteriplanene sine til planlagt tid?

Er markedene Apple er inne i sammenlignbare med markedene Tesla opererer i? Hvilke markeder er størst? Hva med Amazon?

Tiger123


Må du stille spørsmål ved alt? Bare kjøp Aksjer da mann!

Tellus

SitatLa oss bare se hvordan debattene går... Jeg tror det som kommer til å avgjøre ting for USA, svarte Elon Musk da han fikk spørsmål om hvorvidt han ville stemme på Trump.

https://finansavisen.no/nyheter/utenriks/2020/09/29/7571892/musk-utelukker-ikke-trump

En som liker å fronte bærekraftig transport og energiløsninger vurderer å stemme Trump....

Fyren er virkelig i ferd med å nå lavmål. Etter å ha alliert seg med konspirasjonsteoretikre og coronabenktere ville det liksom passe inn i mønsteret at han la sin elsk på Trump.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA