Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Sandvika

Ja, om de klarer 50% årlig vekst så kan dette regnestykket gå opp. Det fordrer dog at ikke bare Beijing og Tyskland er online på full kapasitet veldig fort, men også at man åpner mange mange nye linjer fort. Si fremtidig kapasitet skal måtte være 7mill biler årlig (eller "bilekvivalenter" i batteripakker og lastebiler). Det betyr at man må få opp 10-12 nye gigafabrikker av Freemont størrelse ganske kjapt..

Counterpointer

Nå er Facebook verd ca det dobbelte av Tesla. Hvilke verdier er det de produserer igjen ?

Blir selvfølgelig å sammenligne epler og pærer, men hva er verdi?

I 1994 var pins verd tusenvis av kr pr stk, nå er de ikke verd noe  omtrent. Vurdering av verdi ligger i markedet , dermed er jo Tesla verd 400 mrd.

Magnus Hansen

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 22. september 2020, klokken 20:38
Nå er Facebook verd ca det dobbelte av Tesla. Hvilke verdier er det de produserer igjen ?


De genererer svært høye annonseinntekter. Det er ikke bare fysiske produkter som genererer inntekt og overskudd...

Øyvind.h

Facebook har noe sånt som 1,7 milliarder brukere og sitter på helt en avsindig plattform med brukerdata.
Ikke helt sammenlignbart, men forsåvidt en grei benchmark ift verdsetting.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Hysj, dette forumet leses av Teslaansatte.
Før vi vet ordet av det, popper det opp melding i dashboardet når Remaen vi snart passerer har tilbud på taco-blanding.

Counterpointer

Tesla selger allerede programvare som stort sett ikke kan brukes. Dette har de holdt på med i mange år og kundene er stort sett fornøyde med det.
Tesla samler data fra alle biler de selger kontinuerlig, hvem vet hva dette blir verd.

Det er som melle er inne på store muligheter for appsalg og reklame i bilene. Kun fantasien som setter grenser.

Tech selskaper som er dynamiske har enorme muligheter.

Sandvika

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 22. september 2020, klokken 20:38
Nå er Facebook verd ca det dobbelte av Tesla. Hvilke verdier er det de produserer igjen ?

Blir selvfølgelig å sammenligne epler og pærer, men hva er verdi?

I 1994 var pins verd tusenvis av kr pr stk, nå er de ikke verd noe  omtrent. Vurdering av verdi ligger i markedet , dermed er jo Tesla verd 400 mrd.
Facebook solgte annonser for 70mrd USD i fjor. Tesla solgte biler og batterier for 25mrd usd i fjor.

Pinseksempelet ditt er veldig illustrativt for hvordan markedet feiler med verdsetting. Pinsen ble solgt til slike priser fordi man oppriktig trodde det ville være et marked for pins lenge etter OL. Når det ikke lengre var kjøpere og det naturligvis ikke var noen som ville betale for å komme hjem til deg for å se på pinsene dine så mistet pinsen sin verdi.

Aksjer handles naturligvis på midtpunktet av kjøpere og selgere, og dette vil reflektere den gjennomsnittelige forventningsverdien av fremtidige kontantstrømmer. Dette er kapitel 1 i læreboken. Definisjonen av en boble er når et selskap eller en sektor handles på verdier som ikke kan regnes hjem i fremtidig utbytte. Da vil "virkeligheten" på et eller annet tidspunkt inhente den. Om man ikke forstår dette så bør man revurdere VPS kontoen sin.


Counterpointer

Lærebøker skrives stadig om. Så at konsensus rundt forrige århundreskifte var at hest var det beste personlige fremkomstmiddelet, var det som sto i læreboka da.
Konsensus i datamaskinbransjen på 50 tallet  var at en bare trengte noen få store maskiner, det sto sikkert også i læreboka. Ting endrer seg.
Det tror jeg sikkert vi kan være enig om.

Spørsmålet jeg stiller er hva er verdi? Og hvordan vurderes den?

Hvis 70 mrd stemmer for Facebook så er jo 25 mrd et godt utgangspunkt for Tesla. Det er jo bare en liten brøkdel av bilmarkedet som er elektrisk så veksten kan lett fleredobles uten at Tesla må ha hele markedet. De er jo på god vei når de allerede har en tredjedel av omsetningen til et selskap som har dobbel markedsverdi (bruker nå rent dine tall som utgangspunkt for diskusjonen)

Counterpointer

BTW

Det ser ut som ettermarkedet faller mens battery day skrider frem. Nå skal ikke for mye vekt legges på det, men forventningen var nok større enn de foreløpig leverer. (Plaid S var omtrent som ventet, dvs litt bedre en Lucid på det de oppga)

Blir litt langsiktig og detaljert så langt (akkurat nå er de midt i Q&A)

Sandvika

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 23. september 2020, klokken 00:56
Lærebøker skrives stadig om. Så at konsensus rundt forrige århundreskifte var at hest var det beste personlige fremkomstmiddelet, var det som sto i læreboka da.
Konsensus i datamaskinbransjen på 50 tallet  var at en bare trengte noen få store maskiner, det sto sikkert også i læreboka. Ting endrer seg.
Det tror jeg sikkert vi kan være enig om.

Spørsmålet jeg stiller er hva er verdi? Og hvordan vurderes den?

Hvis 70 mrd stemmer for Facebook så er jo 25 mrd et godt utgangspunkt for Tesla. Det er jo bare en liten brøkdel av bilmarkedet som er elektrisk så veksten kan lett fleredobles uten at Tesla må ha hele markedet. De er jo på god vei når de allerede har en tredjedel av omsetningen til et selskap som har dobbel markedsverdi (bruker nå rent dine tall som utgangspunkt for diskusjonen)
Ja, du kan gjerne ha et sentimentalt forhold til en aksje å si har den verdien du er villig til å betale for den. Om du ikke har planer om å skrive ut aksjebrevet for å ha det på veggen i all fremtid så må du nok forholde deg til en som tar utgangspunkt i forventet avkastning den dagen du skal selge.

Avkastning er forøvrig også nøkkelordet i sammenligning mellom Facebook og Tesla og ikke omsettningen.. Selv om Facebook "bare" er 3x så stor målt i omsettning, så er deres kostnadsside drift av noen serverparker og noen lønninger som ikke er skalerbare med omsettning, Tesla må også levere noen biler. Resultatet av dette er at overskuddet i Facebook er på størrelse med hele omsettningen til Tesla,ens Tesla må vente til en gang i  fremtiden å skulle levere noe tilbake til aksjonærene

arvid44

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 23. september 2020, klokken 10:06
Sitat fra: arthur på onsdag 23. september 2020, klokken 08:03
Ja, jeg vet at det vil oppfattes som å banne kirken og sikkert noen som føler seg tråkket på tærne, men verdiutviklingen siste tiden, ikke minst i går/i natt, viser nok en gang at pris/verdi på en aksje som Tesla er drevet av to velkjente faktorer; Grådighet og frykt.
Jeg kan i alle fall ikke finne noen underliggende faktorer/forklaringer til slike voldsomme svingninger man opplever i denne aksjen siste tiden.
Tror de fleste oppfatter det som et hakk i plata  :D

Tror optimisme er mer fremtredende enn noe annet. Vi vet at olja er død, så noe må man satse på.
Jeg syns BD ble presentert litt feil . Elon burde fokusere kun på visjonene til Tesla og veien videre uten å gå så mye i detaljer rundt problematikken.
Jeg satt igjen med disse negative punktene:

1. Tesla kommer til å slite med å få opp   volum produksjon av de nye battericellene.

2. Tesla har ikke tilgang til nok Nikkel som
kreves for skalere opp  produksjon framover.
Elon har tidligere gått ut og etterspurt mer
nikkel produksjon , og han gjentok det igjen i går.

3. Tesla mangler nok kloke hoder  for å realisere planene framover. Hvilke konsekvenser kan dette innebære ?


Alle vet, eller ihvertfall burde vite, at nye produksjons teknikker skaper utfordringer på mange områder som kan ta tid å løse.
Når dette legges fram av toppsjefen selv , som er en superoptimist, tror jeg dette er mer alvorlig enn vi liker å tro.

Jeg ser Tesla gjør nye riktig , men tror nok
de kommer til å slite med tidsplanen til
Elon atter en gang. 
Får håpe dette ikke sender TSLA aksjen
tilbake til 2018 nivå, da



Sent from my iPhone using Tapatalk

emurof

Sitat fra: arvid44 på onsdag 23. september 2020, klokken 11:011. Tesla kommer til å slite med å få opp   volum produksjon av de nye battericellene.

Hvorfor vil de slite? Det vil bli som med Model 3, at de må få opp produksjonstakten. Bare at denne gang avhenger ikke alt av det, samt at de har mer erfaring enn tidligere og kan justere seg deretter.

arvid44

Sitat fra: emurof på onsdag 23. september 2020, klokken 12:37
Sitat fra: arvid44 på onsdag 23. september 2020, klokken 11:011. Tesla kommer til å slite med å få opp   volum produksjon av de nye battericellene.

Hvorfor vil de slite? Det vil bli som med Model 3, at de må få opp produksjonstakten. Bare at denne gang avhenger ikke alt av det, samt at de har mer erfaring enn tidligere og kan justere seg deretter.
Det virket for meg ut fra det Elon uttrykte.
at de kun er i en testfase med nye celler.
I og med at de har holdt på med «roadrunner» prosjektet i snart 2 år, og utsatt BD tidspunktet flere ganger, vil jeg
tro det må være endel problemer eller utfordringer som ligger til grunn, korona har neppe hele skylden !


Sent from my iPhone using Tapatalk

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Klykken

Sjekk ut NKLA. DE stuper (-20% i skrivende stund) og de har null og niks som kan redde de.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA