Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 02. september 2020, klokken 13:25Du bør lese innleggene en gang til. Alt annet likt så øker risiko når kurs øker.

Nei, ikke hvis kursen øker som følge av at risikoen i selskapet har sunket. Poenget er jo at flere og flere analytikere som tidligere ikke Tesla ville klare seg, nå ser at Tesla faktisk klarer seg bedre enn de kunne drømme om.

SitatOg ja, Tesla prises som et selskap som skal lykkes (i svært stor grad) på andre fronter enn bare bilismen. Per nå er det bare bilismen hvor de har særlig omsetning. Potensialet for fremtiden? Vel, det er stort. Men svært mye skal lykkes før den tid.

Poenget er at Tesla har vist at de klarer å utføre det de har satt seg som mål. Og slik de fleste snakker om Tesla så er det grunn til å tvile på at annet enn biler er priset inn i aksjen.

SitatSå hvilke realiteter er det du mener man skal forholde seg til? Hva er det KONKRET som gjør at Tesla gjør seg fortjent til dagens børsverdi?

Jeg har ikke sagt noe om hva aksjekursen bør ligge på i dag. Jeg har påpekt at den ikke har steget uten grunn.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Cobos

Nå er jo en pizza ikke nødvendigvis en god sammenligning. Det blir litt som å spørre om man tjener mer på pizza om man selger det utelukkende som hele pizzaer som Peppes, eller om man selger det i pizzabiter som 7-11? Folk er ofte villig til å betale mer per pizza kjøpt som biter enn som hel pizza. Og det er ikke usannsynlig at det har skjedd her. Realiteten er at ser man på spitter for alle selskaper ser det ut til å meget sjelden være den nøytrale hendelsen de i praksis skal være. Det er litt som folk som tror markedet styres av rene rasjonelle entiteter med perfekt informasjon. Faktisk data viser jo at det ikke er tilfellet i det hele tatt. Jmf sammenligningen av Nikola og Tesla. Nikola som vel aldri har solgt noe produkt, var nylig samme verdi som F og idag omtrent på nivå med Nissan.
Med det betyr det ikke at Tesla kanskje har steget litt mye på mandag i forhold til verdien. Men det har jo blitt pent justert ned de 2 dagene siden.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

o.b.lix

Sitat fra: emurof på torsdag 03. september 2020, klokken 12:00
Beklager, men du må komme med noe bedre enn det tynne greiene her.

Beklager at jeg prøver å diskutere på et diskusjonsforum!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

emurof

Sitat fra: daktari på torsdag 03. september 2020, klokken 14:53
Det gjelder å forsøke å time toppen nå. Har selv ikke TSLA men mye annet som har vokst masse.
https://www.dn.no/kommentar/tesla/gm/finans/det-er-galskap-nar-investorene-ikke-bestar-pizzatesten/2-1-868519

De som prøver å time markedet pleier som regel å tape penger.

Pizza er forresten en dårlig sammenligning. En aksjesplitt gjør både aksjer tilgjengelig for flere kjøpere, og det indikerer at ledelsen har tro på selskapets utvikling videre.

Men husk forresten at det ofte er dyrere å kjøpe flere biter av en pizza enn å bare kjøpe en hel på en gang. Uten sammenligning forøvrig.

stefse

Sitat fra: emurof på torsdag 03. september 2020, klokken 18:00
Sitat fra: daktari på torsdag 03. september 2020, klokken 14:53
Det gjelder å forsøke å time toppen nå. Har selv ikke TSLA men mye annet som har vokst masse.
https://www.dn.no/kommentar/tesla/gm/finans/det-er-galskap-nar-investorene-ikke-bestar-pizzatesten/2-1-868519

De som prøver å time markedet pleier som regel å tape penger.

Pizza er forresten en dårlig sammenligning. En aksjesplitt gjør både aksjer tilgjengelig for flere kjøpere, og det indikerer at ledelsen har tro på selskapets utvikling videre.

Men husk forresten at det ofte er dyrere å kjøpe flere biter av en pizza enn å bare kjøpe en hel på en gang. Uten sammenligning forøvrig.
En aksjesplitt gjør ingenting hverken med prisen man betaler for aksjen, eller tilgjengeligheten. Det blir ikke helt som pizzastykker som selges stykkevis, men mer som å få et dataprogram levert i 5 zip-filer, kontra en stor zip-fil.

400 i AH, tror den knekker på sikt, men kjøpte litt, da den har vært ned 3 dager på rad nå.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Klykken

Jeg solgte halve stokken på 417 og tenker å kjøpe på billigsalg i morgen. Evt ryker jeg på en smell 😵

Jeg ser for meg at de kan komme litt ned på 300-tallet før det stabiliseres. Briste eller bære!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Wenche

#3517
 Blodbad i USA i dag. TSLA følger med ned.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

daktari

Solgte alt, tror Nasdaq sprekker skikkelig nå. Fin profitt denne våren!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

emurof

Sitat fra: stefse på torsdag 03. september 2020, klokken 22:35En aksjesplitt gjør ingenting hverken med prisen man betaler for aksjen, eller tilgjengeligheten. Det blir ikke helt som pizzastykker som selges stykkevis, men mer som å få et dataprogram levert i 5 zip-filer, kontra en stor zip-fil.

En aksjesplitt gjør prisen per aksje lavere, noe som gjør det mulig for flere å kjøpe. Noen som ikke hadde over 2000 dollar å kjøpe for har kanskje 4-500 dollar tilgjengelig.

Eller mener du, for å ta et ekstremt eksempel, at flere ikke ville hatt muligheten til å kjøpe Berkshire Hathaway hvis de hadde splittet?

stefse

Sitat fra: emurof på fredag 04. september 2020, klokken 16:09
Sitat fra: stefse på torsdag 03. september 2020, klokken 22:35En aksjesplitt gjør ingenting hverken med prisen man betaler for aksjen, eller tilgjengeligheten. Det blir ikke helt som pizzastykker som selges stykkevis, men mer som å få et dataprogram levert i 5 zip-filer, kontra en stor zip-fil.

En aksjesplitt gjør prisen per aksje lavere, noe som gjør det mulig for flere å kjøpe. Noen som ikke hadde over 2000 dollar å kjøpe for har kanskje 4-500 dollar tilgjengelig.

Eller mener du, for å ta et ekstremt eksempel, at flere ikke ville hatt muligheten til å kjøpe Berkshire Hathaway hvis de hadde splittet?
Aksjer kan selges med komma i antallet. Men det kommer an på kontofører og børs. Noen tillater ikke dette.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Klykken

Nei, ikke der jeg handler (Nordnet). Kun heltall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

stefse

Hvis det er mange veldig små sparer som synes at det er selve eierskapet i "pizzaen" som er viktig, kan altså en slik splitt gi et positivt bidrag til kursen. Men det tilbys så mye derivater og gearing i det amerikanske aksjemarkedet, at det å sikre kontroll over en Tesla aksje uten å betale den fullt ut, bør være det minste problem.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Sitat fra: emurof på fredag 04. september 2020, klokken 16:09
Sitat fra: stefse på torsdag 03. september 2020, klokken 22:35En aksjesplitt gjør ingenting hverken med prisen man betaler for aksjen, eller tilgjengeligheten. Det blir ikke helt som pizzastykker som selges stykkevis, men mer som å få et dataprogram levert i 5 zip-filer, kontra en stor zip-fil.

En aksjesplitt gjør prisen per aksje lavere, noe som gjør det mulig for flere å kjøpe. Noen som ikke hadde over 2000 dollar å kjøpe for har kanskje 4-500 dollar tilgjengelig.

Eller mener du, for å ta et ekstremt eksempel, at flere ikke ville hatt muligheten til å kjøpe Berkshire Hathaway hvis de hadde splittet?
Har særdeles lite tro på at de få det gjelder som ikke har råd til å kjøpe én aksje til 15k, men heller vil kjøpe en eller to til 3-4000,-/stk, er de som drar kursen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA