Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: z4rd på fredag 14. august 2020, klokken 18:36
Tesla reported that it had earned $428 million in regulatory credits during the second quarter of this year, besting the $354 million posted last quarter.

Hvor mange Toyotaer i ren gevinst tilsvarer 428 millioner USD? Kun i siste kvartal.
det er ca 4,6 mrd nok. Hvis Toyota tjente 156 mrd nok på 9 mill biler som nevnt over, så tjener de 17333 pr bil. Da trenger de bare selge 260.000 biler eller 2,8% av de 9 mill, for å skaffe 4,5 mrd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

z4rd

#3391
Også, kan man legge til de andre kvartalene i tillegg - bare for å sprite det litt opp.
Så var det inntekter fra megapack og powerpack, powerwall + solar panel og tiles og insurance, og ikke minst all den dataen som de samler inn om sine brukere og omgivelser... sistnevnte er verdt $$$ og som bare vil øke.
Dette er før Tesla har solgt ett eneste kjøretøy.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: z4rd på fredag 14. august 2020, klokken 20:56
Også, kan man legge til de andre kvartalene i tillegg - bare for å sprite det litt opp.
Så var det inntekter fra megapack og powerpack, powerwall + solar panel og tiles og insurance, og ikke minst all den dataen som de samler inn om sine brukere og omgivelser... sistnevnte er verdt $$$ og som bare vil øke.
Dette er før Tesla har solgt ett eneste kjøretøy.

Hmmmm....de 428 millionene USD er penger de får fra andre bilfabrikanter som forurenser for mye. Så sånn sett er det vanlige driftsresultatet til Tesla så mye mindre enn hva overskuddet viser. Blir jo spennende å se hvor mange produsenter som må alliere seg med Tesla for å få ok utslipp om et par år. Kanskje bare Ferrari? Og hvor mange andre rene elbilselskaper som kan kjempe om de samme pengene, som BYD, Xpeng og Rivian osv. Spennende tider er det uansett. Tesla har endret verden.

https://www.caranddriver.com/news/a32346670/other-automakers-paid-tesla-record-354-million/
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det var mange som trodde det skulle gå dårlig med Tesla når den føderale tax credit forsvant. Det slo ikke til. Som selskap så tilpasser de seg markedssituasjonen fortløpende. Forsvinner en fordel så kompenseres dette ved vekst/nye produkter/ny teknologi/ videreutvikling av egne produkter. De ser kun fremover, i motsetning til veldig mange konkurrenter som virker å se bakover.

Dette har de holdt på med siden starten som nå er tolv år ca. Det har gått ganske bra vil jeg si, og min vurdering er at de vil fortsette å tilpasse seg.

Så inntekter fra FCA avtalen og lignende er velkomne inntekter som de tar med seg, men det er ikke basis for hva de tenker fremover.

Synes det var interresant når Elon sa at maksimering av profitt ikke er målet, nå i siste earnings call. Det skal litt til for en CEO i en multimilliardbedrift å si dette.

Larsebass

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. august 2020, klokken 21:12
Sitat fra: z4rd på fredag 14. august 2020, klokken 20:56
Også, kan man legge til de andre kvartalene i tillegg - bare for å sprite det litt opp.
Så var det inntekter fra megapack og powerpack, powerwall + solar panel og tiles og insurance, og ikke minst all den dataen som de samler inn om sine brukere og omgivelser... sistnevnte er verdt $$$ og som bare vil øke.
Dette er før Tesla har solgt ett eneste kjøretøy.

Hmmmm....de 428 millionene USD er penger de får fra andre bilfabrikanter som forurenser for mye. Så sånn sett er det vanlige driftsresultatet til Tesla så mye mindre enn hva overskuddet viser. Blir jo spennende å se hvor mange produsenter som må alliere seg med Tesla for å få ok utslipp om et par år. Kanskje bare Ferrari? Og hvor mange andre rene elbilselskaper som kan kjempe om de samme pengene, som BYD, Xpeng og Rivian osv. Spennende tider er det uansett. Tesla har endret verden.

https://www.caranddriver.com/news/a32346670/other-automakers-paid-tesla-record-354-million/

Såvidt jeg skjønner er små bilfabrikker unntatt kravene, slik at Ferrari slipper unna dette. Mulig jeg tar feil her, men jeg mener disse utslippsavgiftene gjelder fabrikanter med over 1500 eller 5000 solgte biler.
Tesla X75D.

geear

Under 1000 slipper helt unna, men Ferrari er godt over det, så noe må de gjøre.

Nederst: https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en

Larsebass

Sitat fra: geear på søndag 16. august 2020, klokken 09:08
Under 1000 slipper helt unna, men Ferrari er godt over det, så noe må de gjøre.

Nederst: https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en

Takk for korrigering!
Tesla X75D.

Tiger123


Knut: De har solgt en del færre biler i US og California etter at tax credit forsvant.

Det som blir spennende er hvordan de klarer seg om et par år når markedene er modnet mer slik som i Norge. Og de har en prod kapasitet på kanskje 1,5 mill.

Krysser det jeg har å krysse for at de holder unna for VW ihvertfall.. Norge er vel landet i verden med flest tysk-bil entusiaster. Så regner med de vil gjøre det bedre ellers i Europa enn det de har prestert i Norge i år.

Klykken - du snakker om tech selskaper og luftig prising, og det ble sagt i 1999 også. Men etter sommeren 2000.. (var det vel), ble det ikke sagt på en stund.., før de siste par årene, tror jeg:)

Men hypen som dagens kurs er resultatet av kan fortsette en god stund ennå. Casinoene i US er vel fortsatt koronastengt.
Leste hvordan folk i Sør-Korea har investert, etter at det ble publisitet rundt siste kvartalspush nå i juni, husker ikke tallet, men det var mange nye aksjonærer derfra.

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Klykken

1837 er nice. Men tviler på at det holder seg ut uka.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på mandag 17. august 2020, klokken 23:07
1837 er nice. Men tviler på at det holder seg ut uka.
Det er ikke lenge siden jeg tvilte på at det kom til å gå over 1500

Men jeg er sikker på at kursen kommer til å være 1/5 den 21.08

Klykken

Ja, skal ikke være for bastant her... Ser for meg en dip i en eller annen størrelsesorden, bare.

Er ellers en omprising på gang, så hvor det lander er ikke godt å si. Kanskje passerer vi 2k før splitten også. Er liksom bare den og antageligvis s&p som driver akkurat nå. Oppløpet til battery day kanskje har startet også?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Tviler på at S&P driver noe som helst. Den var mest drivende frem til earnings call.

Det er må være blesten rundt splitten og nyheter rundt nye batterier med stort hopp i produksjonskostnader. Det er min mening i hvert fall.

Spørsmålet nå er jo hvor høyt går det?

Den var på 1923, personlig så valgte jeg å ta gevinst på 1900. Da jeg tror det kommer en korreksjon av dette raskt.

Klykken

Tar ut gevinst om 5-10 år, jeg. 👏
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Fler enn meg som aner ugler i mosen når man ser disse grafene?

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA