Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 12. august 2020, klokken 22:12
Hvorfor skal selskapet bli mer verdt når de 5-dobler antall aksjer, intet annet nytt? Jeg forstår det emosjonelle spekulasjonssperspektivet ved det, men kun det, altså gambling.
He He

Selskapet er helt likt som før splitt, men aksjemarkedet er tydeligvis mer basert på opplevde følelser enn reelle endringer

Klykken

#3376
Tech-aksjer er slik.

EDIT:
Gikk opp 13% igår, nesten 200$. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Larsebass

Kronekursen begynner å ødelegge litt av moroa. Dollaren er ned 1% tii ca 8,85kr nå.
Tesla X75D.

Klykken

#3378
Har mine på snitt 9,46, og kurs 1425. Må ha 1510 for å gå i 0. Ganske insane 😄 men er long, så kronekursen svinger nok opp og ned en del før jeg realiserer.

Men vurderer valutakonto og hamstre dollars også hvis kursen blir lavere. Kjøpe aksjer til gunstig kurs med "billige" dollars er jo prima.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. august 2020, klokken 00:14
Sitat fra: daktari på onsdag 12. august 2020, klokken 22:12
Hvorfor skal selskapet bli mer verdt når de 5-dobler antall aksjer, intet annet nytt? Jeg forstår det emosjonelle spekulasjonssperspektivet ved det, men kun det, altså gambling.
He He

Selskapet er helt likt som før splitt, men aksjemarkedet er tydeligvis mer basert på opplevde følelser enn reelle endringer

Er vel noen som mener at flere har råde til en aksje eller to, som dermed øker etterspørselen. En annen ting er at aksjen bli omtalt ved en splitt, som gjør at flere kommer på å kjøpe den. En tredje ting er at folk blir minnet på hvor mye den har økt siden de skal kutte i 5...og folk dermed tror den vokser videre inn i himmelen... synd jeg trodde at "nei nå kan den ikke gå særlig høyere" for noen år siden...
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Første feilen mange gjør er å satse på kursen og at den "går oppover". Sett deg inn i selskapet, dets visjon og hva det står for. La pengene stå i x antall år og høst gevinsten.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

#3381
Sitat fra: Klykken på fredag 14. august 2020, klokken 08:24
Første feilen mange gjør er å satse på kursen og at den "går oppover". Sett deg inn i selskapet, dets visjon og hva det står for. La pengene stå i x antall år og høst gevinsten.

Ja, det var derfor jeg ikke kjøpte for $200. Nå er kursen $1621. Forventet årlig overskudd delt på antall aksjer er ca $1,93 (EPS). Dermed er (Price/Earning) hele 835 eller 839 (avhengig av hvem sine tall en ser på). Det er dermed priset inn en gigantisk økning i fortjeneste. Det kan selvsagt skje, men er jo stor sjanse for at det ikke skjer.

Jeg har stor tro på Tesla vil være en aktør å regne med i fremtiden, men for at markedsverdien skal være passe ok i forhold til inntjeningen må de tjene ca 50-100 ganger mer enn i dag. Men dersom de faktisk fortsetter fremgangen fra 2014 til i dag vil de jo klare det, men det vil jo og være verdensrekord i bra business. Plutselig har en konkurrent funnet opp et batteri som er dobbelt så effektivt til kvart pris. Er vanvittige beløp som brukes på batteri-forskning nå om dagen, og da er den største fordelen borte for Tesla, selv om de har mange andre produkter på gang som solceller, PowerWall, bra "datamaskin-software" osv...
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Tech-aksjer har jo aldri vært basert på "nå-situasjon". Det er utsiktene som teller, samt om de presterer på det de fremmer. Det har Tesla fått til, og overgått, det siste året selv i en presset tid med pandemi og lockdown. Det ser likevel ut til å fortsette - derfor økt optimisme. De ekspanderer jo fortere på verdensbasis enn hva Covid-19 sprer seg, og øker salg, produksjon og er disruptive i alle marked de berører. Og er innovative - battery day tror jeg kommer til å fremme ny vekst, type eksplosiv. 1300-1600$/aksje (ikke medregnet split) er å anse som billig om du ser frem i tid type år. :)

Men det er slik jeg ser det, og er ingen ekspert på noe vis. Det er en risiko å satse, som med alt. Men jeg har stor tro på Tesla, og derfor får de mine penger - langsiktig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på fredag 14. august 2020, klokken 09:50
Tech-aksjer har jo aldri vært basert på "nå-situasjon". Det er utsiktene som teller, samt om de presterer på det de fremmer. Det har Tesla fått til, og overgått, det siste året selv i en presset tid med pandemi og lockdown. Det ser likevel ut til å fortsette - derfor økt optimisme. De ekspanderer jo fortere på verdensbasis enn hva Covid-19 sprer seg, og øker salg, produksjon og er disruptive i alle marked de berører. Og er innovative - battery day tror jeg kommer til å fremme ny vekst, type eksplosiv. 1300-1600$/aksje (ikke medregnet split) er å anse som billig om du ser frem i tid type år. :)

Men det er slik jeg ser det, og er ingen ekspert på noe vis. Det er en risiko å satse, som med alt. Men jeg har stor tro på Tesla, og derfor får de mine penger - langsiktig.

Det kan jo være det blir en stor suksess, men ser for meg at risikoen er stor for at det ikke vokser til det som markedsverdien på firmaet tilsier (aksjekursen). Til sammenligning er Toyota verdens mest lønnsomme bilprodusent med 156 milliarder NOK i overskudd i året etter å ha solgt 9 millioner biler i året. Tesla selger ca 450.000 biler i året nå, men vil selvsagt øke. Tesla er nå markedsverdsatt 50% høyere enn Toyota. Toyota har en Price/Earning på 8,29.

Hvis en tenker på Tesla som et tech-firma så har jo veldig mange tech-firmaer blitt forbigått av plutselige oppfinnelser fra konkurrenter....men er jo noen få som Facebook og Google som har klart seg.

Hvis Tesla skal tjene like mye som Toyota, og at P/E skal være lik må altså Tesla lage 30 ganger så mange biler som i dag, eller selge masse andre produkter som strøm og solcellepaneler...
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Det blir som å sammenligne fugl og fisk nå da, i mine øyne i alle fall. Tesla er (i alt for korte trekk) en software-gigant, batteriprodusent og energiprodusent som produserer og selger elbiler, solceller og batteribanker på en måte ingen andre har gjort før dem. De har kontroll på de fleste ledd som inngår i sin produksjon og er ikke avhengige av så mange underleverandører. Tesla skal heller ikke bli største bilprodusent i verden, men sikter på noen få skarve prosenter av markedet. Toyota er verdens største bilprodusent som selger biler satt sammen av ørten forskjellige leverandører - og serverer akkurat samme forutsigbare biler som for 20 år siden men med ny innpakning hvert tredje år. De kan ikke ta store sjanser med å slutte med fossilt og gå rett på batteri. Ingen av de store kan gjøre dette ettersom de vil bli sine egne konkurrenter med produkter de taper penger på.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. august 2020, klokken 11:04
Hvis en tenker på Tesla som et tech-firma så har jo veldig mange tech-firmaer blitt forbigått av plutselige oppfinnelser fra konkurrenter....men er jo noen få som Facebook og Google som har klart seg.

Det finnes vel en del andre også.... Apple, for eksempel, som jeg synes er mer naturlig å sammenligne Tesla med.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. august 2020, klokken 11:04
Hvis Tesla skal tjene like mye som Toyota, og at P/E skal være lik må altså Tesla lage 30 ganger så mange biler som i dag, eller selge masse andre produkter som strøm og solcellepaneler...

Og dette er helt usannsynlig? At de selger 30x flere biler per år i fremtiden eller andre produkter som er batteri/strøm-relaterte? Det siste gjør de jo allerede og dette markedet er vel ikke akkurat mettet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Hvis vi kaller økningen i kurs nå et splitthopp (pun intended), hva tror dere nå kommer til å skje ved S&P inkludering og battery day?

Klykken

Alt fortsetter med sine sedvanlige svingninger opp og ned. Vi er ikke i der vi var før "droppen" som var for én mnd siden enda, husk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RuneW på fredag 14. august 2020, klokken 13:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. august 2020, klokken 11:04
Hvis en tenker på Tesla som et tech-firma så har jo veldig mange tech-firmaer blitt forbigått av plutselige oppfinnelser fra konkurrenter....men er jo noen få som Facebook og Google som har klart seg.

Det finnes vel en del andre også.... Apple, for eksempel, som jeg synes er mer naturlig å sammenligne Tesla med.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. august 2020, klokken 11:04
Hvis Tesla skal tjene like mye som Toyota, og at P/E skal være lik må altså Tesla lage 30 ganger så mange biler som i dag, eller selge masse andre produkter som strøm og solcellepaneler...

Og dette er helt usannsynlig? At de selger 30x flere biler per år i fremtiden eller andre produkter som er batteri/strøm-relaterte? Det siste gjør de jo allerede og dette markedet er vel ikke akkurat mettet.

Ikke usannsynlig, men hvor sannsynlig det er er vel få som vet. Det som er sikkert er at markedsverdien til Tesla nå er mye høyere enn Toyota, Volkswagen og Hyundai til sammen. Føler gjerne ikke alle har et forhold til akkurat det tallet. Hvis kursen hadde vært 3000 USD i dag i stedet for 1625 USD....hvor mange hadde endret oppfatning om det er for dyrt priset?

Ser ut til at når Shanghai og Berlin er oppe og går så har Tesla i hvert fall mulighet til å produsere 1,2 millioner biler mot Toyotas 9 millioner... Men jeg heier på Tesla, jeg. Min neste bil har stor sjanse for å bli en Tesla igjen... Blir spennende å se hva som skjer 22. september på Battery Day, ja. Plutselig har de en sinnsyk oppfinnelse som gjør at alle bensinmotorer blir enda mer avleggs over natten. De er jo ikke langt fra der allerede.... Skjer det vil nok ikke Toyota eller noen annen ta hensyn til deres bensin-versjoner på biler, og da er det virkelig Game On...
Tesla Model Y                         2021-

z4rd

Tesla reported that it had earned $428 million in regulatory credits during the second quarter of this year, besting the $354 million posted last quarter.

Hvor mange Toyotaer i ren gevinst tilsvarer 428 millioner USD? Kun i siste kvartal.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA