Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 29. juli 2020, klokken 18:31
Suverent:) For meg så hørtes det ut på analysereren at nå kunne Tesla forhåndsregistrere kreditter etter eget "behov" regnskapsmessig. Men som vel CFO sa i Q2 earrnings call så vil kredittene synke fra neste år.

Neste spørsmål er hva er kapasiteten for Tesla i Q3?

Og hva tror vi de klarer å produsere, og selge?

China - 50 000
Fremont Model 3/Y - 100 000
S/X - 40 000
Tesla har aldri produsert/solgt 40k S/X på et kvartal.

Jeg har mer tro på en produksjon på:

China - 40 000
Fremont Model 3/Y - 90 000
S/X - 20 000

Og så er salget kanskje 10k under det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Noen som har planer/tanker om å øke eller minske posisjon i forhold til inkludering i S&P 500 og «battery day»?

Tiger123

#3347
Espen: Det var kapasiteten jeg listet opp, med et spørsmålstegn. Har ikke noe tips.

Men Knut; jeg tror aksjen er hypet opp og vil falle i andre halvår. Jeg har kun vekslepenger å satse, og shortet når kursen var 400. Det gikk ikke så bra:) Men kommer til å prøve igjen nå ganske raskt, med litt større innsats. Hva med deg?

Dette betyr ikke at jeg tror Tesla vil gå dukken, tvertimot. Kun hypen på kursen jeg tror snart er over.

Larsebass

1. Tesla ble akkurat oppgradert av kredittvurderingsfirmaene Moody og S&P.
2. SP 500-inkludering er sannsynligvis nært forestående
3. Battery-day er nå ca 1,5 måneder unna
4. Jeg tror det er langt flere retail-investorer som kommer inn nå. Det hadde vært morsomt å vite hvor mye av kursen som drives av "copy trades" og andre mekanismer. Er det helikopter-pengene som settes inn i Robinhood, eToro og andre?

Jeg tror ikke jeg hadde shortet mot dette, da nedsiden er ubegrenset ved en short, selvom jeg er enig i at kursen er høy. Jeg hadde heller shortet NKLA, for å si det sånn. :-)

For min del er jeg semi-long igjen, men prøver å balansere Tesla under 25% av porteføljen.
Tesla X75D.

Tiger123

#3349
Har bare kjøpt et sertifikat, gearet 3x. Da taper man ikke mer enn investeringen. Dette er bare gambling fra min side, litt som tippekupongen på en måte:) Og shorte Nikola kan være lurt. Selv om de kommer til å publisere samarbeid med en produsent nå i høst, tror jeg. Mulig de overlever en stund til om de gjør en emisjon samtidig.

Larsebass

Jepp, et sertifikat er nok ikke dumt, da.  :-)

(Prøvde som tidligere nevnt et bull-sertifikat, men det bar fryktelig klønete mot en aksje som handles i en annen tidssone.)
Tesla X75D.

Counterpointer

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 30. juli 2020, klokken 09:10
Men Knut; jeg tror aksjen er hypet opp og vil falle i andre halvår. Jeg har kun vekslepenger å satse, og shortet når kursen var 400. Det gikk ikke så bra:) Men kommer til å prøve igjen nå ganske raskt, med litt større innsats. Hva med deg?
Jeg har ingen planer om å shorte.
Har en liten posisjon i vente på S&P innklusjon og battery day. De bør/må gi et oppsving, vi får se Hvis ikke, blir det en long posisjon som evt blir supplert fra lavere nivå.

xerxes

#3352
Shorte tesla før battery day og sp500 inkludering virker som et risky bet med dårlig risk/reward ratio, just saying. Hvis du har historikk på å shorte tesla på 400 dollar forstår jeg enda mindre hvorfor det frister. Så klart, var din vurdering at aksjen var dyr på 400 så er den jo kjempedyr nå, men likevel, timingen er kanskje litt vel risky nå før disse to potensielle triggerne.

Men vil heller ikke si det er low risk å kjøpe Tesla på disse nivåene. Med mindre man tenker holde på posisjonen 8 år fram i tid, da er det ikke stort mer risky enn andre vanlige aksjer, kanskje litt mindre siden de er godt posisjonert mot bærekraft og at det kun skal selges elbiler i Norge 2030, osv.

Men det er bare mine meninger, kan godt ta feil. Lykke til og ikke sats penger dere ikke har råd å tape, for det er kjipt (snakker av erfaring  :-[ )...

Tiger123

#3353
Jeg har vært litt ut og inn siden sist. Så er ikke like standhaftig lenger, på at hypen er over, haha. Like usikker som deg egentlig.
Viktigste er Q3 leveringstallene. Slår de til med 160 000 leveringer da så pantsetter jeg det jeg har og går inn langsiktig, kanskje:) Men om Norge er en indikator på øvrige markeder så klarer de ikke det tallet.
En investordag som er utsatt i et halvt år og som vi vet inneholder er ikke sikkert er kursdrivende. En bekreftelse på S & P, tja det er jo kjent at det er nesten sikkert da.
Ellers - Om jeg hadde kjøpt Tesla aksjer istedet for S`n i fjor så.
Andre som har regnet på "Om jeg hadde"?:)

Klykken

SitatAndre som har regnet på "Om jeg hadde"?:)
Ja. Og slikt blir man deppa av.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Veggen

Ville hatt en gevinst på rundt 30 mill på "om jeg hadde" kontoen ser jeg.
Altså om jeg hadde store nok baller...

daktari

Om alt hadde gått bra hadde jeg hatt 250k nå. Om alt hadde gått dritt hadde jeg vært 50k fattigere. Jeg er da hvertfall i pluss..

Eller sagt på en annen måte, hvis vi kunne spådd hadde alle vært rike.
(Men hvem skal vi da selge aksjene til for å få profitt?)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Rundt 20 mill her. Bra jeg solgte, ellers hadde jeg vært gjeldfri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. august 2020, klokken 16:22
Rundt 20 mill her. Bra jeg solgte, ellers hadde jeg vært gjeldfri.
20 mill det er vel bare aksjelånet

geear

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 05. august 2020, klokken 20:12
Jeg har vært litt ut og inn siden sist. Så er ikke like standhaftig lenger, på at hypen er over, haha. Like usikker som deg egentlig.
Viktigste er Q3 leveringstallene. Slår de til med 160 000 leveringer da så pantsetter jeg det jeg har og går inn langsiktig, kanskje:) Men om Norge er en indikator på øvrige markeder så klarer de ikke det tallet.
En investordag som er utsatt i et halvt år og som vi vet inneholder er ikke sikkert er kursdrivende. En bekreftelse på S & P, tja det er jo kjent at det er nesten sikkert da.
Ellers - Om jeg hadde kjøpt Tesla aksjer istedet for S`n i fjor så.
Andre som har regnet på "Om jeg hadde"?:)
Ja. Jeg sa til madammen at det var på tide å investere to millioner på 160-170, hun sa vel egentlig til og med ja, men jeg hadde ikke baller nok i en tid jeg faktisk var veldig usikker på hele Tesla-eventyret, følte det kunne gå begge veier, og det var vel noen kritiske uker/måneder også der. Og hadde jeg gjort det så hadde jeg solgt for lenge siden uansett. Som jeg gjorde med det vi hadde.

Men... da jeg nevnte at de to millionene hadde blitt til nærmere 20 mill ved 1500, så lurte hun på om jeg hadde blitt lykkelig da??? Dummeste spørsmålet jeg har hørt på lenge.  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA