Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#3300
Næss er en jeg følger og jeg opplever at han er veldig nøytral når han gir sine aksje vurderinger. Jeg mener han i denne saken har en god Tesla vurdering.

Electric cars in Norway

#3301
Gode nyheter under i gårdagens finansavisen.no. Kopi av første avsnitt.

Lenke:
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/07/22/7549696/tesla-i-pluss-for-fjerde-kvartal-pa-rad-tjente-104-millioner-dollar

Tesla i pluss for fjerde kvartal på rad – tjente 104 millioner dollar
Tesla tjente 104 millioner dollar i andre kvartal og har dermed levert en positiv bunnlinje i fire kvartaler på rad.

5. RIKESTE I VERDEN: Elon Musk kan være fornøyd med å ha blitt søkkrik på oppgang i Tesla-aksjen.
FOTO: BLOOMBERG

Anders Pedersen Bjergaard
22:40 - 22. juli | Oppdatert 09:15 - 23.07.20
Henrik Nymoen

Det gikk veien og Tesla skuffet inn et overskudd på 104 millioner dollar, tilsvarende 2,18 dollar pr. aksje. Det var bedre enn fjorårets minus 2,31 dollar pr. aksje og analytikernes forventning på 0,03 dollar pr. aksje.

«Overskuddet økte kraftig på grunn av grunnleggende forbedringer av driften», skriver selskapet i rapporten.

Zanka

Jeg mener at denne gjestekommentar gjør samme feilen som veldig mange andre, de ser på Tesla som en bilfabrikk ikke noe annet, dette mener jeg blir veldig snevert.
Ser også at han mener at 25000 i fortjeneste pr. bil er bortimot maks, men vi vet jo at Porsche feks. ligger på lang over 100 000,- pr bil.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Electric cars in Norway

#3303
Rapporten var grei nok. Kopi: Tesla TSLA, +1.52% said it earned $104 million, or 50 cents a share, in the quarter, contrasting with a loss of $408 million, or $2.31 a share, in the year-ago quarter.


Men hva betyr Mexico valget ift aksjekursen? Er det et stikk til Donald Trump?

Lenke og bilde under:
https://www.marketwatch.com/story/tesla-reports-surprise-q2-profit-2020-07-22

Om temaet Mexico: Kopi:

The call veered on sedate, for Tesla standards, with Musk issuing calls for "revolutionary actuaries" to further develop Tesla's insurance product; urging more mining companies to mine for nickel, used in batteries; and announcing the Austin, Texas, area as the site of Tesla's future second U.S. car-making factory.

Larsebass

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 23. juli 2020, klokken 10:21
Rapporten var grei nok. Kopi: Tesla TSLA, +1.52% said it earned $104 million, or 50 cents a share, in the quarter, contrasting with a loss of $408 million, or $2.31 a share, in the year-ago quarter.


Men hva betyr Mexico valget ift aksjekursen? Er det et stikk til Donald Trump?

Lenke og bilde under:
https://www.marketwatch.com/story/tesla-reports-surprise-q2-profit-2020-07-22

Om temaet Mexico: Kopi:

The call veered on sedate, for Tesla standards, with Musk issuing calls for "revolutionary actuaries" to further develop Tesla's insurance product; urging more mining companies to mine for nickel, used in batteries; and announcing the Austin, Texas, area as the site of Tesla's future second U.S. car-making factory.

Texas ligger i USA.
Tesla X75D.

Amoss

Sitat fra: Larsebass på torsdag 23. juli 2020, klokken 10:52
Texas ligger i USA.

Men det var en del av Mexico for nesten 200 år siden. Kan jo ikke forvente at alle er helt oppdaterte ;)
Model S 85D

Electric cars in Norway

#3306
Amoss :+1: dagens beste comment  so far today :) :) :+1:

Texas vs Mexico  😱😱 My bad :-1: :-1:

Apropos Elon så vet vi jo at Tesla ikke bruker en eneste $$ på betalt reklame i TV eller radio.

Og Elon bruker jo isteden Twitter som er gratis :+1: smart mowe Elon :+1:

Og han får mye gratis reklame der. Er det så noe rart at alle vi med Tesla aksjer blir stadig rikere :+1:?

https://twitter.com/Tesla/status/1286057855422881792?s=19

JørundG

#3307
I Q2-2020 rapporten står det at fortjenesten per bil er 25% i Q2, økt fra 18% Q2-2019. (Gross profitt, automotive)  Dette er samme nivå som Q1-2020, men de har samtidig redusert prisene på bilene.
De skriver også at fortjenesten per bil er forventet å øke ytterligere i tiden som kommer.
Det betyr ca100.000 per modell 3 og ca 200.000 per mod X i fortjeneste per bil.
Pretty Nice
Jeg er også en lykkelig aksje eier.
Nylig solgt min X.
Men har nå en Volvo V90T8 som ventepølse (leasing). Ser an om det blir Y eller X før CyberT
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

Tiger123

Ser noen prøver å argumentere for aksjekursen med at de driver med mye annet enn biler. Dette innlegget på Twitter er vel med og bekrefter det "alle" vet; at det er masse nye "investorer" som er hovedårsaken til den store stigningen:

Innlegget:

They're. Not. Only. An. Auto. Manufacturer. Tesla owns SpaceX. Tesla also will tile the roof of your house. Tesla also happens to have the largest network of charging stations in the world. Tesla is like GE, NASA, AND ford baked into one entity.

emurof

Sitat fra: Zanka på torsdag 23. juli 2020, klokken 10:14Jeg mener at denne gjestekommentar gjør samme feilen som veldig mange andre, de ser på Tesla som en bilfabrikk ikke noe annet, dette mener jeg blir veldig snevert.

Jeg anbefaler alle å se denne videoen. Der forklares det hvordan "amatørene" ser det store bildet og er i stand til å se hvor Tesla faktisk er på vei og til og med klarer å beregne mer nøyaktig hvor mange biler Tesla leverer, og hva slags kvartalsresultater de får. På den annen side sitter "proffene" med regnearkene sine og ser ikke skogen for bare trær.

https://twitter.com/SquawkCNBC/status/1286272271552741380

emurof

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 23. juli 2020, klokken 14:59Ser noen prøver å argumentere for aksjekursen med at de driver med mye annet enn biler. Dette innlegget på Twitter er vel med og bekrefter det "alle" vet; at det er masse nye "investorer" som er hovedårsaken til den store stigningen:

Disse "nye investorene" vet ofte mer om selskapet enn "proffene". Igjen, se denne videoen:

https://twitter.com/SquawkCNBC/status/1286272271552741380

daktari

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 23. juli 2020, klokken 14:59
Ser noen prøver å argumentere for aksjekursen med at de driver med mye annet enn biler. Dette innlegget på Twitter er vel med og bekrefter det "alle" vet; at det er masse nye "investorer" som er hovedårsaken til den store stigningen:

Innlegget:

They're. Not. Only. An. Auto. Manufacturer. Tesla owns SpaceX. Tesla also will tile the roof of your house. Tesla also happens to have the largest network of charging stations in the world. Tesla is like GE, NASA, AND ford baked into one entity.
Lol ja, hypen lever.
SpaceX er privateid, bl.a. av Musk og andre investorer, men er Tesla majoritetseier av SpaceX? nytt for meg.

Nasa er amerikanske myndigheter sitt selskap som har oppdrag å utforske verdensrommet. De kjøper tjenester av SpaceX, dvs. raketter, og betaler også for evnt. utvikling av nye raketter. Akkurat slik de gjorde med apollo-programmet der mange underleverandører konkurrerte om månebil, månelanderen etc. De kan når som helst kutte SpaceX som leverandør.

GE lager mye rart. Lyspærer, medisinske maskiner (MR, CT, rtg, EKG) og software, vannkraft, flymotorer, tog og trikker, kontrastmidler og mye annet. GE ble jo stiftet av Edison, kanskje noen vedder på geni-vs-geni-koblingen.

Ford er et bilfirma.

Uansett bra Tesla tjener penger, da kan de lage flere og bedre biler etterhvert. Bra for aksjonærene også!

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Zanka

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 23. juli 2020, klokken 14:59
Ser noen prøver å argumentere for aksjekursen med at de driver med mye annet enn biler. Dette innlegget på Twitter er vel med og bekrefter det "alle" vet; at det er masse nye "investorer" som er hovedårsaken til den store stigningen:

Innlegget:

They're. Not. Only. An. Auto. Manufacturer. Tesla owns SpaceX. Tesla also will tile the roof of your house. Tesla also happens to have the largest network of charging stations in the world. Tesla is like GE, NASA, AND ford baked into one entity.
Usikker på om den ekstreme aksjekursen kan helt rettferdiggjøres. Poenget var at denne gjestekommentaren hadde unnlat å nevne at Tesla også driver med andre ting enn å lage biler, ihvertfall i et 5 års perspektiv. Han var også helt på jordet når det gjaldt fortjeneste pr. bil.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på torsdag 23. juli 2020, klokken 15:20Lol ja, hypen lever.
SpaceX er privateid, bl.a. av Musk og andre investorer, men er Tesla majoritetseier av SpaceX? nytt for meg.

Nasa er amerikanske myndigheter sitt selskap som har oppdrag å utforske verdensrommet. De kjøper tjenester av SpaceX, dvs. raketter, og betaler også for evnt. utvikling av nye raketter. Akkurat slik de gjorde med apollo-programmet der mange underleverandører konkurrerte om månebil, månelanderen etc. De kan når som helst kutte SpaceX som leverandør.
Så vidt jeg vet eier Tesla ingen del av SpaceX.

Det er riktignok noen koblinger mellom SpaceX og Tesla. Kommer i farten på disse:

- Begge er styrt av Elon Musk, og Musk eier en betydelig andel av begge.
- SpaceX er en leverandør til Tesla. F.eks rakett-opsjonen til Roadster, og stål til Cybertruck.
- Tesla er en leverandør til SpaceX. F.eks batteripakker som benyttes på Starship prototypene, og noen biler som benyttes av SpaceX. (Inkludert minst 2 stk Model X som benyttes til å kjøre astronauter.)
- SpaceX har tidligere kjøpt obligasjoner utstedt av SolarCity, og SolarCity ble så kjøpt av Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Interessant sitat fra Musk :

Sitat

Like I think just we want to be like slightly profitable and maximize growth and make the cars as affordable as possible, and that's what we're trying to achieve.


Tesla skal også hente inn mer penger. Offisielt for å ha aksjer tilgjengelige for indeksfond etter inkludering i S&P500.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA