Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Larsebass

#3285
Aksjen går sideveis i dag. Det kan i alle fall tyde på at ingen vet noe mer enn resten av markedet før q2-tallene kommer.

Jeg krysser fingrene for et lite overskudd som gjør at Tesla inkluderes i s&p 500, men jeg er egentlig litt pessimist.Uansett beholder jeg min posisjon. Og takket være bruksanvisning herfra har jeg satset hele 2000kr på en bull x3. :-)
Tesla X75D.

Counterpointer

Sitat fra: Larsebass på onsdag 22. juli 2020, klokken 18:12
Og takket være bruksanvisning herfra har jeg satset hele 2000kr på en bull x3. :-)
Selv om du får 3x stigningen kan vel ikke det bli så mange kroner på et så lite beløp.
Er dette bare en test?

Counterpointer

Det blir svært interessant å se hvordan markedet reagerer nå. Uansett om det blir overskudd eller ikke i Q2.

Har fondene posisjonert seg for at Tesla blir inkludert i S&P 500, slik at det blir liten effekt? Eller kommer det en topp? Og i så fall hvor stor blir den toppen? Og vil den holde seg i disse turbulente tidene?

På samme måte om det skulle bli et (uventet) negativt resultat. Hvor mye og hvor lenge?

Har tatt en liten posisjon for å se hva svingningene utgjør i kroner fratrukket kurtasje og vekslingskurs. Dollar faller jo også nå (9.10kr i dag), så det spiller også inn for korttidsinnvesteringer.
Er litt lei av å sitte på gjerdet.

Larsebass

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. juli 2020, klokken 19:47
Sitat fra: Larsebass på onsdag 22. juli 2020, klokken 18:12
Og takket være bruksanvisning herfra har jeg satset hele 2000kr på en bull x3. :-)
Selv om du får 3x stigningen kan vel ikke det bli så mange kroner på et så lite beløp.
Er dette bare en test?

Jepp! Ville aldri skuffet mye penger inn i et instrument jeg ikke har prøvd før. :)
Tesla X75D.

Larsebass

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. juli 2020, klokken 20:05
Det blir svært interessant å se hvordan markedet reagerer nå. Uansett om det blir overskudd eller ikke i Q2.

Har fondene posisjonert seg for at Tesla blir inkludert i S&P 500, slik at det blir liten effekt? Eller kommer det en topp? Og i så fall hvor stor blir den toppen? Og vil den holde seg i disse turbulente tidene?

På samme måte om det skulle bli et (uventet) negativt resultat. Hvor mye og hvor lenge?

Har tatt en liten posisjon for å se hva svingningene utgjør i kroner fratrukket kurtasje og vekslingskurs. Dollar faller jo også nå (9.10kr i dag), så det spiller også inn for korttidsinnvesteringer.
Er litt lei av å sitte på gjerdet.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at mye være priset inn nå. Ingen nyheter siden endelig dato for battery day og at semi-produksjonen skal i gang. Videre kan det jo også være buy on rumours, sell on news slik at kurs uansett går ned. Vi får se om litt!
Tesla X75D.

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016


OhmPaPa


Espen Hugaas Andersen

Virker som et solid kvartal. Til tross for corona.

Nå må man bare se akkurat hvor bra det blir når man ikke har corona, og Model Y fabrikken i Shanghai kommer skikkelig i gang. Tror Q3 blir bra, mens Q4 blir latterlig bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

For øyeblikket (kl 0030) er de opp nesten 5% i ettermarkedet.

Ettermarkedet er ikke alltid en god indikasjon, men tror det blir en sterk dag i morgen.

emurof

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:10Næss: Tesla-boom fra Robinhood
Fossilbiler må snart bli historie og Tesla må oppnå super lønnsomhet for å unngå at aksjekursen ender opp som en av de største boblene i nyere tid.

HAR VEKST: Tesla-aksjen har steget 258 prosent så langt i år. Her fra havnen i Southampton i mai der importerte teslaer venter på sine nye eiere.

Ligger på pluss++

https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2020/07/19/7548703/naess-tesla-boom-fra-robinhood

Mye rart fra Finansavisen her. De har visst ikke skjønt noe som helst.

De påstår for eksempel at noen har "neglisjert fundamentale sammenhenger", men går nærmere inn på hva de mener med det. Det eneste de nevner er at "selskapet ikke tjener penger", noe som ikke stemmer.

Det kan godt være at Tesla er friskt priset, men jeg synes ikke amatøren i Finansavisen klarer å gjøre rede for hvorfor. Mest svada og kunnskapsløshet om hva Tesla driver med.

emurof

#3296
Sitat fra: Larsebass på tirsdag 21. juli 2020, klokken 13:06Ref Bull/bear-produkter og Tesla. Jeg har handlet aksjer i mange år og mener jeg har en god forståelse av dette. Men disse bull/bear-produktene er litt mystiske. Man spekulerer  på oppgang eller nedgang i et underliggende produkt (Tesla, f.eks.) Men det jeg ikke skjønner er: Man kjøper f.eks. 1 stk av Bull Tesla Nordnet X3 til 2000kr.

La oss si at Tesla øker i verdi. Hvordan tar man profitten? Ved å selge det produktet man kjøpte på markedsplassen? Hva gjør denne gearingen da?

Det har vært noen som har snakket om det allerede, men 3x betyr jo at en bevegelse i underliggende papir (Tesla) gir 3x utslag i Bull/Bear-produktet. Så du kan f.eks. få 3x større gevinst eller 3x større tap enn det Tesla-aksjen gir.

Jeg har eksperimentert med både Bull/Bear og Mini Futures, og Bull/Bear egner seg kun til trading på en enkelt dag siden den rebalanseres hver dag kl. 20 (ved stengetid i Sverige). Hvis du skal sitte over flere dager eller lengre tid så bør du ta i bruk Mini Futures. Der er dessvere Long Mini Futures (at man tror at Tesla skal gå oppover) på lav giring nå pga. mye oppgang i aksjen. Giringen vil f.eks. starte på 3x, men vil så synke gradvis etter hvert som aksjen går oppover. Så nå er høyeste giring på Long Mini Future rundt 1,5.

Såvidt jeg har skjønt så kan man kun tape det investerte beløpet med Bull/Bear, mens man med Mini Futures kan miste mer enn man har investert (selv om det vel også er begrenset slik at det ikke er uendelig nedside, da det har en Stop Loss).

Når det gjelder å ta profitt så vil jo "market maker" legge ut både kjøpsordre og salgsordre slik at du kan både kjøpe og selge av MM i åpningstiden (ofte 09-20). Du er ikke avhengig av at andre handler i produktet.

emurof

Sitat fra: xerxes på tirsdag 21. juli 2020, klokken 14:27Enig i at denne typen produkter virker litt mystisk og det er etter min mening utrolig ikke lager en krystallklar punktliste som beskriver akkurat hvordan disse bull derivatene fungerer. For eksempel hvilket klokkeslett de "resetter" kursen hvert døgn, og hvordan evt pre og after market påvirker kursen. Prøvde å lete det opp men det virker helt håpløst å få noen oversikt, det linkes til noen ufullstendige og generelle dokumenter på svensk. Vilkårene er jo helt bananas kompliserte. Følte meg ikke en gang helt sikker på om jeg kunne tape mer enn innskuddet.

Det blir litt klarere hvis man eksperimenterer med små summer til å begynne med. Bull&Bear blir rebalansert kl. 20 hver dag, altså når handelen i produktet i Sverige stanser for kvelden.

Premarket og after-hours påvirker definitivt disse produktene. Det virker til og med som de vet før PM-handel starter hvor handelen vil ligge. Kanskje de har tilgang til noe register der ordre som ikke er gjort synlige i markedet ligger inne.

Jalla

Sitat fra: emurof på torsdag 23. juli 2020, klokken 00:36
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:10Næss: Tesla-boom fra Robinhood
Fossilbiler må snart bli historie og Tesla må oppnå super lønnsomhet for å unngå at aksjekursen ender opp som en av de største boblene i nyere tid.

HAR VEKST: Tesla-aksjen har steget 258 prosent så langt i år. Her fra havnen i Southampton i mai der importerte teslaer venter på sine nye eiere.

Ligger på pluss++

https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2020/07/19/7548703/naess-tesla-boom-fra-robinhood

Mye rart fra Finansavisen her. De har visst ikke skjønt noe som helst.

De påstår for eksempel at noen har "neglisjert fundamentale sammenhenger", men går nærmere inn på hva de mener med det. Det eneste de nevner er at "selskapet ikke tjener penger", noe som ikke stemmer.

Det kan godt være at Tesla er friskt priset, men jeg synes ikke amatøren i Finansavisen klarer å gjøre rede for hvorfor. Mest svada og kunnskapsløshet om hva Tesla driver med.
Dette er en gjestekommentar, og jeg synes da han beskriver ganske godt hvorfor han mener aksjen er friskt priset. Faktisk så synes jeg du bommer mye mer med din kommentar enn hva vedkommende gjør. Du kommer med benvnelser som amatør, svada og kunnskapsløshet. Men du har da ingening annet å komme med?

emurof

#3299
Sitat fra: Jalla på torsdag 23. juli 2020, klokken 09:42Dette er en gjestekommentar, og jeg synes da han beskriver ganske godt hvorfor han mener aksjen er friskt priset. Faktisk så synes jeg du bommer mye mer med din kommentar enn hva vedkommende gjør. Du kommer med benvnelser som amatør, svada og kunnskapsløshet. Men du har da ingening annet å komme med?

Jeg peker jo på både faktafeil og ubegrunnet påstand, samt at de åpenbart ikke forstår Tesla som selskap. Ut over det er det lite av substans i teksten.

Jeg skal gjerne innrømme at jeg er ganske krass i min omtale av denne tulleteksten, men jeg begynner faktisk å bli litt lei av forståsegpåere som skal synse så mye negativt om Tesla uten at de tydeligvis vet hva de snakker om.

Det kan for eksempel være slik at Tesla faktisk er OK priset i dag, og at de faktisk har vært kraftig underpriset tidligere. At dagens nivå på aksjen bedre gjenspeiler fremtidsutsiktene, og en økt tro i markedet på at Tesla vil klare å oppnå det de har som mål. Mens det tidligere har vært mye utfordringer i forbindelse med oppramping av produksjon og slikt, har de nå fått ganske god kontroll på dette, og videre oppramping vil sannsynligvis skje med mindre problemer, og i raskere tempo. Se bare på hvor raskt fabrikken i Kina kom i gang.

Så igjen, det kan godt være at $1000+ er en mer riktig prising av Tesla enn under dette, siden de har vist at de har evne til å gjennomføre det de har bestemt seg for, og siden det er langt mindre usikkerhet rundt selskapets fremtid og om de i det hele tatt ville klare å overleve. Nå virker det mer sannsynlig at Tesla vil bli bare mer og mer dominerende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA