Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Snesopp

Ikke lenge siden tesla passerte toyota som verdens mest verdifulle bilprodusent. Siden den gang har de blitt mer verd enn nr 2, 3 og 4 til sammen. Nesten, mangler 11 milliarder i verdi. Toyota (173 milliarder), volkswagen (80 milliarder), honda (44 milliarder).

Hvor lang tid tar det før de er verd mer enn alle andre bilprodusenter tilsammen?

Magnus Hansen

Med denne utviklingen er de jo snart verdt mer enn alle andre selskaper i verden til sammen... uansett bransje..

xerxes

Sitat fra: Snesopp på søndag 12. juli 2020, klokken 09:18
Ikke lenge siden tesla passerte toyota som verdens mest verdifulle bilprodusent. Siden den gang har de blitt mer verd enn nr 2, 3 og 4 til sammen. Nesten, mangler 11 milliarder i verdi. Toyota (173 milliarder), volkswagen (80 milliarder), honda (44 milliarder).

Hvor lang tid tar det før de er verd mer enn alle andre bilprodusenter tilsammen?

Feil, toyota er verdt 30% mer enn det, ca 30% mer, om man bruker en riktigere målemetode.

Likevel er nå tesla mer verdt:)

Jammen virker Tesla knivskarpe om dagen, gode marginer på bilene og har bevist evne til å poppe opp nye fabrikker på under ett år. Forbedrer seg hele tiden, tør også satse friskt, lærer av feilene sine.

Musk nevner total rewrite av fsd (de var feature complete, men valgte skrive koden på nytt da de fant potensiale til å gjøre det mye mer effektivt) ferdig om 2-3 mnd. Innen 2025 er de trolig kommet veldig langt med å optimalisere dette. Dersom de får til robotaxis er dagens aksjepriser billige. Ikke priset inn i dag. Legg til: samfunnsutvikling mot bærekraftige aksjer og aksellerert game over for biler med fossilt brennstoff, massive subsidier, batterier.

Virker som at sjansen til gamle bilprodusentene glapp, og nå har de ikke sjans til å ta igjen Tesla selv om de skulle prøvd. De selger elbiler med tap per i dag. VW gjør et greit forsøk men ligger 5-6 år bak softwaremessig.

Nylig uttalte audi at forbrenningsmotoren langt fra er død, og skal satses videre på. Ford uttalte nylig at de har målsetning om å bli karbonnøytrale OM 50 ÅR.

Wow. Jeg tror tesla kan bli store om ting klaffer fremover. Skulle skjønt det da aksjene var langt billigere, men stemningen var så dyster.

Klykken

SitatWow. Jeg tror tesla kan bli store om ting klaffer fremover. Skulle skjønt det da aksjene var langt billigere, men stemningen var så dyster.
Min tanke også. Tror dette kan vokse rimelig bra på 5 år. De vil nok også splitte opp aksjene slik Apple har gjort flere ganger oppigjennom og da vil det bli tilgjengelig for flere og på nytt skyte fart.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tellus

Er ofte bedre å sammenligne selskapsverdien (enteprise value) når man gjøre sammenligninger mellom de forskjellige bilprodusentene. Selskapsverdien er markedsverdien av selskapet når man legger til all gjeld og trekker fra all cash. Dvs verdien av selskapet uten gjeld/cash.

I følge gurufocus.com finner vi følgende selskapsverdier:
Toyota 318 milliarder USD.
Tesla 292 milliarder USD
VW AG 261 milliarder USD
Ford 146 milliarder USD
GM 119 milliarder USD

Hvis disse tallene stemmer så har må Ford og GM har veldig mye gjeld.

Disclaimer, jeg har ikke kvalitetssjekket noen av tallene.

xerxes

Hm. Virker ikke logisk for meg at gjeld skal øke selskapverdien? Heller omvendt? Cash/aksjer selskapet eier/besitter er derimot logisk å legge til selskapsverdien.

Etter hva jeg kan huske å ha lest eier toyota mye av egne aksjer, slik at selskapets reelle verdi er ca 30% høyere enn market cap (aksjepris*antall aksjer utstedt). Ford vil jeg tippe er rimelig nedsyltet i gjeld.


Men jeg kan ta feil her altså, dette er ikke noe område jeg er spesielt orientert i, bare reagerte på logikken.




Tellus

Tror du misforstår hva selskapsverdi er. Selskapsverdien gir et mer reelt bilde av hvordan markedet priser et selskaps eiendeler, teknologi, markedsposisjon og inntjening uten at man trekker inn hvordan selskapet er finansiert.

Selskapsverdien er kan derfor være godt egnet til å sammeligne selskaper som er kapitalisert forskjellig.



turfsurf

#3217
Sitat fra: Tellus på søndag 12. juli 2020, klokken 14:40


I følge gurufocus.com finner vi følgende selskapsverdier:
Toyota 318 milliarder USD.
Tesla 292 milliarder USD
VW AG 261 milliarder USD
Ford 146 milliarder USD
GM 119 milliarder USD

Hvis disse tallene stemmer så har må Ford og GM har veldig mye gjeld.

Ett rask søk på samme side  påstår at Ford har ca 168 Milliarder USD i gjeld. GM ca 126. GM har og mere cash.

Grovt sett så er gjeld vs cash mere enn tre ganger så stor for Ford som for Tesla, og GM ett sted midt i mellom. Amerikanske bilselskaper er kanskje ikke den beste målestokken...

Edit: Toyota f.eks har omtrent like mye tilgjengelige midler som gjeld.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Snesopp

Jaja. Nå tenkte jeg utelukkende hva aksjemarkedet verdsetter de til. Hva de har av ekstra verdier får nå så være.

Toyota ser ut til å eie mellom 430 millioner og 668 millioner aksjer av 3260 millioner aksjer. Og det øker vel aksjeverdien med ca 0%.

xerxes

Sitat fra: Snesopp på søndag 12. juli 2020, klokken 17:17
Jaja. Nå tenkte jeg utelukkende hva aksjemarkedet verdsetter de til. Hva de har av ekstra verdier får nå så være.

Toyota ser ut til å eie mellom 430 millioner og 668 millioner aksjer av 3260 millioner aksjer. Og det øker vel aksjeverdien med ca 0%.

Godt poeng. Hvis jeg kjøper et selskap til 10 mill, som har 10 mill i gjeld, så verdsetter jeg forsåvidt selskapet å være verdt 20 mill. Jeg trekker tilbake tankespinneriet mitt over:)

Cobos

Merk også at Toyota har gjort tilbakekjøp av store mengder av sine egne aksjer. Det normale da er å slette de aksjene slik at det blir færre aksjer totalt for selskapet. Av en eller annen merkelig regnskapsmessig grunn har Toyota ikke gjort det for å spare seg kostnaded ved å opprette noen millioner av sine egne aksjer. Dermed ender de ofte opp med å bli ca 30 milliard $ mer verdt siden en del sider på nettet legger de til i selskapsverdien, som blir feil. Inntil de tilbyr disse til eksterne er de i praksis borte fra sirkulasjon og har dermed 0$ i verdi. Derfor vil du ofte se sterkt forskjellig verdi for Toyota sin markedsverdi.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

trikola

Hvis noen kjøper opp alle Toyota-aksjer på børsen så eier vedkommende jo hele Toyota og dermed også de aksjene som de har liggende in skuffen. Kan ikke se at disse aksjene skal komme på toppen av Toyotas markedsverdi.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

Cobos

Ja men du må skille mellom de aksjene som er i omløp som jeg kunne kjøpt opp hvis jeg ville eie 100% av Toyota. Og de som ligger i skuffen eller som er vanlig for selskaper, de genererer ut av løse lufta når de gjør en aksjeemmisjon. Toyota har bare disse aksjene allerede ferdiglaget, men inntil noen tegner seg på emmisjonen er det ikke verdt noe.

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

stefse

Bilprodusenten Tesla bør etter min oppfatning vurdere å benytte sirkusaksjen sin $TSLA til å få mer penger inn. En emisjon på 1300 dollar eller noen konvertible lån kan sikkert finansiere både bil og batterifabrikker flere plasser i verden. Hvis Musk har ambisjoner om å virkelig endre verden, har han sjansen nå. Sirkuset varer ikke evig. Litt børskrakk og renteoppgang er alt som skal til så er verdien nede i 500 igjen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arvid44

Sitat fra: stefse på søndag 12. juli 2020, klokken 22:29
Bilprodusenten Tesla bør etter min oppfatning vurdere å benytte sirkusaksjen sin $TSLA til å få mer penger inn. En emisjon på 1300 dollar eller noen konvertible lån kan sikkert finansiere både bil og batterifabrikker flere plasser i verden. Hvis Musk har ambisjoner om å virkelig endre verden, har han sjansen nå. Sirkuset varer ikke evig. Litt børskrakk og renteoppgang er alt som skal til så er verdien nede i 500 igjen.
Helt korrekt, men ser ut som Tesla har nok penger for øyeblikket.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA