Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Antallet Cybertruck reservasjoner må tas med en klype salt da 100$ (1000kr) ikke er noen stor investering. Det er nok veldig mange som har reservert uten at de dermed kommer til å kjøpe.

Jeg har selv hatt betalte reservasjoner på minst 15 stk (fra 5000 til 20 000kr) biler, har endt opp med å kjøpe kun tre av disse.

Av de som har gratis reservasjon har jeg ikke kjøpt noen.

Uansett er Cybertruck veldig populær og vil garantert selge mye. Kunne godt tenkt meg en bil i rustfritt stål, men den måtte vært litt mindre.

emurof

Sitat fra: HåkonE på fredag 03. juli 2020, klokken 20:13Analytikere flest bommer på denne type aksjer fordi de jobber med å evaluere hva et selskap er verdt basert på det fundamentale, risiko og sannsynlighet for at et firma lykkes med sine planer innenfor de tidsfrister som er planlagt.

De bommer fordi de ikke forstår selskapet. De som forstår selskapet, bommer ikke like kraftig. Tvert imot, de som forstår selskapet har truffet ganske så bra.

SitatHypede aksjer er ekstreme i sin uforutsigbarhet og volatilitet, og da kan jo selv amatører/lyriske fans på Youtube treffe i sine spådommer.

Tesla var lenge alt annet enn hypet. Husker du ikke da den lå nede rundt 200 og konsensus blant "analytikerne" så ut til å være at den skulle videre ned? Det var side opp og side ned med artikler om hvor mye trøbbel Tesla hadde og hvordan de ikke ville få til noe som helst.

Samtidig satt "amatører/lyriske fans på YouTube" og forklarte at det var nå man hadde muligheten til å gå inn i aksjen på et svært billig nivå fordi de så at ting de hadde lagt opp til lenge begynte å falle på plass. Dette er da folk som ikke bare hadde rett i det, men som har hatt rett om hvordan Tesla ville takle en kollaps i verdensmarkedet (som vi har fått nå), hvordan det ville gå med produksjonen av Model 3 med mer, hvordan det ville gå med bygging av flere fabrikker, og så videre. Det er rimelig patetisk av deg å prøve å latterliggjøre folk du sannsynligvis ikke engang vet om. Du bare går ut ifra at fordi de ikke jobber for et meglerhus og sitter og pumper ut bommerter av noen "analyser" så må de være viljeløse fans som ikke evner å tenke selv.

Men virkeligheten er at de har hatt rett hele tiden, og du bør skamme deg med måten du hele tiden prøver å latterliggjøre andre på, enten det er "telt"-trollingen din eller måten du snakker om andre på.

SitatDet gjelder jo ikke bare Tesla, enkelte tech aksjer er kjent for å notorisk vanskelig å spå. Når crypto herjet som værst var det hundrevis av "eksperter" på Youtube, og man lo åpenlyst av de som varslet at dette ikke kunne pågå inn i evigheten.

Bitcoin var basert på ren ønsketenkning. Tesla er basert på at selskapet har lagt en plan og gjennomført planen så langt, med reelle produkter og reell vekst. Når skal du gi deg med denne usaklige sammenligningen?

emurof

Her er forresten en video om Amazon der mange av de samme argumentene om Tesla går igjen, f.eks.:

"It would have to sell every book been sold in the world today to justify its stock price."

https://twitter.com/xiang_aw/status/1278347734055923713

emurof

#3123
Jeg vet ikke helt hva man skal si, jeg. Opp over 100 dollar bare i dag.

Det skyldes kanskje at flere indeksfond innser hvor det bærer hen, og kjøper seg inn før Tesla innlemmes i S&P 500? Dvs. at mye av potensialet nok vil være tatt ut på forhånd.

Så får man se om et eventuelt overskudd i Q2 blir en ny trigger eller om det faktisk prises inn nå. Siden det henger sammen med S&P 500 så kan det være at det heller ikke blir så mye å hente dersom det blir et overskudd, men at det kan komme en korreksjon hvis de leverer underskudd.

Edit: Glemte at Musk også har sagt at de planlegger enda flere nye fabrikker, blant annet enda en i Asia. Tesla skalerer opp og bygger nye fabrikker mye raskere enn jeg tror noen hadde forventet.

Counterpointer

Kan nesten se ut som tiden som volatil er forbi

Nå er det kun økning som gjelder.

Cobos

Indeksfond kan vel ikke kjøpe aksjer som ikke er i indeksen? Slik at 99% sikkert at de blir lagt til er ikke 100% sikkert. Men har lest at f.eks DNB kan kjøpe seg inn nå med at av deres aktive fond og så selge alt til dagens pris til indeksfondet sitt når det blir offisielt. Da slipper de å drive opp kursen idet det blir offisielt.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

emurof

Sitat fra: Cobos på mandag 06. juli 2020, klokken 18:51
Indeksfond kan vel ikke kjøpe aksjer som ikke er i indeksen? Slik at 99% sikkert at de blir lagt til er ikke 100% sikkert. Men har lest at f.eks DNB kan kjøpe seg inn nå med at av deres aktive fond og så selge alt til dagens pris til indeksfondet sitt når det blir offisielt. Da slipper de å drive opp kursen idet det blir offisielt.

Ja, forskjell på hva som er "offisielt" og hva ulike aktører gjør for å jukse.

For juks er det jo. Men hvem bryr seg? Ikke myndighetene i det minste. Så lenge det er store finansaktører kan de gjøre nærmest hva som helst uten konsekvenser.

Snesopp

Er da vel ikke juks det? Får finnes grenser til ville teorier.

Sa en gang at jeg ikke skulle angre meg for at jeg solgte tesla-aksjene min. Men nå begynner det å svi litt :D Kjøpte for 125K en gang i tiden. 124 aksjer. Hadde vært småpene 1,550,000 nå   8) Ble med mye mindre pene 300,000.

Til de som ha aksjer enda. Har ikke tjent de pengene før dere selger ;) men sånn som det ser ut nå så blir det vel 2000 dollar pr aksje. Hvor fort det skjer avhenger vel av inntjeningsrapporten som kommer.

Tullete å følge med på andre elbil/hydrogenselskap for tiden. Bare det har litt med elbil å gjøre så flyr det opp på børsen.

https://electrameccanica.com/ opp 200% på en uke

https://www.nio.com/ Nesten 100%

https://www.hyliion.com/ opp 250% på to uker

Nikola er vel opp 400% siden april.

xerxes

Virker tullete at Nikola som ikke har levert noe som helst enda, er priset 1/10 av Tesla som har bevist veldig mye, og vært gjennom masse verdifull erfaring. Tesla sin pris er forsåvidt også tullete, men gir mening dersom man ser 10 år frem i tid og tolker det som en vekstaksje på vei til Apple-nivå. Sett bort fra aksjeprisene så ser jeg ingen andre bilaksjer jeg heller ville satset på enn Tesla, de har gullposisjon på flere områder, f eks kina, batterier, software, selvkjøring (apropos, så er vel Googles Waymo priset som en relativ stor aktør sammenliknet med tesla, men virker å være på etterskudd og har satset på feil lidar-hest). Men til dagens priser er det jammen ikke lett å si om Tesla er et nytt Apple/Amazon eller bare en oppblåst fantasi.

xerxes

Jøss, 10% opp i dag gitt. Det er mange dollar det!

emurof

I skrivende stund opp over 160 dollar i dag. Nesten 14%. Vet fortsatt ikke hva jeg skal si, men er glad jeg sitter på noen Tesla-aksjer i det minste.

Også morsomt å eksperimentere med børsprodukter med gearing, der bevegelser i prisen f.eks. dobles eller tredobles. Det har blitt noen kroner i det siste, for å si det slik.

Cobos

Som en som har holdt en stund er det naturligvis morsomt med dager som dette. Jeg kan ikke tro at ikke deler av S&P inkludering nå er delvis priset inn. For å si det sånn den er opp nå $17 i ettermarkedet etter $160 i vanlig handel.
Jeg er vel opp brutto årslønnen min idag omtrent... Aldri feil å gjøre årslønn til dagslønn men mistenker at dette ikke kan vare. Tipper det er en del med short posisjon som kommer til å fyre opp denne raketten enda litt til, men så skal den ned igjen for landing, og vet ikke om den treffer droneshipet for å si det sånn.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

geirci2

#3132
Kursen fortsatte til nye høyder etter at USA-børsen stengte i kveld:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

SurSnasen


geirci2

Tja, oppe i $1.425 nå, har vært så høyt som $1.435 tidligere i kveld.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA