Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#3075
Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 14:57Stadig 50% vekst høres jo fint ut, men innen 2030 så har Tesla nesten halve verdens bilproduksjon ved å leke med tall på den måten.
Sier ikke det vil fortsette inn i evigheten. Men det er ingen grunn til å tro at det er over ennå. Jeg tror de klarer omkring 20% i 2020, og 50% i 2021 og 2022, i hvert fall. (Så fremt det ikke blir behov for flere nedstengninger av Fremont.) Etter det har vi ikke nok informasjon til å si særlig.

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 14:57Mye av veksten så langt er drevet av i-land med subsider/incentiver, og Tesla har fått lov til å operere helt uten konkurranse i sine segmenter. Regnemåten din mangler altså noen viktige parameter. Jeg tror markedet vil endre seg mye neste 5 år, og man ser salgstallene på Model X/S falle fort i europeiske land nå (sikkert flere årsaker, men det vil jo alltid være forklaringer - resultatet er likevel det samme).
Insentivene har gradvis blitt faset ut. Til tross for dette har veksten fortsatt.

Og ja, salget av Model S/X er ned. Mye av årsaken er at Tesla ikke har prioritert S/X. Alt Tesla trenger å gjøre for å øke salget er å ta en Model 3 LR batteripakke og stappe den inn i S/X. Da får man en 75 kWh S/X som kan selges til noe sånt som $10-20k lavere pris. Som samtidig også får 250 kW lading.

Ellers er det jo greit å huske på at salget av Model S/X er fortsatt høyt i forhold til forventingene fra 2012. Planen da var å produsere 20.000 Model S og 20.000 Model X per år. Og da var startprisen $50k - nå er den $75k. Det er ikke noe tvil om at det er et begrenset marked for biler til $75k+. Dette gjelder ikke bare for Tesla.

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 14:57Reservasjoner uten forpliktelser for et produkt som er så langt unna/ikke ferdig utviklet, bør man være forsiktig med å bokføre som "salg".
Jeg forsøkte ikke antyde at dette var bokførte salg. Poenget er at det er stor etterspørsel for Teslas produkter, de må bare få satt de i produksjon. Tesla har hatt lange reservasjonskøer på Model S, Model X, Model 3, og det har resultert i stort salg. Tesla har lange reservasjonskøer på Model Y, Cybertruck, Roadster og Semi. Sannsynligvis vil dette resultere i stort salg.

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 14:57Det er en grunn til at Tesla lærte av Roadster og gjorde "billetten" så billig (og lanserte den allerede nå), dette er uhyre effektiv måte å rentefritt låne penger på av konsumere på, og ha muligheten til å få mer penger fra investorer ved å peke på reservasjoner.
Pengene de låner fra kundene er irrelevante per i dag. De har mer penger enn de klarer å bruke.

Jeg tror det er flere grunner for at de har redusert reservasjonsbeløpet:
- Reservasjonsinnbetalingen betales gjerne med kredittkort - dette er en dyr betalingsløsning for Tesla der kredittkortselskapet gjerne tar omkring 2%. 2% av differansen på $900 for 500.000 kunder per år utgjør $9 mill i tapt profitt per år.
- Folk forventet å få noe igjen for å betale store summer åresvis i forveien. Ettersom Tesla ikke kan garantere at man egentlig får noe igjen for reservasjonen, så får man også mer fornøyde kunder med et lavere beløp.
- En del av grunnen til å ha reservasjonsinnbetaling var at man da kunne beholde denne innbetalingen om kunden gikk bort fra kjøpet etter bilen gikk i produksjon. Da ville de fortsatt få inn noe penger som kompenasjon om kunden hadde bestilt en rar konfigurasjon som var vanskelig å selge. Nå har Tesla veldig få varianter og det finnes ingen varianter som er vanskelig å selge.
- Som du nevner var det på et tidspunkt fine penger å få inn på reservasjoner. Ettersom behovet falt bort ga det mening å kutte ned beløpet betydelig. Dette har egentlig vært en gradvis prosess. Det kostet $40.000 for en reservasjon på en Model S Signature. Altså 1.000 Signature reservasjoner ga like mye lånte penger inn som 400.000 Cybertruck reservasjoner.

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 14:57Elon strakk seg langt i å forsøkte å hype opp produktet ved å snakke om skuddsikkerhet (som endte opp med å bli en dårlig "last moment" idè) og la den dra andre pickup`er (under kritikkverdige forhold). Nå antyder han at de kanskje kan få til at bilen kan gå på vann. Det lukter litt "Roadster med raketter" av det hele (også med reservasjoner - og forsinkelser). Veldig amerikansk anno 2020, men det gjelder å ikke la seg rive helt med.
Grunnen til å hype opp at bilen er skuddsikker er for å vinne over nye kunder. Cybertruck har blitt godt mottatt, men det var ikke alltid sikkert. Tesla ønsket å vinne over kunder som er vant til "Built Ford Tough" o.l. Kanskje gikk de litt langt, og det er så klart mulig Cybertruck ikke blir fullt så robust som de har gitt inntrykk av, men det var i hvert fall viktig at Tesla viste at robusthet er en prioritet.

Det med at den kanskje kunne brukes til vanns var åpenbart ikke seriøst, så det gidder jeg ikke diskutere nærmere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DagfinnN

Sitat fra: RuneW på mandag 29. juni 2020, klokken 23:28
Sitat fra: Boge på mandag 29. juni 2020, klokken 20:59
Jeg har blokkert visse personer som bare bidrar med svada. Det gjør det enklere å lese denne tråden. Anbefales

Tror jeg henger meg på den. Synes ikke det bare er svada, men mange lange repetisjoner med stort sett samme innhold. Tror ikke det blir slutt på disse innleggene før alle andre er enige. Men har man en et kall så har man et kall  :laugh:
Fristet til dette jeg også. Eneste "problemet" er folk som siterer den personen jeg ikke vil se.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

emurof

Sitat fra: HåkonE på søndag 28. juni 2020, klokken 18:28
SitatResten av det du skriver er også feil. Panasonic signerte f.eks. nettopp ny kontrakt med Tesla. Men for all del, la ikke virkeligheten komme i veien her.

Nå har jeg presisert flere ganger at jeg snakker om solceller, også i sitatet du svarer på. Kilder inkludert tidligere. Har du kilde så vi alle kan bli litt mer opplyst på dette emnet?

Men hva har solceller med diskusjonen å gjøre? Det har jo vært snakk om biler hele veien her. Plutselig slenger du inn noe helt annet?

Energidelen er jo knapt priset inn i aksjen.

Sitat
SitatBegynt å gå over til helt andre prosjekter? Hva er det du snakker om?

https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk

Jeg kan ikke se at dette svarer på spørsmålet. Det er bare en generell artikkel om Musk. Du må presisere hva du snakker om.

Sitat
SitatHva baserer du denne påstanden på?

Verdsettingen tilsier at de er verdens mest verdifulle bilprodusent, mens de kjemper et sted innenfor 2% (2019) av verdens bilmarket. Det finnes bilprodusenter som produserer 30 ganger så mange biler. Har du forsøkt å regne ut hvor mye det utgjør per bil solgt?

Hvor mye solgte Nokia i forhold til Apple da iPhone først ble lansert?

Du hadde sittet og tviholdt på Nokia-aksjene dine, du, og snakket om hvordan Apple nesten ikke solgte telefoner og bla bla.

mEn sMaRtTeLeFoNeR uTgJør jO BaRe 1% aV MoBiL-mArKeDet!

SitatKonkurrentene begynner å komme med alternativer.

Jada, hørt det i alle år. De klarer knapt å konkurrere med 5-10 år gamle Teslaer.

SitatUtfordringer med kvalitet

Som Volkswagen med ID.3 der de ikke engang har grunnleggende funksjonalitet? Eller lekkasje og kortslutningsfare i Taycan? Osv. Bare tull. Tesla har blant de mest fornøyde og lojale kundene.

SitatCEO er distrahert med nye selskaper

På hvilken måte?

SitatCEO var enig i at TSLA var verdsatt for høyt lenge før den nådde 1000.

En slengkommentar på Twitter. Du glemmer at han også sa at Tesla vil vinne over tid, så om kursen er 700 eller 1000 nå er mindre relevant for de som skal sitte i flere år.

SitatSemi....ikke realisert.

Produksjon settes i gang nå, men de har hatt nok med å klare å levere nok Model 3.

SitatSviktende salg på S og X. Roadster forsinket. Pickup et stykke unna.

S og X er flere år gamle, og Model 3 har tatt over der.

Roadster er irrelevant, bortsett fra at den vil knuse alt på ytelse da.

Cybertruck er planlagt til slutten av 2021. I mellomtiden vil Model Y knuse alt.

Du glemmer jo Model Y oppe i alt dette.

SitatAutonome taxi. Lovt, heller ikke realisert.

Hva så?

SitatRegnskapstallene, omsetning, overskudd, utbytte

Hva med det? Utbytte er forresten for selskaper som har stagnert og ikke lenger er i sterk vekst.

Sitathttps://markets.businessinsider.com/stocks/tsla/financials

Hva da?

SitatVerdien ser altså ut på kort tid å gå i taket som følge av FOMO, hype og hobby-investorer som ikke har et snev av forhold til verdisetting av et selskap.

Slik er det med hele markedet, men til forskjell fra det meste annet, og særlig konkurrentene, så kommer Tesla styrket ut av denne pandemien. Og igjen, skal man sitte på aksjen i flere år så er det mindre relevant om den er kjøpt for f.eks. 700 eller 1000.

SitatApropos, hvordan vil du forklare verdsettingen?

Jeg har allerede forklart at jeg ikke bryr meg så mye om det kortsiktige.

SitatTittet litt mer på ARK siden du stadig henviser til de. Catherine Wood antar at elbilmarkedet skal vokse fra 2% til hele 33% av verdensmarkedet på bare 5 år. Med verdensmarkedet inkluderer man da altså landsbygda i India, Kina, Russland etc.

Og at Tesla da med sine relativt dyre produkter fortsatt skal klare en 18% kake av verdens-markedet (som da igjen inkluderer nevnte områder der en bil til 90k er dyrt). De vil også kjempe mot arbeidskraft fra disse landene.

Du glemmer at Tesla også planlegger enda billigere modeller i fremtiden, i tillegg til at de sannsynligvis vil kunne senke prisen på dagens modeller etter hvert som batterikostnad går nedover.

SitatOg en slik vanvittig ekspandering skal de klare mens de i dag produserer biler i telt, nylig har omtalt ekspanderingen (fortsatt en kake innenfor 2%) som "hell", har kvalitets utfordringer og har forsinkelser (og forsåvidt er kjent for forsinkelser). Et godt utbygget service-nettverk har de heller ikke.

Du troller fortsatt om dette teltet, men ignorerer det faktum at det allerede er bygget en ny fabrikk i Kina på rekordtid, at den allerede er i ferd med å bli utvidet, at det nettopp er startet bygging av fabrikk i Europa, og at de snart kommer til å bygge ny fabrikk i USA. Du ignorerer rett og slett alt som ikke støtter agendaen din, mens du prøver å vri på ting og blåse dem opp for at de skal passe dine oppfatninger.

Når jeg og andre flere ganger har påpekt for deg at teltet ikke er noe negativt i det hele tatt, hva er grunnen til at du bevisst prøver å bruke teltet for å rakke ned på Tesla? Det er rett og slett avslørende for agendaen din, for du bryr deg ikke om fakta. Du er mer opptatt av å komme med stikk og provosere.

SitatJeg sliter altså med å se hva som utgjør dagens verdi, og hvordan man kan se en signifikant videre opptur verdt risikoen.

Det kommer altså an på hvor lenge man har tenkt til å sitte på aksjene. Hvis man har en horisont på flere år så har det mindre betydning om det koster noen hundre mer eller mindre akkurat i dag. Man ønsker selvsagt å kjøpe billigst mulig, men det er uansett umulig å time markedet.

SitatARK kommer tidvis i media fordi de er desidert mest bull og optimistiske. Du som fremstår så skeptisk til analytikere, men hvorfor akkurat ARK?

ARK vet hva de driver med, i motsetning til de fleste analytikere som beviselig ikke har peiling.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 29. juni 2020, klokken 09:58
Men når det gjelder aksjekursen. Jeg tror Tesla faktisk har klart å levere nok biler til å havne på plussiden i Q2. Og at de vil havne på S&P500 innen et par måneder nå.

Jeg vurderer faktisk å kjøpe meg litt inn igjen. Det virker som det er relativt mange aksjer som indeksfondene må kjøpe, og som da forsvinner fra float. Jeg tror altså det er mulig Tesla vil se en betydelig oppgang utover høsten. Kanskje 1500? Men her er det definitivt en del usikkerhet. Indeksfondene kan allerede ha sikret seg aksjer, noe som kan forklare noe av oppgangen hittil. I så fall kan inkluderingen i S&P være ganske udramatisk.

Det er en del som argumenterer for at en del av av S&P500-effekten er priset inn alt, da mye av innkjøpet skjer før et selskap formelt inkluderes der (fordi man kan se hvor det bærer og dermed posisjonere seg i forkant).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:38Det er en del som argumenterer for at en del av av S&P500-effekten er priset inn alt, da mye av innkjøpet skjer før et selskap formelt inkluderes der (fordi man kan se hvor det bærer og dermed posisjonere seg i forkant).
Det er helt klart mulig. Men kjøper jeg ikke, så kan du være sikker på at TSLA går til 1500...

Skulle gjerne visst hvor mye fondene har kjøpt, og hvor mye som gjenstår. Jeg mistenker at det gjenstår mye, fordi det er snakk om flere titalls millioner aksjer som må bytte hender, men jeg vet ikke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 12:30Tesla har ingen billige elbiler på markedet, og ingen planlagt lansert i nær fremtid. Model 3 er en dyr bil i mange land. Stor del av omsetningen i verden er billige fossile småbiler.

Hva så? Det betyr ikke at ikke markedet for biler priset som Teslas biler er lite. De vil ikke kunne dekke etterspørselen her på mange år (eller noen gang, da noen alltid vil trenge ny bil), og i mellomtiden har de tid til å gjøre klar en enda billigere bil.

SitatFabrikker skal planlegges og bygges. En ting er å bygge fabrikken, men man trenger tomt, reguleringsplaner skal på plass etc. Tesla har en historikk med forsinkelser.

Hva snakker du om? Fabrikken i Kina kom opp på rekordtid, og mye tyder på at fabrikken i Tyskland vil gå enda raskere.

SitatTesla har brukt 8 år (om vi skal regne fra Model S) til å jobbe innenfor en kake av 2%. Nå skal de plutselig skalere opp ekstremt fort.

De har skalert opp ekstremt fort. Oppskaleringen av Model 3 var rekordartet og det er nesten utrolig at de klarte det. Model S og X var aldri ment å bli produsert i slike volumer, så jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn disse.

SitatARK satser også med særdeles optimistiske marginer, langt over det Tesla har klart og langt over snittet for bilbransjen. I dag virker det som de har kuttet kostnader maksimalt ved å produsere i telt, kutte på fit&finish og QA etc.

Nei, ARK har både et Bear-scenario og et Bull-scenario.

Telt handlet ikke om å kutte kostnader, men om å kunne skalere opp raskest mulig.

SitatJavel, batterier kan bli vesentlig billigere de neste årene, men glemmer man konkurransen opp i dette? Det er jo en grunn til at bilbransjen ellers opererer med lave marginer.

Tesla opererer ikke med lave marginer på bilene sine. Særlig Model Y vil ha enda høyere marginer igjen.

SitatDet er mye som skal slå inn for at Tesla skal klare å forsvare dagens verdsetting, og det på kort tid. Også har man de andre forretningsområdene som også må lykkes. Jeg leser ikke om mange som mener det er stor sannsynlighet for at slike scenario er i nærheten av realistisk.

Denne påstanden har du ikke klart å sannsynliggjøre, da du baserer deg på spekulasjoner og feilforestillinger.

emurof

Sitat fra: HåkonE på mandag 29. juni 2020, klokken 14:57Det er en grunn til at Tesla lærte av Roadster og gjorde "billetten" så billig (og lanserte den allerede nå), dette er uhyre effektiv måte å rentefritt låne penger på av konsumere på, og ha muligheten til å få mer penger fra investorer ved å peke på reservasjoner.

Det er ikke slik det fungerer. Penger fra reservasjoner regnes ikke som vanlig inntekt i regnskapet.

SitatElon strakk seg langt i å forsøkte å hype opp produktet ved å snakke om skuddsikkerhet (som endte opp med å bli en dårlig "last moment" idè) og la den dra andre pickup`er (under kritikkverdige forhold). Nå antyder han at de kanskje kan få til at bilen kan gå på vann. Det lukter litt "Roadster med raketter" av det hele (også med reservasjoner - og forsinkelser). Veldig amerikansk anno 2020, men det gjelder å ikke la seg rive helt med.

Musk pleier å levere på det han lover, og det er ingen grunn til å tro at Roadster ikke vil ha funksjonaliteten det er snakk om. Her er du i gang med å rakke ned på Tesla og Musk uten å tenke objektivt igjen.

Ellemelle

Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:53
Musk pleier å levere på det han lover, og det er ingen grunn til å tro at Roadster ikke vil ha funksjonaliteten det er snakk om. Her er du i gang med å rakke ned på Tesla og Musk uten å tenke objektivt igjen.
Ja det er jo fristende å sitere Jim Bridenstine fra NASA: "he gives me a commitment and he delivers on that commitment. That has happened every single time."

Og for ikke å glemme Jay Lenos visdomsord:
"Anyone who can build a rocket in their back yard and send it into space [..] when they tell you they're gonna make something, you better take them seriously!"

Nå bygger riktignok SpaceX fremtidens Mars-raketter i "telt", men jeg har troen på de likevel :-)

RBK

Men hva skjer i dag? ATH med 1060!!
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Speeder

Sitat fra: RBK på tirsdag 30. juni 2020, klokken 17:27
Men hva skjer i dag? ATH med 1060!!
De har sikkert byttet ut teltduken med stålplater. Det skal vistnok påvirke kursen betraktelig at en fraksjon av produksjonen foregår bak vegger som kan beveges...
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DagfinnN

Sitat fra: RBK på tirsdag 30. juni 2020, klokken 17:27
Men hva skjer i dag? ATH med 1060!!
Og det på tross av 14 dager med nedsnakking av Tesla her. Mission discompleted :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

HåkonE

#3087
Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:35
SitatNå har jeg presisert flere ganger at jeg snakker om solceller, også i sitatet du svarer på. Kilder inkludert tidligere. Har du kilde så vi alle kan bli litt mer opplyst på dette emnet?
Men hva har solceller med diskusjonen å gjøre? Det har jo vært snakk om biler hele veien her. Plutselig slenger du inn noe helt annet?
Du er i en tråd som diskuterer Tesla aksjen, og solceller er en del av deres forretningsområde. Dette aspektet ved bedriften er tidligere tatt frem av andre i tråden som et argument.

Jeg har presisert gjentatte ganger at det er solceller jeg snakker om.

Hvorfor repeterer du til det kjedsommelige at jeg sprer usannheter/lyver, samtidig som du svarer opp alle disse innleggene med at Panasonic har snudd i sin exit, for nå å late som det aldri har vært snakk om solceller når jeg spør deg om kilde?

Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:35
Sitathttps://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk
Jeg kan ikke se at dette svarer på spørsmålet. Det er bare en generell artikkel om Musk. Du må presisere hva du snakker om.

Linken du fikk ramser opp alle aktive selskaper Elon Musk er aktiv i per d.d.

Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:35Du hadde sittet og tviholdt på Nokia-aksjene dine, du, og snakket om hvordan Apple nesten ikke solgte telefoner og bla bla.

Apple aksjen var den aller første aksjen jeg kjøpte faktisk. :laugh: Når det gjelder tech-selskaper som driver med disruptiv utvikling, så gjelder det å være tidlig ute. Får de det til, så blir de ofte hypet opp voldsomt, før de korrigerer seg og man kan begynne å tenke langsiktig (basert på det fundamentale og potensiale for videre vekst).

Tesla har hatt en eksplosiv vekst allerede og er inne i en periode på noen måneder med helt ekstrem vekst. Min erfaring er at markedet kommer med en korrigering før selskapet går over i en mer normal vekst. Jeg kan gå inn igjen om jeg ser en slik korrigering, men ikke på nåværende tidspunkt.

At du syntes min strategi er teit nok til at du vil harselere med den - det lever min portofølje godt med.  :laugh:

Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:35Jada, hørt det i alle år. De klarer knapt å konkurrere med 5-10 år gamle Teslaer.

Salgstallene til Model X og S utenfor hjemlandet har du fått. Noen reviews finner du sikkert også. Tesla er sterk på enkelte områder, konkurrentene på andre.

Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:35Tesla har blant de mest fornøyde og lojale kundene.

I hjemlandet ja. Andre steder varierer det nok litt. Tesla var for første gang med i Skandinavias største undersøkelse på eiertilfredshet nå, og kom på en skuffende 17.plass. I forhold til antall tvistesaker har de 3,5 ganger så mange saker fra kundene per solgte bil (jf. Forbrukerrådet).

Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:35I mellomtiden vil Model Y knuse alt.

Det gjenstår å se. Vil nok komme en ketchup effekt når alle leveringene går ut, men den får en del konkurranse i segmentet neste 1-3 år.

Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:35
SitatApropos, hvordan vil du forklare verdsettingen?

Jeg har allerede forklart at jeg ikke bryr meg så mye om det kortsiktige.

Så du er altså enig i at for å forsvare dagens verdsetting så må man tenke langsiktig?

HåkonE

#3088
Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:53Musk pleier å levere på det han lover, og det er ingen grunn til å tro at Roadster ikke vil ha funksjonaliteten det er snakk om. Her er du i gang med å rakke ned på Tesla og Musk uten å tenke objektivt igjen.

  • I 2013 sa han at alle ladestasjonene skulle få solcellepanel. I 2017 bekreftet han at det var på vei.

  • I 2015 mente han autonomi var klart i 2018.

  • I 2016 sa han at man skulle kunne kjøre på tvers av USA med autonomi i mot slutten av 2017.

  • I 2017 sa han kanskje 3 måneder, maks 6 måneder for full autonomi.

  • I 2019 lovte han 1 million robot-taxi på veiene i 2020. Man mer eller mindre var dum om man ikke kjøpte en Tesla med ekstrautstyr tilsvarende en god bruktbil (FSD), da en Tesla skulle være en utmerket inntektskilde for deg.

  • I 2018 sa han at de måtte sparke 9% av de ansatte for å slippe å aldri gjøre det igjen. 7 måneder senere kuttet han 7% til. 

  • I 2018 sa han at "Funding secured" for å ta Tesla privat. Tiltalt for bedrageri av SEC for den.

  • I Januar 2019 sa han at Q1 (og alle fremtidige kvartalsresultater) skulle gå i pluss. Q1 endte i minus.

  • I 2016 sa Elon at de ville produsere 0,5 millioner biler i 2018. Presterte halvparten.

  • Roadster annonsert i 2017. SpaceX pakke med mulighet for å flyte på bakken ble lovt, med presisering at det ikke var en spøk. Først forventet 2020, så varslet Musk om forsinkelse til 2021. Tesla tok i mot store summer i reservasjoner på Roadster. Nylig uttalte Elon at han nå ønsker å prioritere andre kunder (Cybertruck). 2022 er nå mer nærliggende. Ikke noe mer snakk om raketter.

  • Trenger vi å repetere alle solcelle-lovnadene? Eller 750 millioner dollar i subsidier mot "jobs for all".

  • Det har også vært en del lovnader om ytelser til de ulike produktene (hvilket endte med et saftig forlik her til lands), eller at de skulle ta Porsche på Nurburgring.

Tok 10 sekunder å finne noen eksempler. Jeg digger Elon Musk, vi trenger flere innovatører som han. En av få jeg beundrer i tech-markedet. Men når det kommer til lovnader så er han en "loose cannon", og i denne tråden der man diskuterer egne sparepenger i aksjer, fantastiske produkter som garantert kommer og sikre fremdriftsplaner - så er det jo greit å holde seg litt på bakken.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 30. juni 2020, klokken 22:16
Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:53Musk pleier å levere på det han lover, og det er ingen grunn til å tro at Roadster ikke vil ha funksjonaliteten det er snakk om. Her er du i gang med å rakke ned på Tesla og Musk uten å tenke objektivt igjen.

  • I 2013 sa han at alle ladestasjonene skulle få solcellepanel. I 2017 bekreftet han at det var på vei.

  • I 2015 mente han autonomi var klart i 2018.

  • I 2016 sa han at man skulle kunne kjøre på tvers av USA med autonomi i mot slutten av 2017.

  • I 2017 sa han kanskje 3 måneder, maks 6 måneder for full autonomi.

  • I 2019 lovte han 1 million robot-taxi på veiene i 2020. Man mer eller mindre var dum om man ikke kjøpte en Tesla med ekstrautstyr tilsvarende en god bruktbil (FSD), da en Tesla skulle være en utmerket inntektskilde for deg.

  • I 2018 sa han at de måtte sparke 9% av de ansatte for å slippe å aldri gjøre det igjen. 7 måneder senere kuttet han 7% til. 

  • I 2018 sa han at "Funding secured" for å ta Tesla privat. Tiltalt for bedrageri av SEC for den.

  • I Januar 2019 sa han at Q1 (og alle fremtidige kvartalsresultater) skulle gå i pluss. Q1 endte i minus.

  • I 2016 sa Elon at de ville produsere 0,5 millioner biler i 2018. Presterte halvparten.

  • Roadster annonsert i 2017. SpaceX pakke med mulighet for å flyte på bakken ble lovt, med presisering at det ikke var en spøk. Først forventet 2020, så varslet Musk om forsinkelse til 2021. Tesla tok i mot store summer i reservasjoner på Roadster. Nylig uttalte Elon at han nå ønsker å prioritere andre kunder (Cybertruck). 2022 er nå mer nærliggende. Ikke noe mer snakk om raketter.

  • Trenger vi å repetere alle solcelle-lovnadene? Eller 750 millioner dollar i subsidier mot "jobs for all".

  • Det har også vært en del lovnader om ytelser til de ulike produktene (hvilket endte med et saftig forlik her til lands), eller at de skulle ta Porsche på Nurburgring.

Tok 10 sekunder å finne noen eksempler. Jeg digger Elon Musk, vi trenger flere innovatører som han. En av få jeg beundrer i tech-markedet. Men når det kommer til lovnader så er han en "loose cannon", og i denne tråden der man diskuterer egne sparepenger i aksjer, fantastiske produkter som garantert kommer og sikre fremdriftsplaner - så er det jo greit å holde seg litt på bakken.
Musk er kjent for å være optimistisk i forhold til tidsestimater. Fjerner man de som Musk trolig vil levere (eller har levert), gitt nok tid, så står man igjen med:

Sitat


  • I 2018 sa han at de måtte sparke 9% av de ansatte for å slippe å aldri gjøre det igjen. 7 måneder senere kuttet han 7% til. 

  • I 2018 sa han at "Funding secured" for å ta Tesla privat. Tiltalt for bedrageri av SEC for den.

  • I Januar 2019 sa han at Q1 (og alle fremtidige kvartalsresultater) skulle gå i pluss. Q1 endte i minus.

Den første går på at det er vanskelig å vite hva som kreves av tiltak før man er i gang med tiltakene. Det kan aldri utelukkes at man må kutte stillinger, ettersom man vet aldri hva som kommer til å skje. Se på f.eks SAS og Norwegian - de hadde sikkert ikke planlagt å si opp ansatte i år.

Den andre kan man notere seg at Musk inngikk forlik på, der han ikke innrømmet noe skyld. Det var også snakk om å ta Tesla av børs på *420*, og nå nærmer vi oss tre ganger det. Det er vel lite tvil om at Musk kunne ha tatt Tesla av børs. Jeg er takknemlig for at han ikke gjorde det, ettersom jeg da hadde gått glipp av en fin oppgang...

Den tredje går igjen på at det er vanskelig å vite fremtiden. Men han sa ikke at alle fremtidige kvartaler skulle gå i pluss. Han sa: "I'm optimistic about being profitable in Q1. Not by a lot, but I am optimistic about being profitable in Q1 and all quarters going forward." Jeg har vel allerede nevnt at Musk er i overkant optimist.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA