Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

z4rd

#3000
Aksjekursen avsluttet på 1004 i går. Teknisk sett er aksjen i stigende trend. Vi vil nok se mindre korrigeringer fremover - eventuelt større nedgang hvis det fortsetter å komme flere negative nyheter eller tiltak mtp handel mellom USA-Kina.

https://www.theguardian.com/us-news/2020/jun/19/trump-again-threatens-to-cut-china-ties-after-us-official-ruled-it-out

For øvrig et sitat fra Rob Csongor (vice president and general manager of the Automotive business at NVIDIA):

"Self-driving cars - which are key to new levels of safety, efficiency, and convenience - are the future of the industry.
And they require massive amounts of computing performance... There are only two places where you can get that AI computing horsepower: Nvidia and Tesla."


Kilde: JFGI
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

DagfinnN

#3001
Sitat fra: HåkonE på fredag 19. juni 2020, klokken 09:40
Hva tenker du egentlig om aksjekursen da, Dagfinn (din hårsåre fanboy  :laugh: )?
Har mye mer tro på aksjekursen enn jeg har tro på deg.
Det jeg skrev av ett, 1, one, ein eksempel at du er lemfeldig med sannheten. Måten du svarer på viser hvordan du er.
Nå kommer jeg hverken til å svare eller lese det du skriver mer. Håper andre gjøre det samme slik at du dør ut.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Sitat fra: HåkonE på fredag 19. juni 2020, klokken 10:47
Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 09:40Generelt har sikkert Toyota bedre Qc enn Tesla, men på elektronikk og mye annet er Tesla lysår foran.

Whataboutism. Kvalitetskontroll er helt essensielt om man skal få et stort volum i et konkurranseutsatt marked.
Du skriver mye rart, orker ikke ta alt, men siterer ett eksempel.

Whatsboutism som relatert til mitt siterte utsagn.


https://no.wikipedia.org/wiki/Whataboutism?wprov=sfti1

Du kan godt være uenig, men jeg har ikke anklaget deg for hykleri, det er det du som gjør mot meg. Noe som sier mer om deg.

Når det gjelder aksjekursen mener jeg den er for høy i øyeblikket, delvis basert på noe av det du sier om grunnleggende verdier så der er vi faktisk enig. Men som argumenter kommer det en røys med mye rart, basert på at du rakker ned på din forrige bil og oppvurderer din nåværende. Deg om det.  Temmelig tynt og det provoserer sikkert noen (men ikke meg), stil og innhold kan du med fordel sortere.

Vi har veldig avvikende vurdering av fremtiden. Jeg har hatt posisjon i TSLA og hatt meget god avkastning på den og vil nok ta posisjon igjen. Tviler sterkt på at jeg vil ta den i VAG/Audi da jeg ikke har tro på dem siden de ikke klarer å ha godt fungerende app engang og de har lang erfaring og er en enormt stor selskapssammensluttning som burde klart det.

HåkonE

I moderne tid er det altså ikke hykleri fra den kalde krigen det er snakk om, men....

Whataboutism kan være en form for ad hominem-argument for eksempel i form av «ja, men hvor var du da...» eller «hvorfor kritisere bare A og ikke B». Filosofen Antonsen og Hjortland skriver at whataboutism fungerer som en avledningsmanøver.

Hva jeg har eller har hatt er vel ikke så viktig. Det er ingen ukjente eller unike mangler jeg løfter opp som eksempler i svaret du fikk.

Enkeltselskaper som Audi er jeg ikke så opptatt av, ei egne kjøretøy. Noterer meg at mange binder debatten opp mot hva de har i garasjen, og da blir det gjerne en del føleri og personfokus. Jeg er ikke så sikker på om det er det beste utgangspunktet for å investere.

I likhet med deg har jeg hatt posisjon i TSLA, og har hatt høy avkastning. Var hyggelig det, men spist er spist.  :)


Counterpointer

Fint da har vi avklart at jeg ikke bedriver whatsboutism hverken i følge Wikipedia eller din foretrukne filosof.

Hvilken bilprodusent ville du kjøpt aksjer hos nå da?

Dette har vært gjort både i praksis og som kun teorieksperiment i denne tråden for å se hvem som får best «avkastning».

Jeg ville ikke ha kjøpt TSLA akkurat nå, som nevnt. Rivian er spennende, men er vel ikke notert på børs så vidt jeg vet. Funderte litt på NIO en stund, men synes de kinesiske er litt for hjemlig orientert enda.

De tradisjonelle fossilprodusentene ville jeg ikke satset på nå. Volvo/Geely kunne vært et unntak...... kanskje.

Hadde jeg vist hvem som får til faststoffbatterier hadde jeg satt mesteparten på det firmaet, eventuelt de som får til Covid 19 vaksine til markedet.

chargedup

Jeg synes Tesla er en av de mest spennende bilprodusentene, men det betyr ikke at jeg tør investere sparepengene mine slik prisingen er idag. Tesla har fått til noe ingen andre bilprodusenter noensinne har klart. Mange andre har prøvd å komme med gode elbiler, luftsslott som Fresco Motors (denne ble tatt med som humor), Faraday, Lucid, Fisker osv og enda ikke fått til noe særlig mer enn å hente penger, penger og penger. Bilprodusentene står ovenfor ekstremt store endringer framover og da kan flere av de store "fossile" gå over ende.

De som konkurrerer om plassene i toppen av "mest spennende" bilprodusenter sammen med Tesla for meg, er feks Rimac (som egentlig er en techprodusent og superbilprodusent i parentes som ikke er på børs) og kinesiske selskaper som feks Xpeng (med nok penger og stjålet teknologi til å produsere bra spec elbiler til lav pris på relativt kort tid. Finnes sikkert mange andre store produsenter i Kina, men jeg tok fram Xpeng fordi den har blitt lansert i Norge). Rivian er også spennende, men spørsmålet blir om de faktisk klarer levere noe bra på første forsøk og ikke bli knust av hypen til Cybertruck.

Kina som allerede produserer det meste for oss i vesten har nå pga elbilenes inntog (spesielt i Norge, men etterhvert også i EU) så smått begynt å ta opp kampen med de store bilprodusentene rundt omkring i verden, men det er helt sikkert mange luftsslott der og ;) De få kinesiske produsentene som klare å lage ordentlig bra biler for et europeisk marked til en lav pris kommer til å ta en vanvittig stor del av kaka etterhvert.
Det Kina burde vinne på er pris (og lav produksjonskostnad). Sånn Xpeng blir priset i Norge i dag (over 100' dyrere enn Kina) er de ingen stor trussel nå. Hadde Xpeng G3 toppmodellen vært priset til 320' istedenfor 420' klarer ikke jeg å se hvordan noen skulle klare å konkurrere med den mtp pris/rekkevidde/utstyr (selv med chademo).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

HåkonE

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 14:22Hvilken bilprodusent ville du kjøpt aksjer hos nå da?

Hvis jeg måtte? Porsche langsiktig (3år+). Estimert 15% årlig vekst, ingen truende gjeld, høy status i markedet, en av få seriøse sportsbilprodusenter som har begynt å satse på det unngåelige og ligger fortsatt under hva som er normalverdi før Covid-19 (omtrent på 2016-nivå). Fortsatt fin entry nå. Lav risiko.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 14:22Dette har vært gjort både i praksis og som kun teorieksperiment i denne tråden for å se hvem som får best «avkastning».

Denne tråden ser jeg knapt noe debatt rundt fundamentale verdier og risiko, så da blir det jo bare tipping med lekepenger. Da tar jo gjerne folk mest mulig risiko.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 14:22Funderte litt på NIO en stund, men synes de kinesiske er litt for hjemlig orientert enda.

NIO har fortsatt mulighet for opptur, men de tjener ikke penger og kommer nok ikke til å tjene penger neste 3 årene i alle fall. Høy risiko.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 14:22De tradisjonelle fossilprodusentene ville jeg ikke satset på nå. Volvo/Geely kunne vært et unntak...... kanskje.

Volvo har ganske høy gjeld.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 14:22Hadde jeg vist hvem som får til faststoffbatterier hadde jeg satt mesteparten på det firmaet, eventuelt de som får til Covid 19 vaksine til markedet.

Jeg anbefaler å finne en sektor du liker, sånn at du kan sette deg litt inn i selskapene, hva de driver med osv. Det gjør det hele mye mer morsomt. Selv er jeg stort sett kun inne i tech-selskaper. Er egentlig ikke så glad i bilbransjen, men artig å følge med ettersom den begynner å krysse veier med teknologiselskaper. :)


geear

Sitat fra: HåkonE på onsdag 17. juni 2020, klokken 22:35
Sitat fra: gr på onsdag 17. juni 2020, klokken 19:05Tror nok virkeligheten vil gå opp for ganske mange e-tron eiere fremover, dessverre.

Det gjør det jo for noen Tesla-eiere også ser jeg, eksempelvis deg selv som starter tråder der du vurderer å gå tilbake til fossil.  :)
Nettopp, og gjør man det med Tesla, så vil man gjøre det enda mer med e-Tron. En ting er å kjøre uten henger mellom A og B langs en Europa-vei med Ionity-ladere, men Tesla SuC er _enormt_ godt utbygget i forhold til Ionity, og allikevel ser jeg at VI i blant er avhengige av å bruke andre ladeoperatører, og med ETT unntak har det vært 50 kW, som igjen altså er som å se maling tørke på biler med høyt forbruk, type Model X, e-Tron osv. Jeg er nok ikke den mest tålmodige, men jeg er heller ikke den minst tålmodige, og jeg sitter med inntrykk av at det er en del e-Tron eiere som nå har e-Tron som første elbil, og derfor vil få seg et sjokk når de innser realitetene. Men for all del, vi har kjørt elbil i mange år og hatt innstillingen at vi tåler en del lading og venting, så kanskje det blir likt for andre også, man aksepterer en del ulemper i bytte mot fordeler. Det blir spennende å se fremover.

Counterpointer

Sitat fra: HåkonE på fredag 19. juni 2020, klokken 20:47
Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 14:22Hadde jeg vist hvem som får til faststoffbatterier hadde jeg satt mesteparten på det firmaet, eventuelt de som får til Covid 19 vaksine til markedet.

Jeg anbefaler å finne en sektor du liker, sånn at du kan sette deg litt inn i selskapene, hva de driver med osv. Det gjør det hele mye mer morsomt.
Jeg har funnet en sektor jeg liker. Elbil. Der følger jeg også forholdsvis mye med på hva de fleste holder på med, særlig Tesla. Problemet er at aksjer ikke er logisk, noe som er tydelig demonstrert ved at de beste analytikerne får ikke bedre resultater enn du får med pilkast. Likevel er det jo et system som kan brukes. Har en tro på at en aksje vil øke i etterspørsel, så vil det gi avkastning om det slår til. Osv osv, med alle forutsetninger og begrensninger i aksjehandel.

PS btw; trodde ikke Porsche hadde egne aksjer. Er ikke de en del av VW?

geear

Porsche ble kjøpt opp av VAG i 2012 ja..

RuneW

Sitat fra: gr på lørdag 20. juni 2020, klokken 15:29
Porsche ble kjøpt opp av VAG i 2012 ja..

Drit i detaljene. Vær bare glad du får gode råd av ekspertisen  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Rollep

#3011
Sitat fra: RuneW på lørdag 20. juni 2020, klokken 23:27
Sitat fra: gr på lørdag 20. juni 2020, klokken 15:29
Porsche ble kjøpt opp av VAG i 2012 ja..

Drit i detaljene. Vær bare glad du får gode råd av ekspertisen  :+1:
Hvis man har tilgang til internet er det jo rimelig enkelt å finne ut av :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_SE

https://www.porsche-se.com/en/company/about-us

Porsche Automobil Holding SE ("Porsche SE") is a listed holding company. The holding was founded in 2007. In particular, it holds the majority of the ordinary shares in the Volkswagen Group, one of the world's leading automobile manufacturers. The Group comprises twelve brands from seven European countries: Volkswagen Passenger Cars, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Commercial Vehicles, Scania and MAN.


Hvis man vil kjøpe aksjer kan det enkelt gjøres hos f.eks. Nordnet :)

https://www.nordnet.no/market/stocks/16215656-porsche-automobil-holding
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

1000kwh

Sitat fra: Rollep på søndag 21. juni 2020, klokken 12:56
Sitat fra: RuneW på lørdag 20. juni 2020, klokken 23:27
Sitat fra: gr på lørdag 20. juni 2020, klokken 15:29
Porsche ble kjøpt opp av VAG i 2012 ja..

Drit i detaljene. Vær bare glad du får gode råd av ekspertisen  :+1:
Hvis man har tilgang til internet er det jo rimelig enkelt å finne ut av :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_SE

https://www.porsche-se.com/en/company/about-us

Porsche Automobil Holding SE ("Porsche SE") is a listed holding company. The holding was founded in 2007. In particular, it holds the majority of the ordinary shares in the Volkswagen Group, one of the world's leading automobile manufacturers. The Group comprises twelve brands from seven European countries: Volkswagen Passenger Cars, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Commercial Vehicles, Scania and MAN.


Hvis man vil kjøpe aksjer kan det enkelt gjøres hos f.eks. Nordnet :)

https://www.nordnet.no/market/stocks/16215656-porsche-automobil-holding
Tror påstanden om at man ikke får kjøpt Porsche-aksjer står seg rimelig bra.


HåkonE

Porsche Automobil Holding er det nærmeste man kommer ja (ticker: PAH3). Porteføljen min består for tiden av over 90% tech, så sier seg vel selv hvor jeg har pengene mine. :laugh:

Virker som halvparten her inne virker langt mer opptatt av personangrep styrt av følelser som verktøy mot enhver kritikk mot aksjen de liker (fremfor å ha en konstruktiv debatt om hvorfor de liker aksjen slik at vi kollektivt kan ta de smarteste investerings-valgene), og den andre halvparten støtter seg på historisk avkastning.

Det virker jo sikkert som en logisk taktikk så lenge aksjen går inn i himmelen.  :)

Dagens nyheter...

Løse bakseter, setebelter og lakkproblemer. Kundene fortviler.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/06/21/195685762/problemer-med-ny-tesla-kunder-nekter-a-ta-imot-bilen

Musk og Tesla-styret saksøkes for enorme bonusavtaler

https://e24.no/boers-og-finans/i/na8aQx/musk-og-tesla-styret-saksoekes-for-enorme-bonusavtaler


automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA