Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

z4rd

#2985
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

HåkonE

Sitat fra: z4rd på torsdag 18. juni 2020, klokken 13:28
Hva med USA? Har du de tallene også?

Du som tok opp Xpeng sine fantastiske egenskaper som overgår Tesla. Var svar til det du skrev, som jeg også siterte.. Du trenger ikke å dodge alt. Jeg disponerer tiden min på å korrigere dine tidvis cherry-pickede kommentarer - for balansen sin skyld.
Veldig bra at du tar den oppgaven seriøst, men korrigering er mer effektivt om du benytter deg av litt substans og innhold relevant til informasjonen jeg poster. Min agenda, dagsmål og redegjørelse for min historie klarer jeg fint å "korrigere" selv hvis behov. 8)

Har ikke tall for USA. Kilden dekker kun NO, SP og NL. Men jeg går ut i fra at hjemlandet er et mye bedre marked for Tesla. :)


z4rd

#2987
Du snakker om substans?

Jeg serverte deg de globale tallene for Q1, i tillegg til å gi deg en forklaring på Xpeng og kanskje hvorfor de er der de er i dag. Men kan ikke se at du har svart tilbake med noe vesentlig eller nyttig info.

Du har rett i at hjemmemarkedet er viktig for Tesla. Da det på samme tid også er et stort marked sett i et globalt perspektiv. Dette vil vel påvirke aksjeverdien til Tesla i større grad enn hvordan salgstallene i noen få europeiske land er i noen få måneder. Selv om Norge og Nederland er viktige markeder for Tesla utenfor USA, så har tallene fra de to respektive landene vært veldig gode frem til akkurat nå. Men dette vet vi skyldes logistikkutfordringer og alt som hører til med covid-19, i betydelig større grad, enn at etterspørselen har blitt helt borte.

Det er også i USA at man ser at de gradvis leverer produkter og tjenester innenfor solenergi... dette har ikke truffet det europeiske markedet enda.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Sitat fra: HåkonE på torsdag 18. juni 2020, klokken 13:35
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 18. juni 2020, klokken 11:55
Det var før, nå er han blant de mest ville ryktespredere med fokus på å få mest mulig klikk, er opptatt av å skrive at Elon lyver og har til dels liten eller ingen kildekritikk.

Javel? Fra hans Twitter konto:

I am a Tesla shareholder and 100% believe in Tesla's mission to accelerate the advent of electric transport. It's based on that I suggest Tesla takes a step back with Model Y, take the hit in Q2, and focuses on quality before ramping up.

Unsurprisingly, I am again taking attacks from Tesla fans over this, but I think it's important. Those quality issues are significant. Many buyers are refusing delivery and returning their cars.

De fleste innleggene hans virker å være pro Tesla.
Her må jeg nok støtte HåkonE. Fred er positiv til Tesla selv om han kommer med kritikk også. Har hørt veldig mange timer med podcast og han er stort sett ryddig.

Lakkproblemer og fit and finish er et område mange bilprodusenter sliter med, her er Tesla ikke blandt de beste for å si det sånn.

GOS

Sitat fra: HåkonE på torsdag 18. juni 2020, klokken 11:53
Flertallet har jeg ikke sett noe statistikk på. De siste sidene har vi 2 Tesla-eiere som opplever de har brukt for mye tid på lading.

Du kan få ett svar av neg også etter å ha kjørt Tesla i 6 år. Har opplevd EN gang at det ikke var ledig lader når jeg kom til Superlader. Ventet i 3-4 minutt. Det var på utfsrtsdagen i påsken 2015 i Lillehammer. Har kjørt ca 100.000 km på disse årene og nesten 30% er ladet på SuC.

Jeg oppfatter heller ikke at andre møter ladekø.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Ellemelle

Fred var tidligere bestis med Musk, og fikk ofte svar på spørsmål på Twitter.
Dessverre forstod ikke Fred at deres 100% dekning av alt Tesla-relatert fikk bilen til å fremstå som mye farligere enn den egentlig er. Enhver liten brann i en Tesla ble behørig rapportert, slik at en tilfeldig besøkende på Electrek gjerne kunne tro at Teslabranner var helt normalt.

Det blir som om en VW fanpage skulle rapportere hver gang noen dør i en bilulykke som involverer en VW. Interessant for leserne, men destruktivt for merket.

Derfor mistet han godviljen og kontakten med Musk, men jeg tror ikke han forstår grunnen selv engang, og prøver derfor stadig å presisere at han støtter Tesla på alle mulige måter. 

HåkonE

z4rd: Xpeng Motors er nok der de er i dag fordi de har blitt inspirert av Tesla og har Alibaba, Xiaomi og Foxconn i ryggen. De har ikke bare finansielle muskler, men er tungvektere innen tech og handel.

Nok en påstand om software som slettes ikke er nødvendig for å produsere en komplett elbil (og i alle fall ikke er årsaken til at de allerede nå har en bedre parkeringsassistent enn Tesla), er tvilsomt årsaken til at Xpeng har klart å skru sammen en elbil.

Og det går fort. Xpeng ble opprettet for 6 år siden. De kan plutselig bli relevante, i likhet med BYD & co.

Du snakker om salgstall og aksjekurs i omtrent samme setning. Toyota produserer 30 ganger så mange biler - uten å sitte i telt og dytte ut produkter der bakseter ikke er skrudd fast osv. Det er noe som heter evig eies kun et dårlig rykte. De siste 8 årene har satt spor. De har også fått et rykte på forsinkelser og overpromising. Joda, de har nok hatt et stort press på seg for å levere til investorene.....

....men var det en god strategi å dra med seg slik bagasje når konkurransen kommer? Eller er det i det hele tatt et frivillig valg? Dokumentaren American factory (Netflix) er litt beskrivende på utfordringen amerikanerne står ovenfor mtp produksjon.

Elbiler har fortsatt kun 1,8% (2019) av markedet. Så Tesla konkurrerer ikke bare med en treg overgang fra fossilbiler, men de begynner også å merke konkurransen innenfor disse to prosentene.

Skal man klare å se hvordan Tesla kan gjøre det på et globalt nivå fremfor, så har vi ikke så mange andre referanser enn å nettopp ta land utenfor hjemmemarkedet der elbil har begynt å få et fotfeste. Det har ingenting med "cherrypicking" å gjøre, det er jo faktisk slik man ofte gjør innen forskning - finner nøytrale arenaer. Så kan man selvsagt diskutere hvor nøytralt det blir da. 

Samtidig har ikke S og X akkurat et økende salg.

Så, salgsvolum på produktet bil kan vi legge til siden - aksjekursen må forklares av noe annet.

Solenergi argumenterer du for. Først var det takstein som skulle endre verden for alltid. Tesla er ikke alene om slike produkter. Regnestykker har vist at det koster 25 000$ ekstra for Tesla takstein vs. solpanel, og gir bare 77% av effektiviteten. Kjøper ikke kunder flest solpanel for å spare penger?

2015 var toppåret med 258 MW. Siden har det falt brått.

Elon lovte bot og bedring; 2019 skulle bli året. Q4 endte med ytterligere nedgang på 26% til 54 MW.

Så snakket man varmt om det gode partnerskap med Panasonic i inngangen av 2020. Like etterpå fikk Panasonic kalde føtter og trakk seg ut. Det var nok planlagt en stund.

Elon lovte også at 2020 skulle bli en revolusjon innen biltransport. En tesla skulle bli en pengetrykker....bare man cashet ut 50 000 i gadgets. Ekspertene sa Elon gikk ut med dette mer eller mindre for å redde tallene. Hadde jeg gått fem på dette stuntet som kunde hadde jeg kontaktet Forbrukerrådet.

1000$ er basert på en kollektiv drøm om revolusjon og påfølgende høy personlig gevinst. 3000$ blir nevnt! 7000$! The sky is the limit!!

Det fundamentale er langt unna - om det i det hele tatt blir en suksess. Risikoen diskuteres knapt. Tesla har på mange måter endret verden for alltid, men historie, amerikansk sjarm og salgsprat er ikke det som gir bunnlinje. Men det gir en galopperende aksje ute av kontroll. En stund.


Counterpointer

Sitat fra: HåkonE på torsdag 18. juni 2020, klokken 20:45uten å sitte i telt og dytte ut produkter der bakseter ikke er skrudd fast osv. Det er noe som heter evig eies kun et dårlig rykte.
Det går vel ca igjen i omtrent hver andre post fra deg, denne referansen til «teltet» som er en letthall som ble satt opp for å avhjelpe produksjonslinja fordi de ikke klarte å produsere nok biler (stor etterspørsel er generelt bra for en bilprodusent). Den var ment å være midlertidig, men fungerer så bra at de har beholdt den. Det har vært snakk om at det er noen av erfaringene her som bidro til at Shanghai kom i produksjon så fort og nå ser det ut som Berlin også skal gå fort.

Bruken av ordet telt brukes for å skape negativ assosiasjon, skjønner du er negativ, men det blir litt vel mye om dette som faktisk er temmelig vridd.

Når det gjelder dårlig rykte så husker jeg veldig godt når Toyota hadde en feilprodusert gulvmatte som kilte fast gasspedalen og førte til dødsulykker og ekstremt dårlig presse........ Det er en type hendelse som fester seg en del bedre enn produksjon i en letthall.

Veggen

#2993
Sitat fra: HåkonE på torsdag 18. juni 2020, klokken 20:45
Så snakket man varmt om det gode partnerskap med Panasonic i inngangen av 2020. Like etterpå fikk Panasonic kalde føtter og trakk seg ut. Det var nok planlagt en stund.
Sikkert derfor de nylig forlenget avtalen med 3 år og utvider kapasiteten for fabrikken i Nevada da...
Helt ok med kritisk blikk, men du begynner å fremstå som en fundamentalist nå, pun intended.

HåkonE

Produksjon i telt hadde jo vært vel og fint, men det kommer inn rapporter om både arbeidsforhold og dårlig kvalitet på produktene. Så, ja det er negativt, og blir jo litt beskrivende på hvordan strategi man velger, selv om teltduken i seg selv ikke betyr all verden. Man går for billige og raske løsninger i mange ledd.
Toyota (og andre) har en helt annen kvalitetskontroll.

Veggen:

Jeg kan bare forholdt meg til det jeg leser i media. Kanskje du er bedre tjent med å avklare misforståelsen på en ryddig måte fremfor å ty til billig personfokus?

For alt som leder opp til det sitatet du plukket ut med en skalpell handlet om solenergi.

Panasonic is ending its solar cell partnership with Tesla.

Panasonic's decision to move away from global solar products..

https://techcrunch.com/2020/02/26/panasonic-is-ending-its-solar-cell-partnership-with-tesla/

Panasonic will cease U.S. solar manufacturing operations in May and should completely exit the Buffalo facility by the end of September 2020.

https://www.solarpowerworldonline.com/2020/02/panasonic-is-leaving-teslas-solar-panel-gigafactory-in-buffalo

Panasonic to exit solar production at Tesla's New York plant as partnership frays

https://www.reuters.com/article/us-panasonic-tesla-solar/panasonic-to-exit-solar-production-at-teslas-new-york-plant-as-partnership-frays-idUSKCN20K0BP

Tesla and Panasonic will no longer work together on solar cells

https://www.engadget.com/2020-02-26-tesla-and-panasonic-split-solar-cells-new-york.html




DagfinnN

Jeg er for kritiske kommentarer og Tesla har jammen fortjent det mange ganger.
Men det må henge på greip. Når noen gjentar negativitet og hører lite på/cherry picker objektive argumenter så er det lett å gjennomskue en negativ agenda. Et eksempel:
Det snakkes om hvor mye venting det kan være på superladere og trekkes fram et eksempel fra påska 2018, Lillehammer, hvor det angivelig var 45 min. ventetid.
1. Ingen andre, inkludert meg selv, har opplevd/rapportert venting i denne størrelse. Jeg har kun ventet 1 gang i 5 min. etter 5 år med Tesla.
2. Samtidig unngår man å fortelle at ja, Tesla overvåker trafikk på superladere. Allerede sent på høsten 2018 kom Øyer opp med 20 staller. Nå er både Vinstra, Øyer og Brumundal alternativer til Lillehammer med tilsammen nesten 100 staller. Dette er vesentlig info når man kritiserer superladere. 2 år gamle opplevelser er ikke særlig interessant. Samtidig er det et godt eksempel på et selskap som satser riktig og dermed driver aksjekursen.

Her er bare ett eksempel på en svært skjev framstilling. Det er veldig mange og det blir overtydelig at her er det en agenda.
Jeg blir sikkert kalt fanboy nå. Det er vanlig når man går opp for for argumenter.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Sitat fra: HåkonE på fredag 19. juni 2020, klokken 07:50
Produksjon i telt hadde jo vært vel og fint, men det kommer inn rapporter om både arbeidsforhold og dårlig kvalitet på produktene. Så, ja det er negativt, og blir jo litt beskrivende på hvordan strategi man velger, selv om teltduken i seg selv ikke betyr all verden. Man går for billige og raske løsninger i mange ledd.
Toyota (og andre) har en helt annen kvalitetskontroll.
Jeg er enig i at Tesla har varierende grad av gode/og dårlige arbeidsforhold, blant annet har jeg festet meg ved det spesielt anstrengte forholdet til fagforeninger og generelt store forventninger til jobbinnsats. Dette er imidlertid typisk amerikansk og har ikke noe med letthall å gjøre.

Kan ikke se noen direkte sammenheng der og det blir kun et billig poeng, ikke eksempel på billig løsning.

Hvis en ser på Munro sine analyser, så får en langt mer kvalifisert vurdering.
Munro ble først kjent for meg når de slaktet deler av første utgave av Model 3. Det er fascinerende å se hvor mye som har endret seg nå på gjennomgangen av Model Y.

Generelt har sikkert Toyota bedre Qc enn Tesla, men på elektronikk og mye annet er Tesla lysår foran. Det blir litt som Apple og Nokia, Nokia var ekstremt store og hadde ypperlige produkter og veldig bra Qc, Apple hadde ikke engang MMS på sin telefon og siden det har du til og med nylig «bendgate» på både telefoner og iPad. Nokia er i dag en parentes! Kun et plukket eksempel men for å illustrere at det er ikke nok å ha ting som Tesla kunne vært bedre på.

HåkonE

Det fortsetter å forundre meg at etter 10+ sider der jeg har kritisert aksjekursen, så kommer det fortsatt Tesla-eiere som andunger etter andemor og evner å plukke ut det ene off-topic tilsvaret til en Tesla-eier (som selv er misfornøyd med lading). Det da som et resultat at jeg fikk et konkret spørsmål om å redegjøre for min erfaring, altså ikke et argument mot kursen. Og nå er det altså den korte uttalelsen som provoserer mest og går på repeat som et slags slam-dunk argumentet for at all kritikk av aksjekursen følgelig også må være invalid.  :)

Cherrypicking, agenda og objektivitet er ord som blir brukt flittig i den sammenheng. Jøss.

Hva tenker du egentlig om aksjekursen da, Dagfinn (din hårsåre fanboy  :laugh: )?

1000kwh

Sitat fra: HåkonE på fredag 19. juni 2020, klokken 09:40
Det fortsetter å forundre meg at etter 10+ sider der jeg har kritisert aksjekursen, så kommer det fortsatt Tesla-eiere som andunger etter andemor og evner å plukke ut det ene off-topic tilsvaret til en Tesla-eier (som selv er misfornøyd med lading). Det da som et resultat at jeg fikk et konkret spørsmål om å redegjøre for min erfaring, altså ikke et argument mot kursen. Og nå er det altså den korte uttalelsen som provoserer mest og går på repeat som et slags slam-dunk argumentet for at all kritikk av aksjekursen følgelig også må være invalid.  :)

Cherrypicking, agenda og objektivitet er ord som blir brukt flittig i den sammenheng. Jøss.

Hva tenker du egentlig om aksjekursen da, Dagfinn (din hårsåre fanboy  :laugh: )?
Du føler ikke at du har fått sagt nok?

HåkonE

#2999
Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 09:40Jeg er enig i at Tesla har varierende grad av gode/og dårlige arbeidsforhold, blant annet har jeg festet meg ved det spesielt anstrengte forholdet til fagforeninger og generelt store forventninger til jobbinnsats. Dette er imidlertid typisk amerikansk og har ikke noe med letthall å gjøre.

Telt oppsummerer greit nok strategien man bevisst går for år etter år. Det skal utføres billig og det skal gå fort. Og resultatet kjenner vi til, både med tanke på kvaliteten på produktet og ansattes arbeidsforhold.

Teltduken i seg selv er irrelevant.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 09:40Generelt har sikkert Toyota bedre Qc enn Tesla, men på elektronikk og mye annet er Tesla lysår foran.

Whataboutism. Kvalitetskontroll er helt essensielt om man skal få et stort volum i et konkurranseutsatt marked.

Men kan gjerne ta påstanden din om "elektronikk". Kan det ligge et fortrinn der som skulle forklare kursen?

Jeg kjøpte en bil til 800 000 (eks. skatt og avgifter). Ingen HUD, ikke massasje, få justeringsmuligheter, ikke seteventilasjon, ingen blindsonevarsling, ingen 360 kamera, ingen lyktespylere, vindusviskere var meh, noen få billige svake halogenpærer som var elendig (Stemningslys kan du også glemme), bremselys var et kjent problem, langtlysene var svake og mye av elektronikken er produsert av andre. Dempesystemet og styring er kjøpt inn, ratt og knapper er kjøpt inn, radar og sensorer, head unit er basert på NVIDIA osv. I årevis var det problemer med en asynkron elmotor de hadde produsert selv. Consumer reports var vel på sin 3. eller 4. motor.

Og ja, det å kjøpe inn fra partner er helt vanlig praksis. Men at Tesla har noe fortrinn på "elektronikk" ? De har i markedet et fortrinn på software (operativsystem, GUI, big data, bilens kobling mot leverandøren) og batteriproduksjon.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 09:40Det blir litt som Apple og Nokia, Nokia var ekstremt store og hadde ypperlige produkter og veldig bra Qc, Apple hadde ikke engang MMS på sin telefon

QC står for kvalitetskontroll. MMS er en funksjon. En funksjon Apple bevisst holdt utenfor pga. det amerikanske markedet, og som for lengst er avleggs. 

Analogien til Apple er elendig. Apple har alltid hatt et solid rykte på å være av høy kvalitet. De går ikke bevisst inn for å legge på tynn lakk, deler som løsner, deler som har store og varierende mellomrom, hardplast, billige lys og funksjoner i den bevisste hensikt å øke marginene. Produktet er kostbart produsert og man tar en premium for det. Når du lukker en Apple laptop så kjennes det bra ut, det høres ikke ut som en udempet dør av blekk.

"bendgate" er et resultat av at ipad Pro er blitt for tynt, det er fortsatt det mest eksklusive nettbrettet på markedet hva materialbruk, funksjoner, design og følgelig pris angår.

På mange måter har de motsatt strategi av Tesla. Ikke bare når det gjelder opplevd kvalitet og byggekvalitet, men også at de bruker ufattelig mye tid på økosystemet rundt kunden, og lanserer alle mulige slags produkter og tjenester som låser kunden.

Så skal Tesla bli som Apple har de en lang vei å gå. Jeg er svært usikker på om de ønsker det. De ønsker nok heller å tilby billige elbiler til massene som skal selges basert på funksjoner som er billige å produsere når man først har utviklet det (les: software) og fremover satse på batterier og utnyttelse av energi.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA