Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

HåkonE

Sitat fra: gr på onsdag 17. juni 2020, klokken 19:05Tror nok virkeligheten vil gå opp for ganske mange e-tron eiere fremover, dessverre.

Det gjør det jo for noen Tesla-eiere også ser jeg, eksempelvis deg selv som starter tråder der du vurderer å gå tilbake til fossil.  :)

Men elbil er ikke for alle enda, langturer (spesielt med henger) er mer styr enn fossil. På en påsketur stod jeg 45 minutter i kø for å lade på Lillehammer med min Tesla, og så begynte ladingen på....30kW. Ungene klager først, så kjærringa. Det hjelper litt å forklare hva en tilsvarende fossil hadde kostet oss.  :D  Andre ganger kombinerer man det med mat og regner litt på hvilken fantastisk timelønn man hadde for å ikke kjøre fossil.

Men jeg mener å registrere at det er mange fornøyde kunder som ikke ønsker å gå til fossilbil. Det også i segmentet som bare har 20 mil rekkevidde og ikke støtter ladehastigheter på over 100kW som Tesla, Audi, Porsche & co. Vi har jo sett denne trenden i Norge, folk er generelt fornøyd med elbil bare den prismessig kan konkurrere med fossiler. Globalt er man jo der om noen år sies det.

Det forteller jo litt om potensialet i markedet (og aksjen), og er med på å forklare den store hypen rundt markedslederen. Ja, også våte drømmer om revolusjon av tungtransport, robot-taxier osv. da. Poenget mitt de siste sidene (beklager all repetisjonen - lett å bli revet med), er at mye av gleden for fremtidig suksess virker å være tatt i aksjen allerede.

Espen Hugaas Andersen

#2971
Sitat fra: Tiger123 på onsdag 17. juni 2020, klokken 21:08

Det var poenget mitt også gr, når E50 skal byttes ut om noen år av tusener av familier tror jeg en stor andel vil ha - mer rekkevidde høyest opp på ønskelista.

Over til aksjen, ref mailen fra Elon til prod avdelingen, kan Tesla gå på en skikkelig smell i Q2?

Hva om de selger kun 50 000 biler? Vil det kunne bli behov for ytterligere emisjoner? Hva da med kursen.

Tror salget av S og X blir mye viktigere i år, enn spådd tidligere i tråden, det var vel om ti år, men i år er det salget viktig.
Tesla har masse penger, så ikke forvent at de henter inn mer penger om de ikke plutselig har veldig ekstreme planer. Om de på Battery Investor Day for eksempel sier de skal bygge ut Gigafactory til 1 TWh/år, så er det mulig det vil hente inn mer penger.

(Har forresten sett noen analyser som tilsier at Tesla går pluss/minus null i Q2. Men personlig tenker jeg de kanskje heller har et moderat tap.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DagfinnN

Sitat fra: HåkonE på onsdag 17. juni 2020, klokken 22:35
Men elbil er ikke for alle enda, langturer (spesielt med henger) er mer styr enn fossil. På en påsketur stod jeg 45 minutter i kø for å lade på Lillehammer med min Tesla, og så begynte ladingen på....30kW.
Det var veldig til venting - nesten ikke til å tro. Når var dette? Jeg har hatt Tesla siden 2015, har aldri opplevd mer enn 5 min venting på Elverum under Birkenlørdag. Noen andre som har ventet 30+?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

z4rd

45 min ladekø er fantastisk. Tviler ikke på opplevelsen, men personlig har jeg hatt to stk Tesla på over 3 år nå og aldri stått i ladekø på Supercharger, ikke 1 minutt engang. Kjørt ca 50 000 km totalt. Hverken i Norge eller i utlandet (Sverige, Danmark og Tyskland). Men for all del... noen er jo maks uheldige i livet.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Ellemelle

Lillehammer er et godt eksempel på hvor dyktige Tesla er når det gjelder lading. Det var litt dårlig kapasitet for noen år siden, så nå er det ladere både i Brumunddal, Lillehammer, Øyer og Vinstra.
Vanskelig å finne en Teslalader i Norge nå, hvor du i det hele tatt må vente.

HåkonE

Påsken 2018. Lillehammer Supercharger. Drammen har jeg også utenfor høytider opplevd å være full. Godt å høre at det er så sjeldent at jeg nesten blir stemplet som en løgner av andre Tesla-eiere.  :D

Så nettopp på en video fra Nyland der han ser på Xpeng G3. Virker som den har langt bedre self-parking enn Tesla (jada jada, det er fordi Tesla ikke gidder enda..  :laugh: ), tech 2020 verdig, stor kvikk skjerm med bra kart og en lav pris.

Interessant er også P7 som legger seg midt mellom Model 3 og S størrelsesmessig, kvikk og med lengre rekkevidde (oppgitt riktignok) enn Model 3. Masse tech, LED striper i hele kupeen, Dynaudio lyd, maskinvare fra Nvidia/qualcomm, OTA oppgraderinger, Brembo bremser osv.

Til en lavere pris enn Model 3.

Kanskje er også kvalitetskontrollen bra. Asiatiske bilindustri har gjort det før. Vi får se.

Hvorfor er sånt interessant for spekulanter som tenker langsiktig? Vel, dette er bare en forsmak på bølgen konkurranse Tesla vil møte i årene som kommer. 

Counterpointer

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 17. juni 2020, klokken 21:08
Over til aksjen, ref mailen fra Elon til prod avdelingen, kan Tesla gå på en skikkelig smell i Q2?
Det spørs hvordan en definerer en skikkelig smell

Jeg er temmelig sikker på at det blir lave tall. Markedet kan ha tatt høyde for det og det er heller ikke sikkert at de blir så lave at det gjør utslag vesentlig.

Tror det blir en dipp av en viss størrelse. Men Tesla er utrolig flinke til å komme med nyheter som endrer fokus. Det er store forventninger til Battery day spesielt. Så gir ingen garantier.

Espen Hugaas Andersen

Ja, Lillehammer var et problem for noen år siden. Samme med Lier nord/sør, men den har nå blitt avlastet av Liertoppen. Solli var også en utfordring, men der tok Rygge å avlastet. Samme med Porsgrunn, men Ringdalskogen og Rugtvedt hjalp en god del. Åsane var også en utfordring, men jeg ser det har kommet 20 på Arna, så det har sikkert også bedret seg.

Usikker på om det egentlig finnes særlig flere flaskehalser. Det kan sikkert være en utfordring på enkelte dager i løpet av året, men mitt inntrykk er at det er slutt på at det er problemer hver dag/helg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 18. juni 2020, klokken 08:16
Sitat fra: Tiger123 på onsdag 17. juni 2020, klokken 21:08
Over til aksjen, ref mailen fra Elon til prod avdelingen, kan Tesla gå på en skikkelig smell i Q2?
Det spørs hvordan en definerer en skikkelig smell

Jeg er temmelig sikker på at det blir lave tall. Markedet kan ha tatt høyde for det og det er heller ikke sikkert at de blir så lave at det gjør utslag vesentlig.

Tror det blir en dipp av en viss størrelse. Men Tesla er utrolig flinke til å komme med nyheter som endrer fokus. Det er store forventninger til Battery day spesielt. Så gir ingen garantier.
Jeg tror resultatet for Q2 trolig blir bedre enn ventet (altså dårlig i stedet for ræva), så jeg forventer liten til ingen påvirkning på aksjekursen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

z4rd

#2979
SitatPåsken 2018. Lillehammer Supercharger. Drammen har jeg også utenfor høytider opplevd å være full. Godt å høre at det er så sjeldent at jeg nesten blir stemplet som en løgner av andre Tesla-eiere.

HåkonE: At andre som kjører Tesla daglig, og har gjort det i mange år motsier deg, gir kanskje en indikasjon på hva som er status og ståa nå? Din begrensede erfaring fra noen år siden danner dessverre ikke et korrekt bilde av hvordan det oppleves av flertallet, og hvordan situasjonen er nå. Og strengt tatt så var ikke din historie det som kan betegnes som normal-situasjonen for noen år siden heller...

SitatSå nettopp på en video fra Nyland der han ser på Xpeng G3. Virker som den har langt bedre self-parking enn Tesla (jada jada, det er fordi Tesla ikke gidder enda..  :laugh:

Når det kommer til Xpeng - https://electrek.co/2020/04/27/tesla-claim-xpeng-stole-autopilot-source-code/

https://www.theverge.com/2019/7/10/20689468/tesla-autopilot-trade-secret-theft-guangzhi-cao-xpeng-xiaopeng-motors-lawsuit-filing

At de bruker funksjonalitet uten begrensninger iht nåværende lovverk får Xpeng stå for selv.... men samma det - så lenge du får sagt noe negativt om Tesla, så er vel dagens mål oppnådd. Du gir uttrykk for å være kritisk og ryddig, men du hopper glatt over de partier som går i mot din egen agenda her.

Man kan kritisere Tesla for mangt, med rette, men kan være greit å skille mellom snørr og bart når man først har satt i gang.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

HåkonE

Flertallet har jeg ikke sett noe statistikk på. De siste sidene har vi 2 Tesla-eiere som opplever de har brukt for mye tid på lading. Tenker det ikke er helt utenfor som tilsvar ettersom det her antas at kunder av konkurrentene vil angre. Men du reagerte altså kun på tilsvaret, og syntes det er matnyttig å disponere tiden din på meg som person. Skriver positive ting også. Elon Musk har jeg til-og-med genierklært.  :laugh: Men dette blir OT.

Apropos "snørr og bart", er egentlig en uavklart påstand om 2 år gammel kildekode så veldig relevant til et eksempel på at Tesla får konkurranse fremover?

o.b.lix

Sitat fra: chargedup på onsdag 17. juni 2020, klokken 21:47
Han som skriver det meste for electrek (iaf om tesla) er Fred Lampert som har blitt beskyldt for å være høyt oppe i "sekten" til Elon/Tesla blant mainstream bilbloggere i mange år. Relativt stor fan av tesla med andre ord...

Det var før, nå er han blant de mest ville ryktespredere med fokus på å få mest mulig klikk, er opptatt av å skrive at Elon lyver og har til dels liten eller ingen kildekritikk.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HåkonE

#2982
Salgstall for Norge, Spania og Nederland hittil i 2020.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

z4rd

#2983
Hva med USA? Har du de tallene også? Og gjerne Tyskland.

Du som tok opp Xpeng sine fantastiske egenskaper som overgår Tesla. Var svar til det du skrev, som jeg også siterte.. Du trenger ikke å dodge alt. Jeg disponerer tiden min på å korrigere dine tidvis cherry-pickede kommentarer - for balansen sin skyld.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

HåkonE

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 18. juni 2020, klokken 11:55
Det var før, nå er han blant de mest ville ryktespredere med fokus på å få mest mulig klikk, er opptatt av å skrive at Elon lyver og har til dels liten eller ingen kildekritikk.

Javel? Fra hans Twitter konto:

I am a Tesla shareholder and 100% believe in Tesla's mission to accelerate the advent of electric transport. It's based on that I suggest Tesla takes a step back with Model Y, take the hit in Q2, and focuses on quality before ramping up.

Unsurprisingly, I am again taking attacks from Tesla fans over this, but I think it's important. Those quality issues are significant. Many buyers are refusing delivery and returning their cars.

De fleste innleggene hans virker å være pro Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA