Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HåkonE på onsdag 17. juni 2020, klokken 10:06Selvsagt er det slik markedet fungerer. En aksje har ingen økt omsetningsverdi uten interesse og bud fra markedet. Supply & demand.
Det handler om tilbud og etterspørsel, ja, men endringer her krever *null* friske penger. Si at børsen stenger på $1000 for Tesla på fredag. Og så over helgen blir kjent at Tesla har perfeksjonert faststoffbatterier, der de demonstrerer en testflygning av en helelektrisk Boeing 747 fra New York til London, fyllt med 300 journalister.

Så kommer mandagen og børsen åpner. Tilbudet er borte, i stedet har du overveldende etterspørsel. Første transaksjon skjer på $3000, og der holder kursen seg resten av dagen. Her har man da et eksempel der det har vært null friske penger og null omsetning, for en tredobling av markedsverdien.

Dette er kanskje et litt ekstremt eksempel, men det er på ingen måte uvanlig at en aksje "gap"er opp/ned betydelig. Altså at aksjen beveger seg flere prosent opp/ned uten at det har blitt omsatt aksjer i mellom gammel kurs og ny kurs. Det eneste som da har endret seg er hva folk er villige til å selge på, og hva folk er villige til å betale.

Sitat fra: HåkonE på onsdag 17. juni 2020, klokken 10:06De produserer biler i telt og kaller det "hell", og siden du sammenligner med tyskere - har en lang vei å gå på premiumfølelse og er ikke anbefalt kjøp av forbrukerorganisasjoner pga. feil og mangler. Presis det samme slet man med for 8 år siden. Krymper det egentlig så mye?
Mercedes S-klasse og mange andre premiumbiler er heller ikke anbefalt. Stort sett det som er anbefalt er enkle biler der lite kan gå i stykker.

Sitat fra: HåkonE på onsdag 17. juni 2020, klokken 10:06Model X fokuserer jeg på fordi det er den har gjennomgått flere års utvikling og er den eneste bilen som har et minimum av konkurranse i dag slik at vi kan få en liten smakebit på hva som skjer når Tesla får konkurranse. Og da må man kanskje se i enkelte marker. Vi (du) prøver tross alt å se i et 10 års perspektiv.
Nå er det svært lite av salgsutviklingen på Model X som har noe med konkurransen å gjøre. For det første er det ingen helt direkte konkurrenter. i-Pace og EQC er mye mindre biler; EQC er mer en Model Y konkurrent, og i-Pace er enda mindre. e-tron er den eneste som er i nærheten av Model X, men den er fortsatt betydelig mindre og tregere.

Og e-tron er jo også en betydelig billigere bil, så den bør jo selge mye bedre. Om Tesla hadde ønsket å konkurrere mot e-tron på salg hadde de ikke faset ut 75D/SR. I stedet fokuserer de på high-end markedet, der de kan fortsette å ta godt betalt, selv om volum går ned. Det som ble frigjort av ressurser ble heller prioritert til Model 3/Y, som er fremtiden til selskapet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. juni 2020, klokken 08:42
TMX SR er ikke mulig å bestille, man må håpe på at det kommer inn en lagerbil som passer noenlunde med det man vil ha. Jeg har fulgt med litt og de har ikke hatt inne en eneste bil med kombinasjonen 5 seter og sort interiør for eksempel. Så man kan ende med å måtte gjøre noen kraftige kompromisser om man ønsker seg en slik. Det legger nok en stor demper på salget, i tillegg til at mengden lagerbiler uansett begrenser salget til et lavt nivå.
Man kan ikke bestille custom ordre nei, men lagerbiler kommer stadig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: HåkonE på onsdag 17. juni 2020, klokken 08:43
turfsurf:

  • Prisen Tiger123 oppga på Etron stemmer ikke (lenger)
  • Prisen du oppga på Model X stemmer ikke (lenger)
  • Jeg brukte tallet til Tiger123.
Vi er nok noen uærlige banditter hele gjengen.  :laugh:
TMX SR prisen stemmer, selges kun som inventory bil. LR koster fra 850k. Men er jo som du sier ikke sammenlignbar med 50 i det hele tatt.

Uansett har nok jkirkebo rett i at SR når den kun er tilgjengelig som inventory får lite salg. Personlig tror jeg S og X kommer til å ha permanent lavt salg fremover, til Tesla eventuelt gjør større fornyelser. Ihvertfall det Europeiske markedet er sensitivt for alder på modeller. Nyhetens interesse faller fort.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HåkonE

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. juni 2020, klokken 10:46
Dette er kanskje et litt ekstremt eksempel,

Litt ekstremt....   :D

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. juni 2020, klokken 10:46e-tron er den eneste som er i nærheten av Model X, men den er fortsatt betydelig mindre og tregere.

Ja, etron klarer ikke kapre de kundene som trenger 7 seter. Men samtidig har Etron mer premium følelse, mer utstyr, takrails (skiboks, kano m.m) osv. Det er fordeler og ulemper med begge, men det aller viktigste er at de begge er i kategorien "stor og dyr SUV". 

Man kan nesten ikke unngå å vurdere disse to opp mot hverandre om man er en potensiell kunde av en stor elektrisk SUV.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. juni 2020, klokken 10:46Og e-tron er jo også en betydelig billigere bil, så den bør jo selge mye bedre. Om Tesla hadde ønsket å konkurrere mot e-tron på salg hadde de ikke faset ut 75D/SR. I stedet fokuserer de på high-end markedet,

Nå skrev du i forrige innlegg at de produserte Model X av sentimentale grunner. Man fokuserer ikke på "high-end" markedet kun basert på ekstra rekkevidde.

Ja, Etron har en lavere innstegspris, også med 55. Her bør alarmen gå IMO. 1.genereasjon premium tysker er allerede billigere enn Tesla. Model X er riktignok større, men byggekvaliteten og utstyrslisten bærer preg av innsparinger. Ikke utypisk amerikansk selvsagt, men man må jo se det i sammenheng med prisen. Det holder ikke bare å kalle produktet "high-end".

Det kommer et almass forklaringer her (selvsagt) fordi salget synker relativt proposjonalt med konkurrenter kommer på banen med ulike varianter av SUV. Men ingenting av det endrer jo realiteten for Tesla. Eller andre amerikanske bilprodusenter som sliter med det samme.

Så lenge (!) Tesla klarer å posisjonere seg med noe unikt vil de fortsette å øke. På sikt er jeg redd kursen ikke bare fordrer ubetinget suksess på planer som slettes ikke har gått som Elon har sagt det vil gå, eller suksess på planer som fortsatt er i startfasen og ganske sikkert vil oppleve tøff konkurranse i årene som kommer, men også fortsatt disruptiv innovasjon.

Jeg tror det kan bli tøft for de, og mener aksjekursen er alt for høy ift. hvor de er.

Espen Hugaas Andersen

#2959
Sitat fra: HåkonE på onsdag 17. juni 2020, klokken 11:39Ja, etron klarer ikke kapre de kundene som trenger 7 seter. Men samtidig har Etron mer premium følelse, mer utstyr, takrails (skiboks, kano m.m) osv. Det er fordeler og ulemper med begge, men det aller viktigste er at de begge er i kategorien "stor og dyr SUV".
Mer premium følelse er jo helt subjektivt. En treg kjedelig bil gir ikke meg spesielt mye, og Model X har f.eks frontruten som gir en helt annen opplevelse. Infotainment er også i en annen liga.

e-tron har på noen områder mer utstyr og andre områder mindre utstyr. Jeg syns f.eks det var ekstremt praktisk å kunne kontrollere alle dørene fra senterskjermen, nøkkel og app, den gangen jeg knakk foten og var på krykker. Kunne eksempelvis åpne bildøren før jeg reiste meg fra stolen der jeg tok på sko.

Model X har også høyere tillatt hengervekt, og med større bagasjerom har man betydelig mindre behov for takboks. Med bagasjen inni bilen påvirkes ikke rekkevidden til særlig grad, og man slipper knote med å få ting opp/ned fra taket.

Men du har rett, begge er dyr SUV. (Kan ikke egentlig kalle e-tron "stor". Det er en helt normal størrelse SUV.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

chargedup

Et sted Tesla sparer mye penger i forhold til andre tradisjonelle bilmerker er på kvalitetskontrollen. Det er tydelig at den (fortsatt, sett med mine øyne) er totalt fraværende. https://electrek.co/2020/06/16/tesla-model-y-quality-issues/
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. juni 2020, klokken 11:55Mer premium følelse er jo helt subjektivt. En treg kjedelig bil gir ikke meg spesielt mye, og Model X har f.eks frontruten som gir en helt annen opplevelse. Infotainment er også i en annen liga.
E-tron leverer på mer tradisjonelle parametere. Lyden døren lager når den lukkes (manuelt), overganger mellom paneler, hvor hardt/godt paneler sitter, lyden deler lager når du dunker på dem osv. Jeg opplever ikke E-tron som en super premiumbil, men noen hakk opp på opplevd kvalitet.
Derimot faller E-tron godt igjennom på flere andre parametere sammenlignet med Model X. Eksempelvis automatiske elektriske dører, infotainment, panorama frontvindu som får E-tron til å føles som en bunkers, selvkjøring som fungerer langt bedre (om enn ikke perfekt) osv osv. Det eneste som virkelig imponerte meg når jeg kjørte E-tron var 360view som de har laget utrolig gjennomført. Skjermen er naturlgivis litt liten, men funksjonen er veldig kul! Ellers var det gjennomgående helt ordinær Audi på godt og vondt.
Begge har gammeldagse manuelle hengerfester.

Men jeg forstår at mange velger E-tron. Ikke alle trenger all plassen Model X byr på, bryr seg ikke om falkevingedører fordi de ikke har småbarn, trenger ikke 7 seter fordi de aldri trenger mer enn 5 seter osv. Støydempingen er også bedre i E-tron, og ladefarten på de lynladerne som finnes er meget god over stor del av SOC. Dermed gjør den det klart bedre når pausene varer lenge eller når du må lade veldig tidlig på turen.

Prisen på Model X mener jeg burde vært satt ned med et par hundre K slik at en topputstyrt endte på rundt 750". Greit nok at den er større og mye bedre utstyrt i standardversjon enn E-tron, men totalproduktet burde vært lavere priset gitt at Tesla har så god kontroll på batteriet som utgjør betydelig del av kostnaden. De har også standardisert kraftig, noe som burde tilsi rimeligere produksjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HåkonE

Og jeg regner jo heller ikke med at når jeg går inn i et subforum for Tesla å møte på mye enighet om at det er mange gode grunner til å velge Etron over Model X.  :) Det ligger noen klipp om byggekvaliteten på Model X på Youtube som er mildt sagt sjokkerende (uansett prisklasse). Bortsett fra plassen var det lite som imponerte (meg) under prøvekjøring, men jeg er nok litt farget etter å ha kjørt Model S i mange år og irritert meg over en del ting som de har fortsatt med på X (dører som høres ut som blekk når man lukker de/lydisolering, skjermer som er satt sammen med tommestokk, dårlig innvendig belysning, dårlige foringer osv osv) og foldedørene tror jeg til og med Tesla angrer dypt på.

Men uansett hva vi måtte mene om bil A, B eller C, så finner jeg det relevant å se hva som skjer når kundene får minimum 1 godt valg. Har det praktisk overføringsverdi til Model 3/Y når konkurrentene begynner å komme i den klassen? Kanskje.

Artikkelen chargedup linker til, går langt på vei å bekrefte mine mistanker. Dette var godt nok for Tesla for mange år siden, og det er åpenbart godt nok nå. De har hatt flere år på å gjøre tiltak - om de ville. Er det med snarveier og slurv de de skal fortsette å vokse med gode marginer de neste 10 årene?

Holder det mål når konkurransen kommer, kanskje til og med til lavere pris?

Øyvind.h

#2963
Tesla har tatt bort volummodellen (X75D/SR) og satt opp prisen pga dollar. I tillegg er modellen 4 år gammel, og de har løftet inmstegsprisen ved å inkluderte det aller meste som standard.

Audi har derimot tømt en lang venteliste, kjørt aggressiv kampanje på E50 og på toppen hatt massiv markedsføring i alle mulige kanaler for maks uttelling på kort tid.

Å fremstille det som så sort/hvitt at dette illustrerer hva som skjer når Tesla får konkurranse blir ikke riktig. En kan ikke lukke øynene for alle faktorene som har resultert i dagens salgstall.

Nå har Audi satt opp prisene. Tror du salgstallene ville vært like i forhold til hverandre om Tesla lanserte en refresh i 2021, satt ned prisene med lavere dollarkurs og reintrodusert volummodellen? Ja eller nei?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Hvorfor diskuteres e-tron vs TMX i en aksjetråd? Det finnes en egen gruppe for sammenligning av bilmodeller.

All den tid TMX ikke er en bil Tesla satser på, så har den vel minimal innvirkning på aksjekursen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Det fremstilles som om Tesla ikke kommer til å selge biler dersom det finnes et alternativ. Det vil naturlig påvirke kursen. Men enig i at det sporer av så jeg kan stoppe her.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chargedup

Jeg la ut mitt innlegg kun som et stikk til de som mener Tesla er overlegne på alt (de fleste her inne kan se både postitive og negative sider), QC har vært og er fortsatt ganske dårlig. Jeg synes HåkonE har vært en frisk pust her inne. Han blir bombardert med nye spm og svarer godt for seg i forhold til tidligere debattanter som kun har vært anti tesla ;D. Det trengs noen i diskusjonen her med mer nyansert forhold til Tesla enn det "alle" andre her har.

I det siste (altså etter kurs 750ish) har flere og flere her inne solgt seg ut (både helt og delvis) og tatt sin gevinst. Det virker som om konsensus er at Tesla på 1000 er ganske høyt priset her på forumet. En videre oppgang kan selvfølgelig absolutt skje, men færre og færre her inne mener at 1000 dollar er en bra pris å kjøpe seg inn på. Hvis man tror at aksjen kan være nede i feks 700 er det lite vits i å kjøpe nå. Med dagens prising blir Tesla ikke priset som en bilfabrikant, heller som et tech selskap. De må fortsette med ekstrem innovasjon og/eller kjøpe selskaper som har gjort framskritt for å kunne vise seg tech selskap prisingen verdig.

Merk at jeg ikke har satt meg inn i hva batterier koster, verken for Tesla eller konkurrentene. Jeg har sett Sandy Munroe kommentere model 3 og Y med mye skryt på produksjonsmetoder og batterier osv. Samtidig har jeg også sett alle videoene der han skryter av at BMW i3 var den mest revolusjonerende bilen siden Ford model T samtidig som BMW ikke velger å ta med seg innovasjonen videre.

Tesla kommer til å selge massevis av biler i selv om de skulle ha mange konkurrenter. Tvilsomt at Tesla skal stå for så mye av totalmarkedet blant elbilene som de gjorde i EU ifjor (som vel var ca 26% for model 3 alene) de årene de ikke har en ny volummodell (som 2020 i EU). Hvilken ny volummodell fra Tesla kommer til EU i 2022?. Dersom selvkjørende taxi (at bilen skal kunne kjøre helt uten sjåfør) skulle bli godkjent på veien i EU før 2025 blir jeg overrasket, men da kommer Tesla naturligvis også til å selge ekstremt mye pga det alene, hvis ingen andre kan tilby det.

På siden av temaet:
Jeg skulle gjerne sett en oversikt i % hvor mange av aksjene som er privateid og hvor mange som er eid av profesjonelle både i Tesla og feks NEL i forhold til andre selskaper (dette er to aksjer som blir hypet ekstremt på forumer/youtube/kommentarfelt osv og samtidig har gjort det ekstremt bra de siste årene). De jeg kjenner som har tjent millioner på NEL (på papiret) sier at det er for tidlig å selge, det er alltid noe som skal drive kursen videre og hittil har de jo hatt rett (akkurat som dere som eier Tesla aksjer) og jeg som synes de er overpriset har tatt grundig feil.
Jeg har investert i risikoaksjer tidligere (som feks oljemygger før oljefunn, legemiddelmygger og tech selskap med både gevinst og tap). Har de seneste årene mest holdt meg til solide enkeltselskaper (med P/E som henger på greip) og fond (eiendom holder jeg utenfor pga giring), samtidig som jeg kunne tjent ekstremt mye mer på oppgangen i Tesla og NEL osv, så jeg sitter absolutt ikke med noen fasit.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

geear

Kanskje friskt pust for fem sider siden, men jeg ser knapt forskjell på hvilken side jeg er på, det er samme diskusjonen. Og å henvise til en ikke linket Youtube-video for å beskrive kvalitet...

Jeg har både en og to ting jeg kunne sagt om både Tesla og Model X hva service og kvalitet angår, men de er nå der at de har kapasitet omtrent på dagen (ofte faktisk PÅ dagen), og den suverent verste serviceopplevelsen min gjennom 20 år som bileier er hos Audi. Jeg syns e-tron (ikke sportback!) er den peneste el-SUVen på markedet, men jeg får meg ikke til å kjøpe den allikevel, selv om jeg egentlig har lyst til å bytte ut X-en. Elendig service og å leve med elbil uten Tesla sitt ladenettverk er helt uaktuelt. For oss er det dessuten helt krise å kjøre elbil med slikt forbruk på 50kW ladere, det føles som å se maling tørke. Tror nok virkeligheten vil gå opp for ganske mange e-tron eiere fremover, dessverre.

At nybilsalget av S og X er dårlig er ikke overraskende, S er en gammel bilmodell, og jeg tror mange går og venter på at de skal komme med oppdateringer, i det minste få samme eller bedre ladefart enn Model 3.

Tiger123


Det var poenget mitt også gr, når E50 skal byttes ut om noen år av tusener av familier tror jeg en stor andel vil ha - mer rekkevidde høyest opp på ønskelista.

Over til aksjen, ref mailen fra Elon til prod avdelingen, kan Tesla gå på en skikkelig smell i Q2?

Hva om de selger kun 50 000 biler? Vil det kunne bli behov for ytterligere emisjoner? Hva da med kursen.

Tror salget av S og X blir mye viktigere i år, enn spådd tidligere i tråden, det var vel om ti år, men i år er det salget viktig.

chargedup

Sitat fra: gr på onsdag 17. juni 2020, klokken 19:05
Kanskje friskt pust for fem sider siden, men jeg ser knapt forskjell på hvilken side jeg er på, det er samme diskusjonen. Og å henvise til en ikke linket Youtube-video for å beskrive kvalitet...
Han som skriver det meste for electrek (iaf om tesla) er Fred Lampert som har blitt beskyldt for å være høyt oppe i "sekten" til Elon/Tesla blant mainstream bilbloggere i mange år. Relativt stor fan av tesla med andre ord...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA