Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

daktari

Jeg tenker enkelt, bilsalget de neste 10-15 årene vil ligge rimelig stabilt,  men EV skal gradvis erstatte ICE. Noen firmaer mister marked, andre (Tesla) skal vokse. Noen merker skal ut: Subaru, Mazda; andre skal inn: Nio, Xpeng etc.
Men at Tesla skal være mer verdt enn Toyota er vanskelig å forstå, selv om kanskje Toyota skal ganske så mye ned i verdi. Burde tro at e merkene om har bra med biler i pipeline også burde øke sin elskverdig betydelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Cobos

For å bygge opp rundt det Øyvind sier.
E-tron salg i USA, et relativt stort marked for Q-serien til Audi.
Q4 19: 1829
Q1 20: 1711 (Q3-Q8 salg: 24 183)

Tesla Model Y: Q1 20 (finner bare 3 og Y slått sammen) 76 266 tipper kanskje 10% Model Y
Tesla Model X: Q1 20 (finner bare Y og X slått sammen) 12 230 tipper 50%/50% fordeling
Skal sies med 3 rader for voksne er Model X for stor for e-tron, og riktigere konkurrent er Model Y.

Det sier litt om hvilken produsent markedet foretrekker. Se tilsvarende på salg i Belgia og Tyskland så er ikke e-tron salg noe særlig å skryte av (den bygges i Belgia uten at det påvirker salget særlig i positiv retning.).

La oss nå se hva markedet mener om VW sine muligheter for å tjene gode penger framover.
Aksjekurs på VOW start 2011 var 115€ idag er den på 147.50€ så en  28% økning på drøye 9 år.
Aksjekurs på TSLA start 2011 var $26,6 idag er den på $982 så en en 3191% økning på de samme drøye 9 år.

Så kan vi alltids diskutere om TSLA burde vært $500, $750 eller $1000 idag. Men det er rimelig klart at markedet priser forventningene til framtidig fortjeneste markant høyere hos TSLA enn hos VOW. Skrotsalg av elbiler for VOW (med unntak av e-tron og Norge) kan være en grunn til det. Det at EU med VW sitt forsinkede salg av ID.3 kommer til å dra et sted mellom 0,5 milliard € til 3 millard € fra bunnlinja til VW i år i rene bøter ville gjort meg hvis jeg var aksjeeier i VOW relativt bekymret. Om ca 10 år kommer mest sannsynlig VW til å selge 0 bensin/diesel biler i Europa fordi det IKKE ER LOV. Det samme med Kina.

Det kan også påpekes at fordi Taycan har batteri prioritet i VW group så kommer de antagelig til å lage færre e-Tron i år enn Tesla lager Model X (evt X og S sammenlagt). Det er ikke tegn på en framtidsrettet produsent.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

jkirkebo

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 16. juni 2020, klokken 20:48
Blir litt det samme som en stor andel av kjøperne av elbiler i Norge. De har lite erfaring og kompetanse, men "El-suv til 500 000, oj det må vi slå til på", og vips så skal Ola og Kari og hele familyn på elbilferie i Norge med bil som sliter med å nærme seg 20 mil på vinterføre. Får håpe på tørre veier, medvind og sola i ryggen i Norge i sommer:)

Mulig vi legger forskjellige ting i elbilferie. Om du skal fortest ned til Kroatia med færrest mulig overnattinger (og helst i bilen) så kan jo det bli problematisk. Men jeg har inntrykk av at de fleste på elbilferie tar livet med ro og ikke stresser avgårde. Da får man sett seg mer rundt, og i Norge er det ganske mye å se på. Vi har vært på to elbilferier, i 2014 og 2016 med Tesla så langt nord som Grense Jacobs elv og vi stresset aldri. Kjørte som regel 25-30 mil per dag og fikk med oss det vi ville. Den ene gangen var vi på Nordkapp og Lindesnes på samme turen ;) Om vi klarte det fint i 2014 kan jeg ikke tenke meg at det er noe problem å få seg en hyggelig elbilferie i Norge med etron 50 i 2020.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HåkonE

Tiger123: Ja, de glade amatører drar nok mye av lasset her. Utfordringene med amatører ute etter raske penger er ekstrem volatilitet siden de sitter løst i stolen. Da er det mer utfordrende å finne en god kjøpsposisjon om man ikke har flaks eller høy tiltro til roadmaps som ser langt inn i horisonten og god tid.

Nå klarte vel Etron sin minste batteripakke 26 mil i en vintertest og godt over det på sommeren når folk flest kjører mye, men så starter den også på 350 000 mindre enn Model X (som er mer sammenlignbar med Etron 55, også til langt lavere pris), lader kjapt, gir en tysk premium opplevelse, har en lang utstyrsliste, mulighet for skiboks og ikke minst - man slipper å være en del av statistikken som gjør at amerikanerne tidvis blir til et "ikke anbefalt" kjøp forbrukerorganisasjonene pga. de billige løsningene/problemene. Heller ikke alle som kjører Oslo - Kirkenes hver dag heller.

Eller kanskje de bare er tette i pappen som velger noe annet enn Tesla?  :)

Men Etron i seg selv er ikke så viktig på sikt - det som er interessant er å se tendensene for hva som skjer når kundene får noe å velge mellom, uansett hvilket land eller merke bilen måtte være fra....eller hvor dumme du måtte mene kundene i så fall er.  ;)

Øyvind.h Model 3 overrasker ikke. Går rett inn i volumsegmentet uten egentlig noe konkurranse.

Ettersom Tyskland ble nevnt her; Første 4 månedene i 2020 solgte Model X bare 1483 biler.....i hele Europa.

Cobos: E-tron er mer eller mindre en elektrisk Q8, og langt unna en Model Y mtp. segment. Det kommer en elektrisk Q4 i 2021.

Historiske aksjekurser kan ikke benyttes som et argument for fremtidige aksjekurser. Man må se på det fundamentale, og forsøke å ha en realistisk tilnærming på hva selskapet kan klare å oppnå. Det er fremlagt optimistiske regnestykker her inne der 10 års fremtidig suksess kanskje allerede er tatt.

Dagens situasjon...det er for lite konkurranse. Samtidig snakker vi 10 års perspektiv for Tesla. Da må vi også gjøre det med konkurrentene. Og ikke bare VW. Mye kan skje.

Vi må ikke glemme at en elbil kun er en omsettelig vare med marginer tilpasset markedsituasjonen. Konkurrentene selger i dag 20-30 ganger flere varer enn Tesla, uten å kunne vise til en slik kurs. Man må nok finne svaret i helt andre produkter enn varen "bil".

Eller satse på at småinvestorer fortsetter å fylle på med stadig mer friske penger. Og med stadig mer, så mener jeg da betraktelig mer. Markedet skal inn 2 ganger så mye penger for å gå opp fra dagens nivå med 200% enn det måtte gjøre når aksjen nylig var på 500$ og gikk opp 200%. Og vi er allerede på en verdsetting langt over de store konkurrentene. :)

Cobos

HåkonE:
Igjen kommer du med argumenter om historisk kurs. Jeg ser på faktisk kurs idag for VW. Du mener den er riktig for et selskap som er i god flyt? Jeg påpeker i gjennomgangen av elbilsalg så er VW en liten fisk i den store dammen. Den store fisken er Tesla i elbildammen. Porsche, kongen av alle konger på marginer sier at de taper penger på Taycan til nesten 2 mill i de neste 3-4 årene. Audi har en e-tron fabrikk som har en kapasitet på ihvertfall 100k,  antagelig mer siden de snakket innledningsvis om opptil mer enn 100k i årlig produksjon. Som de ser ut til å produsere rundt 50k for 2020. Du tror de har positive marginer på elbiler?
Marginene er det som bestemmer fremtidens inntjening. VW har 10 mill  med biler som genererer bøter som de må selge for å ikke gå overende idag. De har en parkeringsplass full av ID.3 som venter på en USB flash av en tekniker. Slikt er jo fantastisk for batteriet og bilen ellers. VW sier selv at knapt har skrevet en eneste linje med kode for sine biler og de tror at å doble antallet kodere skal løse problemet, når de har så mye teknisk gjeld at det er til å gråte av. For ikke å nevne faktisk gjeld der VW har nesten 300% markedsverdien til selskapet i gjeld, mot Tesla sin på under 10%.

Dette betyr naturligvis ikke at Tesla er en god stabil investering. Du skal ha god tid og tåle at verdien av kontoen din faller opp mot 75% for at du skal kunne sitte gjennom svingningene. Men ha i bakhodet at Musk har hatt en visjon for Tesla siden han kom inn og har fulgt den og som den lengstsittende CEO i en bilprodusent har det litt å si. Diess endret retning på VW når han kom inn for vel 5 år siden, nå ser han ut til å være på vei ut. Dermed snakker vi fort om ny retning igjen. Jeg ville aldri satt penger i VW hvis jeg hadde forventet fortjeneste. Det høres mye mer risikabelt ut. Og VW er tross alt en av de bilprodusentene som gjør det best for tiden.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

turfsurf

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 23:26
Nå klarte vel Etron sin minste batteripakke 26 mil i en vintertest og godt over det på sommeren når folk flest kjører mye, men så starter den også på 350 000 mindre enn Model X (som er mer sammenlignbar med Etron 55, også til langt lavere pris), lader kjapt, gir en tysk premium opplevelse, har en lang utstyrsliste, mulighet for skiboks og ikke minst - man slipper å være en del av statistikken som gjør at amerikanerne tidvis blir til et "ikke anbefalt" kjøp forbrukerorganisasjonene pga. de billige løsningene/problemene. Heller ikke alle som kjører Oslo - Kirkenes hver dag heller.
Tar seg dårlig ut å være uærlig. TMX SR koster under 740k. Utstyrsmessig er den mere sammenlignbar med etron AS, som i 50 modell koster 689. Rekkeviddemessig er den nærmere etron 55 (ville gått ca like langt hvis man bruker Motors test som grunnlag), som koster 798k.

I tillegg er TMX en mye større bil rent plassmessig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 23:26Ettersom Tyskland ble nevnt her; Første 4 månedene i 2020 solgte Model X bare 1483 biler.....i hele Europa.
De har jo ikke biler å selge. Fabrikken har vært nedstengt 1 mnd, og det var akkurat den måneden der de ville ha produsert biler for leveranse i europa i juni. Og Q1 er alltid et litt svakt kvartal (men Q1 2020 var det sterkeste Q1 hittil).

Vi vet salget vil ta seg opp igjen i september, når leveransene fra USA får normalisert seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. juni 2020, klokken 06:18Tar seg dårlig ut å være uærlig. TMX SR koster under 740k. Utstyrsmessig er den mere sammenlignbar med etron AS, som i 50 modell koster 689. Rekkeviddemessig er den nærmere etron 55 (ville gått ca like langt hvis man bruker Motors test som grunnlag), som koster 798k.

I tillegg er TMX en mye større bil rent plassmessig.
Tja, ikke noe vondt ment, men det du skriver slår meg som mer uærlig. Det begynner å bli en stund siden Model X SR var i salg.

Per i dag er billigste Model X 864.232 kroner. Billigste e-tron er 626.600 kr. Det er altså en differanse på 237.632 kroner.

Det er ikke noe tvil om at e-tron kan være et godt alternativ for de som ikke har råd til Model X.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Lenge siden jeg kikket igjennom standardutstyr-listen for bilene, men vil vel fortsatt tro in steg E-tron er ganske ribbet for utsyr? Så helt sammenlignbare blir ikke innstegsprisene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#2949
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 23:26Eller satse på at småinvestorer fortsetter å fylle på med stadig mer friske penger. Og med stadig mer, så mener jeg da betraktelig mer. Markedet skal inn 2 ganger så mye penger for å gå opp fra dagens nivå med 200% enn det måtte gjøre når aksjen nylig var på 500$ og gikk opp 200%. Og vi er allerede på en verdsetting langt over de store konkurrentene. :)
Det er ikke sånn markedet fungerer. Det må ikke inn en eneste dollar i friske penger for at kursen kan gå opp 200%. Det eneste som kreves er at eksisterende investorer nekter å selge på dagens prisnivå.

(Og kursen har aldri gått opp 200% fra $500. Den har derimot gått opp 200% fra $335.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. juni 2020, klokken 06:18
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 23:26
Nå klarte vel Etron sin minste batteripakke 26 mil i en vintertest og godt over det på sommeren når folk flest kjører mye, men så starter den også på 350 000 mindre enn Model X (som er mer sammenlignbar med Etron 55, også til langt lavere pris), lader kjapt, gir en tysk premium opplevelse, har en lang utstyrsliste, mulighet for skiboks og ikke minst - man slipper å være en del av statistikken som gjør at amerikanerne tidvis blir til et "ikke anbefalt" kjøp forbrukerorganisasjonene pga. de billige løsningene/problemene. Heller ikke alle som kjører Oslo - Kirkenes hver dag heller.
Tar seg dårlig ut å være uærlig. TMX SR koster under 740k. Utstyrsmessig er den mere sammenlignbar med etron AS, som i 50 modell koster 689. Rekkeviddemessig er den nærmere etron 55 (ville gått ca like langt hvis man bruker Motors test som grunnlag), som koster 798k.

I tillegg er TMX en mye større bil rent plassmessig.

TMX SR er ikke mulig å bestille, man må håpe på at det kommer inn en lagerbil som passer noenlunde med det man vil ha. Jeg har fulgt med litt og de har ikke hatt inne en eneste bil med kombinasjonen 5 seter og sort interiør for eksempel. Så man kan ende med å måtte gjøre noen kraftige kompromisser om man ønsker seg en slik. Det legger nok en stor demper på salget, i tillegg til at mengden lagerbiler uansett begrenser salget til et lavt nivå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HåkonE

#2951
Sitat fra: Cobos på onsdag 17. juni 2020, klokken 00:44
Igjen kommer du med argumenter om historisk kurs. Jeg ser på faktisk kurs idag for VW.

Dette blir vel mye du sa, jeg sa...men ditt sitat:

La oss nå se hva markedet mener om VW sine muligheter for å tjene gode penger framover.
Aksjekurs på VOW start 2011 var 115€ idag er den på 147.50€ så en  28% økning på drøye 9 år.
Aksjekurs på TSLA start 2011 var $26,6 idag er den på $982 så en en 3191% økning på de samme drøye 9 år.


Øyvind.h: Ja, mangler vel noe ift. Model X, men listen er nok grei for veldig mange:

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron/modellpakker-og-priser.html

.....men jeg tror vel ikke helt det var det som var poenget til Tiger123. Og med tanke på hva som påvirker aksjekursen, så er det jo salg som er viktig og jeg tror kanskje Tesla hadde vært tjent med å hatt en aggresiv priset innstegsmodell.

Man ser jo Audi har gjort et sjakktrekk i det segmentet med 50 og sine kampanjer.

turfsurf:

  • Prisen Tiger123 oppga på Etron stemmer ikke (lenger)
  • Prisen du oppga på Model X stemmer ikke (lenger)
  • Jeg brukte tallet til Tiger123.
Vi er nok noen uærlige banditter hele gjengen.  :laugh:

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. juni 2020, klokken 07:14
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. juni 2020, klokken 06:18Tar seg dårlig ut å være uærlig. TMX SR koster under 740k. Utstyrsmessig er den mere sammenlignbar med etron AS, som i 50 modell koster 689. Rekkeviddemessig er den nærmere etron 55 (ville gått ca like langt hvis man bruker Motors test som grunnlag), som koster 798k.

I tillegg er TMX en mye større bil rent plassmessig.
Tja, ikke noe vondt ment, men det du skriver slår meg som mer uærlig. Det begynner å bli en stund siden Model X SR var i salg.

TMX SR er i salg, men kun som lagerbil i svært begrensede konfigurasjoner. Gå inn på ttps://www.tesla.com/no_no og trykk "ferdigbygde biler" så finner du noen få.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 19:30Og etter 8 år med konsensus i diverse Tesla-fora om hvor fullstendig overlegen Tesla er på batteriteknologi - og hvor bakpå konkurrentene er, så klarer altså konkurrentene med sine 1.gen. produkter - å tilby åpenbart salgbare alternativ med ikke bare kvikk lading og ok rekkevidde, men også høy premiumfølelse, lang utstyrsliste, godt service-nettverk og relativt aggressiv innstegs-pris.
E-tron er absolutt en aktuell konkurrent til Model X. Men realiteten er jo at Audi ligger omkring 5 år bak Tesla på batteriteknologi. Det gjorde de også for 8 år siden.

Audi har klart å lage en aktuell konkurrent ved å benytte seg av stordriftsfordeler fra fossilbilsalget. Altså de ligger bak på batteri og drivlinje, men de klarer til stor grad å hente seg inn igjen på alt annet. Når man kombinerer dette med en villighet til å selge biler med tap så kan de lage konkurrenter som er priset noenlunde riktig. (Som VW sier, så er ID3 den første elbilen de ikke skal tape penger på.)

Men forspranget til Audi på alt utover batteri og drivlinje krymper. Man ser dette på Model 3, som er konkurransedyktig priset opp mot fossil BMW 3-serie/Audi A4/Mercedes C-klasse. Konkurrentene har rett og slett ikke råd til å ta tapet som kreves for å konkurrere med Model 3. Og ettersom Tesla fortsette å komme med nye og oppdaterte biler øker volum ytterligere og Tesla kommer nærmere og nærmere Audis stordriftsfordeler.

Jeg syns kanskje du fokuserer vel mye på Model S/X - som Musk sier så produseres de først og fremst av sentimentale grunner. Model S/X er rett og slett ikke spesielt relevant i forhold til verdien av Tesla. Som jeg tidligere viste så om 10 år ville S/X kunne stå for noe sånt som 4% av inntjeningen til Tesla. Og da antar jeg at S/X er kommet i helt ny utgave, som er mye enklere å produsere og har mye mer til felles med 3/Y. Om dette ikke skjer kan Tesla like gjerne legge ned produksjonen av S/X, uten at det har spesielt stor betydning.

Model 3/Y er de bilene som er mest relevant for Teslas verdi på kort sikt. På litt lengre sikt forventer man at Cybertruck, Tesla Energy og autonomi får en større og større rolle. De andre prosjektene er av mindre betydning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HåkonE

#2954
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. juni 2020, klokken 08:28
Det er ikke sånn markedet fungerer. Det må ikke inn en eneste dollar i friske penger for at kursen kan gå opp 200%. Det eneste som kreves er at eksisterende investorer nekter å selge på dagens prisnivå.

Selvsagt er det slik markedet fungerer. En aksje har ingen økt omsetningsverdi uten interesse og bud fra markedet. Supply & demand.

Prosentregningen min var derimot helt på trynet (uten at det endrer argumentet), varmen og et par kalde tok livet av meg i de sene timer.  ???

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. juni 2020, klokken 08:28Men forspranget til Audi på alt utover batteri og drivlinje krymper

De produserer biler i telt og kaller det "hell", og siden du sammenligner med tyskere - har en lang vei å gå på premiumfølelse og er ikke anbefalt kjøp av forbrukerorganisasjoner pga. feil og mangler. Og de bygges fortsatt med tommestokk. Presis det samme slet man med for 8 år siden. Krymper det egentlig så mye?

Og legg merke til at du selv ikke sammenligner med amerikanske fossilbiler i klassen til 3-serie & co. Amerikansk bilindustri globalt sliter når forutsetningene er like.

Tesla ligger foran på batteri og enn så lenge - infrastruktur, men på det å produsere en bil i stort volum med høy produksjonskvalitet, så har de en lang vei gå. Det har i flere år vært argumentert for at rekkevidden til Tesla 75 og 85 er bra nok også til langtur i diskusjoner med fossilbilistene - og da med en temmelig dårlig ladekurve. Men når konkurrentene som kommer med en bil som kommer seg like fort frem på langtur som 100 Long Range, og lader fortere enn de nevnte gjorde - så blir det plutselig utrolig viktig å diskutere hvilket generasjons-nummer det står stemplet på batteriet i annenhvert innlegg?  :D

Jeg er spent på 3/Y når de får et godt utvalg av konkurranse, men det blir jo ikke i år. Kanskje ikke mye neste år heller. Det taler jo for ytterligere hype (les: oppgang) på kort sikt når Tesla kan levere gode salgstall i volumsegmentet.

Model X fokuserer jeg på fordi det er den har gjennomgått flere års utvikling og er den eneste bilen som har et minimum av konkurranse i dag slik at vi kan få en liten smakebit på hva som skjer når Tesla får konkurranse. Og da må man kanskje se i enkelte marker. Vi (du) prøver tross alt å se i et 10 års perspektiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA