Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#2910
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:13For ikke lenge siden leste jeg argumenter som at konkurrentene lå minst 10 år bak Tesla innen utvikling av elbiler, så kom 1.generasjon fra konkurrentene som på ingen måte lå 10 år bak. Og som et argument nå for at konkurrentene henger langt etter benyttes utseendet på noen av deres fabrikker, en software-bug på en enkelt bilmodell og litt lavere rekkevidde på en annen (mens man glemmer at ladehastigheten og flere andre parametere er et kvantesprang foran).  ???
Model 3 takler 250 kW, Taycan takler 270 kW, men koster også ca fire ganger mer. Så jeg vil ikke si forskjellen er spesielt stor.

Sammenligner man 2020 e-tron med 2017 Model X er e-tron noe bedre på ladeeffekt, men vinningen går opp i spinningen med dårligere energieffektivitet, slik at Model X som regel vil bruke mindre tid til lading på langtur (selv i områder der det finnes 150 kW CCS). Og hva er noen av ulempene med batteriet til e-tron. Vel, det veier ca 700 kg i stedet for ca 625 kg. Det har også 84 kWh i stedet for 95 kWh. NMC-kjemien inneholder også betydelig mer kobolt, som ikke er direkte billig.

For samme kjemi ville man kunne forenkle til at pris er proposjonal med vekt, og hvis vi da antar Tesla betaler $150/kWh ville Audi være på $190/kWh. Men om man så tar hensyn til batteriets høyere andel kobolt er man ganske trolig over $200/kWh. Altså 33+% høyere pris for batteriet til e-tron.

Og dette er jo ikke i nærheten av nyeste batteriteknologi til Tesla. Dette er teknologi fra ca 2016. Model 3 og Model Y har betydelig nyere teknologi, og Tesla snakker jo om enda bedre teknologi som de skal vise frem på Battery Investor Day.

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:13Tesla har banet vei, og kudos for det, men de blir ikke alene fremover. For oss kunder er det topp, for aksjonærer som tror at Tesla innen få år skal bli verdt 3 ganger mer enn noen annen bilprodusent i historien - kanskje ikke fullt så bra nyheter.  :)
Her gjør du jo akkurat det du kritiserer andre for å gjøre. Du ser på historiske data for å vurdere fremtiden.

Eksempelvis hadde Nokia en markedsverdi på $150 mrd i 2007. Om man på det tidspunktet hadde sagt at Apple 13 år senere skulle ha tidobbel markedsverdi basert på å selge telefoner, så ville nok ikke mange trodd på det.

Man kan ikke se på enkle historiske sammenligninger, man må faktisk vurdere mulighetene for fremtiden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HåkonE

Sitat fra: z4rd på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:45Er forresten VAG ferdig med oppgjøret fra Dieselgate? Eller tar de det på gradvis nedbetaling?

VAG er en av mange, og det er sikkert mange måter å betale ned dette for VAG - der VW alene leverte over 20 ganger så mange biler som Tesla i 2019. Avsporing.

Sitat fra: z4rd på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:45Nå har heller ikke VAG fått til en fungerende app og sømløs tilkobling til bilene sine på hvor mange år?
Jeg slet mye med min app (ingen kontakt med bil over 3G) når jeg hadde Tesla, i tillegg til at drive unit måtte byttes (hører fortsatt en og annen Model S på veiene med lyden av et sagbruk) og en rekke andre utfordringer.

Ikke veldig relevant i det store bildet, for Tesla - og for andre. Livet går videre.

Sitat fra: z4rd på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:45"De blir ikke alene fremover" hørte jeg for fire år siden også...
Og vips, så fikk Model X god konkurranse like etterpå. Og nå hører du det igjen.  :)

Sitat fra: z4rd på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:45Er ladehastigheten til andre merker et kvantesprang foran? Heftig påstand.

En sitat; "S85D fra 2015" har lite å stille opp med ift. en Etron hva ladehastighet angår. Som et minimum bør du jo kanskje lese hva du svarer på før du tilegner meg meninger.  :+1: ;)

emurof

#2912
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 11:20"production hell" og "logistics hell." er ikke mine sitater, og heller ikke spesielt gamle. Uærlig? Javel. :)

Jo, det er gamle sitater fra da situasjonen var en helt annen.

SitatDet er forskjell på å klippe negler og kappe av seg armen. Jeg føler man mister litt bakkekontakt når man forsøker å forsvare slike summer med noe fundamentalt, og effekten (ekstrem økning på kort tid uten ekstreme fundamentale endringer) jeg mener man er vitne til her er ikke ukjent innen aksjer.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener med "fundamentalt". Hvis du har en investeringshorisont på noen måneder eller et år så sier det seg selv at de ikke vil klare å oppnå inntjening som støtter dagens prising. Hvis man derimot tenker på å sitte i 5-10 år eller mer så er spørsmålet om man har tro på at Tesla vil klare å nå målene sine. Hvis de gjør det så er dagens prising billig.

SitatDu nevner Apple, her ser man effekten Apple også har opplevd. Tror du toppen virkelig var basert på noe fundamentalt når du sammenligner med bildet ovenfor? Skal love deg det var mange som hadde vår diskusjonen før det snudde, og "varslere" ble hudflettet av fans med Apple i lomma.

Hva har en Apple-graf som bare går fra 2004-2009 med saken å gjøre? Og hvor ligger Apple-aksjen i dag?

SitatTesla har hatt utfordringer med skalering av produksjon og servicenettverk. Mener du virkelig at man skal sette enhver historie til side når man forsøker å spå de neste 5 årene for et selskap, og late som det plutselig alt skal bli en dans på roser?

Ja de har hatt problemer med disse. Hva så? Har de samme problemer i dag? Nei, de har ikke det. Problemene dukket opp i forbindelse med en historisk rask oppramping av produksjon og utleveringer.

Ingen påstår at alt skal bli en dans på roser, men hvis man sammenligner Model Y-lanseringen med Model 3 så er det åpenbart at Tesla har lært mye, da Model Y faktisk ble ferdig før tiden, og produksjonen rampes opp mye raskere enn de klarte med Model 3.

SitatDet er de samme menneskene som tar slike avgjørelser som driver Tesla i dag, og man fortsetter å bruke telt. Kan dette påvirke marginbildet på bilene når man inkluderer garantisaker? Finnes det noe risiko her? Kanskje?

Dette er uverifiserte påstander fra en "journalist" som er kjent for å skrive løgner om Tesla. Uansett, også fra lenge siden ("lenge" i forhold til hvor raskt uviklingen har gått for Tesla bare de siste par årene).

SitatMusk suggests that the production of the Model S, X, and 3 are going "reasonably well," but the Y is experiencing supply chain ramp challenges, which are expected with new products.

Dette er basert på en e-post fra Musk der han ønsker å optimalisere produksjonen. Det er helt håpløst å bruke den til å late som situasjonen er den samme som da de startet produksjonen av Model 3.

SitatMen at Tesla har utfordringer og fortsatt produserer i telt er ikke egentlig poenget her. Hva er det som forsvarer dagens verdi på 1000$? Espen har svart, og det bekrefter jo det jeg sier.

At du begynner å snakke om "telt" avslører og avkler deg fullstendig. Teltet er en fullverdig produksjonsavdeling, og er faktisk bedre og mer effektiv enn den opprinnelige. De lærte mye fra den første produksjonslinjen som de tok i bruk da de satte opp teltet, og fra teltet har de lært enda mer som de har tatt med seg til Kina.

Du fremstiller det som negativt at Tesla lærer og gjør kraftige forbedringer fortløpende underveis. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til det.

SitatDu undervurderer konkurransen, ikke rart sett i lys av at konkurrentene har somlet i timen i så mange år. Korrekt at det har vært noen elbiler bygget på fossile platformer, men VAG & co har lansert helelektriske platformer og de har etablerte produksjonslinjer og et godt service-nettverk.

VW alene leverte 11 millioner biler i 2019, Tesla under 400 000 - derav mange produsert i telt, og kunder som har ventet i månedsvis på helt enkle utbedringer. Dette er konkurransen Tesla vil møte i årene fremover nå som konkurrentene endelig har begynt å få fingeren ut.

Hvorfor snakker du hele tiden om dette teltet? Faktum er at den opprinnelige produksjonslinjen i Fremont var mindre enn ideell da den var lagt opp etter en gammel bilfabrikk. Tesla lærte av dette og forbedret det i teltet.

Og når det gjelder konkurranse så har konkurransen vært "rett rundt hjørnet" hvert eneste år i mange år nå.

Og VW som ikke engang klarer å få til programvaren sin. Jaja.

SitatBlir spennende å se om Tesla klarer å få et respektabelt volum i det kinesiske markedet, men de vil de neste årene også få konkurranse fra både andre vestlige produsenter som allerede er svært populære der og kinesiske produsenter (BYD, BAIC m.f.).

Tesla steg nettopp på gode salgstall i Kina, og det forventes videre kraftig vekst. Tesla er mer populære enn lokale produsenter.

SitatEllers syntes jeg det er noen fundamentale ulikheter mellom Apple og Tesla, selv om de også har noen likheter (markedsføring, kultur blant kundene, "IT-factor" etc). Apple sitt ess er økosystemet som nærmest låser kundene (samspill mellom flere ulike produkter, app-marked etc.), svært få konkurrenter i sitt segment, høye marginer og en opplevd høy kvalitet på produktene. Det er det som har gjort at Apple har klart å holde koken så lenge, og ikke blitt en ny Blackberry eller Ericsson. Telefonene til Apple er jo ikke engang skrudd sammen av Apple. Man selger nærmest en livsstil.

Alt dette har også Tesla.

SitatTesla møter stor konkurranse i årene fremover, det er ingenting som låser deg til en Tesla - dvs. du kan uten styr eller tap av penger bytte ut til en konkurrent og man har ingenting annet hjemme som fungerer mye bedre bare man har en Tesla i garasjen. Vi vet det finnes konkurrenter der ute med lavere feilrate per produkt, produsenter med lavere produksjonskostnader/lavere pris (spesielt viktig for volum i mange verdensdeler) og det finnes produsenter som har 100 års erfaring i premium-kategorien som nå posisjonerer seg på elbil-markedet.

Så viser det seg at det ikke er bare bare å matche Tesla heller. VW klarer ikke engang å få til programvaren sin.

Dessuten, som jeg påpekte, så har for eksempel ARK Invest med kursmål på 7000 en forutsetning om under 20% markedsandel for Tesla for dette kursmålet.

SitatPoenget mitt er kun at aksjen virker ekstremt høyt priset, ekstremt volatil og følgelig bærer med seg mye risiko. Kortsiktig må man være psykisk og økonomisk forberedt på at fall på 50-60% (eksempel basert på verdi for noen måneder siden) kan bli en realitet.

Du klarer ikke å underbygge dette "poenget" ditt med saklige argumenter, men tyr til tøyseargumenter som "haha de bygger i telt". Det blir rett og slett useriøst.

Jeg håper selvsagt på kraftig fall i Tesla for å kunne handle billige aksjer, men det er ikke sikkert det skjer. Uansett, jeg sitter ikke i Tesla bare for å ha aksjene i noen måneder. Jeg har en investeringshorisont på mange år.

emurof

#2913
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 13:12Årsaken til at jeg dro inn Bitcoin (som noen reagerte på), var fordi investorer gjorde den samme feilen der. Prisen var satt basert på hva BTC kunne bli en gang i fremtiden - ikke hva det var - eller var i nærheten av å kunne bli selv i et 3 års perspektiv. Til slutt går markedet tomt for penger (eller blir påvirket av helt andre faktorer), noen store tar ut gevinst og alle småsparere får panikk. Nedturen er et faktum. Dette betyr jo egentlig lite for produktet i seg selv, men demonstrerer psykologien i markedet som har gjentatt seg historisk gang på gang.

Sammenligningen med Bitcoin er helt bak mål. Bitcoin har ikke noe konkret å vise til, kun tanker og ønsker. Tesla har derimot flere fabrikker under bygging eller under planlegging, og flere er antakelig på vei. De har satt seg konkrete mål som de jobber mot, der Bitcoin ikke har f.eks. noe produksjonsmål.

Det blir like useriøst og usaklig som å holde på med barnsligheter som "hahaha bygger i telt".

HåkonE

Espen: Sitatet kommenterte om betydningen av ladehastighet: "Men etron går nesten like langt som S85D fra 2015, men i suv-form."

En avsporing om ladeeffekt, energitettet og dine antagelser om kostpriser og hva som kanskje kommer i fremtiden endrer ikke svaret mitt.

Også står vel ikke tiden stille for konkurrentene heller. Dette har jo gått igjen som et ekko i Tesla-tråder siste 5-7 årene, Tesla gjør X,Y eller Z og vil få et enormt fortrinn på batteripriser og følgelig bilpriser. Bare vent å se.

Situasjonen i dag er et kjent parameter. Nå kan vi se tilbake på hva som ble sagt, og hva vi forbrukere kan velge mellom. I klassen stor el-SUV per i dag er Model X - eller noen av konkurrentene til omtrent samme pris. Det er realiteten i markedet - roadmaps og lovnader satt til side. Også har Model X noen fordeler, og konkurrentene sine (1.gen.) noen fordeler. I elbillandet Norge har vi nå salgstall og kan sammenligne.

Det er vel derfor en del nå plutselig begynner å sammenligne Etron med Model 3. Og av en eller annen merkelig grunn, Model 3 med Taycan.  :o Model 3/Y vil også møte samme konkurranse i sitt segment. Fra Asia, Europa og US.

Det er en realitet at Tesla ikke er den eneste på markedet som driver med utvikling av batteriteknologi, de har ikke den kvikkeste ladehastigheten (faktisk er 2 av 3 biler ganske trege sammenlignet med konkurrenter i samme prisklasse) og de har fortsatt produkter der kunder har betalt store innskudd som de fortsatt ikke er i nærheten av å få på veien (Roadster) og de har solgt kostbare produkter der de har lovt kundene en stor oppside økonomisk som de ikke har levert på (Autonome biler og taxi).

Og før man engang har levert på sine forpliktelser, så åpner man opp for innskudd på skuddsikre pickup osv. Det er jo veldig amerikansk - det skal sies. Litt kickstarter vibber. Men det sier jo også mye om disse grandiose 10-års planene som skal forsvare dagens aksjekurs.

USA er ikke et lavkostland å produsere i. Tesla har vært helt uten konkurranse i segmentet de har operert i (hvor mange valg hadde egentlig vi som valgte Model S i sin tid?), og det slik at under samme betingelser - så sliter amerikansk bilindustri.

SitatHer gjør du jo akkurat det du kritiserer andre for å gjøre. Du ser på historiske data for å vurdere fremtiden.

Jeg ser ingen historisk data i sitatet du svarte på?

Sitatman må faktisk vurdere mulighetene for fremtiden.

Ja, den øvelsen har du vel gjort når du satt opp et regnestykke for de neste 10 årene, og kom til konklusjon at dagens aksjeverdi reflekterte at alt du håpet på allerede var blitt en suksess i Juni 2020.  Jeg tolket regnestykket ditt som at vi var veldig enige i hva som er utfordringen med å gå inn i aksjen nå. :)

emurof

Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 17:31Espen:   Jeg forventer opptur når jeg går inn i en aksje. Kjøper ikke aksjer kun for risiko. Da kan jeg heller sette pengene i en Rema 1000 bærepose på utsiden av huset.

Du virker å bruke historisk data som et grunnlag for fremtidig resultat. Det er jo en typisk feil vi småsparere ofte gjør (og av og til ender opp til å bli en selvoppfyllende profeti, bare det er mange av oss - i alle fall frem til betalingsviljen går tom). Men utover det virker vi jo ganske enige, dette kan gå alle mulige veier.

Er det noen spesiell grunn til at du ignorerer det han faktisk skriver, og prøver å gjøre narr av argumentene hans ved å fremstille dem ekstremt skjevt? Det du skriver har ingenting med det han faktisk skrev å gjøre. Ren stråmannargumentasjon.

emurof

Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 18:14Elon kom med noen overraskende målsetninger og uttalelser om å bruke bilen som autonom taxi. Har ikke materialisert seg (igjen, overpromise....) og stille har det blitt.

Dette er også helt feil. Det har ikke blitt stille i det hele tatt. Tvert imot er det kommet mye ny funksjonalitet ut til kundene, og nå kan bilen blant annet lese trafikklys.

Å påstå at det har blitt stille når ny funksjonalitet rulles ut på løpende bånd blir ganske spesielt.

emurof

#2917
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 20:27Og Tesla er åpenbart priset etter hva det kan bli, ikke hva det er.

Newsflash: Det er det alle selskaper er priset etter. De er priset etter fremtidig inntjening.

Tesla er et selskap i kraftig vekst, og prises deretter. Så får hver enkelt avgjøre selv hva de selv mener om veksten og potensialet over tid. For de som mener Tesla bare er i startgropen nå og at de vil bli gigantiske om noen år så er selskapet fortstsatt lavt priset.

Når for eksempel analytikerne i ARK Invest (som har meget god kunnskap om dette temaet) mener at Tesla kan ligge på $7000 om noen få år, så er $1000 for hver aksje et røverkjøp. Men man må selvsagt vurdere om man har tro på slikt, og hvor villig man er til å ta risikoen, for risiko vil det alltid være i aksjemarkedet.

Men da får man diskutere dette på en saklig måte i stedet for å ty til ting som "hahaha, bygget i telt" og lignende.

Man kan for eksempel spørre seg om man for eksempel vil få muligheten til å kjøpe under 900 igjen, eller om man bør gå inn nå hvis man skal sitte på aksjen i noen år. Som du selv sier, historiske data sier ikke nødvendigvis veldig mye om fremtiden. Hva om Tesla aldri går ned igjen?

emurof

#2918
Sitat fra: Motorwatt på mandag 15. juni 2020, klokken 21:28@Håkon S.: Du skjønner vel at du nå har beveget deg inn i en tråd hvor egentlig alt kun skal dreie seg om forherligelse av det som har med Tesla å gjøre. Det objektive har for lengst mistet livets rett, og divergerende meninger og oppfatninger blir her sett på som direkte fiendtlige og skal derfor bekjempes med alle midler. Lykke til så lenge du orker eller gidder.  :D

Er det objektivt å bruke argumenter som "haha, bygget i telt", vise til ting som "production hell" som var noe Tesla snakket om for lenge siden men som ikke lenger er relevant, eller sammenligne med Bitcoin?

Det er ikke noe galt med å tenkte kritisk, som for eksempel Espen har gjort her, men det er forskjell på det, og å komme med provoserende utsagn bare fordi man finner underholdning i det.

emurof

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 08:43Bjarne (78) ble rik på Bitcoin, og flyttet til Spania. Nå gir vi deg oppskriften. Bli medlem i dag!

Det er det mest skremmende retorikken jeg ser.

Hvor ser du denne retorikken?

SitatHistorisk avkastning kan aldri benyttes som referanse for fremtidig avkastning. De som sier eller insinuerer det sprer inkompetanse på et så lavt nivå at det er skremmende. Det er som å spå været basert på historisk værdata.

Hvem er det som sier det?

SitatOg de som gikk inn tidlig i et startup-selskap visste ikke hva som skulle skje 3-8 år fremover i tid - de hadde kanskje en tro på produktet og selskapet, men mest av alt flaks. Man vet tross alt ikke om selskapet blir drevet riktig selv om idèen er god. Tesla har vært nære undergang flere ganger.

Selvsagt vet ingen hva som skal skje. Man må vurdere hva man tror selskapet kan oppnå, og veie potensiell gevinst opp mot risiko. Og nei, det handler ikke mest av alt om flaks. Flaks er hvis man bare kaster penger etter tilfeldige ting. Det er noe annet enn hvis man faktisk har tatt en grundig vurdering.

SitatAt det er muligheter for elektrifisering av tog, busser og hele verden er jo flott det. Men det er jo irrelevant for Tesla. Først må de vise til godt salg av semi, leveringsdyktighet, høy oppetid (transportbransjen tåler ikke at bilene står til service i måneder) og ikke minst - gode marginer. Vi er ikke i nærheten av det nå.

Tesla har opp mot 30% margin på bilene sine. Marginene på Model Y er mye høyere enn på Model 3.

emurof

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:13Kursen har hatt en oppgang på nesten 300% siste ca. 6 måneder uten at disse planene er realisert eller Tesla har vist til resultater som forsvarer en slik opptur.

Men nå er du fullstendig ukritisk til egne ideer. Mellom 2014 og 2019 drev Tesla og beveget seg mellom 200-300. Kursutviklingen var ikke voldsomt stor. Har du faktisk tenkt gjennom dette og vurdert muligheten for at Tesla faktisk var underpriset i den perioden, og at den kraftige oppgangen det siste året kan være en reprising?

Hva om det var omvendt - at mange var unødvendig kritiske til Tesla, og at oppturen er et resultat av at flere har innsett at Tesla faktisk klarer å levere varene?

HåkonE

Sitat fra: emurof på tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:58
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 13:12Årsaken til at jeg dro inn Bitcoin (som noen reagerte på), var fordi investorer gjorde den samme feilen der. Prisen var satt basert på hva BTC kunne bli en gang i fremtiden - ikke hva det var - eller var i nærheten av å kunne bli selv i et 3 års perspektiv. Til slutt går markedet tomt for penger (eller blir påvirket av helt andre faktorer), noen store tar ut gevinst og alle småsparere får panikk. Nedturen er et faktum. Dette betyr jo egentlig lite for produktet i seg selv, men demonstrerer psykologien i markedet som har gjentatt seg historisk gang på gang.

Sammenligningen med Bitcoin er helt bak mål. Bitcoin har ikke noe konkret å vise til, kun tanker og ønsker. Tesla har derimot flere fabrikker under bygging eller under planlegging, og flere er antakelig på vei. De har satt seg konkrete mål som de jobber mot, der Bitcoin ikke har f.eks. noe produksjonsmål.

Bitcoin var bare et eksempel. Dette handler om menneskets kollektive psykologi når massene verdsetter en omsettelig vare, ikke hva du personlig måtte mene om produktet. Mekanismene er presis de samme i dag som den gang en tullipanløk var verdt 12 sauer.  Jeg ser du også lurer på hvorfor jeg viste til Apple sin kurs en periode - samme sak.

Dette er temmelig grunnleggende og lettforståelige mekanismer innen aksjer man bør kjenne litt til selv om man kun har det som hobby.

"under planlegging....konkrete mål....antakelig på vei."

Javel. La oss returnere til det fundamentale. Det blir mye prat om VW sin app, kW, diesel-gate, arkitekturen til fabrikkene osv. Kunder flest som er ute etter et transportmiddel aner knapt hva vi snakker om. Man glemmer litt hvem som skal kjøpe produktene.

1. Hvordan forsvarer du 1000$?
2. Hvordan forsvarer du en videre oppgang?
3. Hva tenker du om at Elon Musk syntes aksjen er for høy @700$?

Sitat..diskutere dette på en saklig måte i stedet for å ty til ting som "hahaha, bygget i telt" og lignende....
SitatDet blir like useriøst og usaklig som å trolle om "hahaha bygger i telt".
Sitatmen tyr til tøyseargumenter som "haha de bygger i telt". Det blir rett og slett useriøst.

Jeg leser mellom linjene her at du er en investor med spesielt mye følelser knyttet til dette, og liker dårlig at jeg reflekterer litt over et potensielt annet utfall enn det du virker å ta som nærmest garantert, men å konstruere sitater er jo litt unødvendig.  :+1:

1000kwh

Komisk at Tesla sammenlignes med tulipankrakket :D

Verden har troen på et teknologiselskap i sterk vekst og trenger plasser å investere pengene.

Hvis folk kun var ute etter transport kunne man jo tenke seg at folk kun ønsker seg en telefon med sms og internett. Likevel selges det iphoner til 10000++ i bøtter og spann.

Sammenligningen med VW er høyst reell. Folk vil ha en bil som er fullt tilkoblet internett med alle de funksjoner dette kan utløse.

HåkonE

#2923
Sitat fra: emurof på tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:02
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 18:14Elon kom med noen overraskende målsetninger og uttalelser om å bruke bilen som autonom taxi. Har ikke materialisert seg (igjen, overpromise....) og stille har det blitt.

Dette er også helt feil. Det har ikke blitt stille i det hele tatt. Tvert imot er det kommet mye ny funksjonalitet ut til kundene, og nå kan bilen blant annet lese trafikklys.

Elon Musk 22.04.2019: "The fundamental message consumers should be taking today is that it's financially insane to buy anything other than a Tesla,"

He said the company will roll out autonomous taxis next year in some parts of the US. The service will allow Tesla owners to add their cars to a Tesla network, which he said would be akin to Uber or Airbnb.



"We will have more than one million robotaxis on the road,"
Musk said. "A year from now, we'll have over a million cars with full self-driving, software... everything."

Tesla robotaxis could generate owners up to $30,000 a year in profit, Musk predicted.

30 000$ fikk jo en Tesla med den 5000$ FSD pakken til å høres billig ut. Nesten for godt til å være sant. Løp og kjøp.  :)

Noe skepsis var det jo, selv om det druknet blant det sedvanlige hylekoret med all ekspertisen....
SitatIt's unlikely Tesla will meet Musk's prediction, said Mary Cummings, a professor at Duke who researches autonomous-vehicle technology.

"This is a publicity stunt to take away attention from the quarterly earnings," Cummings told Business Insider before the company announced its first-quarter earnings on Wednesday.
Sitat"Claiming that the Tesla cars have the hardware for full autonomy and only need the software is like saying that we have seeds, we just need to plow, plant, nurture, harvest and then eat," said Raj Rajkumar, an electrical engineer at Carnegie Mellon University's Robotics Institute. "Basically they are at the starting point — full autonomy is many years away."
Sitat"It is damaging to public discussion about advanced vehicle technologies — and potentially unsafe — to refer to vehicles now available for sale to the public using inaccurate terms,"

-Partners for Automated Vehicle Education

A year from now.....er passert. Og nå sier du den klarer å lese....trafikk-lys?

Never overpromise and underdeliver.

Klykken

SitatA year from now.....er passert. Og nå klarer den å lese....et trafikk-lys sier du?
Mye som skjer i kulissene som bilen og flåten tester uten at du som fører merker noe som helst.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA