Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 21:26
Du verden.  :)
@Håkon S.: Du skjønner vel at du nå har beveget deg inn i en tråd hvor egentlig alt kun skal dreie seg om forherligelse av det som har med Tesla å gjøre. Det objektive har for lengst mistet livets rett, og divergerende meninger og oppfatninger blir her sett på som direkte fiendtlige og skal derfor bekjempes med alle midler. Lykke til så lenge du orker eller gidder.  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ellemelle

Sitat fra: Motorwatt på mandag 15. juni 2020, klokken 21:28
Det objektive har for lengst mistet livets rett
Ja der var det mye objektivt, gitt.

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på mandag 15. juni 2020, klokken 21:28
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 21:26
Du verden.  :)
@Håkon S.: Du skjønner vel at du nå har beveget deg inn i en tråd hvor egentlig alt kun skal dreie seg om forherligelse av det som har med Tesla å gjøre. Det objektive har for lengst mistet livets rett, og divergerende meninger og oppfatninger blir her sett på som direkte fiendtlige og skal derfor bekjempes med alle midler. Lykke til så lenge du orker eller gidder.  :D
Her er det faktisk du som er ute å kjøre Motorwatt. Desverre er det ikke så mange som prøver på å komme med kritiske argumenter i denne tråden. Derfor er det veldig bra at noen gjør det.
Tråden er ikke og har aldri vært ment til forherligelse av Tesla, men diskusjon rundt selskapet og aksjen.
Du prøver å lage et fiendebilde med å kun nedvurdere og ikke bidra. Svært dårlig stil.

Det som har vært nå i mange år er at det har vært noen få sterke kritikere inne som mener TSLA er overpriset. Det sa de på 80-150-200-300 osv osv. I dag er det bare en som er tydelig skeptisk til kurs på 1000, men det er mange av oss som står på sidelinjen å avventer litt, da det er mange faktorer som ikke gjør at det burde være ATH akkurat nå.
Personlig tror jeg at Tesla har bygget en utrolig sterk merkevare og leverer også nå på noen av disse fundamentale tingene (solgt 1 mill biler f.eks) som gjør at de vil forsette å vokse. Det at Toyota står å ser på og VAG sliter big time med ID serien gjør at Tesla styrkes. På lang sikt kan TSLA øke enda mer. En kan jo gjøre opp status akkurat nå og se om Geirr, Foxy eller andre har hatt rett siden 2012, eller om Taben, Wenche m.fl som har tusenvis av aksjer de kjøpte for 30 dollar når kursen var lav. Svaret gir seg selv når en ser bakover, kunsten er å tørre å se fremover. Jeg tror på enda bedre resultater i fremtiden, men tror ikke ATH er tiden å gå inn på for min del.

geear

Sitat fra: Motorwatt på mandag 15. juni 2020, klokken 21:28
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 21:26
Du verden.  :)
@Håkon S.: Du skjønner vel at du nå har beveget deg inn i en tråd hvor egentlig alt kun skal dreie seg om forherligelse av det som har med Tesla å gjøre. Det objektive har for lengst mistet livets rett, og divergerende meninger og oppfatninger blir her sett på som direkte fiendtlige og skal derfor bekjempes med alle midler. Lykke til så lenge du orker eller gidder.  :D
Bildet er vel en smule mer nyansert enn som så. Objektiviteten har kanskje til tider manglet både fra kritikerne og resten, men det har vært påstander om konkurs og nedgang i aksjeverdi kontinuerlig i 7-8 år, og når vi nå sitter på en form for fasit så viser jo den at de positive har hatt rett. Men nå er det også sånn at mange her har solgt seg ut. Da faller innlegget ditt på sin egen urimelighet.. objektivitet, hva var det igjen sa du?  :P

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på mandag 15. juni 2020, klokken 21:28
@Håkon S.: Du skjønner vel at du nå har beveget deg inn i en tråd hvor egentlig alt kun skal dreie seg om forherligelse av det som har med Tesla å gjøre. Det objektive har for lengst mistet livets rett, og divergerende meninger og oppfatninger blir her sett på som direkte fiendtlige og skal derfor bekjempes med alle midler. Lykke til så lenge du orker eller gidder.  :D
Og der forsvant siste rest av din troverdighet. Om du ser bakover ser man hvem som har hatt rett på aksjekursen. Med fasiten i hånd ser man helt klart hvem som vet mest her.
Når det er sagt synes nok de aller fleste at kursen er for høg i dag. Men mest fiendtlighet er det nok blant negativlistene. Bare les bakover så ser du det.
Men at du kun bidrar med å grave skyttergraver på denne måten her, er deg ikke verdig. Det er med slik argumentasjon at seriøsiteten av denne tråden forsvinner. Kanskje det er det du vil?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på mandag 15. juni 2020, klokken 21:28
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 21:26
Du verden.  :)
@Håkon S.: Du skjønner vel at du nå har beveget deg inn i en tråd hvor egentlig alt kun skal dreie seg om forherligelse av det som har med Tesla å gjøre. [osv osv]

Uff. Tror ikke slike innlegg akkurat hjelper på miljøet i denne tråden...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

HåkonE

Bjarne (78) ble rik på Bitcoin, og flyttet til Spania. Nå gir vi deg oppskriften. Bli medlem i dag!

Det er det mest skremmende retorikken jeg ser. Det er alltid noen som tok mye risiko tidlig og ble med på en voldsom oppside. Og enhver advarsel om risiko blir kontret med "Ja, samme kritikken hørte Berit eller Jack88 så mange ganger, men de hadde rett og nå sitter de i St.Tropez. La oss høre på Pål."

Og tidvis stikker disse inn i tråden for å berolige alle. De får jo ingen panikk om aksjen går opp eller ned 50%, når de uansett kan ta (eller har allerede tatt) ut gevinst på store summer. For de handler det bare om at flest mulig investorer blir med slik at de kan tyne ut mest mulig av sin investering.

Historisk avkastning kan aldri benyttes som referanse for fremtidig avkastning. De som sier eller insinuerer det sprer inkompetanse på et så lavt nivå at det er skremmende. Det er som å spå været basert på historisk værdata.

Og de som gikk inn tidlig i et startup-selskap visste ikke hva som skulle skje 3-8 år fremover i tid - de hadde kanskje en tro på produktet og selskapet, men mest av alt flaks. Man vet tross alt ikke om selskapet blir drevet riktig selv om idèen er god. Tesla har vært nære undergang flere ganger.

Vil anbefale å i det minste se noen intervjuer av Warren Buffett eller noen andre som forklarer de mest grunnleggende ting om aksjer. Spist er spist, glem det. Alle store selskaper som i dag er glemt hadde engang en oppgang, noen en eventyrlig oppgang. Hva er situasjonen akkurat nå - og hvordan reflekterer det verdien? Er selskapet vurdert for lavt (mulighet for opptur) eller for høyt (høy risiko for nedtur). 

At det er muligheter for elektrifisering av tog, busser og hele verden er jo flott det. Men det er jo irrelevant for Tesla. Først må de vise til godt salg av semi, leveringsdyktighet, høy oppetid (transportbransjen tåler ikke at bilene står til service i måneder) og ikke minst - gode marginer. Vi er ikke i nærheten av det nå.


Øyvind.h

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 08:43Det er som å spå været basert på historisk værdata.
Nå er det vel nettopp analyse av historikk og sammenhenger globalt som brukes for å melde kommende vær. Modellene blir mer og mer presise jo mer data som analyseres og jo flere sammenhenger de klarer å koble.
Men både aksjer og vær kan påvirkes langt utenfor forventet retning pga forhold vi ikke klarer se per i dag eller som anses som for usannsynlige.

For øvrig er jeg enig i mye av det du har skrevet i denne tråden så langt. Verdisettelsen løper langt foran prestasjonene. Men - jeg tror også Tesla vil fortsette å vokse og bre seg utover med stadig nye områder. Siden jeg gikk inn første gang i 2012 har det vært mange opp- og nedturer. Veksten har vært lavere enn forventet sett med mine øyne, men samtidig har de gått inn i flere forretningsområder jeg ikke forventet i 2012 og som jeg har tro på. Gigantiske powerbanks som stabiliserer strømforsyningen til hele samfunn er ett av dem. Tesla lever hele tiden litt på kanten på mange områder. Det gir en del negativ omtale, men også utrolig mye lærdom og nyvinninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Hvor mye forsinket ble X og 3 egentlig, X 2 år og 3 1,5 år? FSD straks 3 år?

Nå virker det som om de  har kontroll og får synergier i form av tek fra nyere modeller nedover til eldre, det er bra.

Id3 er foreløpig et halvt år forsinket? Og dermed alle de 6-12 modellene fra 4 merker som bygger på samme plattform.

Det er vel liten tvil om at Tesla er ledende på elbiltek med 5-6 år. Men etron går nesten like langt som S85D fra 2015, men i suv-form. Forsvarer dette forspranget den høye aksjeprisen?

Merker meg også stadig mer skriving om elbil i tyske bilblader. Markedet øker?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RuneW

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 08:43
Bjarne (78) ble rik på Bitcoin, og flyttet til Spania. Nå gir vi deg oppskriften. Bli medlem i dag!

Det er det mest skremmende retorikken jeg ser. Det er alltid noen som tok mye risiko tidlig og ble med på en voldsom oppside. Og enhver advarsel om risiko blir kontret med "Ja, samme kritikken hørte Berit eller Jack88 så mange ganger, men de hadde rett og nå sitter de i St.Tropez. La oss høre på Pål."

Og tidvis stikker disse inn i tråden for å berolige alle. De får jo ingen panikk om aksjen går opp eller ned 50%, når de uansett kan ta (eller har allerede tatt) ut gevinst på store summer. For de handler det bare om at flest mulig investorer blir med slik at de kan tyne ut mest mulig av sin investering.

Er det denne tråden du snakker om?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

Kurante alternativer kommer i økende grad fremover. Fra Tyskland, Kina og andre land. Ut av VAG-svindelen kom det i det minste en enorm satsing på elektrifisering med en haug nye modeller. Eneste som trekker ned der er at VAG er VAG og modellene skal kjenne sin plass i rekka knyttet til pris, utseende, lansering og ytelser. Fordeler på skala/produksjonssiden og dermed pris, men litt synd merkene ikke står friere til å levere det sprekeste de kan på flere områder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HåkonE

Øyvind: Her blander du vel samling og kobling av big data for å dra lærdom av effektene for å så kunne med bedre algoritmer spå værforhold, med den glade amatørens "sol sist Onsdag, derfor må det bli sol denne Onsdagen også". :)

Det aller meste jeg leser i denne tråden er positivitet basert på historiske oppgang og håp om hva som skje med fremtidige planer. Noen av drømmene er ikke engang på roadmap. Kursen har hatt en oppgang på nesten 300% siste ca. 6 måneder uten at disse planene er realisert eller Tesla har vist til resultater som forsvarer en slik opptur.

Dette er den klassiske FOMO-effekten (fear of missing out). "New paradigm!"

Historisk har Tesla demonstrert at de klarer å få flere gode elbiler på markedet - og helt nødvendig lade-infrastruktur, men de har også vært preget av røde tall, vekstsmerter, forsinkelser, overpromising, manglende service-nettverk, QA-utfordringer etc. Og nå snakker man om at samme selskap innen få år ikke bare skal ha en eventyrlig vekst innen bilsalg (med tilsvarende gode marginer), men også få samme eventyrlige suksessen innen andre forretningsområder. Nøkkelpersonen er opptatt med romskip, 6 unger, tunneler, kunstig intelligens og gud vet hva som foregår opp i hodet til et sånt geni - og hva som er det neste. Men jeg tror han bare har 24 timer i et døgn.

For ikke lenge siden leste jeg argumenter som at konkurrentene lå minst 10 år bak Tesla innen utvikling av elbiler, så kom 1.generasjon fra konkurrentene som på ingen måte lå 10 år bak. Og som et argument nå for at konkurrentene henger langt etter benyttes utseendet på noen av deres fabrikker, en software-bug på en enkelt bilmodell og litt lavere rekkevidde på en annen (mens man glemmer at ladehastigheten og flere andre parametere er et kvantesprang foran).  ???

Tenk at man sitter som CEO hos en av de store. Man selger 5-10 millioner biler i året, og skal forsvare et overskudd til aksjonærene. Det var en økning i salg av fossilbiler i 2019, med relativt lite utviklingskostnader. I de fleste markeder er elbiler ikke et valg pga. infrastruktur og pris. Men i visse markeder begynner myndigheter å presse hardt på at man må redusere CO2 utslippet, man er bevisst på at man må lage en roadmap de neste årene.

Er det noen som virkelig hadde satt i gang en plan for å bygge om hele produksjonslinjen på et par år? Sannsynligvis hadde man blitt avsatt som leder av styret lenge før nyheten nådde media. Betyr den realiteten at man ikke verken har kompetanse eller pondus til å bygge gode elbiler og bruke sin 50 år gamle know how til å gjøre dette lønnsomt når teknologien er billig nok til å konkurrere med fossil-salget på et stort nivå?

Norge er et annerledes land, og vi forstår ikke med vårt sære avgiftsnivå og ekstreme avgiftsfritak på elbiler, hvorfor ikke de store produsentene satser hardere på elbiler. Men enkelte markeder begynner å få et nevneverdig salg, batteriprisen faller fortsatt og utslippskravene blir stadig strengere. De 10 neste årene blir nok spennende.

Tesla har banet vei, og kudos for det, men de blir ikke alene fremover. For oss kunder er det topp, for aksjonærer som tror at Tesla innen få år skal bli verdt 3 ganger mer enn noen annen bilprodusent i historien - kanskje ikke fullt så bra nyheter.  :)

z4rd

Du må ikke glemme det økonomiske dilemmaet de fleste andre bilprodusentene har, som Tesla ikke har, nemlig å ta markedsandeler fra egne ICE-biler... Er forresten VAG ferdig med oppgjøret fra Dieselgate? Eller tar de det på gradvis nedbetaling?

Nå har heller ikke VAG fått til en fungerende app og sømløs tilkobling til bilene sine på hvor mange år?
"De blir ikke alene fremover" hørte jeg for fire år siden også...

Er ladehastigheten til andre merker et kvantesprang foran? Heftig påstand.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Marzo

Sitat fra: z4rd på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:45
Du må ikke glemme det økonomiske dilemmaet de fleste andre bilprodusentene har, som Tesla ikke har, nemlig å ta markedsandeler fra egne ICE-biler...

Nå har vel Tesla nesten stoppet salget av Model S når de lanserte Model 3?

De fleste biler selges i land med handels frihet. Skulle etterspørselen øke vil produksjonen øke i takt med den.

Klykken

Kanskje salget har gått ned en del, men den er ikke glemt.

https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-s-long-range-plus-building-first-400-mile-electric-vehicle?redirect=no

I år skal vel "plaid-utgaven" komme også, hvis nå ikke Covid-19 satte en stopper for det også. Så har du vel også endring av batterikjemi tilsvarende model 3/Y som vil komme på S og X. Evt million mile-batteriene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA