Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 17:31
Ellemelle: Hyggelig at noen fokuserer på meg også, og ikke bare topic. Men jeg håper jo du treffer bedre på dine investeringer enn dine personanalyser.  :)
Så dette er altså en bil og en aksje du er interessert i å kjøpe? Det hadde jeg aldri trodd.

Grunnen til at du mistet meg, er at du hevder at noen ligger titalls år foran Tesla. Vet ikke om det var en skrivefeil, eller om du faktisk mener det?

Og å bruke GA4 som et argument mot Teslas aksjeverdi, må være basert på en misforståelse. Dette viser nettopp hvor god Tesla (og Musk) er til å gjennomføre. Ja, det er noen personalmessige utfordringer knyttet til dette, men det er også hovedprioteringen hos Tesla akkurat nå (hvis du hadde giddet å ta med hele sitatet fra mailen til Musk).

Blir spennende å se hvordan tyskerne reagerer, når Tesla snart lærer de hvordan fremtidens bilfabrikker skal bygges, og det på deres egen hjemmebane.
Så langt har tyskerne først og fremst vært opptatt av å få arkitektpriser når fabrikker skal bygges, nå lærer de snart hvordan pengemaskiner skal bygges.

HåkonE

Sitat fra: z4rd på mandag 15. juni 2020, klokken 16:57
HåkonE: Har du tatt med i regnestykket alt det andre Tesla også gjør utover det å produsere personbiler?

-FSD gjennom egenutviklet chip - Potensiale for Robotaxi
-Solenergi, solcellepaneler og takstein til private og industri
-Nødbatterier, drifte byer i form av nødstrøm
-Semi (tungtransport)
-Forsikringsselskap

Det var det jeg kom på i farta. I tillegg betaler vel de andre produsentene ikke ubetydelige summer til Tesla mht utslippsregler, gjør de ikke?
https://www.caranddriver.com/news/a32346670/other-automakers-paid-tesla-record-354-million/

Elon kom med noen overraskende målsetninger og uttalelser om å bruke bilen som autonom taxi. Har ikke materialisert seg (igjen, overpromise....) og stille har det blitt. Tesla er ikke de eneste som jobber med autonome produkter eller utleie. Å leie ut et kjøretøy enkelt via app kommer det dusinvis av straks den første lanseres (se på Hyre, eller alle disse sparkesykkelselskapene). Neppe en unik teknologi Tesla vil være alene om når teknologien blir moden.

Solenergi, tror de vil møte konkurranse. Sist jeg sjekket kunne jeg kjøpe solcelle-takstein til mitt nye hus fra noen andre - men ikke Tesla. Produksjon i USA er kostnadsdrivende om man tenker det globale markedet. Men kombinasjonen batterier, solpanel og leasing er jo en forlokkende tanke. Igjen, man må levere.

Batterier (og nødstrøm) er interessant. Det er et område Tesla virker å ha et fortrinn på. Her har de vist at de kan også.

Semi, stort potensiale. Flere om benet, og fortsatt noen utfordringer som må løses før det kan adopteres i stor skala globalt. Jeg håper de klarer det, men er redd det tar lenger tid enn det mange investorer satser på. Går dette potensialet hus forbi av de store i dette markedet, eller jobber de med ting i kulissene?

Forsikring har jeg ikke tro på blir noe stor inntekt i denne sammenheng, mer en service til deres kunder. Det kan bidra til å gjøre totalpakken ved å eie en Tesla mer forlokkende. Tanken om å knytte forsikring opp mot kjøredata er ikke noe nytt, men i likhet med Elon sine tanker om robot-taxi, så er det et mylder av direktiv og lover som skal følges - og ofte setter stopp for de mest grandiose tankene om hva dette kan bli (i de fleste land).

Det er mye potensiale i innovative selskaper som går "all in". Men det er jo synd å gå inn i en aksje der man allerede har realisert gevinst på at det meste skal gå 100% etter planen de neste 5-10 årene. Da er man som investor ikke bare avhengig av suksess, men også kontinuerlig vekst av innovasjon. Jeg håper Tesla gjør som Apple, endrer strategi som gjør at kundene ser andre incentiver til å velge Tesla enn akkurat det ene produktet.
For der vil de få konkurranse.

Tiger123


Akkurat nåh - er kursen 956 dollar - spinnvilt

Og ikke nå men forrige uke måtte Diess gå da VW ikke klarer å bygge en bil fra bunn av.

Ikke like lett som når man skal gjøre det samme som man har gjort i hundre år.

HåkonE

Sitat fra: Ellemelle på mandag 15. juni 2020, klokken 17:46
Så dette er altså en bil og en aksje du er interessert i å kjøpe? Det hadde jeg aldri trodd.

Du skriver som du har kjent meg lenge.  :)

TSLA har jeg kjøpt og solgt flere ganger, og biler beholder jeg aldri mer enn 3 år. Er ikke merkeavhengig. 

Sitat fra: Ellemelle på mandag 15. juni 2020, klokken 17:46Grunnen til at du mistet meg, er at du hevder at noen ligger titalls år foran Tesla. Vet ikke om det var en skrivefeil, eller om du faktisk mener det?

Når konkurrenter har brukt 50-100 år for å finpusse og bygge opp produksjonslinjer + service-nettverk, og leverer 10+ millioner biler i året og har bygget opp de facto standard for kvalitetsikring av produksjonslinjer også i andre felt enn bilundistri (les; the toyota way), mens amerikanerne står å skrur biler i telt for å klare noen hundre tusen og fortsatt syntes det er "hell", så står jeg for uttalelsen.

Sitat fra: Ellemelle på mandag 15. juni 2020, klokken 17:46Så langt har tyskerne først og fremst vært opptatt av å få arkitektpriser når fabrikker skal bygges, nå lærer de snart hvordan pengemaskiner skal bygges.

Ja, det blir virkelig spennende å se.  :D Her er en av arkitektoniske perlene til BMW:


Espen Hugaas Andersen

#2884
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 17:31Espen:   Jeg forventer opptur når jeg går inn i en aksje. Kjøper ikke aksjer kun for risiko. Da kan jeg heller sette pengene i en Rema 1000 bærepose på utsiden av huset.
Så klart ønsker alle som eier aksjer avkastning (enten ved å selge aksjene, eller ved utbytte), men det er ikke alle som forventer *snarlig* avkastning. Om jeg femdobler pengene jeg har i Tesla på 10 år, så er det 17-18% årlig avkastning. Det er betraktelig bedre enn bankens 2% rente. Så klart, risikoen er betraktelig høyere, så jeg anbefaler ingen å pantsette huset for å kjøpe aksjer i Tesla, men det kan ha en plass i en balansert portefølje, selv ved dagens prisnivå. Da bør man riktignok ha tro på selvkjørende taxier, tenker jeg.

Personlig er jeg ikke på noen slags måte på jakt etter noen snarlig opptur i Tesla for øyeblikket. Jeg var på et tidspunkt oppe i over 1000 aksjer i Tesla (ca 2016), men nå har jeg nesten ingenting. Jeg beholder noe Tesla mest for å gjøre det verdt det å følge med. Slik at jeg er klar for å kjøpe meg inn igjen, om jeg skulle se en mulighet.

Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 17:31Du virker å bruke historisk data som et grunnlag for fremtidig resultat. Det er jo en typisk feil vi småsparere ofte gjør (og av og til ender opp til å bli en selvoppfyllende profeti, bare det er mange av oss - i alle fall frem til betalingsviljen går tom). Men utover det virker vi jo ganske enige, dette kan gå alle mulige veier.

Og aksjer som er verdsatt i all hovedsak på noe fundamentale oppfører seg normalt ikke slik (jeg holder ekstraordinære hendelser som Covid utenfor). Min innledende post "angrep" nettopp det, man forsøker ofte i slike tråder å rasjonalisere at en pris som verdens mest verdifulle bilprodusent er basert på det fundamentale, når verdien virker mer å være satt basert på en fremtidsvisjon som fortsatt ikke har materialisert seg.
Det er ofte slik nå til dags at selskaper verdsettes med ganske store P/E og P/S verdier. Dette gjelder ikke bare Tesla, men også Netflix, Google, Apple, Amazon, Facebook, Twitter, osv, osv. (For ikke å snakke om galskap som Nikola.)

Man kan så klart diskutere om det er riktig at investorene vurderer verdien til disse selskapene utifra potensialet for vekst og ikke utifra oppnådde finansielle resultater, men uansett om man syns det er riktig eller ikke, så er det virkeligheten vi lever i. Og dette ser ikke ut til å endre seg med det første.

Så klart, det er fullt mulig at det på et eller annet tidspunkt blir et stort krakk der ting "normaliserer" seg, men i så fall er det ikke stort behov for å prate spesifikt om Tesla. De vil bare være en liten bit av det store bildet.

Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 17:31Revolusjonerende batterier, autonom utleie av egen bil, elektrifisering av tungtransport, verden kvikkeste elektriske superbil....alt det virker jo veldig flott. Men ingenting er levert. Det samme gjelder høyt volum med store marginer.
Det er ting som ikke er levert. Men Tesla har også levert mye. Verdens kvikkeste serieproduserte femdørs bil er Model S. Model 3 er verdens mestselgende elbil. Tesla har elbilene med mest rekkevidde. Osv.

Det at det fortsatt er mange ting Tesla ikke har levert ennå viser bare at de har mange ideer, og dertil stort potensiale for ytterligere vekst. Og egentlig er det først nå i disse dager at Tesla begynner å generere nok penger til å finansiere alle sine ideer. Så jeg tror de neste årene blir ekstremt spennende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

z4rd

#2885
HåkonE: Du har med dette bevist for meg at du ikke vet hva du snakker om her. Forsikring er ingen stor greie? De aller største bankene og selskapene i dag har enten begynt med eller hatt "forsikring" som en del av sitt fundament.

Hvilke andre bilselskaper vet så mye om sine kunder og biler som Tesla? Ref. kameraer 360 (og på innsiden), Sentry Mode (alarmsystem) + konstant logging av kjøring og status på bilen :) De har også bevist at de har en integrert work-flow mht å få tilgang på logger osv. Tror du ikke denne type data er verdt gull for et forsikringsselskap?

Det at de tilbyr gunstig forsikring i dag som en "service" i USA nå er bare begynnelsen. Dette vet markedet.
Referanse: https://www.youtube.com/watch?v=Zn58tQJjC5w

Når de på sikt potensielt dekker forsikringen for store deler av flåten sin, da snakker vi ganske greie og ikke ubetydelige inntekter.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

HåkonE

Sitat fra: z4rd på mandag 15. juni 2020, klokken 19:30
HåkonE: Du har med dette bevist for meg at du ikke vet hva du snakker om her. Forsikring er ingen stor greie? De aller største bankene og selskapene i dag har enten begynt med eller hatt "forsikring" som en del av sitt fundament.

Nettopp, konkurransen en ekstremt stor.

Ikke noe nytt blant bilprodusenter heller, BMW har for eks. BMW Insurance Solutions. Banktjenester også (BMW Financial Services).

Og atter en gang, the proof of the pudding is in the eating.  Skal dette være i størrelsesorden at det har en reell overføringsverdi til en så høyt priset aksje, så må man jo i det minste levere......noe?

Sitat fra: z4rd på mandag 15. juni 2020, klokken 19:30Hvilke andre bilselskaper vet så mye om sine kunder og biler som Tesla? Ref. kameraer 360 (og på innsiden), Sentry Mode (alarmsystem) + konstant logging av kjøring og status på bilen :) De har også bevist at de har en integrert work-flow mht å få tilgang på logger osv. Tror du ikke denne type data er verdt gull for et forsikringsselskap?

GDPR og personvern legger rammer rundt hva som er greit, det samme gjør kundene når man begynner å snakke om kamera i bilen. Tesla driver ikke med nybrottsarbeid hva gjelder å bruke kjøredata til forsikring. Dette har vært diskutert i mange år, og noen prøver seg allerede med løsninger. Også her til lands:

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/smart-bilforsikring.html

Ellemelle

Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 18:37
Ja, det blir virkelig spennende å se.  :D Her er en av arkitektoniske perlene til BMW:
Ja, og her har du ID-fabrikken til VW, som har laget biler i hundrevis av år:


HåkonE

Espen: Ja, spesielt store tech selskaper som har et stort grep om markedet og en stor portofølje har ofte en unormal høy P/E verdi, men jeg mener likvel det er noen fundamentale ulikheter mellom for eks. Apple og en liten bilprodusent med store ambisjoner. For ordens skyld er hele min portofølje i relativt risikofylte tech-aksjer, men har trukket meg ut av Tesla (og Apple).

Sitater som verdens kvikkeste 5-dørs bil etc. blir jeg mer bekymret for enn betrygget av når vi snakker om volum og hva som skulle tilsi at noen skulle være verdens mest verdifulle bilselskap. Og når man først snakker om slike uvesentligheter, så kan man jo ikke unngå å nevne at Elon (atter en gang) gikk i overpromising-modus når Taycan tok en runde på Nurburgring. Igjen en 1.generasjon elbil fra en konkurrent innen sportslige biler, og jeg vet hva jeg hadde valgt om jeg hadde råd etter å ha prøvekjørt.

Og verdens mest solgte elbil høres jo flott ut, men vi snakker om verdens mest verdifulle bilselskap. Men det ble altså produsert 92 millioner biler i 2019. Enkelte hadde et 30 ganger så høyt volum som Tesla.

Så igjen må man tilbake til hva Tesla kan bli, og ikke hva det er. Og Tesla er åpenbart priset etter hva det kan bli, ikke hva det er. Og da er jo gevinsten for hva det kan bli allerede tatt, og det forutsetter at det blir en realitet. Altså semi-revolusjon, solcelle-revolusjon, taxi-revolusjon, batteri-revolusjon, forsikringsrevolusjon (?), elbil-revolusjon osv. Ikke utypisk amerikansk selvfølgelig å sette seg hårete mål.

Og hva er det som skal generere en videre oppside fremover?

Aksjen var vel rundt 700$ når Elon sa den var for høy (det har han vel sagt på et tidligere tidspunkt også). 1000$ ble vel bare møtt med et "LOL". Hypen er så stor at markedet knapt bryr seg, og det i seg selv kan jo indikere videre oppgang. Det er mange småinvestorer som ikke bryr seg om annet enn overskrifter og lovnader om en "world changing future" og "the new era". Men bildet på foregående side er ganske typisk for hvordan det går med aksjer som har en usunn oppgang, uansett marked.

Er man bevisst på situasjonen og risikobildet, og kanskje tenker long - javel. Har man 50k i sparepenger og vurderer å gå all in på Tesla basert på at aksjen blant engasjerte Tesla-kunder og investorer anses som billig, ja - da burde man kanskje også ta seg en runde utenfor Tesla subforum.  :)

Ellemelle

Og hos Porsche, hvor de knapt har plass til å produsere Taycan, har de klart å få plass til denne flåsete bygningen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 20:27Og hva er det som skal generere en videre oppside fremover?
Tja, det er mye som gjenstår i forhold til elektrifisering, og om ingen andre gjør det så kan man nesten forvente at at Tesla vil se på det. Tesla har f.eks nevnt busser og varebiler, og det er mulig de kan se på tog, kanskje i samarbeid med The Boring Company. En annen ting som har blitt nevnt er A/C.

Det ville heller ikke overraske meg om Tesla ser på et eller annet i sjangeren flyvende biler eller fly. Kanskje de på et eller annet tidspunkt kjøper opp Lilium eller noe lignende, og putter inn Tesla batterier.

En ting som det kanskje ikke har blitt snakket mye om er V2G og virituelle kraftverk. Tesla fikk nettopp tillatelse til å operere som kraftleverandør i UK, i forbindelse med virituelle kraftverk.

Det hadde jo vært supert om Tesla kunne f.eks selge biler med inkludert toveis ladestasjon, og så benytte bilens batteri i et virituelt kraftverk. (Kanskje kunden får noe gratis strøm til bilen som betaling, eksempelvis, mens Tesla tar en god andel av overskuddet.) Da kan de først få dekket kostnaden av batteriene, og så tjene penger på lading/utlading av batteriene. V2G krever riktignok det "million mile" batteriet som Tesla har snakket om. Vi får se hva Battery Investor Day bringer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HåkonE

Sitat fra: Ellemelle på mandag 15. juni 2020, klokken 20:21
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 18:37
Ja, det blir virkelig spennende å se.  :D Her er en av arkitektoniske perlene til BMW:
Ja, og her har du ID-fabrikken til VW, som har laget biler i hundrevis av år:

Det vi ser der er vel den 20 år gamle glass-siloen til VW som de fortsatt i dag bruker til å oppbevare og utlevere nye biler. Den har fått mye oppmerksomhet, og er vel designet basert på form follows function.



Jeg er ikke noe utstrakt motstander av litt artige ting selv, og det bør man jo ikke være om man liker Tesla. Ta for eks. skuddsikre glass som knuser, biler som går i 400km/t og hype om raketter bak (litt forsinket bare) osv. Men jeg tenker jo kanskje fokuset til Tesla på enkelte tidspunkt har vært litt feil når situasjonen for mange kunder har vært som den har vært. Strategien virker likevel å ha bært frukter, investeringsviljen er jo der fortsatt.   :)

Porsche har en høy inntjening per bil, har en unik posisjon i sitt segment og en av markedets mest feilfrie biler. De kan sikkert ta seg råd til litt provoserende arkitektur. Også tenker jeg man bør heller berømme Porsche for sine målsetninger om elbiler, de skal jo elektrifisere store deler av bilparken innen få år. Win win for miljø og oss som liker elbiler.  :+1:

geear

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 09. juni 2020, klokken 08:24
Sitat fra: OlaM på mandag 08. juni 2020, klokken 20:17
Sitat fra: RuneW på mandag 08. juni 2020, klokken 16:50
Nærmer seg ATH nå. Hva skjer?

Hele aksjemarkedet er koko positivt.
Alle som ikke beholdt sine aksjer og fond gjennom Corona er de som synes aksjemarkedet er helt ute og kjøre nå :D
Ikke akkurat ulogisk, man hadde ikke solgt om ikke man mente markedet var for høyt eller ikke ønsket risikoen..

Ellemelle

Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 20:45
Det vi ser der er vel den 20 år gamle glass-siloen til VW som de fortsatt i dag bruker til å oppbevare og utlevere nye biler.
Helt riktig! Men det er faktisk der de produserer ID også.
De trengte et ledig hjørne for å sette opp produksjonslinjen sin, og da ble det i "The Glass factory", som glasstårnet er en del av.

For min del trenger jeg bare å se et uskarpt bilde av Giga Shanghai for å forstå at resten av bilbransjen er seriøst akterutseilt på produksjonsfronten. I tillegg satser de stort på vertikal integrasjon, og det er positivt for både økonomien og produksjonsflyten. Råvarer inn på ene siden, bil ut på den andre.

Giga Berlin ligger an til å bli minst like imponerende, og vil sette standarden for alle nye bilfabrikker.

HåkonE

Sitat fra: Ellemelle på mandag 15. juni 2020, klokken 21:14For min del trenger jeg bare å se et uskarpt bilde av Giga Shanghai for å forstå at resten av bilbransjen er seriøst akterutseilt på produksjonsfronten.

Du verden.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA