Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Man kan vel anta at de som har byttet ikke har behov for å benytte bilen til spesielt lange turer. Antar det er folk som maks kjører på hytta med bilen. Skal man lengre er Tesla helt overlegen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Kjenner faktisk ikke en eneste med Tesla som har byttet til annen elbil bortsett fra meg selv. Hverken i familien, blant venner, perifere bekjente eller kolleger. En i et styre gikk over til X5 hybrid, men ingen til Etron.

I nabolaget har det dukket opp en del Etron, men da utelukkende som erstatning for fossil/hybrid tysker.

Sånn sett er jeg kjerringa mot strømmen blant de jeg omgås. Men kan godt være det blir en Y neste år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HåkonE

emurof: Mange spørsmål (noen vel insinuerende) over flere innlegg. Skal jeg klare å svare opp, må jeg selektere litt.

"production hell" og "logistics hell." er ikke mine sitater, og heller ikke spesielt gamle. Uærlig? Javel. :)

Sitat fra: emurof på søndag 14. juni 2020, klokken 15:44Så Tesla skal prises kun ut fra siste kvartalsapport og ingen forventet fremtidig utvikling og inntjening?

Det er forskjell på å klippe negler og kappe av seg armen. Jeg føler man mister litt bakkekontakt når man forsøker å forsvare slike summer med noe fundamentalt, og effekten (ekstrem økning på kort tid uten ekstreme fundamentale endringer) jeg mener man er vitne til her er ikke ukjent innen aksjer.



Du nevner Apple, her ser man effekten Apple også har opplevd. Tror du toppen virkelig var basert på noe fundamentalt når du sammenligner med bildet ovenfor? Skal love deg det var mange som hadde vår diskusjonen før det snudde, og "varslere" ble hudflettet av fans med Apple i lomma. 



Sitat fra: emurof på søndag 14. juni 2020, klokken 15:44Det er beskrivende at du tyr til uærligheter og blander inn "produksjonshelvete", som er et tilbakelagt stadium. Det Musk snakket om da han brukte det ordet var en konkret periode der de jobbet ekstremt hardt med å skalere opp produksjonen.

Tesla har hatt utfordringer med skalering av produksjon og servicenettverk. Mener du virkelig at man skal sette enhver historie til side når man forsøker å spå de neste 5 årene for et selskap, og late som det plutselig alt skal bli en dans på roser?

SitatCurrent and former Tesla employees working in the company's open-air "tent" factory say they were pressured to take shortcuts to hit aggressive Model 3 production goals, including making fast fixes to plastic housings with electrical tape, working through harsh conditions and skipping previously required vehicle tests

SitatThe current production line where the Model Y is built is GA4, which is an outdoor tent that sits next to the Fremont facility.

Det er de samme menneskene som tar slike avgjørelser som driver Tesla i dag, og man fortsetter å bruke telt. Kan dette påvirke marginbildet på bilene når man inkluderer garantisaker? Finnes det noe risiko her? Kanskje?

SitatA recently leaked e-mail from Tesla CEO Elon Musk...

Musk suggests that the production of the Model S, X, and 3 are going "reasonably well," but the Y is experiencing supply chain ramp challenges, which are expected with new products.

For those working in GA4, thank you for bearing with tough conditions.

Men at Tesla har utfordringer og fortsatt produserer i telt er ikke egentlig poenget her. Hva er det som forsvarer dagens verdi på 1000$? Espen har svart, og det bekrefter jo det jeg sier.

Sitat fra: emurof på søndag 14. juni 2020, klokken 15:44Disse konkurrentene er sikkert fine de, men de er ofte bare fossilbiler der motoren er byttet ut med elektrisk. Det er som de stakkarslige forsøkene Apple-konkurrenter prøvde seg på da de innså at Apple var i ferd med å knuse dem. Jada, de kom med berøringstelefoner og mange "foretrakk" disse, men de kunne ikke måle seg mot Apple og hvor fremtidsrettet Apples telefoner var.

Du undervurderer konkurransen, ikke rart sett i lys av at konkurrentene har somlet i timen i så mange år. Korrekt at det har vært noen elbiler bygget på fossile platformer, men VAG & co har lansert helelektriske platformer og de har etablerte produksjonslinjer og et godt service-nettverk.

VW alene leverte 11 millioner biler i 2019, Tesla under 400 000 - derav mange produsert i telt, og kunder som har ventet i månedsvis på helt enkle utbedringer. Dette er konkurransen Tesla vil møte i årene fremover nå som konkurrentene endelig har begynt å få fingeren ut. 

Sitat fra: emurof på søndag 14. juni 2020, klokken 15:44Hva er konkurransen i Kina? Tesla er svært populært i Kina, og myndighetene der kunne nesten ikke vente med å få en egen fabrikk der for å dekke etterspørselen.

Blir spennende å se om Tesla klarer å få et respektabelt volum i det kinesiske markedet, men de vil de neste årene også få konkurranse fra både andre vestlige produsenter som allerede er svært populære der og kinesiske produsenter (BYD, BAIC m.f.).

Handelskrigen er en usikkerhet.

Ellers syntes jeg det er noen fundamentale ulikheter mellom Apple og Tesla, selv om de også har noen likheter (markedsføring, kultur blant kundene, "IT-factor" etc). Apple sitt ess er økosystemet som nærmest låser kundene (samspill mellom flere ulike produkter, app-marked etc.), svært få konkurrenter i sitt segment, høye marginer og en opplevd høy kvalitet på produktene. Det er det som har gjort at Apple har klart å holde koken så lenge, og ikke blitt en ny Blackberry eller Ericsson. Telefonene til Apple er jo ikke engang skrudd sammen av Apple. Man selger nærmest en livsstil.

Tesla møter stor konkurranse i årene fremover, det er ingenting som låser deg til en Tesla - dvs. du kan uten styr eller tap av penger bytte ut til en konkurrent og man har ingenting annet hjemme som fungerer mye bedre bare man har en Tesla i garasjen. Vi vet det finnes konkurrenter der ute med lavere feilrate per produkt, produsenter med lavere produksjonskostnader/lavere pris (spesielt viktig for volum i mange verdensdeler) og det finnes produsenter som har 100 års erfaring i premium-kategorien som nå posisjonerer seg på elbil-markedet.

På en annen side er elbil-markedet fortsatt ungt, og mye kan skje.

Poenget mitt er kun at aksjen virker ekstremt høyt priset, ekstremt volatil og følgelig bærer med seg mye risiko. Kortsiktig må man være psykisk og økonomisk forberedt på at fall på 50-60% (eksempel basert på verdi for noen måneder siden) kan bli en realitet.

HåkonE

#2868
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 14. juni 2020, klokken 22:24
Man kan vel anta at de som har byttet ikke har behov for å benytte bilen til spesielt lange turer. Antar det er folk som maks kjører på hytta med bilen. Skal man lengre er Tesla helt overlegen.

Tenker du på rekkevidde?

https://www.youtube.com/watch?v=TFu9pkpunuo

Eller opplevd kvalitet, skiboks, MTBF, lys, assistenter som HUD/nightvision etc. og lydisolering?   :)


Counterpointer

Jeg kjenner heller ikke noen som har byttet fra Tesla, derimot kjenner jeg mange som har byttet til og ingen av de angrer. Men det er jo rent anekdotisk og har like liten verdi som at noen kjenner fire som har byttet.

Jeg leser på veldig mange grupper og synes E-tron skiller seg ut med en veldig hardcore fanboy gjeng (som ligner veldig på hardcore Tesla fanboys). Det er mange av de som sier de har hatt Tesla med mye problemer, da er det lett forståelig at de vil fremheve noe annet som bedre.

Brukerundersøkelser viser jo at statistisk så er teslasjåfører langt mer fornøyde enn noe forum gir grunnlag for.

1000kwh

Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 11:22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 14. juni 2020, klokken 22:24
Man kan vel anta at de som har byttet ikke har behov for å benytte bilen til spesielt lange turer. Antar det er folk som maks kjører på hytta med bilen. Skal man lengre er Tesla helt overlegen.

Tenker du på rekkevidde?

https://www.youtube.com/watch?v=TFu9pkpunuo

Eller opplevd kvalitet, MTBF og lydisolering?   :)
Ville heller referet til denne testen https://www.motor.no/artikler/2020/juni/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/

Per i dag så er det faktisk Etron som sinker trafikken på motorveien. Kan være uerfarenhet, men laber rekkevidde spiller nok inn.

HåkonE

#2871
Sitat fra: DagfinnN på søndag 14. juni 2020, klokken 18:56
Sitat fra: HåkonE på torsdag 11. juni 2020, klokken 18:42
Vi er nå 4 stykker som har solgt Tesla på jobb og valgt elbil fra et annet merke - og opplevd det som en oppgradering på flere områder. setting av et selskap, og verdi satt på hva man faktisk leverer økonomisk. .
Vil du være konkret her slik at vi tror deg: Hvilken Tesla hadde de og hva har de byttet til?

Dette blir jo bare anekdoter (jeg kjenner en, jeg kjenner ingen osv.) eller ville ideologiske antagelser (jeg tror alle som kjøper *fyll inn merke* kom fra fossil (og lever i uvisshet om Tesla sin overlegenhet på alle parameter)).

Men siden du spør, selv kommer jeg fra en Model S ludicrous, og valgte Etron. Har bekjente som gjorde det samme, han ene etter å ha hatt Model X i bare noen måneder. En venn byttet fra Model S til Jaguar. Som sagt dette er bare anekdoter, og det er vel bare en unødvendig avsporing og brannfakkel å forklare hvorfor de byttet.  :)

SitatI første kvartal er det Audi e-tron som dominerer salgsstatistikken for nye biler.

Også kan vi jo late som ingen kunder av e-tron har forsøkt en Tesla før, og alle Tesla kundene har først etron - siden vi først er i et Tesla-subforum.

Men etron er uvesentlig, det som er interessant er at dette er 1.gen. elektrisk SUV fra en av Tesla sine mange konkurrenter fremover - og produktet leverer. Det vil komme biler som er mye bedre enn e-tron, og en rekke konkurrenter i klassen til 3/Y. Det er jo det som er så genialt med konkurranse.  :)

Amerikansk bilindustri har i de senere årene slitt stadig mer, og Tesla sitt eneste fortrinn blir utfordret i årene som kommer. Jeg mener de må fortsette å komme med disruptiv innovasjon for å opprettholde sin posisjonering i markedet. Bildeling, autonom taxi etc. ville vært det, men så langt går ikke ting etter planen. Uttrykket "over promising and under delivering" er dumt å få hengende på seg i et så ungt selskap. Hvor blir det av Roadster, og hvor mye penger har folk lagt ut mens de bevitner lansering av en "skuddsikker" pickup?

Jeg mener dette er evalueringer å ta med seg når man forsøker å objektivt gå inn i en posisjon, men respekterer at mange er sterkt uenig. De får bare bli i sine posisjoner, men jeg ville ikke engang gå inn short på nåværende tidspunkt.  :)


HåkonE

Sitat fra: 1000kwh på mandag 15. juni 2020, klokken 11:42Ville heller referet til denne testen https://www.motor.no/artikler/2020/juni/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/

Tja. Summen av reisetid er rekkevidde + ladetid. Her var det snakk om langturer, ikke turer til hytta.

Sitat fra: 1000kwh på mandag 15. juni 2020, klokken 11:42Per i dag så er det faktisk Etron som sinker trafikken på motorveien.

Hvis du sier det så stemmer det sikkert - selv om jeg hørte de presis samme argumentene fra fossil-eiere når jeg kjørte Tesla. Men det endrer uansett ikke mine synspunkter på aksjen.  :)

Espen Hugaas Andersen

#2873
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 11:22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 14. juni 2020, klokken 22:24
Man kan vel anta at de som har byttet ikke har behov for å benytte bilen til spesielt lange turer. Antar det er folk som maks kjører på hytta med bilen. Skal man lengre er Tesla helt overlegen.

Tenker du på rekkevidde?

https://www.youtube.com/watch?v=TFu9pkpunuo

Eller opplevd kvalitet, skiboks, MTBF, lys, assistenter som HUD/nightvision etc. og lydisolering?   :)
Jeg tenker mer på langturer utover spesifikt valgte ruter det finnes lading. Jeg skal til Nordkapp i sommer, og det er ikke en tur jeg hadde vurdert med annet enn Tesla. (Selv med Tesla er det litt trøbblete i Finnmark.)

Jeg var i Kroatia for et par år siden, og igjen, jeg hadde nok ikke vurdert det med annet enn Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#2874
Ellers noen kommentarer til argumentasjonen:

1. "Production Hell"/"Delivery Hell". Her har jo Tesla klart ting ganske bra. Langt bedre enn eksempelvis VW har klart det på ID3. Tesla har klart å øke produksjonen med 50% per år, og selv om planen var nærmere 100% i 2018/2019, så er ikke 50% dårlig.

2. Konkurrenter. Ja, det kommer hele tiden flere konkurrenter, men det er lenge før markedet blir mettet. Det vil ta mange år for markedet å nå 100% elbil eller noe sånt som 80 millioner elbiler/år. I det scenariet jeg la opp til, der $1080-$3240 per aksje kunne rettferdiggjøres, så ville Teslas andel av elbilmarkedet falle fra rundt 23% til rundt 5%. Og det er helt greit. Tesla trenger ikke dominere bilmarkedet for å tjene gode penger.

3. Mitt inntrykk er at de som kjører e-tron ikke kjører spesielt fort på motorvei. Nå gjelder det så klart ikke bare e-tron - jeg kjører også forbi massevis av Tesla og annet. Men jeg tror ikke jeg har blitt forbikjørt av e-tron en eneste gang, for å si det slik. Jeg antar egentlig det ikke har noe med ladestatus å gjøre - jeg tror det har mer med hvilke kjøpergrupper som tiltrekkes av hvilket merke. Dette blir *veldig* generelt, men jeg tenker meg at de som kjøper Audi e-tron er mer trygghetssøkende. Selv råeste utgave av e-tron er jo ikke spesielt sprek.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HåkonE

Espen: Krotia og Finmark krever i dag en helt annen planlegging med elbil enn fossil-bil - uansett bilmerke. Jeg er egentlig ikke så interessert i anekdoter om Kari eller Ola skal på ferie til Frankrike eller Kroatia i sommer, men hvordan markedet vil bevege seg fremover.

Scenarioet du la opp skrev du var for et 10 års perspektiv, og du snakker om 1000$ som en riktig prising om det slår til. Joda - selv om Tesla har konkurrenter som er titals år foran de og har et langt større volum enn du skisserer opp, og fortsatt ikke er verdsatt til slike summer. Men det å ta med seg her er jo at aksjen er jo på 1000$ _i dag_ (vel, 935$ da..ned fra over 1000 på bare 5 dager - hvilket i seg selv er et varseltegn), så hvor er oppturen? Skal nye kjøpere se 20 år fremover? Er man uenig i at spådommer (spesielt langsiktige) på et volatilt tech-selskap i et nytt marked ikke bærer med seg svært høy risiko?

I så fall vil jeg påstå at man ikke har fulgt mye med i timen.

Årsaken til at jeg dro inn Bitcoin (som noen reagerte på), var fordi investorer gjorde den samme feilen der. Prisen var satt basert på hva BTC kunne bli en gang i fremtiden - ikke hva det var - eller var i nærheten av å kunne bli selv i et 3 års perspektiv. Til slutt går markedet tomt for penger (eller blir påvirket av helt andre faktorer), noen store tar ut gevinst og alle småsparere får panikk. Nedturen er et faktum. Dette betyr jo egentlig lite for produktet i seg selv, men demonstrerer psykologien i markedet som har gjentatt seg historisk gang på gang.

Det morsomste er jo at Elon Musk er helt enig, men småsparere med mer ideologisk enn økonomisk bakgrunn mener åpenbart han ikke skjønner seg på verdsetting av eget selskap.  :)

Folk flest kjøper ikke bil for at den skal gå 0-100 på 3 sekunder, det viser også Tesla sine egne salgstall. Hva enkeltpersoner mener de har sett i trafikken av kjøremønster hos kunder av andre bilmerker forblir en avsporing.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 13:12Espen: Krotia og Finmark krever i dag en helt annen planlegging med elbil enn fossil-bil - uansett bilmerke. Jeg er egentlig ikke så interessert i anekdoter om Kari eller Ola skal på ferie til Frankrike eller Kroatia i sommer, men hvordan markedet vil bevege seg fremover.
Det krever ingen planlegging sør for Finnmark i Norge, om man eier Tesla. Og planleggingen jeg gjorde for Kroatia var å velge et hotell med lading i Kroatia, og å kikke 10 minutter på ladekartet. Nå vet jeg at det går helt fint, så neste gang trenger jeg ikke se på ladekartet. (Jeg er enig at man må planlegge i Finnmark, både med Tesla og andre biler.)

Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 13:12Scenarioet du la opp skrev du var for et 10 års perspektiv, og du snakker om 1000$ som en riktig prising om det slår til. Joda - selv om Tesla har konkurrenter som er titals år foran de og har et langt større volum enn du skisserer opp, og fortsatt ikke er verdsatt til slike summer. Men det å ta med seg her er jo at aksjen er jo på 1000$ _i dag_ (vel, 935$ da..ned fra over 1000 på bare 5 dager - hvilket i seg selv er et varseltegn), så hvor er oppturen? Skal nye kjøpere se 20 år fremover? Er man uenig i at spådommer (spesielt langsiktige) på et volatilt tech-selskap i et nytt marked ikke bærer med seg svært høy risiko?
Hvem forventer opptur? Alt jeg sier er at kursen kan holde seg "høy", inntil den underliggende verdien når igjen markedsverdien. Noe som har skjedd før i perioden 2013-2019 (og så eksploderte aksjen opp til nye høyder). Og volatilitet er bare å forvente. Det har alltid vært normalen for TSLA.

Når det gjelder risiko for å tape alle pengene i Tesla så har den vel aldri vært lavere. Og den har aldri vært veldig høy heller. Tesla har alltid hatt god tilgang på å hente inn penger, ved behov. Og nå tjener de penger også. (Q2 kan bli stygt, men det er bare pga Covid-19.) Men så klart, det  er fullt mulig aksjen kan falle til 300. Og så stige til 1500. Og så falle til 400. Og så stige til 1200. Osv. Så om man ser etter en stabil aksje, så bør man ikke kjøpe Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ellemelle

Jeg blir alltid imponert over de som legger ned såpass mye ressurser og arbeid i å skrive innlegg om en bil og en aksje de overhodet ikke er interessert i.

z4rd

#2878
HåkonE: Har du tatt med i regnestykket alt det andre Tesla også gjør utover det å produsere personbiler?

-FSD gjennom egenutviklet chip - Potensiale for Robotaxi
-Solenergi, solcellepaneler og takstein til private og industri
-Nødbatterier, drifte byer i form av nødstrøm
-Semi (tungtransport)
-Forsikringsselskap

Det var det jeg kom på i farta. I tillegg betaler vel de andre produsentene ikke ubetydelige summer til Tesla mht utslippsregler, gjør de ikke?
https://www.caranddriver.com/news/a32346670/other-automakers-paid-tesla-record-354-million/
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

HåkonE

Ellemelle: Hyggelig at noen fokuserer på meg også, og ikke bare topic. Men jeg håper jo du treffer bedre på dine investeringer enn dine personanalyser.  :)

Espen:   Jeg forventer opptur når jeg går inn i en aksje. Kjøper ikke aksjer kun for risiko. Da kan jeg heller sette pengene i en Rema 1000 bærepose på utsiden av huset.

Du virker å bruke historisk data som et grunnlag for fremtidig resultat. Det er jo en typisk feil vi småsparere ofte gjør (og av og til ender opp til å bli en selvoppfyllende profeti, bare det er mange av oss - i alle fall frem til betalingsviljen går tom). Men utover det virker vi jo ganske enige, dette kan gå alle mulige veier.

Og aksjer som er verdsatt i all hovedsak på noe fundamentale oppfører seg normalt ikke slik (jeg holder ekstraordinære hendelser som Covid utenfor). Min innledende post "angrep" nettopp det, man forsøker ofte i slike tråder å rasjonalisere at en pris som verdens mest verdifulle bilprodusent er basert på det fundamentale, når verdien virker mer å være satt basert på en fremtidsvisjon som fortsatt ikke har materialisert seg.

Revolusjonerende batterier, autonom utleie av egen bil, elektrifisering av tungtransport, verden kvikkeste elektriske superbil....alt det virker jo veldig flott. Men ingenting er levert. Det samme gjelder høyt volum med store marginer.

Jeg oppfattes sikkert som en negativ tulling som bare ødelegger den gode stemningen. Men, Elon Musk er en superkul fyr verden trenger, og jeg håper Tesla lykkes i sine planer. Vinnerne er jo oss forbrukere! Men aksjen, den mener jeg - i likhet med Elon og en del andre analytikere, er hypet opp og er ikke basert på noe fundamentalt. I beste fall er gevinsten for roadmap allerede er tatt, og man nå egentlig kun håper på enda mer hype før, i alle fall om man skal bruke historien som et eksempel, det normaliserer seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA