Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

z4rd

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 14. mai 2020, klokken 12:58
Jo de har nok det. Men enten så er det vanskelig for de å innse at etterspørselen er lavere nå som det har kommet konkurrenter på banen.
Kanskje de fortrenger det?

I kombinasjon med at fabrikker er stengte, så er det bare å sjekke salg av nybiler hos de andre merkene også. Folk er generelt forsiktige nå med å handle ny bil. Salg av nye biler har stupt over alt, alle land.

Litt tall fra Storbritannia, som et eksempel:
https://bil24.no/nybilsalget-stupte-97-prosent/
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. mai 2020, klokken 14:00
Ja det kan være biler på vei som ble produsert før de stoppet produksjonen. Mener jeg leste om noen som hadde fått utsatt leveranse fra april til juni/juli. Så det kommer sikkert en liten last sent mai/tidlig juni om båten er på vei nå.

Er poenget at etterspørselen skal vurderes utfra lasten som kommer da? Eller er det noen som mener det kommer biler og andre ikke? Mtp hvor lett det er å kansellere biler hos Tesla vil jeg tro en del har avbestilt pga korona. Om de er på vei eller blitt holdt igjen vet bare Tesla. Men en del biler kommer sikkert de neste par månedene.

Usikker på hvor stor overhead de har hatt de siste kvartalene på antall produserte vs antall solgte. Var produksjonsvolumene fortsatt på vei opp før korona? Q1 pleier vel historisk være et svakt kvartal?
Tesla pleier å selge unna så mye som mulig i Q4, så det er helt normalt at lagrene øker i Q1. Når fabrikken stopper kan man forvente at de bilene som er på lager gradvis selges ut av systemet. Men mitt inntrykk er at de 14.000 bilene nok først og fremst er i Kina og USA, ikke EU, så jeg tror ikke vi ser noe til de.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Nå det gjelder valuta så er det ca alltid slik at høyere pris betyr lavere etterspørsel. Men det har nok ingenting med leveransesituasjonen akkurat nå. Det betyr bare at når den opplagrede etterspørselen fra fabrikkstengningen er ryddet unna vil slaget stabilisere seg på et lavere nivå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Marzo

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 14. mai 2020, klokken 13:08
De sier det er biler på båt, Tesla altså.

Tesla produserte 14 000 flere biler enn de solgte, i Q1.

De tømmer vertfall lagerbiler her i landet.
13 gammel bil registrert i går: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EB43638

Arha

Nå har Battery day blitt utsatt nok en gang, til juni eller juli. Elon mener det er viktig at mye folk kan være tilstede der.
https://www.torquenews.com/1/tesla-battery-day-postponed-new-announcement/amp
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Counterpointer

Det må være markedsføringsavdelingen til Tesla som planlegger dette med at de slipper noe info og gir grunnlag for spekulasjoner samtidig som de utsetter «battery day». Dette gjør at de klarer å holde interessen og forventningene oppe med selv den ekstreme situasjonen de fleste land er i nå. Kursen svever over 800.

Når battery day kommer, vil da kursen skyte over 1000 for første gang?

Produksjonsstans og nødvendig nedgang i både salg og dårlige regnskapstall i Q2, kommer det bare til å bli en liten dump i veien?

z4rd

Regnet på det her om dagen: Hvis jeg heller hadde kjøpt TSLA for samme sum som jeg betalte for min forrige bil TMX 75D (815k med alt), samme dag som jeg hentet den i oktober 2017, så ville aksjene inkl. valutaendring være verdt litt over 2,6 mill NOK i dag...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Lacaixxa

Og hvis jeg heller hadde kjøpt aksjer enn P85 i 2013 hadde jeg hatt 60 mill på konto nå.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Counterpointer

Har dere da korrigert for dollarkurs? I 2013  lå vel kursen på 5-6 kroner, nå er den 10kr.

z4rd

#2799
Jeg har korrigert for det. I mitt tilfelle lå dollaren på 8 ved kjøp. Synes det fortsatt er heftig på såpass kort tid, 2,5 år. Det er selvfølgelig ingen tvil om at forskjellen er enorm fra 2013. NOK lå roughly i intervallet 5,5 til 6,1 i hele 2013.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jkirkebo

Sitat fra: Lacaixxa på lørdag 23. mai 2020, klokken 22:14
Og hvis jeg heller hadde kjøpt aksjer enn P85 i 2013 hadde jeg hatt 60 mill på konto nå.

Evt. godt over 100 millioner om du hadde kjøpt Bitcoin for pengene ;) Faktisk nærmere 200 millioner om du hadde solgt når den var på topp...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mai 2020, klokken 12:39
Sitat fra: Lacaixxa på lørdag 23. mai 2020, klokken 22:14
Og hvis jeg heller hadde kjøpt aksjer enn P85 i 2013 hadde jeg hatt 60 mill på konto nå.

Evt. godt over 100 millioner om du hadde kjøpt Bitcoin for pengene ;) Faktisk nærmere 200 millioner om du hadde solgt når den var på topp...
He He

Sikkert en grei påpekning. Det er mange ting en kunne gjort. Den rette lottorekka gir jo eventyrlig avkastning, det er bare så mikroliten sjanse.

Spørsmålet i denne tråden er jo om en investering i TSLA er litt mer sikker. Akkurat nå har jeg inntrykket at det er litt lunken holdning blant de som sitter på gjerdet.

En temmelig varierende Elon, battery day som ble utsatt og dårlige Q2 tall er faktorer som ikke motiverer akkurat nå. Kursen er også temmelig sterk akkurat nå så det er tydelig at det er nok optimister.

geear

Jeg ble sittende på sidelinjen de siste par hundre dollarene, og akkurat det er litt bittert, men har tjent penger på TSLA, så skal ikke klage. Problemet nå er at jeg er samme sted som da jeg solgte et par hundre dollar lenger nede - jeg klarer ikke helt se oppsiden. Aksjen kan godt være riktig priset nå, men føler risikoen for halvering er større enn at den skal få en betydelig stigning. Nå ligger vi an til halvert nybilsalg i Norge i 2020. Kanskje ikke like ille i resten av verden, men det MÅ bli merkbart?!

Klykken

... og en finanskrise i emminga.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: gr på søndag 24. mai 2020, klokken 16:22
Kanskje ikke like ille i resten av verden, men det MÅ bli merkbart?!
Tja, foreløpig har jo bilsalget tanket mere (80-90%) i andre land i Europa.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA