Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Jeg har to alternative teorier om CEO sin påvirkning på kursen.

1. Musk kan omtrent si eller gjøre akkurat det han lyster, det påvirker ikke kursen i noen påviselig grad.

2. Kursen hadde nå vært på kanskje 1200 hvis han hadde forholdt seg rolig.

(Vet det finnes utallige andre teorier, f.eks at kursen kunne ha falt mye men holdes oppe av Elons utrettelige kamp mot fascistene som tar bort friheten. Jeg bare tror ikke det er sannsynlig)

Tellus

Det interessante med dette er jo det rent prinsipielle. Hvis det skal bli opp til hver enkelt bedrift, person, forening, sportsklubb å bestemme hvordan de skal forholde seg til en pandemi så sier det seg selv at det vil være helt umulig å få gjennomført tiltak som begrenser skadeomfanget.

Nå vet ikke jeg hva grunnen er at Tesla ikke har fått grønt lys til å åpne opp Freemont, men jeg har fått med meg at det eksisterer noen sentrale retningslinjer for hva som skal til for å begynne å åpne opp. Disse retningslinjene blir deretter konkretisert av hver enkelt delstat. I New York f.eks. må hvert distrikt oppfylle 7 krav for å kunne gå inn i fase 1 av reåpning. Disse kravene går på ting som hvor mye smitte det er, hvor stor ledig kapasitet det finnes på sykehus, om distriktet har fått på plass nødvendige prosedyrer og ressurser for å kunne foreta utstrakt testing og smittesporing osv. Tilsynelatende fornuftige krav.

Jeg vil anta at California har lignende krav og at det distriktet Freemont befinner seg i ikke oppfyller et eller flere av disse kravene. Hvis det er slik det ligger an så er det ganske dramatisk at Tesla åpner opp. Det er også mildt sagt oppsiktsvekkende at den amerikanske presidenten, som står bak de sentrale retningslinjene, uten å blingse kan twittre støtte til Tesla. Grunnen til denne støtten er vel at Trump instinktivt reagerer positivt på hendelser hvor noen  kommer i konflikt demokratisk styrte delstater.

Hvis noen av arbeiderne ved Freemont skulle bli syke og dø eller smitte andre som ender opp med å miste livet kan Tesla bli erstatningspliktige. Det spilles et ganske høyt spill nå fra EM sin side. Enorm innsats med en gevinst som sannsynligvis utgjør maks noen få dagers produksjon.

Helt ubegripelig fra mitt ståsted, men skal jeg være ærlig så foregår det veldig mye ubegripelig i USA for tiden. Flere delstater åpner nå opp til tross for stigende smittetall og i direkte konflikt med de sentrale retningslinjene. Trump ser ut til å la være å støtte sine egne retningslinjer og er mildt sagt utydelig (selv til ham å være) når han forsøker å kommunisere hva slags strategi USA har når det gjelder Covid-19.

Fint å ikke være amerikaner i disse dager  :-[

Tiger123


Delstaten California sa ok til åpning, men at lokale regler overgår delstatens. Og i alameda county er det ei (ikke-folkevalgt) health officer som fortsatt sier nei frem til begynnelsen av juni, og det er det Musk synes er veldig urettferdig.

Nå ser det ut som saken løser seg da Tesla nå samarbeider med Alameda county om plan for å kunne åpne.

Counterpointer

#2778
Det ble en liten nedgang i går som fortsetter i ettermarkedet.

Kan ikke tenke meg at Elon blir arrestert, akkurat nå twittrer han bilde av en iskrem i martiniglass, så min tolkning er at han er fornøyd nå etter å ha gjenåpnet.

Dollar synker litt daglig, kan jo komme ned under 10kr etterhvert, men er ikke noe stort kjøpsargument på nåværende nivå.

Stabiliserer kursen seg eller vil nedgangen fortsette?

Smittesituasjonen i Freemont blir viktig.
Battery day vil påvirke.
Hvordan blir Q2 tallene, dvs hvor dårlige blir de. Kan ikke skjønne at de er priset inn enda, selv om det åpenbart blir et dårlig resultat. Q1 var jo en del bedre enn fryktet, så det øker fallhøyden i Q2.

Edit; hørte akkurat at Tesla i Shanghai har fått godkjent et lån på ca en halv milliard til å utvide. Dette er utvilsomt positivt.

emurof

Siste nytt nå er at Alameda går med på gjenåpning, men da kommende uke. Tesla har visst tilfredsstilt noen krav Alameda County kom med.

Det jeg reagerer på er at Tesla påstår at lokale myndigheter ikke har svart på telefoner eller e-poster, slik at det ser ut til å ha forsinket tillatelse til gjenåpning.

emurof

Sitat fra: Vaduz på søndag 10. mai 2020, klokken 13:49
Solute alt på 780 for noen dager siden etter å ha vært med siden 250 og 500. Føles godt, har ingen tro på mer vekst, alt av potensiell verdi i de mest optimistiske analyser er allerede priset inn. Selvkjøring og autonom taxi er 5-10 år unna og har nesten stått stille i 4 år nå. Konkurrentene er bedre enn før, batteriteknologi er treige greier og ingen gjennombrudd i horisonten. Kjøper meg inn på 350 igjen, sees da!

Hvis du hadde ventet i 5-10 år så kunne du kanskje ha tidoblet gevinsten din.

Jeg tror i motsetning til deg at mye ikke er priset inn. Markedet har ikke tatt inn over seg at Teslas plan er i ferd med å bli gjennomført.

Jeg tror heller ikke energidelen av Tesla er priset inn, og Musk har sagt at den kan bli større enn inntektene fra salg av biler og relaterte tjenester (blant disse tjenestene er at Tesla kan selge abonnement på tjenester drevet av programvare som dermed blir ren profitt rett i lomma. Et eksempel er at FSD vil komme som en abonnementsløsning i tillegg til at man kan kjøpe det for en engangssum).

Hvis du tror det ikke er noen gjennombrudd på batterifronten så tror jeg også du tar feil. Ikke bare har teknologien gradvis blitt bedre og vil fortsette å bli bedre (det kommer stadig nye patenter fra Tesla). Batteridagen senere denne måneden vil bli veldig interessant der. I følge Musk har de ganske saftige nyheter.

Jeg tror du forhastet deg. Men greit nok, det er lov å ta gevinst. Men med mindre hele markedet krasjer tror jeg du skal slite med å kjøpe deg inn igjen veldig langt under dagens nivå.

Marzo

Sitat fra: emurof på onsdag 13. mai 2020, klokken 10:13
Siste nytt nå er at Alameda går med på gjenåpning, men da kommende uke. Tesla har visst tilfredsstilt noen krav Alameda County kom med.

Det jeg reagerer på er at Tesla påstår at lokale myndigheter ikke har svart på telefoner eller e-poster, slik at det ser ut til å ha forsinket tillatelse til gjenåpning.

https://twitter.com/Dare2BWell/status/1260430367061876736/photo/1

Alameda sier altså at Tesla kan forberede tilpasset produksjonsstart 18 mai slik alle andre fabrikker må forholde seg til.

Dette forutsetter at det tilrettelegges for de ansatte og med forbehold om at smittetallene er stabile eller går ned..

Slik planen har vært de siste ukene..

Marzo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 15:50
Sitat fra: Marzo på tirsdag 12. mai 2020, klokken 13:58Ekspertisen sier det motsatte;
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GGRAX4/nyt-fauci-vil-advare-om-unoedvendige-doedsfall-hvis-usa-aapner-for-fort

Skulle det nå bli en markant økning i smitten i området, vil Tesla fort få skylden for mange "unødvendige dødsfall".

Vi krysser fingrene for at det ikke skjer og at Musk vet bedre enn fascister og leger.
Han er jo den eneste fabrikken som må holde stengt og må vise ansvar..
Hva mener du han er uenig med?

Han sier bare at man ikke må åpne for tidlig, uten å ta nødvendige forhåndsregler. Forhåndsreglene blir tatt: https://www.tesla.com/no_NO/blog/getting-back-work

Og skulle det bli en markant økning i smitten, så kommer det veldig an på hvem som blir smittet. Så lenge du ikke har klynger med smittede inne hos Tesla, altså smitte mellom ansatte mens de er på jobb, så er det vanskelig å gi Tesla skylden for noe.

Han sier at en åpning 18 mai med gitte forhåndsregler kan gjennomføres, hvis smittetallene ikke går opp.
Hvorvidt de gjør det vet hverken Musk eller myndigheter før om en uke til.

Counterpointer

Kursen er nå på 790 og dollar på 10,01

Noen som synes det er kjøpsmulighet?

Tiger123

Nei... Under 500 så kjøper jeg.

Annet spørsmål; jeg ser på facebook så skriver norske skribenter at Tesla ikke vil levere biler til Norge om dagen "pga valutaen".
Noen som kan forklare meg hva den strategien gavner Tesla? Veldig unormalt å ikke ville selge biler. Regner med de permitterte fortsatt er permittert? Det påstås at etterspørselen fortsatt er stor, og det er det jeg er usikker på.

Øyvind.h

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 14. mai 2020, klokken 12:17
Nei... Under 500 så kjøper jeg.

Annet spørsmål; jeg ser på facebook så skriver norske skribenter at Tesla ikke vil levere biler til Norge om dagen "pga valutaen".
Noen som kan forklare meg hva den strategien gavner Tesla? Veldig unormalt å ikke ville selge biler. Regner med de permitterte fortsatt er permittert? Det påstås at etterspørselen fortsatt er stor, og det er det jeg er usikker på.

Disse skribentene har ikke fått med seg at fabrikken ble stengt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tiger123

Jo de har nok det. Men enten så er det vanskelig for de å innse at etterspørselen er lavere nå som det har kommet konkurrenter på banen.
Kanskje de fortrenger det?

Øyvind.h

#2787
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 14. mai 2020, klokken 12:58
Jo de har nok det. Men enten så er det vanskelig for de å innse at etterspørselen er lavere nå som det har kommet konkurrenter på banen.
Kanskje de fortrenger det?
Om du møter noen som finner stadig nye forklaringer på hvorfor det ikke leveres biler nå kan du bare minne dem på at fabrikken er stengt. End of discussion. Langsiktig etterspørsel vil tidligst være mulig å vurdere en god stund etter sommeren/utpå høsten en gang. Kanskje enda senere. Nå er Model Y rett rundt hjørnet, så jeg vil tro en stor andel av potensielle Model 3 kjøpere nå venter på den. Det er Model 3s største konkurrent de neste par årene. Men akkurat nå produseres det ikke biler, så det blir spesielt å diskutere dagens salgstall.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tiger123

De sier det er biler på båt, Tesla altså.

Tesla produserte 14 000 flere biler enn de solgte, i Q1.

Øyvind.h

Ja det kan være biler på vei som ble produsert før de stoppet produksjonen. Mener jeg leste om noen som hadde fått utsatt leveranse fra april til juni/juli. Så det kommer sikkert en liten last sent mai/tidlig juni om båten er på vei nå.

Er poenget at etterspørselen skal vurderes utfra lasten som kommer da? Eller er det noen som mener det kommer biler og andre ikke? Mtp hvor lett det er å kansellere biler hos Tesla vil jeg tro en del har avbestilt pga korona. Om de er på vei eller blitt holdt igjen vet bare Tesla. Men en del biler kommer sikkert de neste par månedene.

Usikker på hvor stor overhead de har hatt de siste kvartalene på antall produserte vs antall solgte. Var produksjonsvolumene fortsatt på vei opp før korona? Q1 pleier vel historisk være et svakt kvartal?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA