Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Det er du som vrir "i-tråd-diskusjonen" til uvesentligheter. Virkeligheten er at Tesla har et genuint problem hvis underleverandører ikke evner å levere. At det også kan gjelde andre er ikke engang en trøst, og egenproduksjon av enkelte komponenter er helt uvesentlig i et slikt senario. Kverulering? Nei. Realiteter? Ja.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Uansett kan det vel umulig være mange som bestiller ny bil i dag? Ble litt overrasket over Q1-tallene til Tesla, men de fleste bestillingene der var gjort før Corona. Q2 vil jeg tro blir blodrødt for svært mange bilprodusenter.

Kanskje biler som e-Tron sportback og Model Y vil ha et visst salg, siden mange har ventet lenge på de, men det hadde ikke falt meg inn å bestille en ny bil nå, når jeg like godt kan avvente Corona-krisa litt, og se hvordan verden ser ut om noen måneder. Med unntak av de som jobber hos NAV, på apoteker, i helsesektoren og i dagligvare, så er det nok relativt mange som må innse at de ikke har en 100% trygg jobb. Enten det er i oljesektoren eller annet. Når oljesektoren går i bakken som den gjør nå, så får det store ringvirkninger.

1000kwh

Lave renter verden over gir bedre rom for bil og huskjøp. Kanskje en liten pause, men det tar seg nok opp rimelig kjapt..

Staten skal jo påse på med prosjekter så det blir nok av jobb.

z4rd

#2613
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 04. april 2020, klokken 09:07
Det er du som vrir "i-tråd-diskusjonen" til uvesentligheter. Virkeligheten er at Tesla har et genuint problem hvis underleverandører ikke evner å levere. At det også kan gjelde andre er ikke engang en trøst, og egenproduksjon av enkelte komponenter er helt uvesentlig i et slikt senario. Kverulering? Nei. Realiteter? Ja.

Jeg vrir til off-topic og uvesentligheter ved å understøtte det andre sa med ytterligere eksempler...?

Du stater jo kun selvfølgeligheter. Skjønner ikke hva det bidrar av nytteverdi her. Det at en bilprodusent vil få problemer hvis underleverandører ikke leverer er ikke unikt for Tesla. Uenig? Eller mener du at Tesla har et særskilt problem her? Isåfall hvorfor?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: gr på lørdag 04. april 2020, klokken 09:59
Med unntak av de som jobber hos NAV, på apoteker, i helsesektoren og i dagligvare, så er det nok relativt mange som må innse at de ikke har en 100% trygg jobb. Enten det er i oljesektoren eller annet. Når oljesektoren går i bakken som den gjør nå, så får det store ringvirkninger.
Ta med resten av offentlig ansatte så har du snart halve arbeidsstokken i Norge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: z4rd på lørdag 04. april 2020, klokken 13:26
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 04. april 2020, klokken 09:07
Det er du som vrir "i-tråd-diskusjonen" til uvesentligheter. Virkeligheten er at Tesla har et genuint problem hvis underleverandører ikke evner å levere. At det også kan gjelde andre er ikke engang en trøst, og egenproduksjon av enkelte komponenter er helt uvesentlig i et slikt senario. Kverulering? Nei. Realiteter? Ja.

Jeg vrir til off-topic og uvesentligheter ved å understøtte det andre sa med ytterligere eksempler...?

Du stater jo kun selvfølgeligheter. Skjønner ikke hva det bidrar av nytteverdi her. Det at en bilprodusent vil få problemer hvis underleverandører ikke leverer er ikke unikt for Tesla. Uenig? Eller mener du at Tesla har et særskilt problem her? Isåfall hvorfor?
Jeg kan faktisk lese at tråden heter "Tesla aksjer", og at det er Teslas utfordringer som burde være av interesse. Mener du virkelig at det er greit at Tesla kan få problemer når det sikkert gjelder andre også?  Isåfall hvorfor?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

#2616
Det har jeg ikke sagt. Jeg forstår at de kan få problemer hvis underleverandører ikke leverer. Og dette gjelder alle i bransjen. Men jeg mener på samme tid at de har sikret seg i mye større grad enn hva andre produsenter har - mot å havne i denne problemstillingen - ved å faktisk ha mer in-house produksjon av deler og komponenter. Det burde vel være relevant for aksjeprisen til Tesla? Hva vet jeg - noen må tydeligvis lære meg å lese...

Nå svarte jeg på ditt spørsmål. Du svarte ikke på mitt. Mener du at Tesla er særskilt utsatt?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

kodax

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. april 2020, klokken 13:34
Sitat fra: gr på lørdag 04. april 2020, klokken 09:59
Med unntak av de som jobber hos NAV, på apoteker, i helsesektoren og i dagligvare, så er det nok relativt mange som må innse at de ikke har en 100% trygg jobb. Enten det er i oljesektoren eller annet. Når oljesektoren går i bakken som den gjør nå, så får det store ringvirkninger.
Ta med resten av offentlig ansatte så har du snart halve arbeidsstokken i Norge.
Ta også med de som er leverandører til det offentlige, samt mange andre som ikke berøres økonomisk av dette, så har du nok kanskje 2/3 sv arbeidsstokken.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Har vel en følelse av at det er lenger mellom de som kjøper ny Tesla i det offentlige og dagligvaren enn i bransjer som blir mer påvirket av oljekutt.

Men for all del, tiden vil vise. Jeg blir overrasket hvis mange syns dette er et godt tidspunkt å handle ny bil på. Eneste grunnen jeg eventuelt kan se er mulige prisøkninger, men de kan man like godt risikere å få på kjøpet. Iallfall deler av det. Boligprisene falt allerede i mars, iallfall her i oljeland.

Counterpointer


Counterpointer

Forøvrig så styrker krona seg mot både dollar og Euro.

10,40 og 11,30 nå

emurof

Kronen har vel ligget rundt 10,4-10,5 mot dollaren en god stund nå.

z4rd

Styrket seg litt siste døgnet, ja. Men ligget mellom 10,38-10,58 siden 26. mars.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Snakker om trenden. 10,40 er fremdeles høyt, men det er bedre enn 12 i denne sammenhengen.

Vet ikke om korona situasjonen i USA kommer til å påvirke dollar ytterligere sett mot NOK, men det er vel ikke utenkelig. Det er vel det samme for US eksport som det er for norsk eksport, for sterk valuta svekker konkurranseevnen. For Tesla er ikke økte priser ønskelig. Dette vises vel i at de ikke har justert norske priser siden kursen var 7. Det er en temmelig kraftig rabatt akkurat nå.

z4rd

#2624
Trenden siste to ukene er ganske flat, i det segmentet jeg nevnte. Se vedlegg 1.

Den lå heller aldri på 12 særlig lenge. Se vedlegg 2. Hadde peak på 11,81 den 20. mars. Men vi ligger nå roughly 12% jevnt over det som var "normalen", før 6. mars.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA