Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 24. mars 2020, klokken 12:14

Sjeldent panikk er smart, så han har nok rett i det han skriver der. Men mye av det andre han har skrevet kan tolkes som at han mener at man ikke burde iverksette så strenger tiltak. Det er jo ikke overraskende at en businessmann skriver. Det som er problematisk er hvis slike som han skal få være med å bestemme hvilke tiltak som skal iverksettes. Det er like teit som at Spetalen og andre business-/kjendisfolk er med på Debatten og får lov til å lire av seg sine antagelser ift smitterisiko og dødlighet. Det er helt naturlig at de har gjort disse antagelsene, men det burde vært forbeholdt fagfolk å få lov til å uttale seg om denslags på NRK.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

emurof

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 24. mars 2020, klokken 13:47
Folk dør vel i mangel på Respiratorer, det er kanskje derfor Musk shipper inn 1255 respiratorer fra Kina?
Hvis folk slutter å dø, så går ting raskere tilbake til det normale.

Det er ikke bare respiratorer, men generell kapasitet. Man skal jo ha personell til å ta seg av folk også, det er ikke bare å koble dem til respirator og la dem ligge.

mthoring

I USA så koker nok tiltakene ned til en avveining av hva som gir best sjanse for gjenvalg.

Hva er i såfall verst av en større økonomisk smell, og et sammenbrudd i helsesektoren med titusener av døde? Er ikke 100% sikker på at det er det siste.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Espen Hugaas Andersen

Det kommer litt an på hvor mange tusen. Om det er tusen tusen, altså en million, så er det litt forskjell fra ti tusen. Men tror (håper?) kanskje Trump får skylden uansett hva han velger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Topsy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 24. mars 2020, klokken 15:16
Det kommer litt an på hvor mange tusen. Om det er tusen tusen, altså en million, så er det litt forskjell fra ti tusen. Men tror (håper?) kanskje Trump får skylden uansett hva han velger.

Kan satse på at det er flest Trumpvelgere som dør?

Stikkkontakt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 24. mars 2020, klokken 15:16

Jeg tenker at Trump kommer styrket ut av dette uansett utfall. Fullstendig katastrofe vil nøre opp under patriotismen og presidenten vil bli en samlende person. At han ikke vinner valget er nærmest utenkelig. På nivå med at viruset forsvinner av seg selv, ved et mirakel.

emurof

Så, hamstrer folk her Tesla-aksjer nå eller er dere lastet opp fullt alt?

Øyvind.h

Mnja. Jeg har handlet i Norge for noen titusener siste uke, men ikke TSLA. Burde vel kanskje gjort det også, men ikke fått ut fingeren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Fyller på når det er dip som regel.. på en slik dag som i dag fyller jeg ikke på. Men når det går nedover fyller jeg på. Er litt ekstra kost nå om dagen mht valutaen også som man må ta hensyn til. .
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

emurof

Jeg kjøpte en del aksjer da det lå nærmere 400-tallet, og solgte dem igjen etter litt stigning... ser jeg burde sittet roligere i båten ja. Nå lurer jeg på om det i det hele tatt vil komme flere kjøpsmuligheter under 500. Jeg får sitte rolig på de aksjene jeg har alt da.

Counterpointer

Har ikke kjøpt nå. Altfor ulogisk og usikkert.

Øyvind.h

Når alt virker utrygt og skyene mørke er prisen som oftest best. Når det lysner har markedet for lengst skutt fart.

Men ja - penger jeg dytter inn nå er penger jeg fint kan leve med at faller 20-30% uten at det bryr meg. Fint å snitte litt ned.
Faller børsene videre fortsetter jeg med noen titusener hver gang. Er planen. Inntil jeg er tom for investeringscash.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Snesopp

Sitat fra: emurof på tirsdag 24. mars 2020, klokken 17:45
Jeg kjøpte en del aksjer da det lå nærmere 400-tallet, og solgte dem igjen etter litt stigning... ser jeg burde sittet roligere i båten ja. Nå lurer jeg på om det i det hele tatt vil komme flere kjøpsmuligheter under 500. Jeg får sitte rolig på de aksjene jeg har alt da.

Hvis tradisjonene følges så blir det rødt i morgen. Vært sånn alle tirsdagene siden fallet startet. Stort sett sluttet rødt på mandag, onsdag og torsdag. Grønt på tirsdag og fredag.

Og så kommer det noen jobbtall i usa på torsdag, trump twitrer og en vet aldri helt hva som skjer med smittetallene 🙄

Kjøper meg sikkert inn i norge på torsdag. Faller det mer så faller det mer.

Øyvind.h

Globalt må vi vel regne med smittetallene fortsetter å vokse, men mange land har satt inn strenge tiltak nå. Og vi må studere de landene som har kommet lengst i spredningsforløpet. I Kina har de begynt å åpne fabrikker igjen.
Med de stimulansepakkene som hives på nå vil børsen være et hyggelig sted å være. Avhengig av hvor lang tid det tar å få noenlunde kontroll på pandemien. Spennende jokere er medisiner til behandling av sykdommen, effektive hjemmetester, vaksiner mm. På nedsiden har vi mutasjoner, for tidlig reduksjon i de sterke virkemidlene, nedtrapping av stimuli etc.

Men klart - det er ikke sikkert indeksene er høyere om et par år enn de er i dag. Så det gjelder å kjøpe de rette aksjene og fondene. Noen firma vil lide betydelig mer under situasjonen fordi de rammes av både etterspørsel og produksjons/leveranseutfordringer. Andre rammes mindre, eller opplever sågar kraftig vekst pga endrede handlemønster.
Etterspørselen etter biler vil garantert falle globalt. Da blir det viktigere enn noen gang å være godt teknologisk posisjonert for fremtidens etterspørsel. Og det kan være en stor fordel å være liten utfordrer fordi du ikke har en enorm legacy organisasjon og enorme salgsvolumer å fylle med arbeidsstokk og fabrikker.
VW ID4 GTX 2023

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. mars 2020, klokken 18:56
I Kina har de begynt å åpne fabrikker igjen.
.......
Avhengig av hvor lang tid det tar å få noenlunde kontroll på pandemien.
Du har mange gode resonnementer og gode punkter.

Griper likevel tak i de siterte punktene.

I Kina har de nå stigende tall med smittede fra utlandet som kommer inn. Dette etter at de hadde kontroll og hadde sterkt synkende tall.

https://trib.al/AKoe3qH

Dette frykter jeg kan bli et globalt mønster som gjør at det drar ut i langdrag globalt. Det vil igjen ramme en aktør som Tesla som ikke kan vente for lenge (i likhet med veldig mange andre).

Edit; fant linken om Kina

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA