Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

#2505
De medisinene han nevnte har ganske lenge vært aktuelle i forsøk på å finne en vaksine. Disse er brukt mot malaria og ebola. Mulig dette er nyheter i USA, men det gjøres helt klart fra fagfolk at man likevel snakker om 12-18 måneder før det er ferdig utviklet. Det finnes dessverre ikke noen shortcut nå.

Skal legge til at det ikke er medisinen som brukes idag som er aktuell, men eventuelle noen virkningsstoffer i dissse.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: gr på torsdag 19. mars 2020, klokken 18:42
Kan det kjøpes TSLA short på zero-konto hos Nordnet?
Det ser sånn ut så langt som jeg kommer (siden jeg ikke er kvalifisert for dette).
Ligger vel under bull&bear eller opsjoner. Så ut som du kunne velge hvilken konto som skulle belastes (Zero eller vanlig).
Men som sagt stoppet det opp, og det er sikkert bra siden det er spørsmål om gearing samt inngang og utgangsverdier.

Snesopp

Sitat fra: z4rd på torsdag 19. mars 2020, klokken 18:32
Bare lurer på om det skattes som en vanlig aksje man har eid selv? Aldri shortet selv.. og ikke ønsker jeg det heller.

Blir nok regnet som kapitalinntekt med 22% skatt.

Sitat fra: gr på torsdag 19. mars 2020, klokken 18:42
Kan det kjøpes TSLA short på zero-konto hos Nordnet?

Måtte opprette en AF-konto for å gjøre det. Men shorting funket ikke sånt som jeg hadde lest meg opp. Kjøpte og solgte interne verdipapirer (eller hva det nå er) hos nordnet som du var avhengig av andre i nordnet kjøpte igjen for at du skulle få pengene dine. Så var en stakkars som tapte på å kjøpe mine papirer :/

Holder meg vekke fra dette en stund til jeg lærer mer. Neste krakk  :angel:

Amoss

#2508
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 19. mars 2020, klokken 19:08
De medisinene han nevnte har ganske lenge vært aktuelle i forsøk på å finne en vaksine. Disse er brukt mot malaria og ebola. Mulig dette er nyheter i USA, men det gjøres helt klart fra fagfolk at man likevel snakker om 12-18 måneder før det er ferdig utviklet. Det finnes dessverre ikke noen shortcut nå.

Skal legge til at det ikke er medisinen som brukes idag som er aktuell, men eventuelle noen virkningsstoffer i dissse.

Nja, er ikke egentlig noe inne i medisin, så godt mulig jeg har missforstått noe.

Men, er ikke vaksiner noe man gir friske mennesker slik at de får motstoffer slik at de ikke senere blir smittet av viruset? 

I følge pressekonferansen til Trump var dette en medisin de kunne gi til smittede personer med relativt milde symptomer for å gjøre dem raskere friske og smittefrie.

I følge samme pressekonferansen ble det gjentatte ganger nevnt at dette var noe de forventet å kunne ta i bruk så å si øyeblikkelig. Ikke nødvendig med noe testing, da medisinen alt var godkjent og man viste alt om evnt. bivirkninger. Men at den ikke fungerte godt på pasienter med mer alvorlige symptomer.

NB: Dette må ikke taes til inntekt for at jeg tror på alt den personen lirer av seg :P  Men om dette ikke også skulle vise seg å være "alternative fakta" - eller at jeg har missforstått noe veldig - så stemmer så vidt jeg kan se ikke det du skrev her. Men nei, blir ikke vanskelig å overbevise meg om at du kan dette bedre enn Trump'en ;)
Model S 85D

kodax

Sikkert vært spurt om før, men fins det noen tilsvarende enkel måte å kjøpe aksjer på som man feks kan kjøpe bitcoin meed apper som Coinbase eller er man nødt til å kjøpe gjennom tradere (som vel sikkert er registrerte handleree eller noe i deen dure, dette kan jeg altså null om:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

@Amoss: Er vel samme medisiner det snakkes om. Det man visstnok skal få nå er umodifiserte medisiner av de foran nevnte, hvorav den for ebola er den man har et størst håp om kan gi effekt. Men dette er foreløpig et eksperiment slik jeg har forstått det.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-operational-update


Tesla Operational Update
PALO ALTO, Calif., March 19, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- In the past few days, we have met with local, state and federal officials.  We have followed and are continuing to follow all legal directions and safety guidelines with respect to the operations of our facilities, and have honored the Federal Government's direction to continue operating.  Despite taking all known health precautions, continued operations in certain locations has caused challenges for our employees, their families and our suppliers.

As such, we have decided to temporarily suspend production at our factory in Fremont, from end of day March 23, which will allow an orderly shutdown.  Basic operations will continue in order to support our vehicle and energy service operations and charging infrastructure, as directed by the local, state and federal authorities. Our factory in New York will temporarily suspend production as well, except for those parts and supplies necessary for service, infrastructure and critical supply chains. Operations of our others facilities will continue, including Nevada and our service and Supercharging network.

In many locations, we are in the process of implementing "touchless deliveries" so customers can continue to take delivery of their vehicle in a seamless and safe way. Due to the unique over-the-air connectivity of our vehicles, customers are able to unlock their new cars at a delivery parking lot via the Tesla App, sign any remaining relevant paperwork that has been placed in their car, and return that paperwork to an on-site drop-off location prior to leaving.  This method provides additional convenience and comfort.

Our cash position at the end of Q4 2019 was $6.3B before our recent $2.3B capital raise. We believe this level of liquidity is sufficient to successfully navigate an extended period of uncertainty. At the end of Q4 2019, we had available credit lines worth approximately $3B including working capital lines for all regions as well as financing for the expansion of our Shanghai factory.Our cash position at the end of Q4 2019 was $6.3B before our recent $2.3B capital raise. We believe this level of liquidity is sufficient to successfully navigate an extended period of uncertainty. At the end of Q4 2019, we had available credit lines worth approximately $3B including working capital lines for all regions as well as financing for the expansion of our Shanghai factory.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Our cash position at the end of Q4 2019 was $6.3B before our recent $2.3B capital raise. We believe this level of liquidity is sufficient to successfully navigate an extended period of uncertainty. At the end of Q4 2019, we had available credit lines worth approximately $3B including working capital lines for all regions as well as financing for the expansion of our Shanghai factory.

Holder med én gang  :D. Hvor store er de løpende utgifter ex. personalkost?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 19. mars 2020, klokken 21:51
Men dette er foreløpig et eksperiment slik jeg har forstått det.

Da jeg hørte Trump uttale seg på nevnte pressekonferanse så fikk jeg ikke det inntrykket. Men ser at de omtaler det slik i artikkelen jeg linket til. Om det var fordi jeg missforsto Trump eller om journalisten valgte å ikke tro på ham eller.no skal jeg ikke si for sikkert :)
Model S 85D

Motorwatt

Litt OT: Han har vel et stort behov for rette opp utsagnene....

"And we're prepared, and we're doing a great job with it. And it will go away. Just stay calm. It will go away."

for så å følge opp et par dager senere:

"I mean, I have seen that, where people actually liked it. But I didn't feel different," he said at a White House press briefing. "I've always known, this is a real -- this is a real -- this is a pandemic. I felt it was a pandemic long before it was called a pandemic. All you had to do was look at other countries...no, I've always viewed it as very serious. It was no difference yesterday from days before. I feel the tone is similar, but some people said it wasn't."

Litt OT slutt
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

#2515
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. mars 2020, klokken 21:55
As such, we have decided to temporarily suspend production at our factory in Fremont, from end of day March 23, which will allow an orderly shutdown. 


In many locations, we are in the process of implementing "touchless deliveries"


Our cash position at the end of Q4 2019 was $6.3B before our recent $2.3B capital raise. We believe this level of liquidity is sufficient to successfully navigate an extended period of uncertainty.
Og kursen umiddelbart ned 10% i aftermarket.

Edit; og så svinger den oppover igjen og er nå 5% pluss ( 15 over de 10 den gikk ned)

geear

Syns det virker som at amerikanerne (investorer) ikke har sett alvoret i dette riktig enda. Fatta ikke hvorfor kursen steg i dag på tross av meldinger om stabsreduksjoner.. "det blir verre før det blir bedre"..

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. mars 2020, klokken 21:55As such, we have decided to temporarily suspend production at our factory in Fremont, from end of day March 23, which will allow an orderly shutdown.

Jeg lurer på om de har produsert nok biler til å levere til de som har bestilt frem til i dag.

Counterpointer

Sitat fra: gr på torsdag 19. mars 2020, klokken 23:09
Fatta ikke hvorfor kursen steg i dag på tross av meldinger om stabsreduksjoner..
Tech aksjene på Nasdaq steg alle sammen i dag.
Det var også mye grønne tall på Oslo børs.

Kan være en indikasjon på hvor det går i fremtiden.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på torsdag 19. mars 2020, klokken 23:09
Syns det virker som at amerikanerne (investorer) ikke har sett alvoret i dette riktig enda. Fatta ikke hvorfor kursen steg i dag på tross av meldinger om stabsreduksjoner.. "det blir verre før det blir bedre"..
Sikkert fordi mange nok fokuserer på at det på et tidspunkt vil bli bedre, selv om vi ikke nødvendigvis har sett bunnen enda. Sagt på en annen måte - når alle ser at bunnen er nådd mtp smitte og det begynner å lysne er bunnen i markedet for lengst passert.

Jeg har en del cash og har som smått begynt å kjøpe. Årsaken er at jeg tror vi etter hvert vil gå inn i en fase hvor forbudene tilpasses og fokuset går over på alle tiltak en kan iverksette uten å kjøre økonomien i grøfta. Verden vil utvikle en kultur hvor forståelsen for smittespredning og begrensning sitter bedre. Etter denne krisen vil eksempelvis noe så banalt som forståelse for håndvask sitte mye bedre innprentet. Næringslivet vil bli mye flinkere til vask og desinfisering. Mange steder i verden er de allerede flinke og erfarne på dette. Eksempelvis Hong Kong som har mange titalls millioner besøkende fra Kina hvert år.

Dette er ikke første pandemi og heller ikke siste. Vi må lære å leve med dem og hvilke tiltak vi må ha på fast basis for å håndtere dem. Verden går videre, litt smartere.

Som ansatt i finans ser jeg blant annet at bankene er mye mer solide nå enn under finanskrisen. Tiltak for å bremse eksplosiv vekst i fundingkostnader er allerede iverksatt. Bankene som kilde til penger blir dermed langt mer stabil enn under forrige store økonomiske krise.
I tillegg virker det som om krisen kommer til å få kastet tiltak etter seg. Om den da ikke blir så alvorlig som en har grunn til å tro blir det ikke nødvendigvis helt krise å ha vært på børsen i 2020.
En kjapp kikk på egne fond avslører at de bare har falt litt over halvparten av indeksens fall. Det var en hyggelig overraskelse, og i kroner og øre er ikke verdien veldig mye under kostpris heller. Foreløpig da :D

Som nevnt innledningsvis kan det godt være vi skal lenger ned, mye lenger. Men jeg tror faktisk ikke landene vil la økonomien gå komplett i grøfta for å stoppe en pandemi med såpass lav dødelighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA