Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: arthur på mandag 09. mars 2020, klokken 17:50
Der ble det i dag påpekt at verdien av Pensjonsfondet var under 10.000 milliarder grunnet fallet i oljepris og fallet i kronens verdi.

Joda, du står normalt på ignore, men klikket meg ved en feil inn på dette innlegget, og kunne ikke dy meg for å påpeke denne direkte feilinformasjonen.

Joda, korrekt at fondet vippet ned under 10.000 milliarder NOK i verdi, en verdi den nylig passerte på vei opp. Men det er vel lite olje i "oljefondet"?  Så er nok ikke *direkte* grunnet oljeprisfallet at fondet har mistet verdiene. Og fallet i kronens verdi virker motsatt - i og med at fondet er i annen valuta vil ett fall i den norske kronen medføre at fondet ØKER verdi i norske kroner.

Årsaken til fallet er fallet i aksjeverdiene (kun utenlandske aksjer så vidt jeg vet). Noe av dette kan dog muligens skyldes fallet i oljepris.

Så skal du først trolle, så prøv i det minste å trolle med noenlunde korrekt informasjon, så det ikke blir for tydelig at du snakker om noe du ikke har peiling på.... (og at du ikke en gang klarer å følge med på informasjonen NRK gir)
Model S 85D

PF

Man kan i alle fall si at DNB ikke hadde verdens heldigste tidspunkt rundt sine massive annonser for å få kvinner til å investere i aksjefond den siste tiden. Det kjørte jo store kampanjer på kvinnedagen (søndag).

arthur

#2402
Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. mars 2020, klokken 00:59
Sitat fra: arthur på mandag 09. mars 2020, klokken 17:50
Der ble det i dag påpekt at verdien av Pensjonsfondet var under 10.000 milliarder grunnet fallet i oljepris og fallet i kronens verdi.

Joda, du står normalt på ignore, men klikket meg ved en feil inn på dette innlegget, og kunne ikke dy meg for å påpeke denne direkte feilinformasjonen.

Joda, korrekt at fondet vippet ned under 10.000 milliarder NOK i verdi, en verdi den nylig passerte på vei opp. Men det er vel lite olje i "oljefondet"?  Så er nok ikke *direkte* grunnet oljeprisfallet at fondet har mistet verdiene. Og fallet i kronens verdi virker motsatt - i og med at fondet er i annen valuta vil ett fall i den norske kronen medføre at fondet ØKER verdi i norske kroner.

Årsaken til fallet er fallet i aksjeverdiene (kun utenlandske aksjer så vidt jeg vet). Noe av dette kan dog muligens skyldes fallet i oljepris.

Så skal du først trolle, så prøv i det minste å trolle med noenlunde korrekt informasjon, så det ikke blir for tydelig at du snakker om noe du ikke har peiling på.... (og at du ikke en gang klarer å følge med på informasjonen NRK gir)

Morsomt innlegg som viser at du ikke skjønte mye av mitt innlegg. Mitt innlegg med referanse til ledig stilling i økonomiavdelingen i NRK var ironisk ment for viste hvor lite vedkommende, eller avdelingen i NRK, har skjønt av det hele. Det var jo nettopp grunnen til at jeg skrev at det var ledig stilling!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

#2403
Jeg har 60% av porteføljen i kontanter, og har hatt det siden jeg solgte unna en del Tesla tidligere.

Hva tenker dere er priset inn av Covid-19? Jeg mistenker at det vil bli verre før det blir bedre, blant annet fordi Trump virker som han fortsatt er i drømmeland i forhold til hvilken innsats det vil kreve å stoppe spredningen.

Men vurderer å begynne å kjøpe litt på 500-tallet, om det faller dit i dag. En ulempe er at kronen er svak, så aksjen er jo dyrere i kroner.

Men tenker også at kanskje det er lurt å vente litt lengre. Jeg tror Fremont vil bli påvirket av Covid-19, når f.eks ansatte begynner å bli syke og ikke får dratt på jobb. Kanskje blir fabrikken til og med stengt i en periode. Tror det bare er et spørsmål om tid før man begynner å kjenne på konsekvensene.

Heldigvis har i hvert fall Tesla mye penger på bok, så de er godt rustet for Covid-19, både i forhold til de direkte konsekvensene, og de påfølgende økonomiske ringvirkningene.  (Folk som ikke har fått kommet seg på jobb på mange uker og sliter med å betale huslånet kjøper ikke nye biler.)

Etter å ha skrevet dette og tenkt litt mer på saken føler jeg egentlig mest for å vente kanskje 1 mnd til. Tror ikke Covid-19 er priset inn skikkelig ennå. Men hva tenker dere?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

automat

Jeg er bekymret over USAs evne til å håndtere Korona-epedemien. De har 30 millioner innbyggere uten helsefosikring, og ytterligere millioner med dårlige forsikringer. De har fraværende eller dårlige syklønnsordninger. Og de har fått kritikk for lite testing.

Hvordan vil arbeidstakere respektere karantenebestemmelser når de bare har forkjølelsesymptomer eller når de ikke vet om de er smittet? Dette kan slå mer brutalt ut enn vi ser i Italia nå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagfinnN

Sitat fra: automat på tirsdag 10. mars 2020, klokken 10:00
Jeg er bekymret over USAs evne til å håndtere Korona-epedemien. De har 30 millioner innbyggere uten helsefosikring, og ytterligere millioner med dårlige forsikringer. De har fraværende eller dårlige syklønnsordninger. Og de har fått kritikk for lite testing.

Hvordan vil arbeidstakere respektere karantenebestemmelser når de bare har forkjølelsesymptomer eller når de ikke vet om de er smittet? Dette kan slå mer brutalt ut enn vi ser i Italia nå.
Det er mye smarte folk i USA, men dessverre ikke på toppen. Jeg er helt enig, kan bli veldig brutalt dette.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Arha

Oljefondet var litt for hissige på salgsknappen før nyttår og gikk glipp av mye penger.

"TESLA: NORSKA OLJEFONDENS ANDEL HALVERAD - INNAN ÅRETS RALLYT

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Världens största förmögenhetsförvaltare, den norska oljefonden, närapå halverade sin ägarandel i Tesla under fjolåret, enligt fondens innehavsdata. Fonden hade uppenbarligen inte räknat med den gruvliga revansch som väntade i inledningen av 2020.
Den norska oljefonden gjorde sin första investering i Tesla under 2011 och tog då en andel om 0,38 procent i elbilstillverkaren. Därefter har innehavet fluktuerat i omgångar, till 0,23 procent som lägst. 2018 nådde andelen dock sin högsta punkt om 0,8 procent, den klart högsta hittills.
Teslas aktie handlades med kraftig slagsida under merparten av 2019, innan hajpen vädrade morgonluft i samband med att elbilstillverkaren redovisade överraskande starkt kvartalsresultat i oktober.
Ett beslut som skulle visa sig bli surt för norska oljefonden fattades samma år, när innehavet bantades ner till 0,48 procent.
Lägsta kursen under 2019 var 185 dollar. Under 2020 har aktien nått rekordhöga kurser på över 900 dollar.
Oljefondens innehav var i slutet på 2019, innan rallyt satte fart ordentlig i början av 2020, värt runt 340 miljoner dollar uppmätt vid stängningskursen 418 dollar den sista handelsdagen 2019.
Allt annat lika har det värdet nu gått upp till 617 miljoner dollar sett till Teslas stängningskurs 745 dollar på tisdagen.
Hade oljefonden haft kvar innehavet från 2018 (alltså 0,8 procent) så hade nuvärdet i stället legat på 1,1 miljarder dollar.

Oljefondens innehav i Tesla genom åren:

År       Innehav
2011: 0,38%
2012: 0,44%
2013: 0,39%
2014: 0,61%
2015: 0,63%
2016: 0,23%
2017: 0,48%
2018: 0,80%
2019: 0,45%

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Ellemelle

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 10. mars 2020, klokken 10:34
Er det mulig å tie dette ihjel, eller be om at administrator gir advarsel?
Vel, administrator slettet min melding hvor jeg påpekte at folk som befinner seg på ignore listen til veldig mange av oss, blir veldig aktive når kursen går ned - men er helt stille når kursen går opp.

Med slike administratorer er det kanskje ikke rart at dette forumet taper i kampen mot facebook-gruppene.

Elbilforum admin

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 10. mars 2020, klokken 12:59
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 10. mars 2020, klokken 10:34
Er det mulig å tie dette ihjel, eller be om at administrator gir advarsel?
Vel, administrator slettet min melding hvor jeg påpekte at folk som befinner seg på ignore listen til veldig mange av oss, blir veldig aktive når kursen går ned - men er helt stille når kursen går opp.

Med slike administratorer er det kanskje ikke rart at dette forumet taper i kampen mot facebook-gruppene.

Til overstående sitat.
Det jeg forsøker å stryke er poster som på et metadebattnivå utfordrer andre debattanter på spørsmål som ikke er knytt til temaet i tråden.  Slike innlegg fører ofte til usaklige krangler, der det handler om å ha rett, på bekostning av andre.  Den posten det blir vist til fremstod som et slikt innlegg, derfor sletting.

Til det generelle er det å si aksjer i sin natur går opp og ned i verdi, så dere får rett annenhver gang.  Ingen overraskelser i det.  Overraskelsene ligger i når man får rett, det er der inntektspotensialet ligger. 
Så hvorfor slå hverandre i hode med disse endringene i aksjemarkedet?  Det er formålsløst!

Det interessante er å analysere seg fram til en innsikt som gir støtte for kjøp eller salg, ikke for hvem som fikk rett på veien fram til innsikten.

Jeg har ryddet bort de verste utslagene av det jeg vil kalle en uheldig måte å nærme seg temaet på.  I en slik ryddeprosess, så ryker også noen poster som forsøker å gå i rette med den som begynner med utskeielsene.  Ikke ta det personlig.

Jeg vil igjen oppfordre til at finner du et innlegg som ikke hører hjemme i debatten, så rapporter det og la være å kommenter det.  Det gjør ryddeprosessen min mye enklere.

MVH
Moderator

Ellemelle

Jeg tipper at du som administrator ikke følger med i denne tråden, og at du sletter nettopp fordi disse usaklige aktørene rapporterer oss vanlige brukere inn. Hadde du fulgt med i tråden, hadde du sett nettopp det jeg påpeker; at dette er destruktive personer som kun kommer inn når kursen går ned for å fortelle at nå går alt til helvete med dette drittselskapet som bygger drittbiler. Ellers er det stille.

At du ikke har slettet innleggene fra denne personen beviser jo egentlig bare at du er uegnet som administrator, og bekrefter min påstand om at elbilforum er noe som hører fortiden og i-Miev-klubben til.

DagfinnN

Fint å se at admin er her i hvert fall. Så håper jeg at vi er ferdig med det som ikke hører emnet til.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

arthur

#2412
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 10. mars 2020, klokken 15:56
Jeg tipper at du som administrator ikke følger med i denne tråden, og at du sletter nettopp fordi disse usaklige aktørene rapporterer oss vanlige brukere inn. Hadde du fulgt med i tråden, hadde du sett nettopp det jeg påpeker; at dette er destruktive personer som kun kommer inn når kursen går ned for å fortelle at nå går alt til helvete med dette drittselskapet som bygger drittbiler. Ellers er det stille.

At du ikke har slettet innleggene fra denne personen beviser jo egentlig bare at du er uegnet som administrator, og bekrefter min påstand om at elbilforum er noe som hører fortiden og i-Miev-klubben til.

For ordens skyld; jeg har ikke innrapportert noen, eller noe innlegg her i tråden, men har selv blitt innrapportert.
For egen del oppfatter jeg moderator som oppgaven voksen og en som følger både godt med og godt opp.
Hvis alle (!) sluttet å komme med rene personangrep og forsøk på å drite ut andre medlemmer så hadde tonen trolig blitt langt hyggeligere her. Ditt innlegg som jeg siterer tilhører nettopp den type innlegg som IKKE tilfører forumet noe positivt på noe sett eller vis
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 10. mars 2020, klokken 08:27
Hva tenker dere er priset inn av Covid-19?

......
......

Etter å ha skrevet dette og tenkt litt mer på saken føler jeg egentlig mest for å vente kanskje 1 mnd til. Tror ikke Covid-19 er priset inn skikkelig ennå. Men hva tenker dere?
Jeg tror ringvirkningene vil eskalere en god stund til. Leveranser av deler ol vil kunne stoppe produksjon i områder som ikke primært er rammet.

Foreløpig tror store deler av den vestlige verden at de er lite sårbare, vi så et kraftig blaff av negativ fokus på dette i går med «Black monday» så noe er priset inn, men ikke i fullt monn. Jeg tror nye nedturer kommer.

Etterhvert vil dårlige tall grunnet denne krisen komme frem og ytterlige forsterke en negativ spiral. Dette kan strekke seg langt ut på høsten og hvertfall lengre enn en måned

Tenk om en av de demokratiske presidentkandidatene får korona, hvertfall to av dem er i risikogruppe grunnet høy alder og de eksponeres for tusenvis av mennesker hver dag. Nå er dette en litt usannsynlig mulighet, men ikke umulig...

arthur

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 10. mars 2020, klokken 18:54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 10. mars 2020, klokken 08:27
Hva tenker dere er priset inn av Covid-19?

......
......

Etter å ha skrevet dette og tenkt litt mer på saken føler jeg egentlig mest for å vente kanskje 1 mnd til. Tror ikke Covid-19 er priset inn skikkelig ennå. Men hva tenker dere?
Tenk om en av de demokratiske presidentkandidatene får korona, hvertfall to av dem er i risikogruppe grunnet høy alder og de eksponeres for tusenvis av mennesker hver dag. Nå er dette en litt usannsynlig mulighet, men ikke umulig...

Coronavirus: Health minister Nadine Dorries tests positive (UK).

I Norge anslår man at så mange som20 til 60% kan smittes i løpet av året, så at amerikanske presidentkandidater skal gå klar er vel litt sånn 50/50?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA