Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Tiger123


Vi ser jo på enkeltland eller områder, for å spekulere, det må gå an her inne. Og akkurat nå har diskusjonen gått på om det er lavere etterspørsel på gang, og om vi i Norge er de som får merke det først.
Hadde Tesla blitt tilbydd å levere f eks 3000 stk flere Model 3, i fjor, så hadde de klart det. Kanskje ikke 5 000, som vel etron leverte i fjor.

chargedup

Nå er vi langt utenfor aksjekurs, selv om salgstall har noe med aksjen å gjøre. Dette må ikke tolkes som noe angrep på Tesla eller aksjen, men er kun mine tanker etter å ha sett igjennom salgstall.

Om de kjørte rabatt på Tesla i q4 generelt vet jeg ikke, men model 3 var likt priset i Norge. Nevner bare at det har vært helt normal salgsmåte siste uken i kvartalet og at det er eneste gangen man kan få rabatt på Tesla og at dette er noe alle fans vet om. Grunnen til at jeg nevnte dette var fordi antall registrerte Tesla hittil i år (eneste statistikken vi har) er fryktelig lav, derfor ble også "skippertak" mtp utleveringer (som vi er vant med fra Tesla før kvartalsslutt) nevnt.

Måten Tesla kan levere ekstreme mengder biler på kort tid i Norge (nesten 6.000 biler på en måned) forhold til andre bilmerker gjør at markedet blir mettet fortere. Med mettet mener jeg ikke at de ikke får solgt noen biler, men at salget da er på nivå med andre normale "interessante" biler. Pga rask leveringstakt i starten fører det til at man får gjennomført svært mange flere faktiske bestillinger fra køen enn feks KIA som bruker årevis på køen og mange detter av underveis. Vi ser jo stadig kutt i priser på elbiler som har vært på markedet noen år, elbiler er ferskvare (selv om Tesla fortsatt leverer bra/best rekkevidde), ettersom utvalget blir bedre for hver måned som går. Jeg tviler ikke på at model 3 kan fortsette å selge bra i Norge, men 2019 registreringstall tviler jeg sterkt på vi ser før model Y.

Tesla solgte for øvrig 2000 (1,23%) mindre biler i nord amerika i 2019 enn i 2018, altså egentlig null endring. I 2016 økte Tesla salget i USA med 30%, i 2017 med 47%, i 2018 med 75%, mens det i 2019 stagnerte. Min tanke på hvorfor salgstallene er like i 2019 som i 2018 (året da model 3 ble lansert) er det at de ikke har kommet med en ny bil. I USA har mange stater en lang vei å gå mtp elbilinsentiver fortsatt (selv om tax credit er/blir halvert), samme med endel land i Europa, så salget kan godt stige der framover, men i Norge (der vi er over toppen på elbilgoder) tipper jeg salget synker.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

emurof

Jeg forstår ikke at det kan være så vanskelig å skjønne: Man kan ikke bedømme selskapets totale situasjon ut ifra lokale salgstall. Og når noen da bruker det at det nesten ikke er utlevert biler i Norge så langt dette kvartalet så må man nesten bremse litt opp og innse at det faktisk ikke er kommet båter med leveranser her enda. Samtidig gikk leveransene opp i forrige kvartal, fordi Tesla faktisk selger til andre markeder enn bare Norge. De må fordele leveransene på den måten de finner hensiktsmessig ut ifra vurderingene de gjør seg.

Så ser jeg at man prøver seg på å fokusere ensidig på USA. Men da glemmer man igjen at i 2018 leverte de nærmest bare til USA. Det var først i 2019 at de begynte å levere rundt i verden, og da sier det seg selv at de må fordele det de produserer på ulike land og markeder. Det er helt meningsløst å se isolert sett på USA og 2018 vs. 2019.

Faktum er at de har produsert og levert flere og flere biler gjennom året. Men produksjonstakten er ikke oppe på et nivå der de kan dekke etterspørselen. Derfor har man for eksempel sett leveringstid på flere måneder her i Norge.

Tesla har også sagt at begrensningen ikke har vært etterspørsel, men produksjonskapasitet.

chargedup

Sitat fra: emurof på tirsdag 25. februar 2020, klokken 12:21
Jeg forstår ikke at det kan være så vanskelig å skjønne: Man kan ikke bedømme selskapets totale situasjon ut ifra lokale salgstall. Og når noen da bruker det at det nesten ikke er utlevert biler i Norge så langt dette kvartalet så må man nesten bremse litt opp og innse at det faktisk ikke er kommet båter med leveranser her enda. Samtidig gikk leveransene opp i forrige kvartal, fordi Tesla faktisk selger til andre markeder enn bare Norge. De må fordele leveransene på den måten de finner hensiktsmessig ut ifra vurderingene de gjør seg.
Jeg bedømmer ikke selskapets totale situasjon utifra lokale salgstall, men sier at etterspørselen i noen land muligens er avtagende. Dersom Tesla produserer flere biler i 2020 enn i 2019, vet vi jo at disse blir solgt (ingen bilprodusenter og ingen vekstselskaper produserer for lagerbeholding over tid).
Grunnen til at jeg har trukket inn Norge er fordi vi er et marked der nesten halvparten av bilene som selges er elbiler. Hva skjer med 2019's mest solgte bil? Kommer den til å selge like mye i 2020, slik som Golf år etter år på salgstoppen? Nå skal det sies at Norge er et land som ikke liker sedaner og allikevel solgte model 3 mest, men likevel interessant å se på salgsutviklingen. Jeg er inneforstått med at registrerte Tesla hittil i Norge i år, ikke blir riktig i forhold til hele 2020, ettersom de har en tendens til å levere mye i slutten av hvert kvartal (som poengtert av oss begge tidligere).
Sitat
Så ser jeg at man prøver seg på å fokusere ensidig på USA. Men da glemmer man igjen at i 2018 leverte de nærmest bare til USA. Det var først i 2019 at de begynte å levere rundt i verden, og da sier det seg selv at de må fordele det de produserer på ulike land og markeder. Det er helt meningsløst å se isolert sett på USA og 2018 vs. 2019.
Ja, mulig det er meningsløst i dine øyne, men jeg synes det er spennende å se på litt statistikk angående nybilregistreringer. Tesla er fortsatt under sterk vekst og er en bitteliten produsent i forhold til andre bilprodusenter. Samtidig var model 3 den mest solgte elbilen i Europa ifjor med sine 95' solgte biler, altså helt unike og bilen stod for hele 25% av alle elbilene som ble levert. Klarer de å beholde den posisjonen i Europa uten nye elbilfordeler (med "bortfall" i Nederland), eller må vi vente på model Y for å se noe lignende igjen? Kan en enkelt elbilmodell noensinne klare å stå for 25% av elbilsalget i Europa etter 2019?
Asia/Kina/Russland har jeg lite kunnskap om, ikke har jeg vært der, ikke har jeg vært ute på veien i ukesvis der, ikke leser jeg nyheter derifra, ikke har jeg sett noe særlig statistikk derfra osv. Ettersom Tesla selger alle bilene de produserer vil jeg tro Asia er vekstmarkedet deres i 2020.
Sitat

Faktum er at de har produsert og levert flere og flere biler gjennom året. Men produksjonstakten er ikke oppe på et nivå der de kan dekke etterspørselen. Derfor har man for eksempel sett leveringstid på flere måneder her i Norge.
Tesla har også sagt at begrensningen ikke har vært etterspørsel, men produksjonskapasitet.
Jeg vet ikke hva du legger i flere måneder, men det er helt normalt for de fleste biler man kjøper å måtte vente rundt 3 mnd. Det "unike" med Tesla er vel at de masseproduserer biler uten kunde (de klarer enda ikke dekke etterspørselen av model 3, som du sier) med få valgmuligheter, i motsetning til feks de tyske, som ofte skreddersys og produseres etter man har bestilt bilen (bortsett fra noen partier man vet man får solgt).

Hva er grunnen til at model Y blir levert i USA neste måned, altså lenge før tidsplanen? Er det fordi man vil bevise at de som produsent nå har blitt så store at de kan overgå det de lover i tidsplanen? Kan det være at Tesla ser inn i spåkulen og tror model 3 salg avtar i "gamle" markeder? Er det pga mach-e (lik bil i str og utseende) kommer og man vil være i salg før den? Er det fordi SUV kategorien er den kategorien biler som har økt mest i salg de siste årene i hele verden? Er det fordi man har bygget opp produskjonskapasiteten tidligere enn tidsplanen?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RuneW

Sitat fra: chargedup på tirsdag 25. februar 2020, klokken 18:53
Hva er grunnen til at model Y blir levert i USA neste måned, altså lenge før tidsplanen? Er det fordi man vil bevise at de som produsent nå har blitt så store at de kan overgå det de lover i tidsplanen? Kan det være at Tesla ser inn i spåkulen og tror model 3 salg avtar i "gamle" markeder? Er det pga mach-e (lik bil i str og utseende) kommer og man vil være i salg før den? Er det fordi SUV kategorien er den kategorien biler som har økt mest i salg de siste årene i hele verden? Er det fordi man har bygget opp produskjonskapasiteten tidligere enn tidsplanen?

Det er nok så enkelt som at Musk har blitt vesentlig mer forsiktig med å love ting til en viss tid. Jeg er ganske sikker på at Tesla hadde planer om såpass tidlig release av Y hele tiden, men ville ikke love noe de kunne bli kritisert for ikke å holde.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emurof

Sitat fra: chargedup på tirsdag 25. februar 2020, klokken 18:53Jeg vet ikke hva du legger i flere måneder, men det er helt normalt for de fleste biler man kjøper å måtte vente rundt 3 mnd.

Poenget med å peke på den lange leveringstiden er at den har pleid å være kortere, og de har såvidt jeg kan huske begynt å levere tidligere i kvartalet i andre kvartaler. Når leveringstiden da øker, kan det tyde på at de ikke klarer å dekke etterspørselen.

SitatHva er grunnen til at model Y blir levert i USA neste måned, altså lenge før tidsplanen?

Fordi de ble ferdige med ting før det som opprinnelig var planen.

moonbuggy

Salget av TM3 i USA er vel på vei ned av flere årsaker, bl.a. bortfall av statlige subsidier og at mange av den grunn kjøpte bilen i siste kvartal 2019. Tidlig levering av model Y tyder vel også på det. Man hadde neppe produsert denne i slike kvanta man nå ser ut til å gjøre om TM3 etterspørselen var høyere.
Ifølge reportasjon over, så prøver man også å få 7 seters Y reservasjoner over til 5 seter. Man lover i så fall bil levert i mars. Det igjen, må vel bety at man ikke har nok USA reservasjoner til bilene som produseres?
I såfall kanskje godt nytt for europeiske Y kunder. Men, model Y trenger vel en EU godkjenning før den kan leveres. Kanskje forseres dette, om det amerikanske blir mettet..

MrBeery

Alle modeller har betydelig leveringstid i USA for tiden, så de er nok fortsatt produksjonsbegrenset.

Marzo

Sitat fra: MrBeery på torsdag 27. februar 2020, klokken 08:46
Alle modeller har betydelig leveringstid i USA for tiden, så de er nok fortsatt produksjonsbegrenset.

Det er vel kun for en modell?
S og X har halvert salget det siste året.

Tiger123

#2349
Pleier Tesla å slippe tall for antall leverte i forrige mnd, i starten på hver måned?

Rollep

Hvor er det blitt av alle investorene og aksjeguruene?

Når det nå plutselig skjer interessante ting på børsene så har dem tydeligvis dratt på ferie :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

1000kwh

Corona gir en god kjøpemulighet. Både her og der!!

DagfinnN

Sitat fra: Rollep på torsdag 27. februar 2020, klokken 20:47
Hvor er det blitt av alle investorene og aksjeguruene?

Når det nå plutselig skjer interessante ting på børsene så har dem tydeligvis dratt på ferie :D
De sitter hjemme og puster i munnbind...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tellus

Aksjemarkedet begynner å ligne litt på 2008. Hvis markedet fortsetter ned i morgen blir der en av de aller styggeste ukene noensinne.

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på torsdag 27. februar 2020, klokken 20:47
Hvor er det blitt av alle investorene og aksjeguruene?

Når det nå plutselig skjer interessante ting på børsene så har dem tydeligvis dratt på ferie :D
Du er ikke så naiv at du tror børsene faller over hele verden på grunn av Tesla?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA