Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

RuneW

Mangler det noen ord i setningen over?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Det er tydeligvis et kraftig underskudd i markedet på korreksjon........

Godt over 800 i kurs etter at de henter inn mer penger, er det egentlig logisk?

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. februar 2020, klokken 20:46

Godt over 800 i kurs etter at de henter inn mer penger, er det egentlig logisk?
Jeg vil si det. Viser jo at Tesla vil satse, og er fornuftige nok til å sikre godt med kapital.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Porsgrunn

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. februar 2020, klokken 20:46
Godt over 800 i kurs etter at de henter inn mer penger, er det egentlig logisk?

At markedet reagerer positivt er vell ikke nødvendigvis ulogisk?

Utvanningen er relativt beskjeden. Det blir vell noe sånt som mellom 1.5 og 2%.

Det som kan tolkes positivt er f.eks:

  • Det fjerner usikkerhet rundt om tesla har økonomiske muskler til alle de nye modellene og fabrikkene
  • Det gir enda større tiltro til at Tesla ikke går tom for penger(kanskje ekstra viktig i disse Coronavirus tider)
  • Så lenge markedet ser ut til å mene tesla trenger penger, og ikke sender kursen ned, så er det så godt som gratis penger i forhold til å låne penger i markedet.

Jeg tror timingen på dette er god og at det derfor er riktig å gjøre det nå.

OhmPaPa

Det er vel ikke alle som ser på en emisjon som utvanning.

Etter emisjonen er hver aksje en litt mindre del av totalen.

Men samtidig har pengene som kom inn gjort totalen like mye større.

Så man eier litt mindre av et firma som er litt mere verdt.

Går opp i opp.

------

Pengene gjør Tesla bedre rustet til å stå imot en resesjon.

Større frihet til å bygge fabrikker, kjøpe andre bedrifter, betale gjeld, forske og utvikle og evt annet de trenger.

Bedre kapital gir også muligheten for at Moody og andre oppgraderer Tesla sin status. Da er det enklere og billigere å låne penger i fremtiden. GF3 og GF4 er finansiert med lån.

DagfinnN

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. februar 2020, klokken 20:46
Det er tydeligvis et kraftig underskudd i markedet på korreksjon........

Godt over 800 i kurs etter at de henter inn mer penger, er det egentlig logisk?
Det er når man ikke desperat trenger penger, man skal utføre emisjon. Med dagens aksjekurs er dette et meget smart tidspunkt. Tesla satser og får mer fart. Udelt positivt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Jeg synes det høres ut som det er overensstemmelse mellom markedets vurdering og deres vurdering av tiltaket. Det betyr nok at det er logisk med kursøkning og emisjon. Viser hvor viktig timing og persepsjon er i forhold til om et tiltak er positivt eller negativt oppfattet av markedet.

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på torsdag 09. januar 2020, klokken 15:13
Skal bli interessant å se hvor mye aksjen detter når korreksjonen/smellen kommer ;D
Hva synes du om korreksjonen?

daktari

En ting er det langsiktige.
Men hva blir tegningskursen, og hva blir rabatten? Vanligvis går vel kursen ned før emisjoner pga rabattene og utvanning?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Litt på siden, men det ser ut til at det er mulig å handle Tesla med aksjesparekonto hos Nordnet? Var det ikke slik at man ikke kunne handle i utlandet på slik konto (har ikke prøvd å faktisk tryppe på knappen gjennomføre kjøp, men har valgt Tesla-aksjen med aksjesparekonto som aktiv konto).

Hva er da forskjellen på, evt. fordeler/ulemper ved Zero-konto sammenlignet med Aksjesparekonto?

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. februar 2020, klokken 10:32
Sitat fra: Rollep på torsdag 09. januar 2020, klokken 15:13
Skal bli interessant å se hvor mye aksjen detter når korreksjonen/smellen kommer ;D
Hva synes du om korreksjonen?

Sitat fra: Rollep på fredag 10. januar 2020, klokken 16:16
Rollep gjorde tydeligvis det fatale mistaket at han trodde folk som investerer i aksjer visste hva en korreksjon innebærer :D

Del gjerne din fantastiske kunnskap og innsikt, Rollep  :+1:

(man må bare elske individer som omtaler seg selv i tredje person)

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

Emisjon satt på 767USD. Pokker så sterkt må jeg si.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Sitat fra: emurof på fredag 14. februar 2020, klokken 11:09
Litt på siden, men det ser ut til at det er mulig å handle Tesla med aksjesparekonto hos Nordnet? Var det ikke slik at man ikke kunne handle i utlandet på slik konto (har ikke prøvd å faktisk tryppe på knappen gjennomføre kjøp, men har valgt Tesla-aksjen med aksjesparekonto som aktiv konto).

Hva er da forskjellen på, evt. fordeler/ulemper ved Zero-konto sammenlignet med Aksjesparekonto?

Aksjesparekonto er kun for selskaper innenfor EØS ;)
Prøv å kjøp da vet du. Enten har du funnet en bug hos nordnet eller så blir du nektet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OhmPaPa

Tesla kan vel også handles på Frankfurtbørsen med tickeren TL0 - men vet ikke om det er nok til å tilfredsstille aksjesparekontoer?

Cobos

Merk at Frankfurt børsen for Tesla har ekstremt lav omsetning er typisk noen 1000 aksjer som selges der hver dag. Så relativt lite likvid og har hatt tilfeller som gjør at den følger Nasdaq litt rart.
Så skal du handle noen titalls aksjer kjør ivei, men er du litt større fisk ville jeg holdt meg til Nasdaq. Kan bli vanskelig å selge hvis det kommer et stort fall f.eks. mistenker jeg.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA