Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: o.b.lix på fredag 24. januar 2020, klokken 15:16
Sitat fra: 1000kwh på fredag 24. januar 2020, klokken 14:42
Tesla står fortsatt alene med sin AP.

?

Alle andre har også AP slik Tesla i praksis har, ved hjelp av MobilEye?

Har de? Det har ikke jeg sett noe av.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på fredag 24. januar 2020, klokken 19:09
Sitat fra: o.b.lix på fredag 24. januar 2020, klokken 15:16
Sitat fra: 1000kwh på fredag 24. januar 2020, klokken 14:42
Tesla står fortsatt alene med sin AP.
Alle andre har også AP slik Tesla i praksis har, ved hjelp av MobilEye?

Har de? Det har ikke jeg sett noe av.

"Alle" er vel litt overdrevet, men ganske mange etterhvert. Tesla er vel nærmest alene om NoA, men akkurat denne funksjonen fremstår som litt uferdig slik den er i dag. Assistert filskifte kommer på flere bilmerker medio 2020. De fleste andre biler leveres med kombinert CC og ACC, noe som savnes på Tesla.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Sitat fra: o.b.lix på fredag 24. januar 2020, klokken 15:16
Sitat fra: 1000kwh på fredag 24. januar 2020, klokken 14:42
Tesla står fortsatt alene med sin AP.

?

Alle andre har også AP slik Tesla i praksis har, ved hjelp av MobilEye?
Så EQC, etron og ipace har autopilot ala Tesla sin? Nice!  :D

turfsurf

Sitat fra: o.b.lix på fredag 24. januar 2020, klokken 15:16
Alle andre har også AP slik Tesla i praksis har, ved hjelp av MobilEye?
Har du i det hele tatt prøvd de? Jeg har. Forskjellen er at i Tesla oppleves det som om AP kjører bilen, mens fører overvåker. I de andre er det fører som gjør primærjobben, mens systemet overvåker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Virker visning av fartsskilt på Mercedesen din, og regulerer ACC farten etter fartsgrensene? Tesla har blitt bedre etterhvert, men dette er en funksjon som savnes dypt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Visning av skilt fungerer fint i EQC og den justerer hastighet etter skilt. Tror man kan slå av at den skal justere seg etter skilt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sjøhyene

Sitat fra: automat på søndag 26. januar 2020, klokken 17:07
Sissener får så hatten passer av e24.no

https://e24.no/boers-og-finans/i/2GlXoy/idioti-det-ville-vaert-aa-plassere-pengene-sine-hos-jan-petter-sissener

Helt fair mtp hvordan Sissener selv omtaler andre i offentligheten. Komisk at han da umiddelbart kommer med et motsvar som en såret og furten tenåring. Fremstår ikke spesielt profesjonell.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

emurof

Sitat fra: automat på søndag 26. januar 2020, klokken 17:07
Sissener får så hatten passer av e24.no

https://e24.no/boers-og-finans/i/2GlXoy/idioti-det-ville-vaert-aa-plassere-pengene-sine-hos-jan-petter-sissener

Endelig et litt kritisk blikk på Sissener, taperen som er kjent for å gå høyt ut mot andre samtidig som han selv er blottet for selvinnsikt (og kunnskap). Finansmedia virker vanligvis fullstendig ukritisk til Sissener.

For ordens skyld - Sutre-Sisseners tilsvar:

https://e24.no/boers-og-finans/i/VbBem6/er-e24-blitt-en-russeavis

geear

Noen av dere som evner å forklare en enkel og ikke-økonomiutdannet sjel hva som gjør at kommentarfeltene, og Sissener selv, mener at det er så grunnleggende feil å sammenligne Canopus med indeksfond? Er ikke 10 % avkastning i et indeksfond og 10 % avkastning i Canopus det samme?

Zanka

Antar at dette har med risiko å gjøre, han mener at høyere risiko i et indexfond enn hos han.
Canopus har vel mye annet en aksjer, han mener vel at aksjeporteføljen i Canopus hadde bedre avkasning enn Oslo børs de siste 6 årene.
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

hgs

Her kan man nok få akkurat det svaret man vil avhengig av hvilke parametere man puttet inn. I det store bildet viser det seg imidlertid at det er vanskelig for aktivt forvaltede fond å slå indeksfond. Enkelt og godt forklart her: https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/indeksfond-eller-aktive-fond-hva-er-best/
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Storg

Sitat fra: hgs på tirsdag 28. januar 2020, klokken 11:37
Her kan man nok få akkurat det svaret man vil avhengig av hvilke parametere man puttet inn. I det store bildet viser det seg imidlertid at det er vanskelig for aktivt forvaltede fond å slå indeksfond. Enkelt og godt forklart her: https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/indeksfond-eller-aktive-fond-hva-er-best/

Poenget er at fondet er absolut return. Skal altså gi gevinst også i dårlige tider. Fondet tar normalt lavere risiko, samt kan bruke flere verktøy enn indeks fond.

I 2019!var avkastningen på ca 13%.

Cobos

#2083
Det er vel rimelig uinterresant hva slags fond det er? Til syvende og sist er det 3 ting jeg vil vite om et fond gitt at jeg har en slump penger å investere. Hva er kostnaden, hva er forventet fortjeneste, hva er sjansen for at jeg mister alle pengene?
Såfremt Canopus ikke over tid la oss si 3, 5 eller 10 år slår indeksfond er det en dårligere investering enn indeksfond.
Canopus startet ca 1 mai 2012 da er det gitt verdi på 100, idag er det 240 så ca 140% økning på de nesten 10 årene.
Tilsvarende tider for DNB Global A er vel 9700 til 32940 altså ca 240% økning.
Da tenker jeg E24 hadde sitt på det tørre.
Plassere de i TSLA i samme periode har en utvikling fra $33 til $563
Jeg finner ikke risikodata for DNB Global men ser at Canopus er en 6 på en skala til 7. Så lav risiko er det ikke. TSLA i den perioden må nok ansees som meget HØY risiko men tilsvarende avkastning.
Igjen ser ikke hvilken funksjon Canopus fondet har?
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Storg

Nå har jo indeksen bare gått opp de siste 10 år. Hjelper ikke å følge indeks hvis det kommer en voldsom korreksjon. Da må du være med ned, mens Sissner har lov til å flytte pengene i cash eller short osv.

Men index er ikke feil. Poenget er at det finnes forskjellige fond for forskjellige behov.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA