Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 23. januar 2020, klokken 15:25
Men det går også an å tro på Tesla, men samtidig mene at dagens aksjekurs er for høy.

Jeg er nok der.

Er et år eller to for tidlig denne kursen, jeg synes aksjepris bærer preg av "å selge skinnet før bjørnen er skutt", og vil ikke kjøpe meg inn igjen før den får en litt lavere kurs.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Counterpointer

Nyttig debatt i de siste postene.

Vil presisere at jeg ikke prøver å tillegge noen noe annet argument enn de har sagt selv.

Kursen nå er høyere enn flertallet av de mest positive trodde, og selv hardbarkede optimister trodde vel at 420 var grensen for så se 500 krysses og etter å ha luktet på 600 er den nå på 560.

Jeg tror på kort sikt at det er sannsynlig med en videre oppgang med positive resultater 29.01 og ytterligere oppgang etter Y salg starter pluss battery day, men mest sannsynlig er en korreksjon til en lavere kurs da det må være fristende for flere enn småsparerne å selge for å ta fortjeneste slik at etterspørselen svekkes en del.

Det jeg tror er lite sannsynlig er at kursen blir liggende stabil!


Cobos

Det har vært en ganske heftig stigning i det siste uten noe særlig av nyheter kan det virke som. Men samtidig når Tesla har ligget i $200-$380 området i nesten 5 år sier det seg selv at Tesla anno 2015 var noe helt annet enn Tesla anno 2019 så det lå en latent stigning inne fra flere år. Det "rare" er bare at alt det kom på en gang.
Men samtidig er det en del ting som har blitt veldig mye tydeligere de siste månedene.
-Taycan's rekkevidde og plaid sin antatte ytelse
-id.3 sine latterlige softwareproblemer
-e-tron og ECQ sine relativt lave salg og markant dårligere ytelse på en del faktorer
-e-Pace sine salgsproblemer og tilsvarende rekkeviddeproblemer
-Model 3 sin enormt store produksjon
-kinafabrikk som ble ferdig på 1 år
osv osv
Viser at Tesla-killers tankegangen ikke holder vann. De store kan ikke bare valse over Tesla hvis de vil som har blitt sagt lenge. I motsetning til Tesla sliter de med årlig produksjon av lave 100k Elbiler, både grunnet manglende produksjonsevne og marked for bilene. Det ble nylig vist 5 års aksjekurs for BMW, Mercedes og VW sammenlignet med Tesla sin 5 års utvikling. Det er ganske interresant og over en 5 års periode kan en gjerne si at markedet er rasjonelt.

Så sånn jeg ser det, har jeg visst lenge at Tesla har et stort teknologisk forsprang på mange ting og er blitt MYE bedre på de tingene de erfarne produsentene er gode på. Men nå ser det ut som de fleste andre også har fått det med seg, og da skjer det jo ting med aksjekursen.

Så tenker jeg at vi har nådd toppen, kanskje for januar, men Model Y, FSD fremdrift, S&P tillegg vil alle trekke videre opp er min teori.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

daktari

Typisk nyhet som kan trekke opp. Eqc-produksjonen halveres. 30.000 i 2020. Men er det fordi de heller vil bruke batteriene i eqa, eqb og was, mens EQC er litt for lite etterspurt? https://insideevs.com/news/394521/mercedes-future-ev-halved-battery-shortage/

Siste året har vist 2 ting:
1) Etterspørselen finnes virkelig.  2) Tesla kan skalere opp, med ok kvalitet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

o.b.lix

Sitat fra: daktari på torsdag 23. januar 2020, klokken 23:20
Eqc-produksjonen halveres.

Ja de begrunnet det med mangel på batteri, der har Tesla igjen vært svært smart med å ha en langsiktig plan, alt i fra å kjøpe koboltgruver i mexico, til å bygge batterifabrikk før bilfabrikk, til å kjøpe ny teknologi fra bl.a. maxwell.

Samtidig er det tydelig at konkurrentene ikke vil selge elbiler, ford skal bare produsere 50.000, mercedes nå 30.000 og så videre. Eneste grunnen til at de tross alt selger de få som de selger, er kravet fra EU. VW skal vel selge ID3 kun i Europa?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

emurof

#2060
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 14:54
Sitat fra: emurof på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:25
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:51Det er høykompetente finansfolk på begge sider, både bears og bulls, og begge har hatt rett i perioder.

Hvilke høykompetente folk er det som er bears?
Chanos f.eks

Chanos er jo direkte inkompetent. Han har kommet med en hel masse påstander om Tesla, og har tatt feil hele veien. Han og Sissener er på en måte samme type investorer - utdaterte, mangler kunnskap om nye typer selskaper som Tesla, men går høyt ut i media hele tiden for å holde profilen ved like.

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 15:17
Vet at Tesla folk ikke liker at noen ser negativt på Tesla, men det går ikke ann å avfeie alle som ser noen utfordringer med selskapet.
Det er ikke min intensjon å navngi alle bears, bare anerkjenne at de finnes.

Sissener er jo anerkjent her i Norge. Personlig synes jeg ikke argumentene hans holder og er nok ikke på linje med Chanos heller. Men det blir bare useriøst å si at de er ukjente amatører.

Spørsmålet var ikke om de er (ufortjent) anerkjente, men om de er "høykompetente" som du skrev. De er ikke kompetente. Anerkjent er de kanskje, men da på et fullstendig sviktende grunnlag. Det går nesten ikke å ta mer feil enn disse to når det gjelder Tesla.

emurof

Sitat fra: Cobos på torsdag 23. januar 2020, klokken 20:00Så tenker jeg at vi har nådd toppen, kanskje for januar, men Model Y, FSD fremdrift, S&P tillegg vil alle trekke videre opp er min teori.

Jeg tror investordagen for batteri/powertrain kan inneholde overraskelser for de som er negative for Tesla (og de som er positive for den saks skyld, selv om de positive nok tenker seg at det kan komme informasjon om store gjennombrudd her).

Amoss

Sitat fra: emurof på fredag 24. januar 2020, klokken 11:28
Jeg tror investordagen for batteri/powertrain kan inneholde overraskelser for de som er negative for Tesla (og de som er positive for den saks skyld, selv om de positive nok tenker seg at det kan komme informasjon om store gjennombrudd her).

Nå var jo Elon på "Third row Tesla Podcast" og snakket bla. om oppkjøpet av Maxwell. "It's cind of a big deal" som han sa. Og på spørsmål om det dreier seg om "dry electrodes" så svarte han at det er EN av de teknologiene han mente var "cind of a big deal". Men noe mer ville han vist ikke si før "battery day".

Så ja, er enig i dette. Blir spennende å se, enten man har investert i Tesla eller ei.... :)

Link til den relevante delen av samtalen:
https://www.youtube.com/watch?v=NxmO_QuD4Do&t=30m6s
Model S 85D

RuneW

Sitat fra: Amoss på fredag 24. januar 2020, klokken 12:19
Nå var jo Elon på "Third row Tesla Podcast" og snakket bla. om oppkjøpet av Maxwell. "It's cind of a big deal" som han sa. Og på spørsmål om det dreier seg om "dry electrodes" så svarte han at det er EN av de teknologiene han mente var "cind of a big deal". Men noe mer ville han vist ikke si før "battery day".

Jeg kjenner på spenningen mot Battery Day. De har ett eller annnet på trappene og jeg håper/tror utsettelsene av B-Day er pga at de vil ha ferdig/være sikre på en eller annen betydelig nyvinning.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Tiger123


Håper på det beste for dere aksjonærer, men ser jo at aksjen er priset himmelhøyt over de fleste regnemetoder.

Aldri feil å ta gevinst og heller ha en plan om å kjøpe seg inn om et par uker, etter Q4 tallene. Hva kan du gå glipp av, 5-10% avkastning? Eller en korreksjon på hvor mye?

Espen Hugaas Andersen

I utgangspunktet tror jeg forventningene er for høye til både kvartalsrapporten og battery investor day. Altså jeg tror mer på kursfall enn kursstigning.

Så klart, om de sier at de har klart å tredoble energitettheten og kutte prisen til $30/kWh, så vil det stige. Men mer sannsynlig er at de har klart 25-50% forbedring av energitetthet, og det tror jeg markedet vil nesten bli skuffet over.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

o.b.lix

Sitat fra: RuneW på fredag 24. januar 2020, klokken 14:25
De har ett eller annnet på trappene og jeg håper/tror utsettelsene av B-Day er pga at de vil ha ferdig/være sikre på en eller annen betydelig nyvinning.

Tja, jeg har sluttet å tro på visjonene til Elon Musk, han har sagt og tatt feil på at både ap1, ap2 og ap2.5 skulle bli helt selvkjørende også, og endatil tatt betalt for det.

På lengre sikt er han mer realistisk. Bare gang tidshorisonten hans med 10.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

1000kwh

Sitat fra: o.b.lix på fredag 24. januar 2020, klokken 14:40
Sitat fra: RuneW på fredag 24. januar 2020, klokken 14:25
De har ett eller annnet på trappene og jeg håper/tror utsettelsene av B-Day er pga at de vil ha ferdig/være sikre på en eller annen betydelig nyvinning.

Tja, jeg har sluttet å tro på visjonene til Elon Musk, han har sagt og tatt feil på at både ap1, ap2 og ap2.5 skulle bli helt selvkjørende også, og endatil tatt betalt for det.

På lengre sikt er han mer realistisk. Bare gang tidshorisonten hans med 10.
Han har jo truffet rimelig bra med Model 3 og fabrikken i Kina.

Enig i at han kan roe ned tidshorisonten på selvkjøring, men Tesla står fortsatt alene med sin AP.

o.b.lix

Sitat fra: 1000kwh på fredag 24. januar 2020, klokken 14:42
Tesla står fortsatt alene med sin AP.

?

Alle andre har også AP slik Tesla i praksis har, ved hjelp av MobilEye?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. januar 2020, klokken 14:38
I utgangspunktet tror jeg forventningene er for høye til både kvartalsrapporten og battery investor day. Altså jeg tror mer på kursfall enn kursstigning.

Så klart, om de sier at de har klart å tredoble energitettheten og kutte prisen til $30/kWh, så vil det stige. Men mer sannsynlig er at de har klart 25-50% forbedring av energitetthet, og det tror jeg markedet vil nesten bli skuffet over.

Jeg ser også for meg ett kursfall etter kvartalsrapporten, men det kan godt hentes inn igjen etter battery investor day.

Om energitettheten forbedres i området 25-50% så regner jeg det som "a big deal" og er godt fornøyd. Forventer også en kostnadsreduksjon på batteriproduksjonen, men så klart ikke helt ned til $30/kWt. Men om det kan bekreftes en pris på "godt under $100/kWt" så har man passert en grense som har blitt fremhevet så lenge jeg kan huske. Om de også kan bekrefte at de vil starte å produsere også selve cellene selv på sine GF'er er det også etter mitt syn en oppløftende nyhet.

Godt mulig dette er litt for høye forventninger, men dette er omtrent ikke mer enn hva som loves av "dry electrode" teknologien til Maxwell alene (ja bortsett fra egenproduksjonen da... ) Men klart, kan være de ikke er klar med den teknologien enda?
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA