Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: emurof på torsdag 16. januar 2020, klokken 08:19
Hvorfor amerikanske på Zero?
Fordi da får du samme gunstige skatteordning som for ASK.
Amerikanske kan du ikke ha i ASK.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Storg

På investeriningskonto Zero får du nå både skjermingsfradrag og belåning. En av ulempene er at du bare kan sette inn/ta ut kontanter.  Så det er ikke mulig å flytte inn/ut aksjer.

geear

Ikke så rart, siden det er Nordnet som står som eier av alle aksjene på Zero-konto...

Men takk for tips folkens, har opprettet Zero-konto nå. Har hatt alt via DNB frem til nå, men må vurdere å handle de amerikanske hos Nordnet.

Larsebass

Jeg oppretter også zero-konto etter å ha lest om dette her. Takk for tips! Så flott med forum hvor man lærer noe :)
Tesla X75D.

saftsuse

Sitat fra: gr på torsdag 16. januar 2020, klokken 12:24
Ikke så rart, siden det er Nordnet som står som eier av alle aksjene på Zero-konto...

Men takk for tips folkens, har opprettet Zero-konto nå. Har hatt alt via DNB frem til nå, men må vurdere å handle de amerikanske hos Nordnet.

Hvordan stiller det seg hvis Nordnet går konkurs når de står som eier av aksjene?
Risikerer man å tape noe på det?
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

emurof

Det kan virke som reaksjonen på den falske meldingen om sterkt fallende salg av biler i California snur igjen?

"Korreksjonen" i går var vel blant annet en reaksjon på at ukritiske "journalister" gjenga shorternes påstand om bråstopp i salget i California i Q4, når det viste seg at de så på registreringer og ikke leveranser, og at registreringer i California kan være opptil flere uker forsinket.

geear

Sitat fra: saftsuse på torsdag 16. januar 2020, klokken 22:40
Sitat fra: gr på torsdag 16. januar 2020, klokken 12:24
Ikke så rart, siden det er Nordnet som står som eier av alle aksjene på Zero-konto...

Men takk for tips folkens, har opprettet Zero-konto nå. Har hatt alt via DNB frem til nå, men må vurdere å handle de amerikanske hos Nordnet.

Hvordan stiller det seg hvis Nordnet går konkurs når de står som eier av aksjene?
Risikerer man å tape noe på det?
Vil anta de faller under banksikringsfondet eller hva det nå heter? Men er vel øvre begrensning på 2 mill... iallfall i det norske.

Espen Hugaas Andersen

#2002
Sitat fra: gr på fredag 17. januar 2020, klokken 14:08Vil anta de faller under banksikringsfondet eller hva det nå heter? Men er vel øvre begrensning på 2 mill... iallfall i det norske.
Nei, det er ikke dekket av denne ordningen, da det egentlig er snakk om en forsikring og ikke en bankkonto. Men verdiene er sikret på to måter:

1. Nordnet Livsforsikring som selskap
2. Verdien i porteføljen

Jeg klarer ikke å se at det skal være særlig risiko for å tape pengene, så lenge det er snakk om en portefølje av verdipapirer som hele tiden er lik det kundene har bestilt. Businessmodellen til Nordnet Livsforsikring blir litt som at de eier ett hvelv, der kundene gir penger til selskapet for å kjøpe gjenstander som skal oppbevares i hvelvet. Selskapet er skyldig like mye penger til kundene som det gjenstanden i hvelvet er verdt. Om selskapet skulle gå konkurs i dette eksemplet, så ville man bare åpne hvelvet og dele ut verdiene til kundene.

Så klart, noen krav mot selskapet kunne kanskje komme i første rekke, som f.eks lønnskrav, men verdiene i porteføljen ligger på 6,4 mrd, der driftskostnadene er 7 mill per kvartal, så dette ville måtte ta veldig lang tid å akkumulere seg for å være særlig risiko. Innen den tid vil selskapet være avviklet.

For øvrig tjente selskapet 4 mill i Q3 2019, har egenkapital på 82 mill og 76 mill på konto. Dette ser altså helt greit ut.

Info her:
https://www.nordnet.no/no/tjenester/kontoer/investeringskonto-zero
https://nordnetab.com/sv/nordnet-livsforsikring-2/

Edit: (En ting til - man kunne kanskje lure på om mislighold av belåning på Investeringskonto Zero skulle kunne være en utfordring. Men denne belåningen er via Nordnet Bank NUF, ikke Nordnet Livsforsikring, så denne risikoen kan sees bort i fra.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Jeg solgte for øvrig alt i går og skal kjøpe meg inn igjen i dag på Investeringskonto Zero. Krysser fingrene for at kursen ikke går mye opp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. januar 2020, klokken 14:40
Jeg solgte for øvrig alt i går og skal kjøpe meg inn igjen i dag på Investeringskonto Zero. Krysser fingrene for at kursen ikke går mye opp.

Det ser ut til å gå litt ned pre-market, så kanskje du får deg en fin liten rabatt!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på fredag 17. januar 2020, klokken 15:00
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. januar 2020, klokken 14:40
Jeg solgte for øvrig alt i går og skal kjøpe meg inn igjen i dag på Investeringskonto Zero. Krysser fingrene for at kursen ikke går mye opp.

Det ser ut til å gå litt ned pre-market, så kanskje du får deg en fin liten rabatt!
Var litt sent ute med å legge inn ordre, men sparte bittelitt. Dekker i hvert fall kurtasje.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Det eneste er vel kanskje skatten du må betale da.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på fredag 17. januar 2020, klokken 16:02
Det eneste er vel kanskje skatten du må betale da.
Det er en utfordring for 2021. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

magnetic

Så mye taper Tesla per bil de lager
Tesla har aldri tjent penger, men danker ut så å si alle konkurrentene i aksjemarkedet. En investeringsdirektør er svært skeptisk.
https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-mye-taper-tesla-per-bil-de-lager/3423911218.html

Jejl

20,8% fortjeneste pr bil var siste tall jeg hørte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA