Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 11. januar 2020, klokken 09:38
SitatVi har et prinsipp, og det er at kontantstrøm ikke lyver. Og det er ikke kontantstrøm i det systemet, sier forvalteren på telefon fra Karibia.

I tredje kvartal hadde Tesla en fri kontantstrøm på 371 millioner dollar.
Må innrømme jeg lo litt av dette. Tolker det slik at det er journalisten som har lagt inn informasjonen om kontantstrømmen, så her ble Sissener sabotert. :)
Du har rett i at det er morsomt og illustrerer innstillingen godt.

Sissener kommer imidlertid til å fortsette sitt kjør mot TSLA og finansierer det med resten av fondet. Det at han nå har tapt kompenseres av at han tidligere har tjent på shorten og han kommer til å fortsette til han tjener noe igjen. Dette kan han fortsette med så lenge han holder seg flytende. Han er jo nøye på at shorten er en liten del av fondet. Jeg personlig venter ikke på at Sissener skal bli innsolvent, det er bare en bonus at han går på en smell innimellom.

OhmPaPa

Problemet er at Jan Petter Sissener har forelsket seg i short'en sin. Det kan være like farlig som å forelske seg i en aksje. Og skape minst like mange problemer for fondet Canopus.

Litt overraskende at en med så lang erfaring går i den fella. Men kjærlighet gjør blind.  :laugh:

1000kwh

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 11. januar 2020, klokken 17:06
Problemet er at Jan Petter Sissener har forelsket seg i short'en sin. Det kan være like farlig som å forelske seg i en aksje. Og skape minst like mange problemer for fondet Canopus.

Litt overraskende at en med så lang erfaring går i den fella. Men kjærlighet gjør blind.  :laugh:
Ja, han er totalt blottet for objektivitet. Kan godt hende han vinner på dette til slutt, men risikoen er jo katastrofe.

Tiger123

#1968
Hehe, jeg så ikke den rettelsen angående kontantstrømmen før dere informerte om det. Men jeg fant en til, mulig andre også har sett den, angående 20% negang i pris på M3, hvor journalisten retter på han i siste avsnitt:



Han er likevel ikke uten skepsis og sier det er mange andre gode kinesiske bilmerker i landet.

– De sa de måtte senke prisene 20 prosent for noen uker siden, og hvis du må senke prisene 20 prosent, øker du i hvert fall ikke marginene, sier han.

Flere medier, deriblant Bloomberg, viste i midten av desember til kilder med kjennskap til saken som sa at Tesla trolig vil senke prisene på «Model 3» med 20 prosent eller mer fra andre halvår i 2020.(Vilkår)

Cobos

Enhver shorter som tror at Model 3 til 299 000RMB er for dyr og tvinger Tesla til å senke prisen fortjener de enorme tapene han får i fanget.
Og det er litt kjedelig at alle såkalte eksperter snakker om at elbil salget i Kina går ned når de tydeligvis ikke kjenner markedet. Det har vært massive mengder med "elbiler" (mange ville nok blitt godkjent som 4-hjuls motorsykler i Europa) av heller laber kvalitet, både på byggekvalitet, sikkerhet og batteripakke som pga veldig liberale insentiver har solgt godt i Kina. Så strammet de inn insentivene på by-elbiler og plutselige selger de ikke særlig lenger. Elbiler av en viss kvalitet derimot selger fortsatt godt.
Kina kommer til å bli en massiv suksess for Tesla antagelig i år og med 99% sikkerhet i løpet av neste år. Det er ihvertfall min spådom.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

stefse

$500 brutt, shorterne blør. Ser jeg bommet med min nyttårstipping, men jeg har heller ikke satset penger på det. Antagelig burde jeg plassert penger på produktet jeg kjøpte.

Men jeg var short i noen få minutter fra $502 nå, hvilket eksemplifiserer hva shorting stort sett kun brukes til, kun kortsiktig handel. Sissener og co shorter tydeligvis i årsvis, må betale renter og i tillegg har et latterlig stort papirtap.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RBK

Hva er grunnen til dette hoppet i dag, noen som har kommet med noen nyheter?
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

stefse

Analytiker økt kursmålet sitt til $612 fra $380
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Havebigfun

Tror redaksjonen i FA morer seg 8)

emurof

Sitat fra: stefse på mandag 13. januar 2020, klokken 16:19Analytiker økt kursmålet sitt til $612 fra $380

Jeg skjønner fortsatt ikke at noe slikt skal kunne påvirke markedet. Disse analytikerne vet jo beviselig ikke hva de driver med.

Veggen

Sitat fra: emurof på mandag 13. januar 2020, klokken 20:12
Sitat fra: stefse på mandag 13. januar 2020, klokken 16:19Analytiker økt kursmålet sitt til $612 fra $380
Jeg skjønner fortsatt ikke at noe slikt skal kunne påvirke markedet. Disse analytikerne vet jo beviselig ikke hva de driver med.
Jepp, og det samme kan sies om mange av investorene.

Tellus

Til å ha holdt på så lenge som Sissener så må jeg si at han imponerer med en helt forferdelig money management. Fra å sitte med en fin gevinst for noen måneder siden sitter han nå i deep shit for å si det mildt.

Aksjen trader nå langt over den mest optimistiske prognose for kontantstrøm de neste årene så nå er tiden kommet for superoptimistene til å planlegge å redusere porteføljen.

Å sitte all in over Q4 tallene money management på linje med det Sissener bedriver :D

Motorwatt

#1977
Sitat fra: Tellus på mandag 13. januar 2020, klokken 20:35
Til å ha holdt på så lenge som Sissener så må jeg si at han imponerer med en helt forferdelig money management. Fra å sitte med en fin gevinst for noen måneder siden sitter han nå i deep shit for å si det mildt.

Hvis det som står er riktig, og at Tesla-tapet er 1.4% av fondet de siste 2 årene, så er vel ikke "dritten" så dyp? Virker mere som noe han holder på med for moro skyld, og ikke gidder å bruke tid på å lese nyheter om bilbransjen. Tror nok han kan ha andre poster hvor tapet er vel så stort.

Det er flere år siden Sissener og fondet inntok en shortposisjon i Tesla. De siste to årene beløper papirtapene seg til 38 millioner kroner, ifølge Sissener. Det tilsvarer 1,4 prosent av fondet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Hvis tapet beløper seg til 1,4 % av fondet så syns jeg det er ganske mye. Da snakker vi vel fort 3 % nå?

Men dette her var jeg ikke forberedt på. Solgte halvparten av TSLA-aksjene mine med solid fortjeneste på 419, men dette her er helt vilt... en slik oppgang som dette var ikke tenkt scenario engang. What to do now? Selge ut helt, eller holde enda lenger på de? Ganske utrolig hvis det ikke kommer en korreksjon og ny kjøpsmulighet..

Tellus

Leser nå at Sissner dekket en del av shorten etter Q3 tallene ble lagt frem i oktober. Dette som en stop loss manøver. Skal da innrømme Sissner litt kred for i hvert fall ikke være helt uten bremser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA