Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

chargedup

Er vel ikke tvil om at Model y og Mach-e blir konkurrenter, blir jo den eneste elbilen som faktisk er lik en Tesla. For Tesla sin del tror jeg SC nettverket deres i USA (selv i stater som elbil ikke er populært) gjør den mer attraktiv enn Mach-e. Er en stund siden jeg fulgte med på det internasjonale i3 forumet, men hurtigladere er det ikke flust av i USA, ei heller resten av verden. Tror ikke det er helt som i Norge, der jeg mener at SC nettverket ikke er mye bedre enn andres hurtigladingnettverk og dermed ikke er avgjørende for mitt valg av bil.

Er ikke til å stikke under en stol at Tesla har slitt med noen problemer som andre produsenter ikke har mtp kvalitetskontroll før utlevering. Jeg kommer ikke til å kjøpe nybil av Tesla igjen dersom en konkurrent kan levere samme pris/ytelser/rekkevidde, selv om jeg er kjempefornøyd med bilen (kun lakkproblemer ved utlevering som jeg er ekstremt misfornøyd med).
Personlig er jeg litt i tvil om rekkevidde på Mach-e blir bra nok i motorveihastighet i forhold til model y. Dersom Mach-e blir mye billigere enn model y pga tax credit i USA er det klart at mange vil velge Forden, men ihuga Tesla fans kommer jo uansett til å kjøpe Tesla.

Konkurranse er bra for oss forbrukere for da må produsentene kjempe om å ha et bedre totalprodukt enn de andre. Jeg tror det er plass til begge, kundemassen øker samtidig som det blir flere elbiler å velge mellom. Tviler på at verken Ford eller Tesla klarer å produsere nok til å mette markedet før konkurrenten kommer.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Hva med bagasjeplass? Mach E ser ut til å få halve plassen til bagasje som en Y utfra dagens spionbilder på Electrek.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Det som jeg tror blir viktigere for kursen er nyheten om at produsentene av deler til Y har fått fremskyndet bestillingen med 6 mnd. Det betyr antagelig at Y kommer en god del tidligere enn antatt.

Virker også på Electrec at Semi nå snart skal prøveproduseres i en testflåte. Antagelig Tesla sin egen flåte.

Begge disse tingene vil kunne bidra positivt.

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Arha

Optimismen brer om seg hos analytikerne, men uten at kursen bryr seg om det (foreløpig). Morgan Stanley denne gang med 500$ dersom alt går vegen.

https://seekingalpha.com/news/3524234-tesla-bull-case-upped-to-500-morgan-stanley?mod=mw_quote_news
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Counterpointer

Noen som har oversikt over hva shorterne holder på med nå om dagen?

OhmPaPa

Syns det er begrenset hjelp å få fra en analytiker som sier TSLA er verdt et sted mellom $10 og $500. Hvor lang tid brukte Adam Jonas på å gi et så presist svar?

Og hva skal kundene gjøre med analysen?

Prisen på aksjen vil gå opp, ned eller stå stille.

Tror vi helt sikkert.

Tiger123

Sitat fra: knut.aulie på mandag 02. desember 2019, klokken 21:47
Det som jeg tror blir viktigere for kursen er nyheten om at produsentene av deler til Y har fått fremskyndet bestillingen med 6 mnd. Det betyr antagelig at Y kommer en god del tidligere enn antatt.

Virker også på Electrec at Semi nå snart skal prøveproduseres i en testflåte. Antagelig Tesla sin egen flåte.

Begge disse tingene vil kunne bidra positivt.

Hva betyr å prøveprodusere i en testflåte?

Counterpointer

Sitat fra: Tiger123 på fredag 06. desember 2019, klokken 13:07
Sitat fra: knut.aulie på mandag 02. desember 2019, klokken 21:47
Det som jeg tror blir viktigere for kursen er nyheten om at produsentene av deler til Y har fått fremskyndet bestillingen med 6 mnd. Det betyr antagelig at Y kommer en god del tidligere enn antatt.

Virker også på Electrec at Semi nå snart skal prøveproduseres i en testflåte. Antagelig Tesla sin egen flåte.

Begge disse tingene vil kunne bidra positivt.

Hva betyr å prøveprodusere i en testflåte?
At de begynner regulær produksjon, men bare for et mindre antall biler som de bruker selv til transport mellom fabrikker osv.

Slik kan de teste ut de første bilene i vanlig bruk og luke ut feil og mangler uten at kundene brukes som betatestere med all støyen det medfører.

Virker som de har lært litt av tidligere benyttede metoder.

Jeg oppfatter det som veldig fornuftig Tesla å ikke slippe et så potensielt viktig produkt som Semi rett til kundene først. Tror dette vil slå positivt ut på litt lengre sikt.

geear

$358, kun godt 20 dollar igjen til all time high nå.  :laugh:

Counterpointer

Det som er litt anderledes nå er at det er en rolig stigning gradvis som ikke virker drevet av en tweet eller enkeltutspill. Markedet gjør tydeligvis en samlet vurdering av alle faktorer. Grafen er fremdeles ikke jevn så volatiliteten er der fremdeles.

Samlet sett er vi jo tilbake til litt under der vi var før lansering av Cybertruck.

Nyheter om Giga 4 timeline, raskere lanseringer (Cyb og Y) og ikke minst mer moderate/oppnåelige produksjonsmål er tegn på en mer kursvennlig linje fra selskapet.

Med siste ukers generelle trend vil kanskje ATH krysses i januar, om ikke noe skjer.

MrBeery

Markedsverdien av Tesla er nå på det høyeste den har vært, ca. 2 % høyere enn da aksjen var over 380 $, så det blir litt feil å si at det ikke er all time high.

Øyvind.h

Usd/nok bidrar ytterligere for oss nordmenn. Ikke for meg da som gikk ut litt lavere :)
Venter tålmodig på FUD crew for litt mer negativt sentiment. Det må da være noe de kan kverne på?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Begynner vel å slippe opp for FUD nå som det bare renner på med positive nyheter, Model X kræsjtestet også i Europa, med fem stjerner og beste førerassistansescore (sammen med Model 3) noen sinne, cybertruck som har vokst på veldig mange etter en litt sjokkerende lansering (og tidenes PR), grottedykkeren fikk ikke medhold mot Musk, Musk har generelt sett klart å holde seg mye mer på matta på Twitter (heldigvis..), Model Y er fremskyndet, GF 3 i Kina er klar på vanvittig kort tid, GF 4 i Tyskland er offisielt (og positivt på veldig mange områder). Litt spent på om pedosaken er ferdig eller om det kommer en anke der, eller hva nå veien videre der kan være...

DagfinnN

Ja, intet FUD og helt stille fra de nyttige idiotene her inne også. Nesten så det blir kjedelig jo :)
Lurer på hvor lenge det går før Tesla erklæres konkurs igjen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA