Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Det er nok først på «battery tecnology day» (neste år på våren ca) som det kommer nye nyheter.

[optimist mode on]Kommer det en skikkelig økning i prestanda på batteritech så går vi kanskje over 500 $[optimist mode off]

Kunne vært greit med en rolig vinter.

Tiger123

#1621
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 26. november 2019, klokken 08:23
Sitat fra: knut.aulie på mandag 25. november 2019, klokken 18:51
- hvordan kan de ha fått til en så lav pris?Toppmodell av cybertruck har samme pris som innstegsmodell til Rivian (mest kompetente BEV konkurent), og omtrent samme prisklasse (dog litt større avvik) i forhold til Ford F150 sine sammenlignbare utgaver.

-fabrikkarealet og produksjonsmåte av rustfritt stål exoskjellettet skal være enkelt og kostnadseffektivt.

Konseptet med exoskeleton er utrolig fassinerende. Viser seg at bransjen har vært innom denne tanken i flere tiår, men ingen tidligere har turt å faktisk gjøre det, da det gir såpass ekstreme utslag i hvordan bilen visuelt blir seende ut.
Det at dette har potensial til å kunne være en mye mer kostnadseffektiv måte å produsere en bil på har og vært kjent lenge. Men det måtte en Elon til før noen faktisk hadde guts til å tørre. :+1:

Helt helt enig! Jeg er fortsatt forbauset over hele presentasjonen, og av CT.

Jeg tror ikke en designer, med stål-tro på sitt design, hadde kommet seg inn i noe styrerom eller ledergruppe hverken hos Audi, Ford, Honda eller Citroen!

Alle er for feige og ingen går utenfor komfortsonen. Kanskje bittelitt da, med kameraspeil;)

Kan hende TCT langsiktig endrer investorenes syn på aksjen.

TeslaK

Jeg kommer i hvertfall til å laste opp mer hvis vi får en korreksjon nå snart. Føler markedet virkelig har blåst seg opp nå, så sitter litt stille i båten nå.

Rart ikke Elons tweet om at det kommer ny unexpected tech neste år har skapt mer interesse..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. november 2019, klokken 18:35
[optimist mode on]Kommer det en skikkelig økning i prestanda på batteritech så går vi kanskje over 500 $[optimist mode off]

Tja, når jeg ser på prisppoint vs rekkevidde (og derav formodet batteristørrelse) på både TCT og Semi (og antagelig også Roadsteren, men høyere fortjeneste kamuflerer evnt. prispointet) så ville jeg nok bli mer overrasket om det IKKE kommer en "skikkelig økning i prestanda på batteritech" i den forbindelse enn om det kommer...

... og som TeslaK er inne på over her så er det flere hint som har kommet enn bare det jeg nevnte over...
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på tirsdag 26. november 2019, klokken 20:48
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. november 2019, klokken 18:35
[optimist mode on]Kommer det en skikkelig økning i prestanda på batteritech så går vi kanskje over 500 $[optimist mode off]

Tja, når jeg ser på prisppoint vs rekkevidde (og derav formodet batteristørrelse) på både TCT og Semi (og antagelig også Roadsteren, men høyere fortjeneste kamuflerer evnt. prispointet) så ville jeg nok bli mer overrasket om det IKKE kommer en "skikkelig økning i prestanda på batteritech" i den forbindelse enn om det kommer...

... og som TeslaK er inne på over her så er det flere hint som har kommet enn bare det jeg nevnte over...
Vi må definere hva som er skikkelig da.

Teknologien vi har akkurat nå med 18650/21700 cellene er vel 500 k mile battery.

Teknologien Jeff Dahn og Dalhousie Universitet nylig presenterte teoretisk, men svært detaljert, var vel million mile battery.

Synes jeg har sett 1,5 million mile i forhold til Cybertruck.

Tror vi må opp på høyeste nivå, litt sånn som Nikola driver å ymter om (dog uten detaljer), for at det skal drive kursen skikkelig.

Mulig at vesentlig billigere produksjon, eller enda mer effektiv produksjon hadde vært tilstrekkelig, for med antallet Terrawatt som trengs til alle de planlagte modellene så blir Gigafactory for liten, selv med utvidet kapasitet.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. november 2019, klokken 22:36
Vi må definere hva som er skikkelig da.

Teknologien vi har akkurat nå med 18650/21700 cellene er vel 500 k mile battery.

Teknologien Jeff Dahn og Dalhousie Universitet nylig presenterte teoretisk, men svært detaljert, var vel million mile battery.

Synes jeg har sett 1,5 million mile i forhold til Cybertruck.

Tror vi må opp på høyeste nivå, litt sånn som Nikola driver å ymter om (dog uten detaljer), for at det skal drive kursen skikkelig.

Mulig at vesentlig billigere produksjon, eller enda mer effektiv produksjon hadde vært tilstrekkelig, for med antallet Terrawatt som trengs til alle de planlagte modellene så blir Gigafactory for liten, selv med utvidet kapasitet.

Vel, var noe i retning av det Nikola nå snakker om jeg hadde i tankene ja, uten at det nødvendigvis behøver å trekkes ** langt.

Men snakker altså først og fremst om (betraktelig) billigere å produsere, men også mindre i volum og vekt pr. kWt. Levetid utover 1M miles har jeg strengt talt ikke hatt i tankene, men fullt mulig at de har noe mer å komme med der også, men *det* anser jeg mindre viktig i denne sammenhengen.  1 million miles should be enough for everybody (fremtidig berømt sitat som bør tillegges meg ;) )
Model S 85D

geear

Litt skuffende at aksjen ikke går mer nå som det er helt tydelig at designet/konseptet på ingen måte har vært mislykket, og bare øker i popularitet dag for dag. Dette modige stuntet burde hylles.

TeslaK

#1627
Sitat fra: gr på onsdag 27. november 2019, klokken 21:11
Litt skuffende at aksjen ikke går mer nå som det er helt tydelig at designet/konseptet på ingen måte har vært mislykket, og bare øker i popularitet dag for dag. Dette modige stuntet burde hylles.

Sant. Men er det en ting jeg har lært i tiden som aksjonær, så er det at markedet kun bryr seg om økonomi. At de har sinnsykt mye bra tech virker ikke som synker inn. Pleier å gå ned når jeg tror det skal opp.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Counterpointer

Sitat fra: gr på onsdag 27. november 2019, klokken 21:11
Litt skuffende at aksjen ikke går mer nå som det er helt tydelig at designet/konseptet på ingen måte har vært mislykket, og bare øker i popularitet dag for dag. Dette modige stuntet burde hylles.
Personlig så forstår jeg hvorfor den tilsynelatende suksessen med Cybertruck ikke bidrar mer. Reservasjonsbeløpet er for altfor lavt og ikke forpliktende.
250 k reservasjoner javel, men jeg tviler på at prosenten kontrakter blir så høy som den har vært på f.eks Model 3. Og med den lave prisen som antydes så er det mulig at fortjenesten på Cybertruck blir lav.

Espen Hugaas Andersen

Det er fullt mulig en mindre prosent av reservasjonene vil bli til salg. Kanskje ~30% i stedet for ~50%. Men det høye antallet reservasjoner viser ganske klart at interessen er til stede. Tesla trenger bare få i gang produksjonen, så vil folk ikke bare reservere, men også bestille.

Hovedårsaken til at Cybertruck ikke bidrar mer tror jeg er at den er ganske langt ut i tid, og Tesla har også en del andre jern i ilden før det. Om de andre bilene blir (mer) forsinket så vil det kunne påvirke Cybertruck også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Det er fridag på Nasdaq i dag. Er de i gang igjen i morgen?

sjokomelk

Er bare halv dag i morgen. Mener de stenger klokka 13 EST.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tiger123

Sitat fra: gr på onsdag 27. november 2019, klokken 21:11
Litt skuffende at aksjen ikke går mer nå som det er helt tydelig at designet/konseptet på ingen måte har vært mislykket, og bare øker i popularitet dag for dag. Dette modige stuntet burde hylles.

Og det at stuntet har gitt 250k reservasjoner hittil, tror jeg de kan takk media for. Hadde ikke rutene knust hadde ikke de noen hundre (eller mer, world wide, aner ikke) artiklene blitt skrevet om CT.

Klykken

Det at de knuste rutene spekuleres jo i om var kalkulert, nettopp for å skape ekstra blest i tillegg til det hinsides radikale designet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Mest sannsynlig et helt genialt PR-triks. Nå nådde de frem ikke bare til Tesla-fans, men til alt som kan krype og gå, både med at Cybertrucken er lansert, men også at den er rugged, "skuddsikker" og har ekstra sterke ruter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA