Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 11:17
Der forsvant visst alle postene om toppleder som skal møte i retten i desember. Jaja. Vi får se i desember hvilke konsekvenser rettssaken får. Som nevnt tidligere mener jeg fremgangsmåten var feil, uavhengig av om det var hold i påstandene eller ei. Markedet har vel kanskje allerede konkludert med at han blir dømt og at saken dør ut kjapt.

Men hvilken relevans har den saken for Tesla-aksjen ?

Øyvind.h

Sitat fra: emurof på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 13:49
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 11:17
Der forsvant visst alle postene om toppleder som skal møte i retten i desember. Jaja. Vi får se i desember hvilke konsekvenser rettssaken får. Som nevnt tidligere mener jeg fremgangsmåten var feil, uavhengig av om det var hold i påstandene eller ei. Markedet har vel kanskje allerede konkludert med at han blir dømt og at saken dør ut kjapt.

Men hvilken relevans har den saken for Tesla-aksjen ?
Du klarer ikke å se hvilken verdi for selskapet Elon Musk har? Verdien av en visjonær slagkraftig leder? Og hvordan rettssaker som går på han og hans opptreden og dømmekraft kan ramme et selskap og dermed selskapets verdi (aksjekurs)?  Hvordan det kan påvirke hans posisjon og ledelse av selskapet? Om han blir dømt for injurie og løgn? Hva tenker du om kursutviklingen da det stormet som verst rundt han og hans fremstøt blant annet i denne saken opprinnelig?

Nå har admin gjort det klart at han ikke ønsker en debatt rundt Musks dømmekraft i denne tråden. Det kan jeg respektere og jeg kommer ikke til å poste mer om det i denne omgang. Rettssaken starter i desember.
Men jeg har ingen problemer med å se kobling mellom person og selskap, spesielt ikke i denne saken med Musk som er en så sterk personlighet i Tesla. Det finnes mange eksempler på at topplederes oppførsel påvirker selskapets verdi, blant annet fordi aksjonærer blir utrygge på dømmekraft og fremtid i selskapet. Men om du ikke ser det aspektet lever jeg fint med det og vi kan stoppe her.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 14:15
Og hvordan rettssaker som går på han og hans opptreden og dømmekraft kan ramme et selskap og dermed selskapets verdi (aksjekurs)?

Han tråkket betydelig over streken i sin tweet (og det gjorde også han andre i tweeten som Elon svarte på). Dette vet markedet og gjelder uansett om Elon blir kjent skyldig eller ei. Aksjekursen fikk seg en kraftig reaksjon da saken ble kjent. Noen ytterligere nevneverdig reaksjon etter domsavsigelse tviler jeg på at kommer. Kanskje en liten dipp eller topp? Men ikke noe av betydning på noe sikt. INGEN blir overrasket av en evnt. dom.

Derfor mener jeg dette nå er praktisk talt irrelevant for aksjekursen fremover.
Model S 85D

Tiger123


Visste ikke at aksjen hadde passert 300, følger ikke dag til dag. Gratulerer til alle med gevinst både på og utenfor papiret.
Jeg tippa 219 til nyttår i juni, da var den vel rundt 230 og jeg ikke kunne se noen overraskelser for resten av året. Nå synes jeg markedet har overdrevet de gode nyhetene noe, og når det ikke er overraskelser eller nyheter ventet ref Espen, så var min spådom da som nå at kursen ofte siger tilbake. Men håper da ikke det. La det komme positive nyheter, Roadstern er ferdig produsert i all hemmelighet f eks? Er i Norge om seks uker?

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 14:15
Sitat fra: emurof på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 13:49
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 11:17
Der forsvant visst alle postene om toppleder som skal møte i retten i desember. Jaja. Vi får se i desember hvilke konsekvenser rettssaken får. Som nevnt tidligere mener jeg fremgangsmåten var feil, uavhengig av om det var hold i påstandene eller ei. Markedet har vel kanskje allerede konkludert med at han blir dømt og at saken dør ut kjapt.

Men hvilken relevans har den saken for Tesla-aksjen ?
Du klarer ikke å se hvilken verdi for selskapet Elon Musk har? Verdien av en visjonær slagkraftig leder? Og hvordan rettssaker som går på han og hans opptreden og dømmekraft kan ramme et selskap og dermed selskapets verdi (aksjekurs)?  Hvordan det kan påvirke hans posisjon og ledelse av selskapet? Om han blir dømt for injurie og løgn? Hva tenker du om kursutviklingen da det stormet som verst rundt han og hans fremstøt blant annet i denne saken opprinnelig?

Nå har admin gjort det klart at han ikke ønsker en debatt rundt Musks dømmekraft i denne tråden. Det kan jeg respektere og jeg kommer ikke til å poste mer om det i denne omgang. Rettssaken starter i desember.
Men jeg har ingen problemer med å se kobling mellom person og selskap, spesielt ikke i denne saken med Musk som er en så sterk personlighet i Tesla. Det finnes mange eksempler på at topplederes oppførsel påvirker selskapets verdi, blant annet fordi aksjonærer blir utrygge på dømmekraft og fremtid i selskapet. Men om du ikke ser det aspektet lever jeg fint med det og vi kan stoppe her.

Selvsagt har Musk stor verdi for selskapet, men dette er en sak som ikke har noe med selskapet å gjøre. Tesla påvirkes ikke av saken i det hele tatt. Det som er avgjørende er om Tesla leverer eller ikke.

Om han blir dømt så får det neppe noen konsekvenser for hans posisjon og stilling i Tesla.

Og denne saken er allerede godt omtalt i media, så en eventuell dom utgjør liten eller ingen forskjell.

emurof

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 18:31

Visste ikke at aksjen hadde passert 300, følger ikke dag til dag. Gratulerer til alle med gevinst både på og utenfor papiret.
Jeg tippa 219 til nyttår i juni, da var den vel rundt 230 og jeg ikke kunne se noen overraskelser for resten av året. Nå synes jeg markedet har overdrevet de gode nyhetene noe, og når det ikke er overraskelser eller nyheter ventet ref Espen, så var min spådom da som nå at kursen ofte siger tilbake. Men håper da ikke det. La det komme positive nyheter, Roadstern er ferdig produsert i all hemmelighet f eks? Er i Norge om seks uker?

Kanskje aksjen kunne tatt seg en tur rett under 300 for en kjøpsmulighet før de offentliggjør pickupen?

Tiger123


Ser ut som dere som solgte i forrige uke traff toppen.. Interessant artikkel om Q3 og dagene i forkant av oppgangen som var på 29% på to dager:

https://seekingalpha.com/article/4300407-tesla-short-squeeze-rally-extended-range

mthoring

Solgte meg ut etter q3-hoppet, men sitter å lurer på om jeg må inn igjen. Det at Tesla solgte mindre i USA i q3 bryr meg lite, da de åpenbart fokuserte på nyåpnede markeder.
Det jeg derimot spekulerer i er produksjonsstart på GF3, og hvor raskt de klarer å komme opp i 3000 biler/uke. Hvis det skjer så raskt som visse signaler kan indikere så vil nok det bli tolket svært positivt i markedet. Surt å sitte på sidelinjen når det skjer i hverfall...
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Counterpointer

Det må vel bli en reaksjon snart på at tax credit forsvinner helt i US markedet, samtidig som omtrent alle konkurenter som kommer med biler nå vil få den?

mthoring

Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. november 2019, klokken 19:20
Det må vel bli en reaksjon snart på at tax credit forsvinner helt i US markedet, samtidig som omtrent alle konkurenter som kommer med biler nå vil få den?

Ja, det kan du si. Veldig rart om ikke myndighetene gjør endringer i denne litt merkelige ordningen, siden den åpenbart kommer til å være en stor ulempe for det eneste amerikanske bilmerket som har noen satsning å snakke om på elektriske biler.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Espen Hugaas Andersen

Det er to merker som blir påvirket av utfasingen, Tesla og GM. Så ja, det er en litt rar situasjon.

Men foreløpig har det liten betydning. Tesla selger uansett mer enn de klarer å produsere, og Model 3 er den bestselgende elbilen i USA, selv om konkurrentene per i dag får $5625 mer i føderalt skatteinsentiv. Det bør ikke ha enorm betydning at skjevheten økes til $7500.

Men som nevnt, det er en veldig rar situasjon. Man kan nok forvente at den ikke vil vedvare veldig lenge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Hvis en demokrat vinner valget i USA så vil det sannsynligvis innføres nye elbil-insentiver. Spesielt hvis det er Bernie Sanders, som har elbil-insentiver som en del av Green New Deal-planen sin for å bekjempe klimaendringer. Disse insentivene vil naturligvis kun gjelde for amerikanskproduserte biler siden Sanders ønsker å jobbe for å beholde amerikanske arbeidsplasser.

Counterpointer

Og får Trump en periode til så fjernes antagelig alle incentiver!

emurof

Sitat fra: knut.aulie på mandag 04. november 2019, klokken 11:48
Og får Trump en periode til så fjernes antagelig alle incentiver!

Jeg er redd for at Trump vinner hvis Biden, Warren eller en av de andre sentrumskandidatene vinner demokratenes nominasjonsvalg... Sanders er vel den eneste som konsekvent har slått Trump i meningsmålinger, og som har flere smådonorer.

Sjøhyene

Får Trump til en god deal med Kina (fram amerikansk perspektiv) og unngår en økonomisk nedtur så vil han vinne neste valg garantert. Men er nok på ingen måte sikkert at han lykkes med de to tingene.

Et annet scenario som kan være bra for han er hvis det ikke blir noe deal og forholdet forverres. Da kan det tenkes at han er tjent med at verdens økonomien går dårlig. Kan da spille på det med "oss vs dem", som han er god på.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA