Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Sveinung1954

Takk Espen, for å ta deg tid til å forklare grunnleggende økonomiske sammenhenger. De som ikke forstår dette er altså de samme som er skråsiskre på at aksjen er undervurdert....(tror forresten gebyret/renten/finanskostnaden er høyere en 2%)
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

emurof

#1441
Sitat fra: Geirr på lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:00De som ikke forstår dette er altså de samme som er skråsiskre på at aksjen er undervurdert....

Hvor i all verden har du dette fra?

geear

Sitat fra: arthur på onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:11
Hva jeg har, eller ikke har, og hvorfor av hvilke aksjer, fond eller andre investeringer har da ingenting med Tesla som sådan å gjøre så ser ikke helt relevansen eller hvilken interesse det måtte ha for tråden.
At enkelte her ikke helt liker å bli minnet om til hvilke priser Tesla har blitt omsatt synes jeg fortsatt er nokså underlig, men her snakker jeg vel for døve ører og ser at argumentene stort sett går på person og ikke på/til sak når man "tillater" seg å minne om aksjen kursutvikling siste året, eller så. Dem/dere om det.
Jo, det har alt med denne tråden å gjøre, fordi du bruker fryktelig mye energi på å fortelle at Tesla er et tapsprosjekt (og hva det HAR blitt omsatt for). Derfor er det relevant å høre hvilke aksjer du selv investerer i - og har tro på. Og om du ikke investerer, så er det også interessant å høre. Om du bare synser, eller om du faktisk er deltaker i gamblingen. Det er litt som at det er mye mer interessant å høre en mekaniker forteller om en bil, eller en toppidrettsutøver fortelle om trening, enn at en tilfeldig sofasliter skal gjøre det.

arthur

#1443
Jeg synser, muligens i motsetning til dere som hevder å vite. Jeg synes det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden.  Lykke til med dine investeringer, mine er primært (ikke bare) i eiendom samt pensjonsfond, rentefond og noe i aksjefond (ingen enkeltaksjer for øyeblikket), også i utlandet (eiendom) slik at jeg også kan glede meg over svekket krone.  Om dette "tilfredsstilte din nysjerrighet vet jeg ikke, om du ble noe kloker vet jeg heller ikke.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vhagar

#1444
Så alt utenom eiendom og fond er tapsprosjekt, derav all skytsen mot Tesla (og aksjen) altså.  Greit å vite.  Det er altså ikke noe galt med Tesla (og aksjen), kun det faktum at noen faller for å handle i enkeltaksjer og har troa på det (ev. liker risikoen ved gambling).

Så ja det var faktisk av interesse og nyttig for tråden med den innsikten.

EDIT:
Nå kommer det ikke frem, siden jeg redigerer det igjen etter at moderator har redigert innlegget. Men ordlyden over er endret av moderator og er altså ikke mine ord. Dette er en svært dårlig måte å moderere et forum på! Jeg må derfor bare minne om at ingen av mine innlegg kan noen være sikker på er mine meninger eller om det er moderators meninger som kommer frem.

MODERATOR

Forholdet er at det som står igjen, er det du førte i pennen, og det er det som handler om aksjer.  Linjeskiftet er litt endret for å gjøre det lesbart.
Avslutningen i det du postet handler ikke om aksjer, og det du postet der, gjør deg til en del av problemet.
Logikken er ganske enkel.  Dersom noen går utover det som er rimelig i en diskusjon som dette og det blir svart på med samme mynt.  Så må man regne med at begge deler ryker.
Det som imidlertid er "topic" står igjen for å holde logikken i tråden på plass.

MVH
Moderator
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Counterpointer

Personlig så ser jeg mer frem mot kvartalsresultatene som kommer.

Det tippes både mot moderat tap, lite tap og lite overskudd. Tror dette er i prioritert rekkefølge fra mest til minst sannsynlig.

Kvartalsresultater pleier å drive kursen om de er uventede. Tror overskudd dermed er det som ville påvirket kursen mest.

Hva tror dere?

Det er jo populært med gjettekonkurranse i denne tråden. Jeg deltok ikke i forrige. Som sagt over så tror jeg det kommer gode salgstall men et moderat tap som gjør at kursen ligger omtrent der den er nå rundt 250+-

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror lite GAAP tap, lite non-GAAP overskudd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. oktober 2019, klokken 21:07
Jeg tror lite GAAP tap, lite non-GAAP overskudd.
Hva tror du det igjen betyr for kursen (på kort sikt)?

Espen Hugaas Andersen

#1448
Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. oktober 2019, klokken 21:59
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. oktober 2019, klokken 21:07
Jeg tror lite GAAP tap, lite non-GAAP overskudd.
Hva tror du det igjen betyr for kursen (på kort sikt)?
Ikke veldig mye. Tror jeg. Heller ikke om de ikke klarer non-GAAP overskudd heller. Klarer de GAAP overskudd tror jeg kursen skal opp. Men det ser ut til at det ville kreve salg av ZEV kreditter.

Guidance på Model Y og Model S/X er også viktige ting å følge med på. Jeg tror Model Y er nærmere Q1 2020 enn Q3 2020, så oppdatert guidance her kan hjelpe.

Senere i kvartalet har man lanseringen av pickup og oppstart av Gigafactory 3, noe jeg er mer håpefull at kan bevege kursen oppover.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tiger123


Jeg tror de overrasker på antall ordre. Generelt mer Elbil oppmerksomhet,antall biler øker overalt, og veldig lite biler på lager i Norge, både brukte og nye!

arthur

#1450
Sitat fra: Vhagar på mandag 21. oktober 2019, klokken 19:52
Så alt utenom eiendom og fond er tapsprosjekt, derav all skytsen mot Tesla (og aksjen) altså. Greit å vite.

Du skal i alle fall få for din frie fantasi og fortolkning av hva som skrives!

Mht hva, når, hvordan og hvor mye som skal, kan eller bør investeres, så er det nok enkelte faktorer som spiller inn mht risikovillighet, økonomisk situasjon, alder og en rekke andre faktorer.  Men skjønner at slike "ting" ikke av interesse å ta med når det skal gjøres betraktninger og/eller kommentarer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vhagar

#1451
EDIT:
Jeg kommenterer altså et innlegg og blir med det beskylt for personangrep. Tilbakeviser dette og påpeker at svaret jeg fikk er et personangrep og DET blir så brukt mot meg som bevis på at mitt første svar skulle være et personangrep.

Dette ser ut til å være visa her inne.

NÅ er det derimot fristende å komme med ett, men skal avstå og heller stille spørsmålstegn ved elbilforum og nytten de ser i slikt.

Moderator

Å rydde i slik krangel som dette burde være unødvendig.
Jeg er enig med spørsmålet ditt om hva som er nytten?
Jeg ser den ikke!
Men siden du stiller spørsmålet, så låner jeg litt plass i posten din til å uttrykke min frustrasjon.
Jeg har tatt bort alt som jeg mener kan ligne på personangrep i de overstående postene.
Det kan være at innleggene ikke er til å kjenne igjen.
Noen er strøket.
Men det er prisen.

Men samtidig så blir det ikke bedre diskusjonsmiljø av at mange gir uttrykk for sin indignasjon over meddebattantens synspunkter.

Moralen må være:
Svar på det saklige, ignorer det usaklige.  Men rapporter gjerne det siste.
Gårsdagen gikk med til organisering av Leafforumet, derfor litt sen.

MVH
Moderator
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

1000kwh

Denne tråden viser hvor brutalt og kynisk finansmiljøet kan være  :D :D

geear

#1453
Sitat fra: arthur på mandag 21. oktober 2019, klokken 16:46
Jeg synser, muligens i motsetning til dere som hevder å vite.
Takk for svar.

Hvem er det du henviser til om hevder at de vet? Føler slike kommentarer som du omtrent alltid føyer på i dine innlegg egentlig bare er småspydige stikk, som ikke har noe med sak å gjøre.

Sitat fra: arthur på mandag 21. oktober 2019, klokken 16:46
Jeg synes det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden.
Svært få kan spå fremtiden, mens alle vet hva som HAR skjedd, og det er nettopp derfor det er så spesielt at det brukes så mye tid på å påpeke hva som har skjedd. Som om man sitter med kunnskap som ingen andre har - mens alle allerede vet om det.

arthur

#1454
Alle har en rimelig mulighet til å finne ut hva som har skjedd, men erfaringsmessig er det mange som ikke gjør det, dessverre.
Historien er ingen fasit for fremtiden, men kan gi en viss pekepinn på mange måter etter min ringe erfaring.

Dette som en generell kommentar uten at den nødvendigvis er myntet på Tesla.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA