Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

mthoring

Sitat fra: Geirr på torsdag 25. juli 2019, klokken 23:13
Sitat fra: daktari på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:41
Hvor mye gikk Ford i minus? De endte ned ca 7% mens Tesla endte ned ca 13%.

Ford forventes å gå med overskudd i 2019. Handles til P/E på ca 10-11. Det er vel ikke Ford som fremstår som klart overpriset spør du meg...

Hvilken plan har Ford for større markedsandeler? Tesla er all-in i et marked i enorm vekst.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Larsebass

Business as usual. I starten av kvartalet dømmes selskapet nord og ned. Deretter oppjusteres dette til slutt til drømmerier. Deretter reagerer markedet ned.
Tesla X75D.

arthur

#1097
Sitat fra: Geirr på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:43
Spesielt å ha unngått «forelske seg i en aksje» fellen.


Her traff du spikeren på hodet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Tiger123

#1098
Sitat fra: Geirr på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:43
Ned ca 14% idag..tipper virkeligheten for alvor er i ferd med å innhente Musk & Co.

Jeg solgte med ut på nøyaktig 250 februar 2014, med seks-sifret gevinst. Puttet alt sammen inn i «kjedelige» indeksfond. Disse har siden den gang gått ca 80% opp. Jovisst, Tesla har vært over 250 siden den gang, alt i alt er jeg likevel godt fornøyd med vurderingene siste 5 år. Spesielt å ha unngått «forelske seg i en aksje» fellen.

Ikke særlig sjarmerende med de som skryter anonymt på internett.

Tiger123

#1099
Det positive for Teslaeiere er jo at Tesla går ikke konk. Og klarer de å produsere Y som tenkt, så burde de være på trygg grunn for ever.

Så synes ikke dette var så mørkt igrunn. Kun for de kortsiktige isåfall, at markedet reagerer på dette kunne vel Ole Brumm ha forutsett.

(Jeg har ingen teslaaksjer men tippet 219 til nyttår.)

Sveinung1954

#1100
Sitat fra: Tiger123 på fredag 26. juli 2019, klokken 11:42
Sitat fra: Geirr på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:43
Ned ca 14% idag..tipper virkeligheten for alvor er i ferd med å innhente Musk & Co.

Jeg solgte med ut på nøyaktig 250 februar 2014, med seks-sifret gevinst. Puttet alt sammen inn i «kjedelige» indeksfond. Disse har siden den gang gått ca 80% opp. Jovisst, Tesla har vært over 250 siden den gang, alt i alt er jeg likevel godt fornøyd med vurderingene siste 5 år. Spesielt å ha unngått «forelske seg i en aksje» fellen.

Ikke særlig sjarmerende med de som skryter anonymt på internett.

Dersom du antyder at jeg bløffer kan du sjekke historikken min. Jeg postet om salget samme dag som jeg solgte.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

Sitat fra: Tiger123 på fredag 26. juli 2019, klokken 11:45
Det positive for Teslaeiere er jo at Tesla går ikke konk. Og klarer de å produsere Y som tenkt, så burde de være på trygg grunn for ever.
Konk og etterspørsel har vært hatgjengens mantra siden 2012, så den holder seg jevn. Fortsetter sikkert i årene som kommer.

Det som skuffer meg er at de sliter med overskudd på nåværende tidspunkt, men det sagt er jeg definitivt fortsatt der at jeg mener de bør sette vekst foran lønnsomhet. Med nye fabrikker under så rask etablering bør de kunne hoppe fort over en mill biler og videre oppover.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#1102
Enig. Min forventing er noe ala dette:

2019: 360-400k biler (guidance)
2020: 600k biler (480k fra Fremont og 120k biler fra Shanghai)
2021: 900k biler (600k fra Fremont og 300k biler fra Shanghai)
2022: 1,2 million biler (600k fra Fremont, 400k biler fra Shanghai og 200k biler fra Europa)

Det at Tesla har måtte jobbe igjennom en del utfordringer de siste par årene åpner bare veien for en lysende fremtid. Model Y har 75% av delene til felles med Model 3, noe som gjør oppskaleringen mye enklere enn den var for Model 3. Til stor grad handler det bare om copy/paste.

Og økonomisk er det ekstremt gunstig å benytte samme deler i flere produkter. Det er akkurat derfor bilprodusentene ikke lager forskjellige motorer til de forskjellige bilene, men heller forsøker å ha et lite antall forskjellige motorer. På Model Y trenger ikke Tesla skalere opp produksjonen av batteri/drivenhet fra 0 stk/uke til 8.000 stk/uke, de går heller fra 8.000/uke til 16.000 stk/uke. Det betyr brukbare marginer på Model Y mye tidligere. Der Model 3 trengte salg på noe sånt som 2000 stk/uke for å gå i null, så vil Model Y kanskje bare trenge 500 stk/uke.

Jeg tror 2020 blir første år med overskudd for hele året, ikke bare for enkeltkvartaler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Mtp hvor mye Model 3 det er i Y hadde jeg et håp om at de skulle overraske og levere Y raskere enn estimert, selv om all historikk tilsier det motsatte. Men det virker som høsten 2020 for USA står seg, så det blir eqc en runde. Blir fort mars 2021 for Norge da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

torlie

Når omsider resten av "dinosaurene" kommer med fullverdige elektriske biler de neste årene, er det ingen som tror Tesla da får sterkere konkurranse, ergo må anslag over solgte biler nedjusteres?

Mange kjøper nok Tesla i mangel på tilsvarende fra et annet merke, ergo er valget enkelt for sluttkunde.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Espen Hugaas Andersen

#1105
Sitat fra: torlie på fredag 26. juli 2019, klokken 14:10
Når omsider resten av "dinosaurene" kommer med fullverdige elektriske biler de neste årene, er det ingen som tror Tesla da får sterkere konkurranse, ergo må anslag over solgte biler nedjusteres?

Mange kjøper nok Tesla i mangel på tilsvarende fra et annet merke, ergo er valget enkelt for sluttkunde.
Premiumbilmarkedet i verden er ca 10 millioner biler per år. Jeg ser ingen problemer med at Tesla tar 20% av dette markedet på litt sikt. Mer om de de store bilprodusentene er trege med å komme med elbiler i stor skala.

Med de nylige prisendringene på Model 3 er det rart at det fortsatt selges 3-serie/C-klasse/A4 sedan. Model 3 overgår de på ca alt om man sammenliger likt prisede biler (før avgifter, så klart).

https://cleantechnica.com/2018/10/03/yep-tesla-gobbles-usa-luxury-car-market-8-charts-graphs/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tiger123

Sitat fra: torlie på fredag 26. juli 2019, klokken 14:10
Når omsider resten av "dinosaurene" kommer med fullverdige elektriske biler de neste årene, er det ingen som tror Tesla da får sterkere konkurranse, ergo må anslag over solgte biler nedjusteres?

Mange kjøper nok Tesla i mangel på tilsvarende fra et annet merke, ergo er valget enkelt for sluttkunde.

De skal levere også da, det vil vise seg hvor mange som klarer det. Jeg tror mange vil få problemer med batteriforsyningen. I tillegg tror jeg det vil ta lenger tid enn planlagt for mange.

For Tesla er nok den største hindringen dem selv som organisasjon ifht alle typer kundeservice, som vi leser utallige eksempler på kan være horribelt elendig.

arthur

Jeg tror heller ikke at man skal helt undervurdere den generelle skepsisen til amerikanske biler når det kommer til kvalitet og resalg. Det meste som kjøpes skal som regel også selges igjen, og har jo lagt merke til at flere eiere av Tesla her sterkt vurderer (eller har solgt?) å selge sin bil før femårsfristen/reklamasjonsretten går ut og disse vet vel hva de snakker om.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: torlie på fredag 26. juli 2019, klokken 14:10
Når omsider resten av "dinosaurene" kommer med fullverdige elektriske biler de neste årene, er det ingen som tror Tesla da får sterkere konkurranse, ergo må anslag over solgte biler nedjusteres?

Mange kjøper nok Tesla i mangel på tilsvarende fra et annet merke, ergo er valget enkelt for sluttkunde.

Jeg tror personlig at totalmarkedet for elbiler vil øke raskere enn nye modeller kommer til. Tesla markedsandeler vil minke, men salget vil øke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Wedbush;
Price target: Lowered to $220, from $230
Rating: Neutral

Credit Suisse:
Price Target: $189
Rating: Underperform

Oppenheimer:
Price target: Lowered to $356, from $457
Rating: Outperform

JPMorgan:
Price target: $200
Rating: Underweight

Goldman Sachs:
Price Target: $158
Rating: Sell
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA