Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

dundun

Ai. Å miste teknisk sjef er ille.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

arthur

Og da så vi nok en gang at what goes up must go down! 8) Ja, jeg tror den vil gå opp igjen, men usikker på når, hvor mye og hva som vil skje i mellomtiden. Høyeste siste tolv månder var jo 387,46 og laveste 176,99 så at det svinger kan det vel ikke (også) være uenighet om?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OlaM

Sitat fra: dundun på torsdag 25. juli 2019, klokken 08:28
Ai. Å miste teknisk sjef er ille.

Kommer jo an på hva årsaken er. Kanskje han er overarbeidet med et skrantende ekteskap, nå er det på tide med litt jordomseiling og infinity pools.
'21 3LR

daktari

Kommer det frem hva investering i GF3 Shanghai koster, og om de uten den investeringen ville løftet den til blått?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Det var noe bra og noe dårlig.

Det at JB skulle slutte som CTO var forventet fra før generalforsamlingen. Positivt at han fortsetter som seniorrådgiver.

De har over $5 mrd på konto og genererer flere hundre millioner dollar per kvartal. Å avslutte året med over $6 mrd på konto virker fortsatt ikke uoppnåelig, tatt hensyn til at de har over en mrd i capex som skal investeres i løpet av året, og betale ned 566 mill i november. Det at Tesla er på stabil økonomisk grunn burde i utgangspunktet ta knekken på mye FUD. Tesla går ikke konkurs. De brenner ikke penger i høyt tempo. De trenger ikke spare penger på toalettpapir eller hva enn... Den store pengebingen gir Tesla tid til å starte opp produksjon av Model 3 i Kina, og komme med Model Y, Semi, Roadster, FSD, Pickup, osv.

Det er greit at Tesla ikke ser utfordringer med etterspørsel, og at de forventer at ASP for Model 3 nå har stabilisert seg på omkring $50k. Ettersom de fortsetter å øke produksjonen og forbedre produksjonsprosessene vil ting bare bedre seg.

De har tapt mer penger enn forventet. Det positive her er at dette tapet kommer til dels pga lavt kredittsalg. Jeg forventet i forkant at Tesla ville havne i området -300 mill til +100 mill, men det tok hensyn til muligheten for betydelig høyere ZEV salg. Jeg antok også at det ville være noe sånt som 20 mill i omstruktureringskostnader.  I stedet falt salget med 100 mill under det jeg anså som minimum, og omstruktureringskostnadene økte til 117 mill, og man endte opp på -400 mill. Om disse to faktorene ikke hadde inntruffet, så ville de havnet på -200 mill.

Det som er greit med å ikke basere økonomien på kredittsalg er at man er ganske immun mot endrende politikk. Selv om alle insentiver for elbiler avsluttes i morgen, så ville Tesla taklet det helt fint. De har nok penger til å klare seg frem til salget av S/X/3/Y/P/Semi/Roadster er høyt nok til å generere overskudd.

S/X ser ikke ut til å returnere til 100k/år med det første. Det ser nå ut som 60-80k/år er det nye nivået. Tesla ville kunne hatt overskudd nå om ikke dette var tilfelle, men men, sånn er det. Det at 75D/SR igjen er faset ut, nå trolig for godt, bør gi høyere ASP og bør kunne veie opp for redusert salg til en viss grad.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på torsdag 25. juli 2019, klokken 10:03
Kommer det frem hva investering i GF3 Shanghai koster, og om de uten den investeringen ville løftet den til blått?
Investeringer påvirker ikke overskuddd/underskudd, bare cash flow.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

#1086
Investeringer påvirker ikke kontantstrøm fra operasjonell virksomhet. Det gjør derimot endringer i arbeidskapital. Endringer i arbeidskapital bør helst elimineres fra kontamtstrømsamenligninger da de over tid nulles ut. For Q2 var denne endringen positiv og bør således trekkes fra rapportert kontantstrøm. Tilsvarende for Q1 var endringen negativ og bør legges til før man sammenligner. Justert kontantstrøm for Q2 var 580 ish MUSD. For Q1 var tilsvarende tall ca 40 MUSD. Forbedringen er dermed ca 540 MUSD.

arthur

man kan tro og mene akkurat hva man vil, også her (?), men factum est at selskapet tapte langt mer enn hva som var forventet på Wall Street og aksjen fikk seg en skikkelig en på trynet. Sikkert enkelte her som mener at markdet (nok en gang?) tar feil, men det hjelper lite siden det er markedet ene og alene som bestemmer prisen på aksjen!
Den gode nyheten er jo at etter et slikt fall så er vel enkelte enda sikrere i sin sak mht forventet oppgang i verdien/prisen så da er de vel bare å kjøpe (mer). Nei, ikke en anbefaling kun en refleksjon!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sveinung1954

Jaja, klarer en å finne noe positivt nytt av betydning i 2Q rapporten så har en virkelig "funding secured"-brillene på....Blir spennende å se hvor mye aksjen går ned i løpet av dagen.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Motorwatt

Vet ikke hvordan det er i USA, men vanlig er vel at store investeringer avskrives over tid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

moonbuggy

Det ligger etter sigende en tapsbombe i Teslas regnskaper. Solar City er verdsatt til 2 millarder USD, langt over dagens realitet. Et selskap med en omsetning som har sviktet kapitalt. Siste kvartal installerte man 29 MW, ned fra 47 MW i 1. kvartal, og med blinkende varsellamper overalt. Hva gjør Tesla med Solar City? Ny kapitalinnsprøyting?

Sveinung1954

Noen som våger, før åpning idag, å tippe sluttkurs idag?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

daktari

Hvor mye gikk Ford i minus? De endte ned ca 7% mens Tesla endte ned ca 13%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sveinung1954

Ned ca 14% idag..tipper virkeligheten for alvor er i ferd med å innhente Musk & Co.

Jeg solgte med ut på nøyaktig 250 februar 2014, med seks-sifret gevinst. Puttet alt sammen inn i «kjedelige» indeksfond. Disse har siden den gang gått ca 80% opp. Jovisst, Tesla har vært over 250 siden den gang, alt i alt er jeg likevel godt fornøyd med vurderingene siste 5 år. Spesielt å ha unngått «forelske seg i en aksje» fellen.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Sveinung1954

Sitat fra: daktari på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:41
Hvor mye gikk Ford i minus? De endte ned ca 7% mens Tesla endte ned ca 13%.

Ford forventes å gå med overskudd i 2019. Handles til P/E på ca 10-11. Det er vel ikke Ford som fremstår som klart overpriset spør du meg...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA