Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:35
Enig med OhmPaPa at fokuset bør være til hvilken grad denne saken spiller noen rolle for TSLA. Jeg tror at det vil ha svært liten betydning. Men selv om det skulle være snakk om å bytte alle batteriene, så ville det havne på noe sånt som $15.000/stk og 80.000 stk, altså $1,2 mrd. Da har Tesla nok penger på konto til å dekke det fire ganger, sånn ca.

Og så kan du trekke av verdien av ca. 5GWh batterimoduler som kan brukes til stasjonær lagring eller andre bruksområder i mange år fremover. Det er vel nok til å drive ca. 5000 ferger av Amperes størrelse, for eksempel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

noto

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. juli 2019, klokken 15:58
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:35
Enig med OhmPaPa at fokuset bør være til hvilken grad denne saken spiller noen rolle for TSLA. Jeg tror at det vil ha svært liten betydning. Men selv om det skulle være snakk om å bytte alle batteriene, så ville det havne på noe sånt som $15.000/stk og 80.000 stk, altså $1,2 mrd. Da har Tesla nok penger på konto til å dekke det fire ganger, sånn ca.

Og så kan du trekke av verdien av ca. 5GWh batterimoduler som kan brukes til stasjonær lagring eller andre bruksområder i mange år fremover. Det er vel nok til å drive ca. 5000 ferger av Amperes størrelse, for eksempel.

Det er sant!

daktari

Tror at en eventuell safety recall vil omfatte alle affiserte biler, uavhengig av garanti. Men greit å vite at de har muskler til å håndtere en slik eventualitet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

#1038
Sitat fra: noto på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:26
MODERATOR

Personangrep, slettet.

MVH
Moderator


Rapportert. Nå må folk prøve å holde seg saklige her og ikke ty til skittkasting.

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på onsdag 03. juli 2019, klokken 16:39
Tror at en eventuell safety recall vil omfatte alle affiserte biler, uavhengig av garanti. Men greit å vite at de har muskler til å håndtere en slik eventualitet.
Økonomien til å håndtere dette er i orden. Men når batteriet har iboende defekter som forsøkes skjult med kraftig kapasitetssperre og bortforklart som "slitasje" kan det gi utslag i bruktmarkedet i hvert fall. Hvem vil ta i en 85-pakke om man vet at den når som helst kan miste en 12-15% av sin kapasitet og nær halvere sin hurtigladerhastighet? Kursen har falt på avsløringer av feil tidligere, og her snakker vi om en del som skulle være Teslas fortrinn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#1040
85 kWh batteripakkene har teknologi som er sånn ca et par generasjoner gammel. 90/100/75 kWh pakkene fikk helt klart ganske annerledes egenskaper når de endret anodene, og så har Model 3 kommet med endringer på stort sett alt. Og snart kommer teknologien til Maxwell som endrer alt radikalt.

Sånt sett er det vanskelig å se for seg at problemer på eldre biler vil påvirke folks vilje til å kjøpe dagens biler til særlig grad. Batteriene i Roadster varte noe sånt som 100.000 km, uten at det har hatt særlig betydning. Roadster lagde også begrepet "bricking", i hvert fall i sammenheng med elbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#1041
Roadster-statistikken viser ca 85% restkapasitet etter 160.000km.
https://www.plugincars.com/tesla-roadster-battery-life-study-85-percent-after-100000-miles-127733.html

Hva som skjer med de andre pakkene gjenstår å se. Dette er jo noe som har materialisert seg for de eldste pakkene nå og som det reageres på nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:27
Hei - kan dere ikke fortsette batteridiskusjonen i den tråden som er opprette for dette?

https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.0
Helt enig med deg. Denne diskusjonen er teknisk og ikke basert på trådens tema i det hele tatt!


Counterpointer

Vi trengte ikke vente til slutten av året for å gå over 250$

Jammen ble det 250 før det ble 150

Motorwatt

I tillegg er det imponerende at det skjer uten noen særlige offisielle nyheter.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Å - tok de feil de som spådde snarlig konkurs (igjen) :) :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

arthur

Så da er kursen kun ned i underkant av 100 dollar fra årsbeste, ikke dårlig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. juli 2019, klokken 00:20
Vi trengte ikke vente til slutten av året for å gå over 250$

Jammen ble det 250 før det ble 150
Æsj. Får håpe det roer seg nå. Jeg satset jo på 250 31.12.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

#1049
Temmelig stusselig av Tesla å ikke klare 350 når noen spådde 150.

Håper også virkelig at ingen solgte seg ut på 180 for å minisere tapet som noen var temmelig bombastisk på her i tråden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA