Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

noto

Teknisk følger den boken. Nede og touchet, og tøyde til og med litt den knallsterke støtten rundt 180, for så å reversere. Bryter lettere gjennom på nedsiden neste gang den evt. dipper ned på støtten.

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:48
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:41
Den døde katten fortsetter å sprette opp!
For å holde oss til dyreriket. Selv en hodeløs høne kan fly høyt, men det varer ikke lenge.... (Iflg. sikre kilder) :-)
Sa disse kildene hvor lenge «ikke lenge» er?

Maximus

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:46
Sitat fra: Maximus på torsdag 06. juni 2019, klokken 14:26
De tømmer selvsagt ordreboka fullstendig for å blåse opp Q2 resultatet ... ;)
Så fra 1. juli og resten av året blir det ikke produsert flere TSM3. Er det det du mener?
Hvor mye vedder du på det?

Ja, det var det jeg skrev, og i mest kritiske fall er det jo noe i det. Kommentaren ble forsøkt formulert med en solid dæsj med ironi, til ære for alle teslabashere :laugh:. Så jeg vedder dessverre kun kroner null. Har ikke lyst til å gå inn i et veddemål når oddsen er så elendig som her.

Tror også at innholdet i artikkelen du linker til er positivt heller enn negativt med tanke på framtida. Etterspørselen daler neppe bare fra god til ingenting fra et kvartal til det neste, så selv om det meste av ordrer skulle ferdigstilles før kvartalet er omme, så forteller det vel heller at ordretilgangen fortsatt er god enn at det tyder på noe annet. Se også under svaret til knut.aulie.


Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:34
Maximus oppblåsing

Tesla jobber i bølger, hvor lurt det er er det hvertfall to meninger om. For å se etterspørsel mer reelt er det nok greit å ikke bruke måned og kanskje heller ikke kvartal.

Hehe, jau, ble mitt beste forsøk på å spre FUD noensinne dette.

Enig, en må se trenden over lengre tidsrom, og ser man for år til år, så ser det bra ut for Tesla. Med refresh S og X, model Y, Pickup, Semi, Roadster + diverse kjent og ukjent teknologi på trappene skal det veldig mye til for at dette her går veldig galt på noen år. Tesla er høyt oppe i folks bevissthet, og de fyller den nye vinen på nye skinnsekker, og det skal jo være tingen ifølge en påstått autoritet på det området (selv om han da vitterlig ikke var vinmaker).



Øyvind.h

Man skal ikke fange en fallende kniv. Men kan kan fange en som flyr oppover?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jejl

Sitter å vurderer om jeg skal investere litt i Tesla aksjer for første gang.
Noen som gidder å gi en kort innføring i fremgangsmåte ved kjøp?

o.b.lix

Lag deg konto hos Netfonds.no

overfør penger.

Kjøp aksjer.

(NB! kjøp og salg av norske aksjer du kjøper der rapporterer netfonds selv inn til kemner, utenlandske aksjer må du selv rapportere inn)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Counterpointer

Sitat fra: o.b.lix på fredag 07. juni 2019, klokken 07:57
Lag deg konto hos Netfonds.no

overfør penger.

Kjøp aksjer.

(NB! kjøp og salg av norske aksjer du kjøper der rapporterer netfonds selv inn til kemner, utenlandske aksjer må du selv rapportere inn)
Netfonds er nå kjøpt av Nordnett så det er like greit å starte der.

Jeg er Netfonds kunde og må nå overføre min konto til Nordnett

Counterpointer

Sitat fra: Jejl på torsdag 06. juni 2019, klokken 22:34
Sitter å vurderer om jeg skal investere litt i Tesla aksjer for første gang.
Ikke bruk midler du ikke tåler å tape 100%. Aksjer er risiko.

Sett deg også godt inn i regler.

TSLA er en veldig interessant aksje men svinger mye og har potensial for både gevinst og tap. Det er ingen garanti for avkastning, potensialet er der, men med tilhørende risiko.

Jejl

Har litt samme magefølelse nå med Tesla aksjen som jeg hadde til aksjemarkedet i okt 2002.
Satte da inn noen månedslønner i Skagen Kontiki til ca 63 i kurs. I dag er kursen ca 840. Det manglet ikke på advarsler den gangen heller, fra folk som var sikre på at aksjemarkedet var i ferd med å kollapse helt.

1000kwh

Hvis ikke de klarer å faktisk vise til et rekordantall salg så faller prisen umiddelbart igjen og kanskje lavere enn 180. Jeg mener det er stor risiko nå, i hvertfall for kortsiktig gevinst. Lang horisont er kanskje anderledes. Særlig om man setter inn ett beløp, anser det som "tapt" og kommer tilbake om 3 år :D

noto

Sitat fra: Jejl på fredag 07. juni 2019, klokken 10:48
Har litt samme magefølelse nå med Tesla aksjen som jeg hadde til aksjemarkedet i okt 2002.
Satte da inn noen månedslønner i Skagen Kontiki til ca 63 i kurs. I dag er kursen ca 840. Det manglet ikke på advarsler den gangen heller, fra folk som var sikre på at aksjemarkedet var i ferd med å kollapse helt.

Samme magefølelse høres betryggende ut. Da må det gå veien.

Råde

Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. juni 2019, klokken 09:15
Sitat fra: Jejl på torsdag 06. juni 2019, klokken 22:34
Sitter å vurderer om jeg skal investere litt i Tesla aksjer for første gang.
Ikke bruk midler du ikke tåler å tape 100%. Aksjer er risiko.

Sett deg også godt inn i regler.

TSLA er en veldig interessant aksje men svinger mye og har potensial for både gevinst og tap. Det er ingen garanti for avkastning, potensialet er der, men med tilhørende risiko.
Hvilke regler tenker du er viktig for en hobby-mikro-aksjonær? Selv har jeg bare kjørt i gang via egen bank (litt høyere kurtasje, men de rapportere vel alt der det skal rapporteres)
e-Golf | X75D

Counterpointer

Sitat fra: Råde på lørdag 08. juni 2019, klokken 10:50
Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. juni 2019, klokken 09:15
Sitat fra: Jejl på torsdag 06. juni 2019, klokken 22:34
Sitter å vurderer om jeg skal investere litt i Tesla aksjer for første gang.
Ikke bruk midler du ikke tåler å tape 100%. Aksjer er risiko.

Sett deg også godt inn i regler.

TSLA er en veldig interessant aksje men svinger mye og har potensial for både gevinst og tap. Det er ingen garanti for avkastning, potensialet er der, men med tilhørende risiko.
Hvilke regler tenker du er viktig for en hobby-mikro-aksjonær? Selv har jeg bare kjørt i gang via egen bank (litt høyere kurtasje, men de rapportere vel alt der det skal rapporteres)
Skatteregler er nok det viktigste. Der tar sikkert banken din det viktigste av rapportering. Men dette bør du forsikre deg om.

Ellers er det også viktig å forstå reglene som markedet opererer etter. Elon sin « funding secured» uttalelse og hva det førte til er et nylig eksempel på at han ikke fulgte reglene og det fikk store konsekvenser for også micro-aksjonærer. Da trodde mange at kursen skulle direkte til 420$ og kjøpte seg inn på opp mot 380$ kurs.
Det er også utallige eksempler de siste 10 årene på « eksperter» som har forklart med stor patos at Tesla går under pga finansiering/creditt rating/etterspørsel osv. Dette er tolkning av regler som har har ført til at micro-aksjonærer ikke har turt å gå inn på 10/30/100 $ med det resultatet det har hatt.

Så regler kan være både konkrete og bokstavelige samt mer grunnleggende om systemet som helhet

Sjøhyene

Amerikanske aksjer rapporteres ikke inn til Skatteetaten av noen, så vidt jeg vet. Så har blir det en manuell jobb uansett. Men ingen big deal det da, er blitt veldig enkelt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Tuxedo

Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 08. juni 2019, klokken 14:00
Amerikanske aksjer rapporteres ikke inn til Skatteetaten av noen, så vidt jeg vet. Så har blir det en manuell jobb uansett. Men ingen big deal det da, er blitt veldig enkelt.
De seriøse meglerhusene sender en mail om hva du må oppgi i skattemeldingen (og hvordan), selv om det ikke rapporteres automatisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA