Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

olavxxx

Hvis det mot formodning skulle skje at Tesla kjøpes opp av noen eller merges med noen, får vi håpe det ikke blir en fossilprodusent. Jeg tror det kanskje er best under Alphabet (Google) eller kanskje under Amazon, nå er jo ikke Amazon et bilfirma, heller ei Google. Men Google har mye kunnskap på AI, Maskinlæring, apper, tjenester osv. I tillegg prøver Google mye nytt hele tiden.

Amazon derimot har jo mye penger og teknologi, men ikke noe bilgreier. Google har jo lenge jobbet med selvkjørende biler også, så jeg føler de er litt "Kompatibel" med bilsektoren, de har jo også eget OS for bil (Android for bilbruk). Nå er jo Tesla sitt bil-OS veldig bra altså, men det verste som skjer er jo at man blander kulturen til et stort og tregt fossilfirma med et lite og innovativt elfirma, da dreper man innovasjonen.

Litt av "greien" med Tesla er jo at de har fått til det umulige flere ganger, de har satset alt og klart det flere ganger. Men marginer på bilproduksjon er mye lavere enn på feks joggesko eller caps, samt man må investere og man må produsere mye for å få opp marginer.

Men fremdeles ser vi i 2019 at konkurrentene lanserer biler som er langt bak på teknologi, ytelse, rekkevidde, lademuligheter, ingen andre har OTA på samme måte osv. Klart Tesla er ikke mest premium i interiøret, men det er jo en ting de kan ansette en bilinteriørdesigner til å utbedre, jeg vil anta neste refresh av S/X rundt september 2019 gir nytt interiør med mer premium i S/X.

Jeg tror personlig at Tesla aksjen vil alltid være litt usikker, siden så mange liker å shorte den, det er mange som prøver å sabotere for Tesla og alt fokus er alltid på Tesla om det er positive eller negative ting, der de store selskapene i stor grad "glemmes" om de gjør noe kjipt eller noe bra. Så man får den JO-JO effekten på Tesla.

Råde

Spørsmål til dere som kan finans:

Si kursen faller til 100 dollar og det kommer noen med et bud. Hva skjer? Hva skjer med mikroaksjonærene?
e-Golf | X75D

arvid44

Jeg tviler på at aksjen går under 180 . Men  kommer det bud vil sikkert mikoasjonerer ha liten påvirkning på utfallet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Espen Hugaas Andersen

#843
Sitat fra: Råde på onsdag 29. mai 2019, klokken 21:27
Spørsmål til dere som kan finans:

Si kursen faller til 100 dollar og det kommer noen med et bud. Hva skjer? Hva skjer med mikroaksjonærene?
Vel, det er et par muligheter. Enten er Musk med på at oppkjøpet er en god løsning. Da er det ganske sannsynlig at det vil være et flertall på generalforsamlingen. Og da er det ganske sannsynlig at småaksjonærene blir kjøpt ut med tvang på en kurs over $100. Så er det et spørsmål hvor mye over. Kanskje $120. Kanskje $150. Det må være et høyt nok tall til at ca 1/3 av aksjonærene som ikke heter Elon Musk vil være med på det.

Den andre muligheten er at Musk er i mot oppkjøpet. Da er det fort ganske usannsynlig at det vil bli flertall på en generalforsamling, ettersom det da vil kreves nærmere 2/3 flertall blant aksjonærene som ikke heter Elon Musk, for å gå mot Musks anbefalning. Og aksjonærene har stort sett vært villige til å støtte Musk, så det virker ganske usannsynlig. Om det mot formodning skulle inntreffe, så vil det samme skje, småaksjonærene blir kjøpt ut med tvang på en kurs over $100.

(Dette er en del forenklet. Om f.eks budgiveren skulle være kinesisk, så er det fullt mulig myndighetene ville sette ned foten og ikke tillate oppkjøpet. Og om budgiveren virkelig ønsker å kjøpe Tesla, så kan det hende at budgiveren begynner å kjøpe opp aksjer, for å ha større betydning ved en fremtidig avstemning. Men i dette tilfellet må kjøperene i så fall være veldig pengesterke. Og så kan man få inn ytterligere bud fra sidelinjen, slik at man får en slags budkrig. Oppkjøp er et stort felt, som det er skrevet mange bøker om.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kaptein Sabeltann

Sitat fra: Råde på onsdag 29. mai 2019, klokken 21:27
Spørsmål til dere som kan finans:

Si kursen faller til 100 dollar og det kommer noen med et bud. Hva skjer? Hva skjer med mikroaksjonærene?

Det som skjer da er kort fortalt at aksjonærene tar stilling til budet og velger deretter hvorvidt budet er godt nok eller for dårlig. Dersom nok aksjonærer aksepterer budet, slik at budgiver sikrer seg mer enn 80% (tror jeg det er i USA) av aksjene kan ny hovedaksjonær tvangsinnløse de resterende 20%. Styret i Tesla vil selvsagt vurdere budet først og deretter gi sin "anbefaling" til aksjonærene. Disse kan selvsagt ignorere styret, men det er uvanlig at store aksjonærer gjør det når kursen er såpass høy som 100 dollar.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kaptein Sabeltann på onsdag 29. mai 2019, klokken 22:41
Sitat fra: Råde på onsdag 29. mai 2019, klokken 21:27
Spørsmål til dere som kan finans:

Si kursen faller til 100 dollar og det kommer noen med et bud. Hva skjer? Hva skjer med mikroaksjonærene?

Det som skjer da er kort fortalt at aksjonærene tar stilling til budet og velger deretter hvorvidt budet er godt nok eller for dårlig. Dersom nok aksjonærer aksepterer budet, slik at budgiver sikrer seg mer enn 80% (tror jeg det er i USA) av aksjene kan ny hovedaksjonær tvangsinnløse de resterende 20%. Styret i Tesla vil selvsagt vurdere budet først og deretter gi sin "anbefaling" til aksjonærene. Disse kan selvsagt ignorere styret, men det er uvanlig at store aksjonærer gjør det når kursen er såpass høy som 100 dollar.
Prosenten reguleres per stat. Ganske sikker på at det er 50% i California.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Råde

Tenker jeg skal la vær å lese de bøkene, kaste fornuften på båten og kjøpe noen aksjer. Briste eller bære.
e-Golf | X75D

arthur

Hvis Tesla kjøpes opp av (f.eks) VW så selger folk her bilen/e de allerede har? Bilen er daq akkurat den samme og like god/dårlig selv om bedriften som produserte bilen man kjører for noen år siden skifter eierskap? Er vel egentlig en ganske beskrivende holdning fra de dette gjelder.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Hvordan kan du mene at situasjonen skal være den samme om man plutselig sitter under paraplyen til et selskap som beviselig har bedratt hele verden? Et selskap som mest sannsynlig ikke vil Tesla noe bra - og mest sannsynlig vil fase de ut? Og i tillegg sitter man sannsynligvis under den tragiske Møller-paraplyen?

Vhagar

Å eie en Tesla er å eie en bil i konstant utvikling, med en service jeg ikke kan sidestille med noen andre i dette landet. Årsaken til at det er sånn er hvem som eier selskapet og hvem som står bak. Hadde VW tatt over ville dette stagnert og vi hadde vært tilbake til en bil uten utvikling og en service til å gråte over.

Hvorfor så sikker? Se på hva VW har gjort, hva de gjør og hva de prøver for alt i verden å unngå å gjøre fremover. Det oser ikke tillit av hva det selskapet har gjort, gjør og sier at de vil gjøre men prøver å unngå å måtte gjøre.

Bilen i seg selv, rent teknisk på tidspunktet ville så klart vært den samme. Men ingenting får meg til å tro at VW hadde sørget for den eksplosive utviklingen vi nå ser, serviceplanene hadde vokst tilbake og kvaliteten på service hadde vært elendig. For ikke å snakke om kundebehandling.

Jeg ønsker ikke å eie en bil som stagnerer slik på alle fronter og jeg ønsker aldri å eie et VW produkt igjen og hvertfall ikke måtte forholde meg til Møller igjen, noen sinne. Der er alle broer brent.

Dersom du mener at det ikke spiller noen rolle hvem som eier et selskap og hva det har å si for produktet og alt som hører med så vet jeg ikke hva jeg skal si.

Og ja det er en beskrivende holdning. En holdning som viser at forbrukermakt er en ting, integritet er en ting og prinsipper er en ting og at selv store selskaper ikke gjør ting ustraffet. Og dette gjelder ikke bare Tesla/VW/bilbransjen.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

arthur

Sitat fra: gr på torsdag 30. mai 2019, klokken 08:45
Hvordan kan du mene at situasjonen skal være den samme om man plutselig sitter under paraplyen til et selskap som beviselig har bedratt hele verden?

Bilen du eier er og forblir akkurat den samme helt uavhengig av hvem som eier selskapet eller har aksjemajoriteten i selskapet.

Sitat fra: gr på torsdag 30. mai 2019, klokken 08:45
Et selskap som mest sannsynlig ikke vil Tesla noe bra - og mest sannsynlig vil fase de ut?

Dette er kun en påstand, intet annet, og det finnes ikke noe reelt grunnlag for å hevde det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Har aldri snakket om at Tesla skal slukes av VW. Sannsynligvis vil de i en slik konstellasjon kunne fortsette akkurat slik de gjør idag. Men skal de overleve må de ha finansiell støtte fordi de brenner uhorvelig mange penger i en uhorvelig hastighet. VW eier mange bilprodusenter, (Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen, Scania og MAN), hvor de alle drives som selvstendige enheter med en viss know-how og produktutveksling. Slik vil man kanskje se noen "spin off" hvor begge parter kan dra fordeler. Som for eksempel produksjonsteknikk, batteriteknikk, og ikke minst å drive software-prosjekter. Tesla bruker allerede bildeler fra andre produsenter i sine biler.

VW eier Scania og MAN, og kan muligens også bidra med utveksling av informasjoner i forbindelse med Semi.

Overrasket over reaksjonene på mitt kommentar om Apple og VW. Skulle kanskje sagt Google og Mercedes, men betviler at reaksjonene ville blitt mye annerledes.

Prøv å legge de intense følelsene litt til side, og respekter at ikke alle Tesla-eiere deler den samme nærmest upåvirkelige entusiasmen som mange av dere innehar. For meg er Tesla en helt "all right" bil. No more. Og jeg har hatt ca. 40 biler i mitt liv, så litt erfaring har jeg.  Skulle ønske de hadde lært litt av de etablerte når det gjelder service og kvalitet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Har ikke intense følelser FOR Tesla, men MOT resten og da særlig VW. I en annen tråd nevner jeg jo at jeg p.t. ikke anbefaler Tesla til de rundt meg. Det vil det nok ta noen år før jeg gjør uten forbehold om jeg noen sinne kan anbefale et bilmerke i det heletatt. Jeg kan alltids argumentere for eget valg basert på egne behov, men aldri tre samme valg nedover andre som har andre behov.

Om en tradisjonell bilprodusent hadde tatt over Tesla så er det en reell frykt for at utviklingen hadde stoppet. Det synet hadde vært annerledes om de tradisjonelle faktisk hadde vært på markedet med noe som kunne ligne på hva Tesla leverer i stede for å bare si at "vi kommer" (i 7 år) uten å komme skikkelig og det lille som har kommet på langt nær er i nærheten. Dette gjør at en overtagelse med svært stor sannsynlighet ville ført til stagnasjon og slutten på Tesla (bilene) slik vi ser det i dag. Og DET er ikke noe jeg ønsker.

Med utvikling mener jeg både det som skjer på lang sikt og kort sikt, men også særlig det som skjer etter at man har kjøpt bilen. OTA software og andre ting de oppgraderer, som de andre ikke er i nærheten av å tilby. Det ligger så langt unna hva de står for rett og slett.

Igjen, forskjellen på en Tesla er at den er i konstant utvikling (selv etter man har kjøpt den) mot de tradisjonelle der du kjøper en statisk vare som kun fornyes ved nytt bilkjøp 10 år senere.

At Tesla i det minste bruker noen deler fra andre produsenter ser jeg på som den største selvfølge. Hvorfor finne opp hjulet på nytt der det ikke trengs? Noen plasser trengs det, om ikke hadde vi ikke hatt utvikling. Men det er ikke noe argument for at Tesla som underbruk av f.eks. VW hadde vært en god idè.

Ville det være noe bedre med Mercedes? Egentlig ikke. Ikke BMW heller. Men hva angår følelser så er de sterkest imot VW (og Møller). Ville det vært bedre om du sa Google/Alphabet eller noe annet enn Apple? Ja, fordi matchen er bedre på mange måter. Men ikke noe jeg hadde ønsket det heller.

Respekterer helt klart at andre ikke deler samme opplevelsen av hva Tesla er. Det er ikke min jobb å være misjonær eller blåøyd. Og enig i at bilene er "all right" og ikke noen luksusbiler (slik mange fremstiller de på youtube f.eks.). Og enig i at Tesla burde lært når det gjelder kvalitet, særlig på interiøret. Servicen er god den, med de unntak som finnes rundt Oslo og Bergen som jeg har fått med meg. Men det jeg ikke skjønner er at det ikke gis rom for slack her til et selskap som "nettopp" har startet og hvor slike ting må komme gradvis. Det ville vært rimelig rart om Tesla klarte å bygge en bil fra dag 1 med den kvaliteten vi etterspør. Men det kommer, det viser de med alt de gjør for å forbedre bilene fortløpende.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Motorwatt

Mye både riktig og godt i det du skriver, men for meg er et bilhold noe som skjer i nuet, og en dyd av nødvendighet. Jeg kan ikke gi en leverandør "slack" fordi om de er nyoppstartet. Så lenge de selger hundretusener av biler i luksusklassen til luksuspriser, må det kunne kreves at tilhørende service og kvalitet også er i denne klassen. I dag!

Litt OT:
Hver gang jeg setter meg inn i min 8 måneders gamle luksusbil blir jeg minnet på at dette ikke er tilfelle, og har måttet vente i tilsammen 4 måneder og en uke på en garanti-reparasjon. Og jeg er ikke alene. Tror jeg med rette kan si at mange Tesla-eiere på grunn av sitt entusiastisk forhold til bilen kan se gjennom fingrene med slikt, men jeg er ikke i den kategorien. For meg er en bil en nødvendighet. Hver dag.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Der har nok mange gått i fella. Pris er ikke en indikator på at noe nødvnedigvis er luksus. Det er helt vanlig at et nytt produkt på markedet har en høyere pris i starten, ikke unikt for Tesla dette.

Dersom en blindt har stolt på amerikanere på youtube som mener dette er en luksusbil, ja da skjønner jeg at en blir svært skuffet. Amerikansk luksus og Europeisk luksus er 2 vidt forskjellige verdener. Men før kjøp har en gjerne en liten prøvetur og det ville avslørt fort for de fleste hvor nivået på en Tesla ligger. Dersom en likevel kjøper, ja da kan en ikke akkurat klage?

Med slack her mener jeg generelt på selskapsnivå, at det vil ta tid å utvikle Tesla biler fra å være nyskapende, dyr og "dårlig" til de kan skilte med kvalitet i alle ledd (panel gaps og interiørkvalitet som eksempler). Dersom en ikke skjønner hva Tesla ER og hva en teslabil ER så har en i tilfelle kjøpt feil bil.

En Tesla er dyr. Betalte jeg for kvalitet og luksus når det kommer til interiørkvalitet eller unngå panel gaps? Nei.
Jeg betalte for batteriteknologi/BMS og de øvrige tekniske løsningene i en Tesla og den fortsatte utviklingen av bilen etter at jeg hadde kjøpt den (som OTA etc) men også fordelene med ladeinfrastruktur (og gratis supercharging etc) samt en drøss andre fordeler med elbil (som de andre merkene også nyter godt av i ulik grad).

Model S, X, 3 og Y er helt klart deler av denne oppstartsperioden jeg er villig til å gi de slack. Etterhvert som de ramper opp produksjonen og får på plass bedre rutiner så vil denne tålmodigheten ta slutt. Og når de ev. lanserer en ny personbil etter model Y, ja da forventer jeg at alt er på stell. Om ikke, ja først da tror jeg Tesla vil slite om de ikke skrur ned prisen vesentlig. For på det tidspunktet vil det være en forventning til at pris står i stil med kvalitet også, i større grad enn i dag.

Til din OT.
Jeg har hatt min X i halvannet år nå og først NÅ føler jeg at bilen nærmer seg hva jeg hadde håpt den var ved utlevering. Har det irritert meg? Helt klart. Såpass mye at når folk spør så har jeg blankt avvist å anbefale å kjøpe en Tesla. Det er fortsatt småting, fortsatt ting som irriterer at en så dyr bil plages med. Men det overskygges av fordelene heldigvis. Når det gjelder service så bor jeg sånn til at jeg har vært heldig. Tesla Ålesund har i min tid som kunde aldri hatt noe særlig med kø. De svarer på telefon raskt, på epost raskt, time får jeg når jeg vil og servicen er upåklagelig. Dette farger så klart synet mitt i forhold til de som ikke opplever like god service. Og bil er en nødvendighet ja. Det er jo derfor jeg har den. Så jeg ser ikke gjennom fingrene med feilene, de har Tesla pent måtte rettet og jeg har nok vært rimelig streng og krevende.

Men jeg har et bevisst forhold til hva jeg har kjøpt, til hvilken pris det var og hva den prisen var for og ikke.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA