Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Det er vel ikke umulig. VW har penger, kan bil, og har fremdeles behov for goodwill overfor de langtids-sinte. Apple har vært nevnt, og en kombinasjon av de to kunne kanskje blitt en løsning?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Det er vanskelig å se for seg et oppkjøp uten at Musk er om bord. Så spørsmålet er vel om Musk skulle være med på et nytt forsøk med en LBO (leveraged buyout).

Jeg vil ikke si det er umulig, så lenge selskapet er så billig som nå. Men heldigvis ser det ut til at Musk ikke tenker for mye på det. Om det skulle falle mer vil det kunne endre seg.

Det er en av de største risikoene slik jeg ser det, med å være en aksjonær. Man risikerer at aksjen går ned til f.eks $150, og så kommer det et tilbud om oppkjøp fra Musk&co på 20% over markedspris, altså $180, som så ender opp med å bli akseptert av et flertall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Gründere skal ikke sitte for lenge ved roret, og EM må vel være erkeinkarnasjonen av slik. Tror Tesla nå vil klare seg utmerket uten han, og jeg synes ikke han har bidratt med så mye positivt i det siste. Heller litt rotete og ikke særlig veloverveid. Men de trenger hjelp til å overleve uten snorkel, og det mener jeg tiden er inne for å finne.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mai 2019, klokken 17:19
Det er vel ikke umulig. VW har penger, kan bil, og har fremdeles behov for goodwill overfor de langtids-sinte. Apple har vært nevnt, og en kombinasjon av de to kunne kanskje blitt en løsning?

Kjøper VW opp Tesla så selger jeg bilen på dagen.

Apple er heller ikke en god deal, da er det i hvertfall bare å glemme å få kartene til å virke. Da foretrekkes heller Alphabet (Google) eller Kina.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mai 2019, klokken 18:19
Gründere skal ikke sitte for lenge ved roret, og EM må vel være erkeinkarnasjonen av slik. Tror Tesla nå vil klare seg utmerket uten han,

Jeg tror Tesla blir knust av konkurrentene uten EM. Det er det de kjemper hardest mot, Big Oil. Og det er kun idealisme som driver EM. En kjøpt CEO vil ikke gidde, fordi denne vil ta mye mer hensyn til kortsiktig vinst enn Elon Musk.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Vhagar

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mai 2019, klokken 18:19
Gründere skal ikke sitte for lenge ved roret
Sikkert sant nok, men hvem har fasiten på når tiden er ute? Det vil jo være veldig avhengig av situasjonen selskapet og markedet det oppererer i befinner seg i vel? Jeg mener han har god tid igjen.

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mai 2019, klokken 18:19
Tror Tesla nå vil klare seg utmerket uten han, og jeg synes ikke han har bidratt med så mye positivt i det siste.
Tesla er Elon, uten hans visjoner, evne til å finne løsninger og holde tempoet oppe så vil Tesla fremstå som de andre merkene etter kort tid. Skulle likt å vite hva han ikke har bidratt med i det siste som ikke er positivt? Alt som skjer med utviklingen av Tesla er jo i stor grad Elon's fortjeneste (pga fremdriften og innovasjonstempoet). Hvilke andre selskaper med andre ledere i samme bransje utvikler seg like fort og i en så drastisk rettning som Tesla (til det bedre)?

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mai 2019, klokken 18:19
Men de trenger hjelp til å overleve uten snorkel, og det mener jeg tiden er inne for å finne.

Det gjør de, om du mener snorkelen er Elon. Men vi er uenig om tiden.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

THE

Sitat fra: Vhagar på onsdag 29. mai 2019, klokken 18:22
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mai 2019, klokken 17:19
Det er vel ikke umulig. VW har penger, kan bil, og har fremdeles behov for goodwill overfor de langtids-sinte. Apple har vært nevnt, og en kombinasjon av de to kunne kanskje blitt en løsning?

Kjøper VW opp Tesla så selger jeg bilen på dagen.

Apple er heller ikke en god deal, da er det i hvertfall bare å glemme å få kartene til å virke. Da foretrekkes heller Alphabet (Google) eller Kina.

Samme her. Hvis VW og/eller Apple tar over Tesla så er det bare å bite i det sure (halvspiste) eplet, legge bilen på finn.no og realisere et stort verditap.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

Sitat fra: Vhagar på onsdag 29. mai 2019, klokken 18:22
Apple er heller ikke en god deal, da er det i hvertfall bare å glemme å få kartene til å virke. Da foretrekkes heller Alphabet (Google) eller Kina.
Sitat fra: Vhagar på onsdag 29. mai 2019, klokken 18:22

Apple er heller ikke en god deal, da er det i hvertfall bare å glemme å få kartene til å virke. Da foretrekkes heller Alphabet (Google) eller Kina.
Hvis du mener at Apple skal måles på kvaliteten av kartene, så er jeg sterkt uenig. Apple har allerede investert milliarder i selvkjøring, og har også overtatt flere kunnskapsrike personer fra nettopp Tesla software-divisjon. Ressurser Tesla nok vil trenge etter den siste tidens omrokkeringer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

#833
Sitat fra: Vhagar på onsdag 29. mai 2019, klokken 18:22
Kjøper VW opp Tesla så selger jeg bilen på dagen.

Apple er heller ikke en god deal, da er det i hvertfall bare å glemme å få kartene til å virke. Da foretrekkes heller Alphabet (Google) eller Kina.

Jeg kjører nok den jeg har til den ikke går lengre. Men frykter det blir slutt på innovasjonen hvis kjedelige VW eller middelmådige Apple skal bestemme.

Men tror ikke det vil skje. Elon Musk ønsker å gjøre mere enn å bare tjene seg rik på å selge biler til folk. Han vil redde verden ved å lage så bra elbiler at folk ikke vil ha ICE. Da passer det ikke å selge sjela si til VW/Apple eller andre.

Counterpointer

Elon som kreativ kraft og motor for tekniske løsninger er uvurderlig for Tesla.

Optimisme og troen på en overgang til bærekraftig energi er også hans styrke.

«Funding secured», «pedo guy», «uendelig mange brutte frister», micromanagement, kamp mot fagforeninger og HR generelt er absolutt ting som gjør at en annen kunne fått til dette bedre.

Totalt sett må Tesla ha Elon for å gå videre fremover som en spydspiss i transportsektoren, på tross av alle ulempene.

Motorwatt

Tror ikke at den videre utvikling av biler blir så mye større når man tar med seg de planer som allerede er lagt. Neste er flyvende biler. Derfor kan ikke den visjonære egenskapen til EM bidra i samme grad den har gjort. Nå kommer man etterhvert inn i driftsfasen som trenger en helt annerledes ledersammensetning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mai 2019, klokken 19:05
Sitat fra: Vhagar på onsdag 29. mai 2019, klokken 18:22
Apple er heller ikke en god deal, da er det i hvertfall bare å glemme å få kartene til å virke. Da foretrekkes heller Alphabet (Google) eller Kina.
Sitat fra: Vhagar på onsdag 29. mai 2019, klokken 18:22

Apple er heller ikke en god deal, da er det i hvertfall bare å glemme å få kartene til å virke. Da foretrekkes heller Alphabet (Google) eller Kina.
Hvis du mener at Apple skal måles på kvaliteten av kartene, så er jeg sterkt uenig. Apple har allerede investert milliarder i selvkjøring, og har også overtatt flere kunnskapsrike personer fra nettopp Tesla software-divisjon. Ressurser Tesla nok vil trenge etter den siste tidens omrokkeringer.

Apple kan måles på så mangt, men de får ikke til hardware og de sliter med software. Apple er svært lite innovative, det de derimot kan er å finslipe det som finnes og pakke det pent inn i noe som ikke virker men noen som liker design forran funksjonalitet foretrekker å kjøpe dyrt. Og hvor mye de har investert spiller ingen rolle når de enn så lenge ikke har noe å vise til. Tesla har vært på veien i 7 år nå, hvor mange biler har Apple på veien og hvor mange av de er "selvkjørende"? Og nei, det nytter ikke å jobbe på bakrommet og så plutselig lansere noe som er bedre enn Tesla. Erfaring på veien teller så utrolig mye.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mai 2019, klokken 19:21
Tror ikke at den videre utvikling av biler blir så mye større når man tar med seg de planer som allerede er lagt. Neste er flyvende biler. Derfor kan ikke den visjonære egenskapen til EM bidra i samme grad den har gjort. Nå kommer man etterhvert inn i driftsfasen som trenger en helt annerledes ledersammensetning.

Flyvende biler har vi trodd på i over 30 år (noen som husker Arngren katalogen?) Men er det noe DJI har lært oss med sine droner så er det at hvermannsen ikke har selvinnsikt til å ferdes over bakken. Noe Elon også har påpekt. Tuneller i flere lag er løsningen.

Dessuten, å tro på at en utvikling har stoppet helt opp er farlig. Historien har vel lært oss at verden alltid går fremover. Det er nok mye å innovere med bilparken enda. Tesla gir oss noen drypp innimellom der.

Så, fordi Elon har laget Tesla slik de er i dag, så kan han umulig ha andre visjoner for videre produkter? Har du fått med deg hva den mannen gjør på? Tror du sterkt undervurderer fyren der. Det blir det samme som å si til deg når du lært deg å krabbe at det er bra nok, nå får noen andre ta seg av å gå for det er du ikke i stand til. Det er farlig å ikke tro at noen kan utvikle seg og Elon med alle sine visjoner og gjennomslagskraft har mye å by på enda før han trengs å byttes ut.

Det er nå en gang min mening.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Motorwatt

Jeg har ikke sagt at EM skal pensjonere seg. Han skal, som gode gründere gjør, hoppe over til nye prosjekter.

Bilhistorien har en drøss eksempler på bilprodusenter hvor gründere har nektet å gi opp taket. Biler med haugevis av innovasjoner. Men det hjalp ikke når hverdagen satte inn med omskiftende økonomi og marked. Her er noen eksempler: Invicta, Talbot-Lago, Lanchester, Hispano-Siza, Duesenberg, Frazer Nash, Cord, Simplex, Mercer, Bugatti, Stitz, Delage, Isotto-Fraschini ++
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Han må gjerne hoppe over til nye prosjekter, noe vi også ser at han gjør. Men slik jeg ser det så er han viktig for Tesla i noen år enda. Hadde Elon forlatt Tesla i dag hadde jeg fryktet for både bilholdet og aksjene.

Tesla har ikke kommet dit at markedet har endret seg enda. Tesla er lederen og når vi ser på bilene som kommer ut i år/neste/kommende år så vil de fortsatt være ledende. Den dagen det kommer 2-5 seriøse aktører som truer førsteplassen til Tesla, ja da kan vi snakke om at Elon bør snuse på ny stilling om han ikke klarer å omstille seg raskt nok til å enten være like god eller bedre. Jeg tipper han ikke føler seg truet akkurat nå i forhold til noe slikt.

Eneste jeg ser er at konkurrentene er flinkere til å bygge biler (panel gaps etc) og har et bedre nivå på interiøret. Men hva hjelper det når de ellers ikke når opp på de kritiske punktene som gjelder for elbiler? Effektivitet, rekkevidde og batteriteknologi i kombinasjon med volum (både i produksjon og bagasjeplass) og hengerfestekapasitet f.eks. For ikke å snakke om OTA software og stadig forbedringer. Alt dette er noe de vil slite lenge med, mens Tesla jobber daglig for å bedre produksjonen hva gjelder både panel gaps og interiør.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA