Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

#810
Sitat fra: gr på tirsdag 28. mai 2019, klokken 16:44
Forskjellen på "alle oss" og Sissener, er at sistnevnte får bruke media som talerør for å bashe ned et helt bilmerke, uten grobunn i virkeligheten eller noe som helst dokumentasjonskrav, kun basert på egne økonomiske interesser.

For noen er det ikke viktig å fremskaffe informasjon. Det er viktig å fremskaffe noe negativt. Det handler ikke om ønsket om å diskutere eller bidra konstruktivt, men å spre negativitet. Anbefaler sterkt ignore-knappen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 28. mai 2019, klokken 17:16
Sitat fra: gr på tirsdag 28. mai 2019, klokken 16:44
Forskjellen på "alle oss" og Sissener, er at sistnevnte får bruke media som talerør for å bashe ned et helt bilmerke, uten grobunn i virkeligheten eller noe som helst dokumentasjonskrav, kun basert på egne økonomiske interesser.
"Alle oss" er vel de som mener noe annet enn Sissener?
Tenkte vel egentlig mer generelt, oss som ikke har media som fritt talerør. Problemet er at alle som vil si noe negativt om Tesla får lov til å si det, derfor blir det fort de som mener noe annet, på grunn av at Tesla eller Elon Musk, og spesielt i negativ ordlyd, er clickbait de luxe. Både de som elsker Tesla og de som hater Tesla/elbiler leser det. Når man kan finne 3-4 artikler om Musk og Tesla på fremsiden på VG.no samtidig gjentatte ganger, så skjønner man hva som genererer klikk.

Det hadde faktisk vært et interessant eksperiment å prøve å kontakte media for å fortelle positive historier om Tesla.

Motorwatt

SitatNår man kan finne 3-4 artikler om Musk og Tesla på fremsiden på VG.no samtidig gjentatte ganger, så skjønner man hva som genererer klikk.
Det hadde faktisk vært et interessant eksperiment å prøve å kontakte media for å fortelle positive historier om Tesla.

Tenkte jeg skulle motsi deg, men det gikk ikke bra  ;D. Brukte tag "Tesla" på vg.no, og her var det ikke mye (les ingen) positive artikler. Vi har det samme i vår lokalavis hvor den minste fillesak som kan ha en liten tilknytning til Tesla i negativ forstand får krigstyper.

Som disse:
Tesla-eier tatt for tjuvfisking i lågen
5.500 i bot og tre prikker i førerkortet til Tesla-sjåfør
Nei, vet du hva! Tesla-eiere kan betale parkeringen selv
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mai 2019, klokken 12:19
SitatNår man kan finne 3-4 artikler om Musk og Tesla på fremsiden på VG.no samtidig gjentatte ganger, så skjønner man hva som genererer klikk.
Det hadde faktisk vært et interessant eksperiment å prøve å kontakte media for å fortelle positive historier om Tesla.

Tenkte jeg skulle motsi deg, men det gikk ikke bra  ;D. Brukte tag "Tesla" på vg.no, og her var det ikke mye (les ingen) positive artikler. Vi har det samme i vår lokalavis hvor den minste fillesak som kan ha en liten tilknytning til Tesla i negativ forstand får krigstyper.

Som disse:
Tesla-eier tatt for tjuvfisking i lågen
5.500 i bot og tre prikker i førerkortet til Tesla-sjåfør
Nei, vet du hva! Tesla-eiere kan betale parkeringen selv

Bra illustrasjon Motorwatt

geear

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mai 2019, klokken 12:19
Tenkte jeg skulle motsi deg, men det gikk ikke bra  ;D. Brukte tag "Tesla" på vg.no, og her var det ikke mye (les ingen) positive artikler. Vi har det samme i vår lokalavis hvor den minste fillesak som kan ha en liten tilknytning til Tesla i negativ forstand får krigstyper.

Som disse:
Tesla-eier tatt for tjuvfisking i lågen
5.500 i bot og tre prikker i førerkortet til Tesla-sjåfør
Nei, vet du hva! Tesla-eiere kan betale parkeringen selv

Har sett deg nevne den med tjuvfisking i lågen før, og trodde faktisk det var kødd. En liten Googling ga et annet svar.  :o

Sjøhyene

Utrolig fascinerende egentlig. Man kan jo lure på hvorfor det er blitt slik at alt negativt om Tesla blåses opp og spres. Er jo åpenbart ikke bare et norsk fenomen heller, så frustrasjon relatert til elbil fordeler i norge kan ikke være hovedårsaken.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

MrBeery

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 29. mai 2019, klokken 14:43
Utrolig fascinerende egentlig. Man kan jo lure på hvorfor det er blitt slik at alt negativt om Tesla blåses opp og spres. Er jo åpenbart ikke bare et norsk fenomen heller, så frustrasjon relatert til elbil fordeler i norge kan ikke være hovedårsaken.
Kan vel enkelt og greit forklares med noe Musk har sagt : "Whatever societies incentivize tends to be what happens. It's economics 101"

Media er stort sett optimalisert og får betalt for antall "klikk"/visninger. Negative nyheter, særlig om Tesla, er svært poppis. Dette har nok også en selvforsterkende effekt og utløser reaksjoner fra begge leirer (short/long). Det er interessant å se på for eksempel nyheter på facebook. Når man optimaliserer kun på antall klikk spiller kvalitet og sannhet ingen rolle lenger. Det er sensasjonalisme som selger og det er mye enklere å skape med negative "nyheter".

Espen Hugaas Andersen

Miljøet har egentlig blitt verre enn jeg trodde var mulig. Nå når mediene er tomme for negative saker så begynner de å finne på ting.

F.eks den artikkelen til NY Times, der de påsto at Musk mottok $2,3 mrd i lønn i 2018, og så må man lese lengre ned i artikkelen at han ikke fikk betalt i det hele tatt. Selv broren min bet på den artikkelen. ::)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

For all del; NYT, CNN, Business Insider og et helt knippe tilsvarende tar alle feil når de snakker om compensation package som er noe annet enn lønn som i så fall er en svært upresis og misvisende iversettelse. Noen tror at alle vil Elon Musk og hans selskaper alt vondt i verden, en påstand som faller på sin egen urimelighet.

Musk's compensation package is largely tied to performance goals. The only trouble is that a large portion of it is linked to Tesla stock options. Shareholders approved a massive 10-year compensation package for the CEO back in March. Musk, however, must continue to hit certain milestones over the next ten years if he wants to cash in on the deal.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

De som ønsker og profiterer på negativ spinn har vel blod på tann nå som TSLA er under sterkt press. Så de er nok ekstra aktive nå.

Generelt har det jo vært mye shorting og fokus på negative nyheter om Tesla i mange år så det er ikke noe nytt.

Det som er rart er at den kraftige nedgangen kommer akkurat nå, bortsett fra tollkrigen USA/Kina så er det ikke noen nye viktige ting som skulle tilsi dette. Alle andre faktorer har vært godt kjent fra før (lån, nedtrapping av tax credit, transitt av biler til Europa osv)

Espen Hugaas Andersen

#820
Jepp, stort sett alt vi har hørt siden Q1 kvartalsrapporten om hva som faktisk foregår med selskapet er positivt. Fullført emisjon. Maxwell avtalen i boks. Lukrativ avtale med FCA. Fokus på å holde kostnadene nede. Ca i rute i forhold til guidance for Q2. Ekstrem fremgang ved GF3. Osv.

Samtidig har kursen falt fra 240 til 190. Sånt kan man ikke forutse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Men Tesla selv har hatt mye vingling, med priser opp og ned, legge ned Showroom eller ikke og div annet. Det bør de ta selvkritikk på. Men dette kan ikke være grunnen til mer enn en liten del av fallet.

daktari

Det er vel makro som påvirker kursen mest om dagen.
Shorter-fud robber bare småsparere for penger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

noto

Det store spørsmålet er om det vil være tilstrekkelig etterspørsel ved det prispunktet Tesla må ha for å generere kontantstrøm som forsvarer prisingen av selskapet.

I det spørsmålet vakler markedet mellom tro og tvil. Akkurat nå er det tvilen som har overtaket.


Sveinung1954

Professor: Tesla vil bli kjøpt opp innen et år

Telsa-aksjen har falt 44 prosent i år og har onsdag en kurs på 188,7 dollar. Professoren tror aksjen kan falle ytterlige til under 100 dollar i løpet av de neste 12 månedene.

https://e24.no/boers-og-finans/tesla-motors/professor-tesla-vil-bli-kjoept-opp-innen-et-aar/24630729
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA