Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: gr på fredag 24. mai 2019, klokken 12:41
Vel, samtidig så er du jo i så fall tilbake der du startet på TSLA, med mindre du faktisk har vært aktiv og solgt høyt. Men å være etterpåklok i aksjeverden er den enkleste tingen man gjør. Og det er jo nettopp det de negative her inne gjør, tar ingen risiko selv, og sitter kun og kritiserer. Fakta er at selv nå føles det usikkert å kjøpe seg inn, men om et år, når kursen er 300 igjen, så sitter vi antageligvis og angrer oss halvt ihjel for at vi ikke kjøpte inn på den unike og eneste muligheten i 2019, som var enkeltstående siden 2016...

At den har falt 50% siden toppen og at jeg er tilbake der jeg startet for flere år siden plager meg ingenting. Jeg har hele tiden vært klar over risikoen og at det vil svinge mye. Poenget er at jeg fortsatt er overbevist om fremtidspotensialet, så får veien dit heller bli litt turbulent. Det ser jeg bare på som krydder i hverdagen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Tuxedo

Sissener sier han har tjent 40 mill på å shorte Tesla, og at det utgjør 1,4% av fondets avkastning.  Det siste kan vel umulig stemme?

https://www.nettavisen.no/%C3%B8konomi/totalhavari-for-tesla-sissener-haver-inn-ekstremgevinst/3423690260.html

1000kwh

Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 18:09
Sissener sier han har tjent 40 mill på å shorte Tesla, og at det utgjør 1,4% av fondets avkastning.  Det siste kan vel umulig stemme?

https://www.nettavisen.no/%C3%B8konomi/totalhavari-for-tesla-sissener-haver-inn-ekstremgevinst/3423690260.html
Han velger også å si at det er blitt færre servicesentre og at Model 3 som kom til Norge i mars er gammeldags.. som veldig mange andre er det snakk om å spre frykt hvoren mulig.

Tuxedo

Sitat fra: 1000kwh på mandag 27. mai 2019, klokken 18:57
Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 18:09
Sissener sier han har tjent 40 mill på å shorte Tesla, og at det utgjør 1,4% av fondets avkastning.  Det siste kan vel umulig stemme?

https://www.nettavisen.no/%C3%B8konomi/totalhavari-for-tesla-sissener-haver-inn-ekstremgevinst/3423690260.html
Han velger også å si at det er blitt færre servicesentre og at Model 3 som kom til Norge i mars er gammeldags.. som veldig mange andre er det snakk om å spre frykt hvoren mulig.
Jo, men det jeg mente var at han kan jo umulig ha hatt nesten 6 milliarder i avkastning på fondet?

Sveinung1954

Tipper han mener at av fondets avkastning utgjør Tesla-shorten 1,4 prosentpoeng....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Tuxedo

Sitat fra: Geirr på mandag 27. mai 2019, klokken 19:26
Tipper han mener at av fondets avkastning utgjør Tesla-shorten 1,4 prosentpoeng....
Ja, som jo da blir nesten 6 milliarder avkastning på fondet. Så stort er ikke fondet hans. ??

Sveinung1954

Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Geirr på mandag 27. mai 2019, klokken 19:26
Tipper han mener at av fondets avkastning utgjør Tesla-shorten 1,4 prosentpoeng....
Ja, som jo da blir nesten 6 milliarder avkastning på fondet. Så stort er ikke fondet hans. ??

Hvordan kommer du frem til det?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Tuxedo

Sitat fra: Geirr på mandag 27. mai 2019, klokken 19:29
Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Geirr på mandag 27. mai 2019, klokken 19:26
Tipper han mener at av fondets avkastning utgjør Tesla-shorten 1,4 prosentpoeng....
Ja, som jo da blir nesten 6 milliarder avkastning på fondet. Så stort er ikke fondet hans. ??

Hvordan kommer du frem til det?
(40 mill / 1,4)*100 = 2,9 milliarder. Ok, ikke 6 milliarder, men likevel. Er fondet hans så stort at han har 3 milliarder i avkastning?

Sveinung1954

Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 19:56
Sitat fra: Geirr på mandag 27. mai 2019, klokken 19:29
Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Geirr på mandag 27. mai 2019, klokken 19:26
Tipper han mener at av fondets avkastning utgjør Tesla-shorten 1,4 prosentpoeng....
Ja, som jo da blir nesten 6 milliarder avkastning på fondet. Så stort er ikke fondet hans. ??

Hvordan kommer du frem til det?
(40 mill / 1,4)*100 = 2,9 milliarder. Ok, ikke 6 milliarder, men likevel. Er fondet hans så stort at han har 3 milliarder i avkastning?

Det er her jeg tror du misforstår. Når han sier at Tesla-shorten utgjør 1,4% av avkastningen mener han noe i retning av: "Fondet mitt har en avkastning på 5% i perioden, av disse 5% utgjør Tesla-shorten 1,4%". Altså 1,4 prosentpoeng av total avkastning, ikke 1,4 prosent av kapitalbasen. See? Journalister forstår ikke forskjellen på prosent og prosentpoeng.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Tuxedo

Ok, det høres er plausibelt ut. Men det er ikke jeg som misforstår, det er i såfall Sissener/evt journalisten som er ute å kjøre når det gjelder betegnelser i prosentregning.

noto

#790
De 40 millionene utgjør 1,4% av totalkapitalen, ikke av gevinsten (selvsagt).

Forresten frekt å kalle det for nettogevinst. Blir som å si at du har 50 kroner gevinst hvis du kjøper en aksje for 100 som faller til 50 og så stiger til 100 igjen før du selger.  Tesla-shorten til Canopus har vært i stort tap som kommer til fratrekk når investeringen skal gjøres opp. Usikkert om det er noe netto i det hele tatt. Sannheten er at han gikk inn alt for tidlig og gikk ut alt for tidlig. Likevel får han stå frem i E24 og skryte av seg selv uten at det stilles kritiske spørsmål.

Mister respekten når han snakker så nedlatende om Tesla. Greit å si at aksjen er overpriset, men at Tesla er gammeldags? Snakk om å kaste stein i glasshus.

Tiger123


Helt enig noto; han tapte voldsomt i Q3 og Q4 2018, og sto frem i avisen og sa at han var ute av aksjen på rundt 250.
Da tror jeg også han løy, da 250 var bunnen den gangen.

Øyvind.h

Når det gjelder investorer og nedsnakk av Tesla for egen vinning synes jeg Spetalens tok kaka når han var inne i NEL. Men han fremstod mest sint og kunnskapsløs, og NEL har vært hyggelig for meg etter at Spetalen dumpet alt på 2,80 eller noe sånt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Vi får se om Sissener er smart nok til å gå ut av posisjonen nå, eller om han blir med opp igjen. Ville ikke overraske meg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

erikf

Er det mulig å følge utviklingen av antall shortede aksjer over tid, sammenlignet med aksjeprisen?
Skulle jo tro at mange nå benytter sjansen til å hoppe av, og at tsla dermed fremover blir en mindre shortet aksje.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA