Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

noto

Sissener er ute for en stund siden. For tidlig inn. For tidlig ut. Timing is everything.

daktari

Var ikke litt av problemet at de i Q1 hadde for lavt varelager til å levere full speed I USA og brukte all produksjonskapasitet til å lage biler for EU som gikk i transitt?
Kombinert med lavere salg av S og X fordi folk venter på facelift, og frykt knyttet til Trump-tollen og utgifter til Kina-fabrikken..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 23. mai 2019, klokken 14:52
Ny lekket epost: https://www.teslarati.com/tesla-tsla-will-beat-q4-2019-model-3-deliveries-leaked-elon-musk-email/

Q2 ser ut til å bli bra.

Dersom den e-posten er ekte får ikke Musk noe mindre trøbbel med SEC en han allerede har hatt....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Geirr på torsdag 23. mai 2019, klokken 15:18Dersom den e-posten er ekte får ikke Musk noe mindre trøbbel med SEC en han allerede har hatt....
Tror ikke forliket gjelder interne eposter. Da ville f.eks Musk og CFO ikke kunne diskutere nesten noe som helst på epost.

Og om det skulle gjelde masseutsendte eposter, så er eposten helt OK så lenge han fikk godkjenning fra Tesla for å skrive eposten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Hyggelig at veksten fortsetter. Det er vel rimelig å anta at produksjonsvolumet ikke ville fortsatt oppover om etterspørselen var borte slik en del artikler er spunnet på den senere tid?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Jeg kjenner på lysten til å laste opp mer...  :o

Motorwatt

I dagens marked er det ikke bare Tesla isolert du bør se på. Det skjer veldig mye ellers som det er vanskelig å forutse, og som kan/vil ha stor innvirkning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Er klar over det. Sitter inne i flere, og den siste tiden har ikke vært spesielt positiv. Er såvidt i pluss i BW LPG, Odfjell og Telenor, ellers er det triste greier. Pluss i NAS-aksjer fra emisjonen også, men der er jo utgangspunktet før det tap. Ikke lenge siden alt var solid i pluss, men brutalt fall i DNO og TSLA har gjort et stort innhugg, i tillegg til noen andre (Golden Ocean bl.a.). Riktig nok har jeg tjent penger på kjøp og salg av både DNO og TSLA tidligere, men det lar jeg ikke telle med i denne runden.  ???

Sitter også inne i noen fond som har gått greit (ca. 15% på to år), men hvem vet hva tiden vil bringe. En ting er jeg iallfall sikker på, og det er at jeg ikke kommer til å tjene mye penger på aksjer. Følger altfor lite med, er for lite aktiv og har for lite penger investert. Kjekt å prøve allikevel. :)

arvid44

Blir som nett- casino , spennede fordi du vet at oddsen er imot deg !


Sent from my iPhone using Tapatalk

Counterpointer

Fra en annen tråd, men relevant her.

Sitat fra: trondhla på torsdag 23. mai 2019, klokken 21:48
Tesla kjøpte nå nylig Maxwell Technologies for USD 288 millioner (og betalte med Tesla Aksjer). Hovedgrunnen til at de kjøpe Maxwell er at Maxwell har patentert en prosess for å kunne lage katode der man i en elektrodeprosess mikser fibrilsert (materialet "tråder seg" - tenk rødklister) Teflon med anode eller katodemateriale. I neste omgang kan dette bli laminert til en folie i en prosess som likner på det man ser i et avistrykkeri. Dette kan da videre bli brukt som anode eller katode i batterier.
Idag brukes en oppløsning kalt NMP (N-Methyl-2-pyrrolidone) for å lage katoder. NMP er giftig og det brukes store resrusser i form av energi på håndtere, rense og gjenbruke denne oppløsningen. Maskinen der dette skjer er stor som en motor i en supertanker. Faktisk er det akkurat denne prosessen som man kan kritisere elbiler for ikke å være virkelig miljøvennlig og lite resursskrevende.
Med den nye prosessen vil batteriene til Tesla bli langt mindre komplisert og billigere å produsere, de vil kunne holde mer energi og vare lengere. Man unngår også det berømte rekkeviddetapet man ser helt i begynnelsen for en elbil. Panasonic og Tesla vil få et forsprang på alle andre batteriprodusenter på flere år og det er bare å gratulere Tesla med en stor konkurransefordel videre fremover.
Om nye produksjonsprosessen kan man lese mer i denne svært gode artikkelen her:
https://seekingalpha.com/article/4263851-tesla-maxwell-assessing-deal

Sjøhyene

#776
Sitat fra: gr på torsdag 23. mai 2019, klokken 18:22
Er klar over det. Sitter inne i flere, og den siste tiden har ikke vært spesielt positiv. Er såvidt i pluss i BW LPG, Odfjell og Telenor, ellers er det triste greier. Pluss i NAS-aksjer fra emisjonen også, men der er jo utgangspunktet før det tap. Ikke lenge siden alt var solid i pluss, men brutalt fall i DNO og TSLA har gjort et stort innhugg, i tillegg til noen andre (Golden Ocean bl.a.). Riktig nok har jeg tjent penger på kjøp og salg av både DNO og TSLA tidligere, men det lar jeg ikke telle med i denne runden.  ???

Sitter også inne i noen fond som har gått greit (ca. 15% på to år), men hvem vet hva tiden vil bringe. En ting er jeg iallfall sikker på, og det er at jeg ikke kommer til å tjene mye penger på aksjer. Følger altfor lite med, er for lite aktiv og har for lite penger investert. Kjekt å prøve allikevel. :)

For mannen i gata er det helt klart en stor fordel å ikke være for aktiv. Viser seg det at jo oftere man handler dess dårligere gjør man det. Det optimale tror jeg er å finne noen man har tro på på lang sikt (5-10+ år) og så sitte helt still i minimum 5 eller 10 år.
Krever litt disiplin men det er min filosofi og det har fungert bra til nå.
Husker jeg tenkte når jeg kjøpte TSLA for 180$ ca for en god del år siden at det var meget sansynlig at TSLA i løpet av en fem års periode ville nå 100$ eller lavere, men at det er null problem fordi oppside potensiale er så stort på lang sikt. Lurt og å ha et bevist forhold til hva som kan skje slik at man ikke blir stresset når alt går i mot deg.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

geear

Vel, samtidig så er du jo i så fall tilbake der du startet på TSLA, med mindre du faktisk har vært aktiv og solgt høyt. Men å være etterpåklok i aksjeverden er den enkleste tingen man gjør. Og det er jo nettopp det de negative her inne gjør, tar ingen risiko selv, og sitter kun og kritiserer. Fakta er at selv nå føles det usikkert å kjøpe seg inn, men om et år, når kursen er 300 igjen, så sitter vi antageligvis og angrer oss halvt ihjel for at vi ikke kjøpte inn på den unike og eneste muligheten i 2019, som var enkeltstående siden 2016...

Motorwatt

Angre på avgjørelser man har tatt, varer livet ut. Ingen er perfekte.

Sitatfor om et år, når kursen er 10, så sitter vi antageligvis og angrer oss halvt ihjel for at vi kjøpte inn
:D :D

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Men de som trakk inn 10usd har vel egentlig mål på 230.

De som forelsket seg i merket når det kom har gjort 6-gangern. Forelskelse lønner seg visst :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA