Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

1000kwh

Tesla bør fremskynde Model Y for å ha flere modeller som er lette å selge.

Men klart, dette krever fortsatt enormt med penger. Så aksjekursen vil fortsette å hoppe opp og ned i årene fremover.

JorEl

#751
En fantastisk fremgang på Gigafactory 3. Youtubevideoen (ett par poster over ) viser at Tesla ikke har tenkt og legge inn årene med det første. Blir spennende å følge med på åpningen, og hvordan 3ogY blir mottatt av kineserne. Ser for meg at handelskrigen mellom USA og Kina ikke vil legge økonomiske hindringer i veien for Tesla, når de produserer innenlands i Kina. Noen som vet hvor dyre/billige bilene vil være ifht konkurrentene der borte? Uansett fins det vel 1000 "rikinger" der pr "riking" i Norge :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 22. mai 2019, klokken 08:49
Sitat fra: Huskestue på tirsdag 21. mai 2019, klokken 22:53Famous last words?
Vet ikke om det ordtaket i det hele tatt gir mening i denne sammenhengen. Det jeg sa er mer eller mindre fakta.

Utifra regnskapene vil Tesla etter all sannsynlighet ha $4-5,5 mrd dollar på konto ved slutten av Q2. Nærmere $4 mrd om Q2 går like dårlig som Q1, nærmere $5,5 mrd om de klarer å komme seg såvidt i pluss. Uansett om de bare skulle havne på $4 mrd, så har de *aldri* hatt mer penger.

Ser man på fremtiden, så er det åpenbart at Tesla aldri har vært i en bedre posisjon. Tesla gjennomførte nettopp oppkjøp av Maxwell, helt uten motstand fra andre bilprodusenter! For hver måned som går så er man en måned nærmere lansering av Semi, Roadster, Model Y. Model 3 produksjonen har aldri gått bedre, og de har fortløpende introdusert nye varianter, slik at det tilgjengelige markedet bare vokser. Autopilot systemet har aldri vært bedre enn nå, og har aldri forbedret seg med en raskere takt. Model S/X fikk nettopp oppdateringer, slik at de har aldri vært bedre kjøp. Gigafactory 3 nærmer seg i forrykende tempo:

https://www.youtube.com/watch?v=-uJobxM7eKo

Den delen av utsagnet mitt som kanskje er "mykest" er at jeg sier Tesla har gode utsikter til å tjene penger. Det er så klart ikke alle som er enige i det. Noen mener at Tesla har så lite etterspørsel at de ikke vil kunne tjene penger. Men selv om dette skulle stemme, så vil jeg si at Tesla aldri har vært i en bedre posisjon. Tesla har nok penger til å gå med noe underskudd frem til de får startet opp produksjonen av Model Y. SUVer er mer etterspurt, så det ville løse de påståtte utfordringene med etterspørsel. En annen ting som vil hjelpe er å få Gigafactory 3 i gang - tollbarrierene i Kina er brutale, og å unngå disse vil øke etterspørselen.

Espen

Du som uber bull hvordan forklarer du denne:

Espen Hugaas Andersen

#753
Musk tenker at prisen er lav nå, og benytter seg av opsjoner til å kjøpe 175.000 aksjer.

Ved lavere kurs er det mindre differanse mellom det Musk betaler og det aksjene er verdt i markedet, noe som betyr at han har hatt mindre inntekt på å benytte seg av opsjonene, og må betale mindre inntektsskatt. Det er snakk om ca 50% inntektsskatt på differansen, som må betales øyeblikkelig.

Altså ved $350 måtte han betalt ca (350-30) x 175.000 x 50% = $28 mill i inntektsskatt.

Nå ved $205 må han betale ca  (205-30) x 175.000 x 50% = $15,3 mill i inntektsskatt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 22. mai 2019, klokken 10:51
Musk tenker at prisen er lav nå, og benytter seg av opsjoner til å kjøpe 175.000 aksjer.


..men etter kjøpet av 175 000 har han fortsatt opsjon på ytterligere 5 099 901 aksjer....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

#755
Sitat fra: Geirr på onsdag 22. mai 2019, klokken 11:21..men etter kjøpet av 175 000 har han fortsatt opsjon på ytterligere 5 099 901 aksjer....
Ja, jeg vet ikke helt hvorfor man sprer ut bruken av opsjonene, men det er helt vanlig å gjøre det på den måten. Kanskje er det skattemessige fordeler ved å fordele det ut over flere år. Eller kanskje Musk ikke hadde mer enn omkring $20,5 mill å bruke på aksjer akkurat nå.

(Jeg vet ikke om du har fått med deg det - men TSLAQ-gjengen forsøkte å argumentere for at det at Musk benyttet seg av opsjonene tilsa at han nærmet seg margin call. Da hadde han så klart flere aksjer å stille som sikkerhet! Antar det var det Huskestue forsøkte å henvise til. Men du virker noenlunde oppegående, så du ser sikkert hvor koko det argumentet er.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

#756
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 20. mai 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. mai 2019, klokken 12:24
Kanskje den går opp? Eller ned? Eller sideveis?

Under 200 allerede. Bare å kjøpe med begge hender? Elller la være? Eller stop loss?

Jeg ville uansett hatt en stop loss liggende inne for her kan faktisk "alt" skje. Siste omsetning/kurs kan vel indikere at vi ikke har sett en (foreløpig) bunn riktig enda?

Skal en tro Morgan Stanley kan aksjen falle mye mer, dersom deres worst-case scenario slår til. Ifølge CNBC nedjusterer storbanken worst-case kursmålet fra 97 til 10 dollar per aksje.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

erikho

Ikke bland bilen med aksjen eller selskapet. Tre veldig forskjellige ting. Morgan Stanley tror Tesla er verdensledene paa teknologisiden, selskapet vil fortsette, men kan godt skje med en aksjekurs paa 0 ($10-15mrd i liabilities). Jeg sier ikke at aksjen er verdt null, men gitt leverage boer alle ha det som et realistisk worst case scenario.

AD

Herre min skaper!

Jeg håper virkelig IKKE noen tar investeringsråd fra folk "forelsket" i Tesla. Sånt er kostbart!

https://www.nasdaq.com/symbol/tsla/real-time

Stikkkontakt

Sitat fra: AD på torsdag 23. mai 2019, klokken 12:27
Herre min skaper!

Jeg håper virkelig IKKE noen tar investeringsråd fra folk "forelsket" i Tesla. Sånt er kostbart!

https://www.nasdaq.com/symbol/tsla/real-time

Alle vet at denne nedgangen ikke er reell og ee konstruert av shortsellere.

MrBeery

Det blir SVÆRT spennende å se om vi får en "bounce" i 179-185 $ området. Sammenfaller med trendlinje OG ukentlig RSI på 30.

MrBeery

Forresten litt morsom denne krisemaksimeringen med cash og burn rate. I media snakker alle om at Tesla er tomme for cash om 10 måneder om de taper like mye som i Q1 2019. Det er derimot ikke det Musk snakket om i email til alle ansatte. Det var kun snakk om cash de hentet inn i emisjonen. Altså har de i overkant av 20 måneder "levetid" om de blør cash som i Q1.

edit: feil antall måneder.

noto

Tesla som selskap er villig til å blø økonomisk for å føre EV frem til tetplass i bilverden. Det er gode nyheter for oss som forbrukere, men dårlige nyheter for aksjonærene.

De tok et langt steg (bedriftsøkonomisk antagelig altfor langt steg) med Model 3 som har satt et nytt, lavere prispunkt og lagt press ikke bare på resten av industrien, men også på Teslas egne Model S og Model X som hittil har vært melkekuer.

Alt avhenger nå av Teslas evne til kostnadskutt. Når de klarer å tjene penger på en bil med minimum 600 km rekkevidde og med produksjonspris signifikant lavere enn tilsvarende stor, og tilsvarende utstyrt fossilbil har de vunnet.

Ikke der helt ennå. Utfallsrommet er fortsatt størst på nedsiden.

stefse

Tesla som bilmerke vil garantert overleve. Men finansieringsløsningene fremover vil ikke nødvendigvis favorisere dagens aksjonærer. Det tror jeg alle må være forberedt på. Hvor ble det forresten av Sissener med shorten sin?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA