Famous last words?
Vet ikke om det ordtaket i det hele tatt gir mening i denne sammenhengen. Det jeg sa er mer eller mindre fakta.
Utifra regnskapene vil Tesla etter all sannsynlighet ha $4-5,5 mrd dollar på konto ved slutten av Q2. Nærmere $4 mrd om Q2 går like dårlig som Q1, nærmere $5,5 mrd om de klarer å komme seg såvidt i pluss. Uansett om de bare skulle havne på $4 mrd, så har de *aldri* hatt mer penger.
Ser man på fremtiden, så er det åpenbart at Tesla aldri har vært i en bedre posisjon. Tesla gjennomførte nettopp oppkjøp av Maxwell, helt uten motstand fra andre bilprodusenter! For hver måned som går så er man en måned nærmere lansering av Semi, Roadster, Model Y. Model 3 produksjonen har aldri gått bedre, og de har fortløpende introdusert nye varianter, slik at det tilgjengelige markedet bare vokser. Autopilot systemet har aldri vært bedre enn nå, og har aldri forbedret seg med en raskere takt. Model S/X fikk nettopp oppdateringer, slik at de har aldri vært bedre kjøp. Gigafactory 3 nærmer seg i forrykende tempo:
https://www.youtube.com/watch?v=-uJobxM7eKoDen delen av utsagnet mitt som kanskje er "mykest" er at jeg sier Tesla har gode utsikter til å tjene penger. Det er så klart ikke alle som er enige i det. Noen mener at Tesla har så lite etterspørsel at de ikke vil kunne tjene penger. Men selv om dette skulle stemme, så vil jeg si at Tesla aldri har vært i en bedre posisjon. Tesla har nok penger til å gå med noe underskudd frem til de får startet opp produksjonen av Model Y. SUVer er mer etterspurt, så det ville løse de påståtte utfordringene med etterspørsel. En annen ting som vil hjelpe er å få Gigafactory 3 i gang - tollbarrierene i Kina er brutale, og å unngå disse vil øke etterspørselen.